کد خبر : 1515748 | 18 فروردين 1397 ساعت 15:32 | 104.2K بازدید | 0 دیدگاه

متن کامل مصاحبه دو ستاره تلویزیون ایران

مهران مدیری و ماجرای عشق عادل فردوسی‌پور

تهیه کننده و مجری محبوب برنامه نود مهمان آخرین برنامه دورهمی بود و با گفت و گوی جذاب خود ، شبی به یاد ماندنی برای بینندگان رقم زد.

مهران مدیری و ماجرای عشق عادل فردوسی‌پور

به گزارش " ورزش سه " شب گذشته ، آخرین برنامه تلویزیونی دورهمی به کارگردانی مهران مدیری بر روی آنتن صدا و سیما رفت که  عادل فردوسی‌پور مهمان ویژه آن بود . تهیه کننده و مجری برنامه نود در این برنامه متفاوت حاضر شد و در رابطه با همه مسائلی که با آن‌ها درگیری دارد ، سخن گفت. حال خوانندگان " ورزش سه " مشروح سخنان فردوسی‌پور را از همین صفحه می‌توانند دنبال کنند.


مدیری : بنده از قسمت سوم دورهمی ، عادل را دعوت کردم و حالا که قسمت 225 این برنامه اجرا می‌شود ، ایشان به برنامه ما آمد . به عنوان اولین سوال ؛ چرا از رسانه‌ها و صحبت کردن دوری می‌کنید ؟


فردوسی‌پور : من کلا آدم کم حرفی هستم ! ( خنده و تشویق حضار )


من غیر از نود و جلوی دوربین که خیلی حرف می‌زنم ، دیگر جایی حرف نمی‌زنم . مثلا من به همکارم زنگ می‌زنم و می‌گویم فلان کار را انجام دهد و این مکالمه امکان ندارد بالای یک دقیقه شود و بدون خدافظی تلفن را قطع می‌کنم . همه اطرافیان من می‌دانند من پر حرف نیستم و کم حرف می زنم.

 


مدیری : پس آدم خجالتی‌ای هستی ؟


فردوسی‌پور : بله . به غیر از جلوی دوربین بقیه مواقع خجالتی هستم .

 


مدیری : نوع اجرا شما خیلی راحت است و هر کاری که دوست دارید می‌کنید. مثلا مهمان نشسته و ایشان به پشت صحنه و پرژکتور نگاه می‌کند ، موبایل چک می‌کند و یک چیزایی می‌نویسد . در کل هر کاری که دوست دارد انجام می‌دهد. گاهی نگاهی به مهمان می‌کند ( خنده حضار) . اما این راحتی در اجرا از کجا می‌آید ؟


فردوسی‌پور : من خیلی راحت هستم و یک بخش زیادی از آن جالب نیست . باید تمرین کنم اینطور نباشد. اما چند سال پیش بود و برنامه ما در استودیو یازده اجرا می‌شد . کارشناس ما در برنامه زنده صحبت می‌کرد . من رفتم بیرون و به صدابردار گفتم صدای من را قطع کند . همان لحظه به آقای پورمحمدی ؛ مدیر شبکه زنگ زدم . ایشان اول فکر کردن اشتباه شده و یا اتفاق غیر مترقبه افتاده است. ولی من زنگ زدم تا برای برنامه وقت بگیرم . من تمام تلاشم را می‌کنم که تمرکزم بر روی برنامه باشد. اما یک بار کارشناس داوری برنامه ما حضور داشت . به مسئول استودیو گفتم ، امشب لیورپول و اورتون بازی دارند . به همین خاطر یک تلویزیون کوچک پشت صحنه گذاشتیم که من بازی را ببینم. وقتی که کارشناس داوری داشت صحبت می‌کرد ، من ناگهان داد زدم و گفتم YES (خنده حضار). کارشناس داوری تعجب کرد و گفت چه شد ؟ ولی من به خاطر گل دقایق پایانی لیورپول خیلی خوشحال شدم و بازی را بردیم .

 


مدیری : من این سوال را از خیلی مهمان‌ها پرسیدم ؛ ولی شاید تو بهتر می‌توانی جواب بدهی . فوتبال چه چیزی دارد که تا این حد جذاب است ؟ چرا همه‌ی جهان به دنبال فوتبال هستند ؟


فردوسی‌پور : من یک کلاس توجیهی باید برای شما بگذارم ! ( خنده حضار )


فوتبال پدیده عجیب و غریبی است . همه چی دارد . شما می‌توانید هیجان ، عشق ، تنش و علاقه را در فوتبال ببینید .

 


مدیری : تنیس و شطرنج هم این شرایط را دارد .


فردوسی‌پور : اصلا اینطور نیست . فوتبال غیر قابل پیش‌بینی بودنش جذاب است . مثلا همین الان ما می‌خواهیم در جام‌جهانی با پرتغال و اسپانیا بازی کنیم و امید داریم سردار آزمون با ضربه سر یک گل بزند و از طرف دیگر بیرانوند تمام توپ‌ها را بگیرد و مثلا بازی را ببریم . یک امید اندک در همه ما وجود دارد . مثلا بسکتبال ایران بخواهد با صربستان و یا آمریکا بازی کند ، تحت هر شرایطی می‌بازد. یا همان شطرنج و یا تنیس . ما می‌دانیم شاهین خالدان بخواهد جلوی زبرف بازی کند ، با نتیجه شش بر صفر شکست می‌خورد . در نتیجه غیرقابل پیش‌بینی بودن آن خیلی جذاب است . به نظرم آقای مدیری یک مقدار باید فوتبال ببینید .

 


مدیری : من همیشه گفتم . یک بازیکن می‌شناسم و آن شوچنکو است .


فردوسی‌پور : چرا ؟ چون خوش قیافه است ؟ ( خنده و تشویق حضار ) .

 


مدیری : جواب شما را نمی‌دهم . ولی نمی‌دانم چرا از بچگی در ذهن من بوده است . اما تو بهتر می‌دانی ؛ الان شوچنکو کجاست ؟ ( خنده حضار )


فردوسی‌پور : شوچنکو الان اوکراین است . شما چه کار به شوچنکو داری ؟ ( خنده حضار )


یک زمان در فوتبال بود . اما الان به سیاست وارد شده است . دید شما طرفدارش شدی ، فوتبال را کلا کنار گذاشت . ( تشویق و خنده حضار )

 


مدیری : فوتبال می‌بینم . ولی فقط فینال جام جهانی را دوست دارم ببینم که چه کسی در جهان اول می‌شود .


فردوسی‌پور : بازی‌های ایران در جام جهانی را ببینید حتما . ما شما را به برنامه 2018 دعوت می‌کنیم که بازی را با هم ببینیم .

 


مدیری : بازی‌های ایران را حتما می‌بینم . اما من یک بازیکن دیگر هم دوست داشتم که پائولو روسی بود .


فردوسی‌پور : درسته . البته خوش قیافه هم نیست ! ( خنده حضار )

 


مدیری : از چه زمانی کار حرفه‌ای خود را شروع کردی ؟ من می‎‌دانم تو کارت را از روزنامه‌نگاری در یکی از نشریات شروع کردی . اما از کی وارد فعالیت حرفه‌ای شدی ؟


فردوسی‌پور : من سال 73 در روزنامه ابرار ورزشی مترجم بودم . بعد رفتم یک تستی در تلویزیون دادم و اول به من گزارش تنیس دادند . تا سال 74 اطلاعات فوتبالی به صدا و سیما می‌دادم و از سال 75 وارد کار حرفه‌ای شدم .

 


مدیری : درباره‌ی نود حرف بزنیم . ایده اولیه از خودت است ؟


فردوسی‌پور : بله . ایده اولیه از من بود . من همیشه به عنوان طرفدار فوتبال ابهامی در ذهنم بود و می‎‌گفتم فلان بازی که در تالش برگزار شده است چگونه بوده ؟ داوری در آن بازی چه وضعیتی داشته است ؟ برنامه مشابه در شبکه‌های آلمان و ایتالیا را زیاد می‌دیدم . به نظرم عدم وجود هم‌چین برنامه‌ای که تمام اتفاقات و حاشیه‌های تمام مسابقات را پوشش بدهد ، حس می‌شد . سال 78 طرح را دادم و آن موقع هم به من که جوان 25 ساله بودم ، اعتماد کردند و برنامه را شروع کردیم .

 


مدیری : یک موضوعی که وجود دارد و بسیار جای تقدیر برای خود گذاشته این است که شما یک برنامه را نزدیک به بیست سال در اوج نگه داشتید . راز و فرمول این حقیقت چیست ؟


فردوسی‌پور : از نظر من قهرمان و اول شدن خیلی سخت است . اما اول ماندن خیلی سخت‌تر خواهد بود. شما خودتان در این سال‌ها هجمه‌های مختلف ، حسادت‌ها و چالش‌ها را دیده‌اید و می‌دانید جنس دغدغه اصلی بنده چیست. من در این مدت خیلی از سختی‌ها را تحمل کردم و خودم و تیمی که همراهم است را به روز نگه داشتم . ما برنامه‌های روز دنیا را رصد می‌کنیم و سعی می‌کنیم هر سال آیتم جدید داشته باشیم  که از طراوت و جذابیت برنامه کم نشود. من هم با مردم خیلی صادق بودم و همین صداقت بر روی کارم خیلی تاثیر گذاشته است .

 


مدیری : در این سال‌ها ، فشار به حدی بوده که بخواهی قید کار را بزنی ؟


فردوسی‌پور : شاید خیلی مقطعی و گذرا بوده است و به خودم گفتم چرا مسئولین ما نقد پذیر نیستند. اما همیشه علاقه به کارم و مردم داشتم و تمام سختی‌ها و فشارها را تحمل کردم و هیچ وقت بر روی آنتن از خودم ناراحتی نشان ندادم . فشارها خیلی اذیتم کرد ، ولی ایستادم و با همه آن‌ها جنگیدم و الان خوشحال هستم که برنامه نود در این جایگاه قرار دارد .

 


مدیری : فردوسی‌پور عاشق دعواست . اینطور که سه نفر را بر روی خط تلفن می‌آورد . این سه نفر که شروع به دعوا می‌کنند ، ایشان با خیال راحت به برنامه ادامه می‌دهد ( خنده حضار ) .


فردوسی‌پور : من تکذیب می‌کنم که خوشحال می‌شوم . ببینید نکته‌ای که هست من اصلا دوست ندارم در برنامه نود دو نفر دعوا کنند و این اصلا در ذاتم نیست . اما چیزی که وجود دارد ، این است که ما اگر یک هفته از لحاظ فنی بهترین برنامه را داشته باشیم و آیتم‌های مختلف به مردم نشان دهیم ، فردای برنامه به هم می‌گویند که دیدی در برنامه نود هیچ چیزی نشد و کسی کاری به کسی نداشت . من دوست دارم این دید و نگاه مردم را عوض کنم . یک برنامه می‌تواند بدون بحث و درگیری باشد و آیتم‌های مختلف را به مردم نشان دهد . من برنامه‌ای داشتم که پر از دعوا بوده و من در آخر اصلا راضی نبودم.

 

 

مدیری : پشت صحنه‌ی خیلی شلوغی دارید . این تفاوت شما با ما است . من ‌اصلا فوتبالی نیستم و پشت صحنه آرومی دارم . یک شباهت داریم و هر دو در آدرس مشکل داریم .


فردوسی‌پور : بله . اما از وقتی که این برنامه‌های آدرس‌یابی آمده مشکلی نداریم و مستقیم به همان جایی که می‌خواهیم ؛ می‌رویم .

 

 

مدیری : ما همه می‌دانیم که به شدت باهوش هستی . این در دورانی که تحصیل می‌کردی هم وجود داشته است . از تحصیلاتت برای ما بگو .


فردوسی‌پور : من سال 71 لیسانس مهندسی صنایع و سال 76 ارشد را از دانشگاه شریف گرفتم و فکر می‌کنم در سال 97 دکترای خودم را در رشته مدیریت رسانه دریافت کنم  ( تشویق حضار ) .


در حال حاضر ، زبان تخصصی مهندسی صنایع تدریس می‌کنم .

 

 

مدیری : خودت در جایی گفتی که من شب امتحانی بودم .


فردوسی‌پور: بله درست است . من فقط شب امتحان درس می‌خواندم.

 

 

مدیری : تعطیلات را دوست نداری ؟


فردوسی‌پور : با تعطیلات مخالف هستم . من کار فیزیکی روزنامه خواندن را دوست دارم . الان به علت وجود شبکه‌های مجازی ، دیگر کسی روزنامه نمی‌خواند ولی لجم می‌گیرد که خیلی زیاد تعطیل می‌شود .

 

امسال تنها سالی بود که از تعطیلی ناراحت نشدم . چون در عید کتاب جدیدی را ترجمه کردم و دیدم که چقدر تعطیلی خوب است . کلا خیلی کار می‌کنم و خسته نمی‌شوم . من دیوانه‌ام ! (خنده حضار). مثلا دوشنبه‌ها برنامه تمام می‌شود . ما با بچه‌ها بنزین می‌زنیم و وقتی به خانه می‌رسم تیم فانتزی خود را درست می‌کنم و بعد از آن روزنامه‌های دوشنبه را می‌خوانم . فردا صبح جلسه داریم برای برنامه هفته بعد .

 

خیلی وقت کم می‌آورم و ترجیح می‌دهم یک روز به هفته اضافه شود . ولی چون از کارم لذت می‌برم ؛ خسته نمی‌شوم .

 

مدیری : مدل و استایل جدیدی از گزارشگری را وارد فوتبال ایران کردی . از تلفظ درست اسم بازیکنان تا اطلاعات وسیعی که درباره‎ی فوتبالیست‌ها در اختیار مخاطبان قرار دادی . این حرکت شما بر روی دیگر گزارشگران هم تاثیر گذاشته و می‌توان گفت دستاورد بزرگی محسوب می‌شود . با این اوصاف آیا در این مدت اشتباه هم داشته‌اید ؟


فردوسی‌پور : موقع گزارش که بله ؛ پیش آمده . یک چیزی که من را خیلی اذ‌یت می‌کند این است که یک نفر را از تماشاگران نشان دهد و من آن را نشناسم . همان لحظه می‌گویم که خاک بر سرت و به خودم فحش می‌دهم . من فکر می‌کنم گزارشگرهای خیلی خوبی داشتیم . عمر من به گزارش مرحوم بهمنش نمی‌رسد اما ، گزارش آقای کوثری و شفیع را دیدم و به نوعی برای من الگو محسوب می‌شوند. آقای خیابانی آمدند و بعد از آن‌ها من و مزدک آمدیم . آقای مدیری الان مثلا اگر شوچنکو را را در فضای مجازی سرچ کنید ، هزاران مطلب برای شما می‌آورد . اگر الان بخواهیم بگوییم که فلان بازیکن با دختر خاله‌اش نامزد بوده ، برای مردم جذابیت ندارد و خز شده است . من چون با لذت فوتبال می‌بینم ، سعی می‌کنم این لذت را به بیننده منتقل کنم .

 

 

مدیری : در فوتبال مافیا وجود دارد و خیلی‌ها می‌گویند نا پاک است . آیا تا به این لحظه پیشنهاد مالی داشته‌ای ؟

 

فردوسی‌پور : انواع و اقسام را داشتم . به خصوص اوایل کارم در سال 81 ، اهالی فوتبال من را نمی‌شناختند و به من می‌گفتند که اگر این موضوع را به ما بگویی ، فلان کار را برای تو انجام می‌دهیم. الان متوجه شدند و سمت من نمی‌آیند . بحث مافیا هم واقعا وجود دارد . به نظر من هر جا که پول باشد ، فساد هست . در فوتبال هم پول زیادی وجود دارد و به همین خاطر مبتلا به فساد است . به نظرم پلشتی‌های زیادی در این ورزش وجود دارد ( خنده حضار ) . اتفاق مثبتی که در این مکان می‌بینم ، خانم‌ها و آقایان در یک محیط فرهنگی کنار هم نشسته‌اند و همه با هم صمیمی هستند و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد . ولی الان جو ورزشگاه اصلا درست نیست و خیلی چیز‌های بدی می‌گویند .

 


مدیری : در این مدت علاوه بر خودت ، برنامه نود را هم سالم نگه داشتی که این جای تقدیر دارد .


فردوسی‌پور : خدا را شکر همه‌ی همکار‌های من پاک و قانع هستند . سازمان صدا و سیما بودجه‌ی خوبی در اختیار برنامه‌های ورزشی قرار نمی‌دهد و بچه‌های ما با امکانات کم خیلی خوب کار کردند. در این مدت بیست سال من با حداقل هزینه کار کردم و هیچ جا کم نگذاشتم . یکی از افتخارات من کار کردن با این گروه است و خیلی با هم صمیمی هستیم ( تشویق حضار ) .

 

 

مدیری : عاشق شدی ؟


فردوسی‌پور : بله و هستم . به نظرم عشق به زندگی آدم جهت و معنی می‌دهد و خیلی عادی است.

 


مدیری : عادل آدم بسیار بد غذایی است . خوش مزه‌ترین خوراکی‌ها جلوی ایشان بگذاری ، به آن دست نمی‌زند . به همین خاطر به چشم شوچنکویی خیلی خوش هیکل است ( خنده و تشویق حضار ) .


فردوسی‌پور : من چیزهای عجیب غریب دوست ندارم . مثلا همه ماکارانی دوست دارند و من اصلا نمی‌خورم .

 

 

مدیری : ولی چیزهایی که خیلی‌ها دوست ندارند را دوست دارد . مثلا تو جیبش کشک و یا قره قروت می‌گذارد .


فردوسی‌پور : من نخود فرنگی و یا دم پخت نخود خیلی دوست دارم .

 

 

مدیری : موقع عصبانیت چیکار می‌کنی ؟


فردوسی‌پور : خیلی کم عصبانی می‌شوم و صبورم و در خودم می‌ریزم .

 

 

مدیری : متولد چند هستی ؟


فردوسی‌پور : متولد 11 مهر سال 53 هستم .

 

 

مدیری : به طنز علاقه داری و در نود هم از آن استفاده می‌کنی .


فردوسی‌پور : به طنز که علاقه دارم و تقصیر شما است . خاطرات دوران جوانی من با کارهای شما بود. به نظرم شما یکی از سردمداران این عرصه در تلویزیون هستید و چهره محبوب من هستید . بنده خوش خنده هستم ولی اصلا به فیلم کمدی یا جوک دیگران ، نمی‌خندم .

 

 

مدیری : نود ادامه پیدا می‌کند یا تغییراتی اعمال می‌شود ؟


فردوسی‌پور : ببین من فکر می‌کنم تا زمانی که مردم با این برنامه همراه باشند و احساس نکنند که تکراری شده ، ادامه پیدا می‌کند . من تا وقتی که احساس می‌کنم ، مردم با برنامه همراه هستند نود را ادامه می‌دهم .

 

 

مدیری : چه چیزی را به غیر از فوتبال دوست داری ؟


فردوسی‌پور : من کلا مسابقه را خیلی دوست دارم . بنده سوم دبیرستان بودم و آن موقع خانه‌ی ما شهرآرا بود . یادم است روزهای تعطیل سوار اتوبوس می‌شدم و به پارک‌شهر و رادیو می‌رفتم . آن زمان مسابقه‌ای بود به نام دانش و هوش و مرحوم اسکندری آن را برگزار می‌کردند . من هر هفته آن‌ جا بودم و دوستان خود را می‌بردم . وقتی که دانشگاه بودم در برنامه آقای نوذری و شهریاری حاضر شدم. هر مسابقه‌ای که بود ، من شرکت کردم .

 


مدیری : از چه چیزی خیلی می‌ترسی ؟


فردوسی‌پور : کسایی که دوستشان دارم را از دست بدهم . کلا آدم ترسویی نیستم و هیجان را دوست دارم. شما اگر من را به شهربازی ببرید ، سوار همه وسائل می‌شوم و می‌گویم نهایتا می‌میرم دیگر !

 

 

مدیری : در مسابقه مردان آهنین هم شرکت می‌کنی ؟


فردوسی‌پور : زور من خیلی کم است و لیوان هم نمی‌توانم جا به جا کنم .

 

 

مدیری : کاری کرده‌ای که پشیمان بشوی؟


فردوسی‌پور : بله . در چند نمونه از برنامه‌هایم به چند نفر الکی حمله کردم که بعدها از آن پشیمان شدم و هفته بعد از آن فرد عذرخواهی کردم .

 

 

مدیری : احساس خوش‌بختی می‌کنی؟


فردوسی‌پور : بله . من هم به کارم و هم به مردمم عشق می‌ورزم و آن‌ها را دوست دارم و خوشبخت هستم.

 

در آخر برنامه هم به علت تولد مهران مدیری ، سورپرایزی برای وی در نظر گرفته شد و عادل فردوسی‌پور دو نسخه از کتاب‌های خود را به کارگردان دورهمی تقدیم کرد . حال می‌توانید ویدئوهای این گفت و گوی جذاب را در قسمت ویدئو سایت " ورزش سه " ببینید .

دیدگاه‌ها