کد خبر : 1520678 | 08 اردیبهشت 1397 ساعت 18:46 | 11.4K بازدید | 0 دیدگاه

ترابی و قلی زاده ستاره های لیگ بودند

جلالی: نیازمند می تواند سرمایه فوتبال ما باشد

سرمربی پیکان معتقد است لیگ هفدهم به لحاظ کیفی سطح قابل قبولی داشت.

جلالی: نیازمند می تواند سرمایه فوتبال ما باشد

به گزارش "ورزش سه"، مجید جلالی در مورد کیفیت تیم ها و بازی های لیگ هفدهم به خبرنگار ما گفت: یکی از ملاک های جذابیت لیگ تعداد گل های به ثمر رسیده است. ما در لیگ امسال شاهد به ثمر رسیدن 512 گل بودیم که معدل 2.13 گل را برای هر بازی در پی داشت که خب نسبت به لیگ های معتبر دنیا پایین تر بود. اما این تنها شاخص جذابیت یا کیفیت بالای تیم های حاضر در لیگ نیست.


او ادامه داد: تیم ها امسال بر سه مدل بازی تاکید داشتند، اول تیم هایی که به لحاظ نفرات و مهره در شرایط خوبی بودند. آنها سعی می کردند با ارائه بازی مالکانه قدرت خود را به حریف دیکته کنند. در این نوع بازی شاهد تعداد بالای پاس در زمین بودیم و در واقع تمرکز بازیکنان روی بازیسازی معطوف بود. مثل استقلال و پرسپولیس که در سطح بالایی موفق به ارائه خوب این روش شدند. مدل دوم هم مربوط به تیم هایی بود که به لحاظ مهره در سطح متوسطی بودند و سعی می کردند در کمترین زمان خود را به محوطه خطر حریف برسانند. آنها با ارسال توپ های بلند رو به بازی مستقیم می آوردند. پارس جنوبی، سیاه جامگان و ذوب آهن از این دست تیم ها بودند.


جلالی مدل سوم بازی ها را به تیم هایی مربوط دانست که استراتژی خود را براساس سبک بازی حریف اتخاذ می کردند. او در این باره گفت: برخی تیم ها مانند پدیده و صنعت نفت سعی می کردند براساس نوع بازی حریف سبک تیمی خود را تغییر دهند. در واقع بازی آنها تابعی از سیستم بازی حریف بود.


سرمربی پیکان با قابل قبول دانستن سطح کیفی بازی های این فصل تصریح کرد: نوع بازی تیم ها طوری بود که شما اگر مقابل یک تیم قعر جدولی قرار می گرفتید، نمی توانستید مطمئن باشید که بازی را به راحتی به سود خود تمام خواهید کرد. نوع بازی آن تیم ها نیز طوری بود که می توانست تیم های در موضع برتر را آزار دهد. به نظرم این کیفیت از لیگ در این فصل قابل قبول بود.


جلالی در مورد آقای گلی علیپور با 19 گل و فاصله زیاد دیگر گلزنان لیگ با او خاطرنشان کرد: اینکه ما بتوانیم گلزن های  قهاری تربیت کنیم، اتفاق خیلی خوبی است چرا که به رونق لیگ کمک زیادی می کند. اما شما دقت کنید علیپور تا مقطعی رقبای نزدیکی داشت اما مسائل زیادی باعث می شود گلزنان لیگ نتوانند در این ماراتن موفق باشند. مثلاً محمد قاضی بعد از شرایط خاص تیمش و پرداخت نشدن مطالباتش تمرکز خود را از دست داده و افت شدیدی می کند. 


او پیرامون آمار بالای گل های رد و بدل شده در 15 دقیقه های ششم گفت: این در تمام لیگ های دنیا طبیعی است که در 15 دقیقه های پایانی شاهد رد و بدل شدن گلهای زیادی باشیم. تعویض تیم و ورود انرژی جدید به بازی، مهارت ذهنی بازیکنان و آمادگی جسمی عوامل مهمی است که باید برای نگه داشتن جریان بازی شما لازم دارید.


جلالی در مورد عملکرد موفق تیمش در این بازه زمانی گفت: ما سعی کردیم این سه عامل را به خوبی در تیم نهادینه کنیم. بازیکنان تعویضی ما عموماً بازیکنانی بودند که در شرایط فشار شکوفا می شدند و می توانستند گره کار را برای ما باز کنند. ما در 30 بازی و 15 دقیقه های پایانی تنها 2 گل دریافت کردیم و این موضوع مهمی بود که توانستیم به آن برسیم.


سرمربی پیکان به 7 برد و 7 باخت متوالی تیمش در این فصل اشاره کرد و گفت: گاهی ادامه برخی شرایط شما را به فلات آرامش می رساند. گاهی تیم آنقدر می برد که خیال شما راحت می شود و راضی هستی از جایگاهی که داری بنابراین شدت تمرینات را کم می کنی. گاهی هم آنقدر می بازی که دیگر باخت تو را آزار نمی دهد. در هر دو شرایط اگر تمرکز بازیکن و تحریک پذیری اش از بین برود، شرایط خطرناکی به وجود می آید. ما در این فصل هر دو شرایط را تجربه کردیم و دو تجربه متفاوت داشتیم.


جلالی در مورد پدیده های لیگ هفدهم نیز تصریح کرد: بازیکنانی هستند که در دو سال اخیر به بدنه لیگ اضافه شده اند و توانستند در این فصل تبدیل به ستاره شوند. مثل علی قلی زاده و مهدی ترابی. برخی بازیکنان نیز می توانند در لیگ بعدی ستاره باشند. مثل دلفی، پیام نیازمند، امیر روستایی و ... نیازمند نشان داد می تواند در آینده یکی از سرمایه های فوتبال ما درون دروازه باشد. البته تعداد کلین شیت ها نمی تواند معیار منصفانه ای برای قضاوت گلرها باشد. تیمی مثل پرسپولیس با داشتن خط دفاعی مستحکم باید رکورد کلین شیت را بزند ولی گلر سیاه جامگان هرچه قدر هم خوب باشد، بعید است بتواند تعداد کلین شیت های خود را به عدد قابل توجهی برساند. باید سبک بازی و آیتم های فنی در حین بازی را ملاک قرار دهیم.

دیدگاه‌ها