کد خبر : 1521884 | 15 اردیبهشت 1397 ساعت 09:57 | 137.5K بازدید | 0 دیدگاه

به استقبال لاگراند فیناله

آیا رئال، لیورپول را له خواهد کرد؟

حمیدرضا صدر به به فینال 2018 لیگ قهرمانان روی آورده: رئال - لیورپول...

آیا رئال، لیورپول را له خواهد کرد؟

بسیاری از رسانه های اسپانیایی سرخوشانه به فینال رئال - لیورپول لیگ قهرمانان 2018 نگریسته اند. آنها تکرار پیروزی لیورپول در فینال 1981 را برای سرخپوش ها خواب خوانده اند و خیال. همان فینالی که لیورپول با یک گل پیروز شد و غول های برنابئو برابر آن گل دیرهنگام آلن کندی مات ماندند. زمانی که لیورپول آقای اروپا بود و برای سومین بار طی پنج سال راهی فینال شده بود و رئال برای نخستین بار طی یازده سال.


برای آنها آقای کنونی اروپا، رئال است. آنها می گویند رئال، لیورپول را له خواهد کرد و خدا را شکر کرده اند بایرن، یووه و بارسا راهی فینال نشده اند. از پنج کارشناس مارکا فقط یک نفر برای لیورپول در فینال کیف شانس پیروزی قائل شده، آن هم با این تعبیر که هیچ بازیکن لیورپولی جامی نبرده و همه با انگیزه بالایی راهی میدان خواهند شد، کاملا برخلاف مادریدی ها.


اسپانیایی ها به خود می بالند و مادریدی ها بیشتر. مادرید 2018 شده پایتخت فوتبال اروپا. رئال در فینال لیگ قهرمانان به میدان خواهد رفت و آتلتیکو مادرید در دیدار نهایی لیگ اروپا. شاید حق با آنها باشد. هر چه باشد تیم های اسپانیایی طی نزدیک به یک دهه در 23 نبرد از 27 دیدار با حریفان انگلیسی در مراحل پلی آف اروپایی پیروز شده اند.


 
آمار اسپانیایی - انگلیسی


چلسی در همین فصل مغلوب بارسلونا شد و منچستریونایتد برابر سویا زانو زد. پیش از آن رئال در سوپر کاپ اروپا، یونایتد را شکست داده بود. آتلتیکو مادرید فصل پیش لسترسیتی قهرمان لیگ برتر را از لیگ قهرمانان بیرون انداخت و بارسا فصل پیش از آن آرسنال و رئال، منچسترسیتی را در مرحله حذفی پشت سر گذاشت و لیورپول در فینال لیگ اروپا مغلوب سویا شده بود، همان دوره ای که اسپانیایی ها پنج دوره آن لیگ را فتح کرده بودند.  


بارسا در 14-2013 و 15-2014 منچسترسیتی را شکست داد و اتلتیکو در نیمه نهایی 2014 چلسی را پشت سر گذاشت. یونایتد پیش از آن سه دوره پیاپی مقهور اسپانیایی ها شد: شکست 1-3 در فینال لیگ قهرمانان 2011 برابر بارسا، سقوط برابر بیلبائو در لیگ اروپا 2012 و مقابل رئال در لیگ قهرمانان 2013.


چلسی در 2009 در نیمه نهایی لیگ قهرمانان با گل های خورده لیندن برابر بارسا حذف شد و یونایتد در فینال همان سال در رم 0-2 جام را به کاتالان ها واگذار کرد. « روند ادامه پیدا کرد و آرسنال در 2010 و 2011 برابر اسپانیایی ها زانو زد.


چهار پیروزی انگلیسی ها کدام ها بودند؟ کم شمار، خیلی کم:  پیروزی 2-3 چلسی برابر بارسا در 12-2011 و راهیابی به فینال لیگ قهرمانان. برد 2-3 لستر برابر سویا در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان فصل پیش و پیروزی 1-2 یونایتد مقابل سویا در لیگ اروپا همان سال. لیورپول در 16-2015 در نیمه نهایی لیگ اروپا 1-3 ویارئال را شکست داد...

 

1299834


 
اما این فینال


لیورپول برای بنگاه های شرط بندی که کارشناسان پرشماری در تحلیل آماری بده بستان ها دارند در کیف به عنوان تیم کوچک تر به میدان خواهد رفت. بازیکنان اصلی و همین طور ذخیره رئال در اکثر پست ها از لیورپولی ها رتبه های عددی بالاتری یافته اند، مثلا ترکیب کروس - مودریچ - کاسمیرو برابر هندرسون - میلنر - وینالدوم. این که نیمکت لیورپول از نیمکت رئال که گرت بیل و کریم بنرما رویش نشسته اند لاغرتر بوده. آنها می گویند بازیکنان ذخیره به میدان رفته لیورپول طی شش ماه سپری شده کدام ها بوده اند؟ آکسلید چمبرلین که مصدوم شده، ترنت آلکساندر آرنولد، دومینیک سولانکو، دنی اینگس، راگنار کلاوان، ناتانیل کلاین...


می گویند آمیزه محمد صلاح - فیرمینو - مانه فوق العاده بوده، ولی رئال در لیگ با دو بازی کمتر 82 گل زده و لیورپول 80 گل. می گویند لیورپول گل های پرشماری زده، ولی خیلی های شان کمترین تاثیری در سرنوشت بازی های نداشته اند. برای آنها هر دو تیم - طعنه آمیزانه - تا این جا 37 گل دریافت کرده اند، ولی کلین شیت های یک ماه اخیر دفاع لیورپول برابر اورتون و استوک سیتی بوده، هر دو صفر صفر.

 

1300020


در چنین قابی آنها در جمع بندی نهایی به پیروزی 0-2 رئال برابر لیورپول رای داده اند، بی اشاره به شکست رئال از تاتنهام در لندن و از یووه در برنابئو و همین طور گریختن از چنگال های بایرن در هر دو دیدار. بی اشاره به تاریخ و فینال لیگ قهرمانان 2005. همان زمانی که رسانه های ایتالیایی از قهرمانی بی چون و چرای میلان برابر لیورپول حرف می زدند، ولی سرخپوش های آنفیلد بودند که در نبرد سرگیجه آور استانبول، جام را بالای بردند.
 
ولی در کنار همه اینها فینال 2018 لیگ قهرمانان ترکیب پرشوری پیدا کرده. چه در صف مادریدی های رکوردشکن و چه در جبهه لیورپولی های به پرواز درآمده. شده یکی از آن فینال های رمانتیک که هر شیفته فوتبالی آرزویش را می کشیده. فینالی با کریستیانو رونالدو پا به سن گذاشته تمام نشدنی و محمد صلاح جوان و به پرواز درآمده. با زیدان دوست داشتنی در آستانه سه قهرمانی اروپا و با کلوپ پرشور که به انتقام آن فینال با دورتموند برابر بایرن می اندیشد و چه فینالی بزرگ تر برابر رئال بزرگ؟


 حمیدرضا صدر

دیدگاه‌ها