کد خبر : 1513399 | 06 فروردين 1397 ساعت 09:52 | 62.8K بازدید | 0 دیدگاه

لوپتگی؛ معمای کارهای مربی شده

عبور سریع السیر لار‌وخا از کابوس

حمیدرضا صدر به بهانه تساوی اسپانیا و آلمان به کالبدشکافی ماتادورها در جام جهانی پرداخته، به کارآیی خولن لوپتگی...

عبور سریع السیر لار‌وخا از کابوس

آنها برای جبران فروپاشی باورنکردنی جام جهانی 2014 راهی روسیه خواهند شد، برای به فراموشی سپردن چهار سال تلخ. سقوط حیرت آور ماتادورها در مرحله گروهی آن جام از یادها نرفته، شکست خفت بار 1-5 برابر هلند و سپس سقوط 0-2 برابر شیلی یعنی هفت گل خورده طی دو دیدار و حذفی زودهنگام. اسپانیایی ها یورو 2016 را هم با ویسنته دل بوسکه آغاز کردند، ولی شکست برابر ایتالیا خاطر نشان کرد عصر طلایی ماتادورها همان دو سال پیش تمام شده بود. نشان داد اسپانیا باید پوست بیندازد.


خولن لوپتگی پس از یورو 2016  در آستانه پنجاه سالگی اش وارد شد و سکان تیم ملی را در دست گرفت. چند نفر او را می شناختند؟


لوپتگی برای خوره های فوتبال همان دروازه بان کوچک بی ادعایی بود که یازده سال در لالیگا بازی کرده و سی دقیقه برای تیم ملی اسپانیا درون دروازه ایستاده. هم جامه رئال مادرید را پوشیده (یک بار) و هم پیراهن بارسلونا را (پنج بار)، ولی پنج سال از دروازه رایو وایکانو دفاع کرده. سپس به عنوان مربی، رهبری تیم های ملی اسپانیا زیر نوزده سال، زیر بیست سال و زیر بیست و یک سال را در دست گرفته و تا آستانه رهبری وولوز در انگلیس پیش رفته که با پیشنهاد ردنکردنی فدراسیون فوتبال اسپانیا روبرو شده. پیشنهادی "نه نگفتنی". ولی یافتن دروازه بانی ها که روی نیمکت مربیگری درخشیده اند آسان نبوده، هیچ وقت.

 

 

1291595


دینو زوف، سنگربان افسانه ای ایتالیا، تا آستانه فتح یورو 2000 پیش رفت، ولی برابر فرانسوی ها ناکام ماند. بروس آره نا هم روزگاری دروازه بان بود و در کسوت تیم ملی ایتالیا کارنامه موفقی بر جای گذاشت. ریموند گوتالز دروازه بان بلژیکی با مارسی قهرمان اروپا شد ولی درخشش مارسی را برتافته از سرمایه برنار تاپی و ستاره هایش خواندند تا کارآیی گوتالز ....


در کنار همه اینها رهبری تیم ملی اسپانیا قواره دیگری دارد و لوپتگی با انتظارات بزرگی روبرو است. او اسپانیا را از مسیر دشواری، رویارویی با ایتالیا، همان تیمی که آنها را در یورو 2016 شکست داد، راهی روسیه کرد و حالا همه متقاعد شده اند اسپانیا با او می تواند کابوس چهار سال پیش را پشت سر بگذارد.


دیدارهای دوستانه اسپانیا نمایانگر دورخیز بلندی بوده: رویارویی با آلمان در دوسلدورف که به تساوی 1-1 در دوسلدرف انجامید آنها را کنار قهرمان جهان قرار داد. دو تیم بی شکست پس از یورو همان دو تیم بودند، آلمان با یواخیم لو و اسپانیا با لوپتگی طی هفده بازی.


ترکیب اصلی اسپانیا همانی بود که برابر آلمان شکل گرفت. درون دروازه اسپانیا یکی از بهترین سنگربان جهان خواهد ایستاد: داوید دگیا که طی نبرد با ژرمن ها هرچند مقهور آن شوت از راه دور توماس مولر شد، ولی ضربات یولیان دراکسلر و ایلکای گوندوگان را فوق العاده مهار کرد. ترکیب سرجیو راموس و ژرارد پیکه در قلب دفاع بازتابنده عصر طلایی فوتبال ملی اسپانیا است. کاپیتان راموس برابر آلمان برای صد و پنجاهمین بار برای تیم ملی به میدان رفت و پس از کاسیاس رکورددار بازی با آن پیراهن است، یکی از ارکان قهرمانی های 2008، 2010 و 2012 اسپانیا در جهان و اروپا. پیکه در روسیه رکورد صد بازی ملی را پشت سر خواهد گذاشت. دنی کارواخال و جوردی آلبا در دو دفاع کناری، سیاهه رئالی - بارسلونایی دفاع اسپانیا را کامل خواهند کرد.  

 

 

1291578

 


مردانی در مصاف با ژرمن ها درخشیدند که انتظار داشتیم بدرخشند: هافبک های اسپانیا. آندره س اینیستا سی و سه ساله صحنه گردان نیمه اول بود که با آن پاس ظاهرا ساده بغل پا آرام او غنای بازی اش را به رخ کشید و گل زودهنگام رودریگو همه را میخکوب کرد. او در نیمه دوم میدان را ترک کرد، ولی لوپتگی خاطر نشان کرد در روسیه به آندره س پس از دوازده سال بازی برای اسپانیا روی خواهد آورد. اینیستا در صورت صعود اسپانیا تا فینال جام، ده بازی پیش رو دارد که سه  دیدار دوستانه با آرژانتین، سویس و تونس را هم در برخواهد گرفت. داوید سیلوا مثل همیشه مرد پرکار میدان بود و کوکه و تیاگو آلکانترا مردان میانی قرار گرفته برابر مدافعان بودند.


لوپتگی در خط حمله به ایسکو روی آورد، به همان بازیکن نزول کرده رئال که برای لوپتگی در تیم ملی اسپانیا زیر بیست و یک سال بازی کرده. همان بازیسازی که مرد کلیدی پیروزی 0-3 برابر ایتالیا در دیدارهای مقدماتی بود. لوپتگی پس از یک ساعت ایسکو را به بیرون فراخواند و مارکو آسنسیو بیست و دو ساله را روانه میدان کرد. آسنسیو که لوپتگی به او آزادی حرکت داده بود با اعتماد به نفس بازی کرد. دیگو کاستا بیست و نه ساله در نیمه دوم جای رودریگو را گرفت تا گزینه های متنوع اسپانیا در خط حمله هم عیان شود.


تیم دوم اسپانیا می تواند با هر تیمی در جام روبرو شود و از پیروزی حرف بزند:

 

 

1291601

 

 

ژاوی مارتینز، ناچو و اینیگو مارتینر در قلب دفاع قرار گرفتند. مونرئال و سرجی روبرتو در دو دفاع کناری. ایارامندی در نقش هافبک دفاعی. خوان ماتا و سسک فابرگاس در قلب میدان. ویتولو و سوسو در دو گوش و آلوارو موراتا در نوک حمله.


اسپانیا برابر آلمان بازی را با همان سیستمی که در دیدارهای مقدماتی سپری کرده بود آغاز کرد و به پایان برد: 3-3-4 شناوری که بازیکنانش بدون توپ می توانستند به پرسینگ روی آورند و با ضد حمله های برق آسا حریف را به سرگیجه بیندازند. طی تماشای بازی تصور می کردیم مردان لوپتگی هر هفته با هم بازی کرده اند. اسپانیای او برخلاف اسپانیای چهار سال پیش دل بوسکه "هویت" اسپانیایی داشت... به سرخپوش ها نگاه می کردیم و دروازه بان کوچک بی ادعای دیروز لالیگا را مدعی فتح جام جهانی می دیدیم.

دیدگاه‌ها