کد خبر : 1529032 | 19 خرداد 1397 ساعت 09:28 | 38.6K بازدید | 0 دیدگاه

ناگهان در رویای شگفتی 

انگلیس بی نام و نشان: آیا می‌توان خوش بین بود؟

حمیدرضا صدر به کالبدشکافی تیم ملی انگلیس در جام جهانی پرداخته...

انگلیس بی نام و نشان: آیا می‌توان خوش بین بود؟

 به گزارش "ورزش سه"، حمیدرضا صدر در این یادداشت به بررسی شرایط تیم ملی فوتبال انگلیس در جام جهانی 2018 روسیه پرداخته است.
 
 
 
آیا انگلیس می درخشد؟


خاطرات تلخ پرشمارند، از عصری به عصر دیگر... سقوط 2006 به رهبری اریکسون برابر پرتغال در یک چهارم نهایی با برباد رفتن ضربه های لمپارد، جرارد و کاراگر در ضیافت پنالتی ها، سه ضربه از چهار ضربه. دل سپردن به مک لارن و بر باد رفتن حضور در یورو 2008. سقوط در 2010 به رهبری کاپلو برابر آلمان که شاید شایسته آن شکست سنگین نبودند. دو ضربه پنالتی برباد رفته در یورو 2012 برابر ایتالیا ، این بار با دو "اشلی"، یانگ و کول. قرار گرفتن در قعر گروه جام 2014 به رهبری هاجسن: بدون پیروزی برابر کاستاریکا، اروگوئه و ایتالیا...
اکنون مربی - به تعبیری - بی نام و نشانی رهبری انگلیس را در دست گرفته: گرت ساوت گیت که او را بیشتر با ضربه پنالتی برباد رفته اش برابر آلمان در یورو 1996 به یاد می آوردیم. بازیکنان تیم هم در مقایسه با ستاره های بزرگ درجه دو و شاید درجه سه بشمار می روند. انگلیس 2018 با هر معیاری تیمی است "متوسط"، ولی - خوشبختانه - متوسط ها هم در تورنمنت ها می توانند غیرمنتظره ظاهر شوند. انگلیس در آخرین دیدار تدارکاتی شان کاستاریکا را 0-2 شکست داده و موجی از خوش بینی به اردوی جزیره نشین ها بازگشته... حقیقت این است آنها در رقابت های مقدماتی و تدارکاتی بدتر از "نسل طلایی" پرسر و صدای توخالی ظاهر نشده اند. ساوت گیت با تیم جوان و بی ادعایی راهی روسیه شده، تیمی بدون فشار روانی و انتظارات بزرگ "عصر طلایی ها" که قرعه هم به آن لبخند زده. انگلیس در دو بازی اولش با تونس و پاناما روبرو خواهد شد که پاناما ضعیف ترین حریف انگلیس در همه رقابت های جام جهانی - سوای شکست با یک گل برابر آمریکا در 1950 - بشمار می رود... بدون خوش خیالی و با نگاهی واقعگرایانه، راهیابی انگلیس به مرحله یک چهارم پس از دوازده سال، عملکرد فوق العاده ای خواهد بود.


 
کدام دفاع سه نفره؟


انگلیس آخرین دیدار تدارکاتی اش برابر کاستاریکا را هم با سه مدافع سپری کرد. سیستم تیم بین 2-5-3 و 2-3-5 در حمله و دفاع متغیر بوده. حضور جان استونز در دفاع تثبیت شده است. گزینه بعدی کایل واکر مدافع راست منچسترسیتی برای قرار گرفتن در جناح راست دفاع سه نفره است که بدین معنی است گری کاهیل، فیل جونز و هری مک گوایر برای قرار گرفتن در ترکیب رقابت خواهند کرد. در نگاه اول کاهیل مرد با تجربه این سیاهه است. ولی اشتباهات کاهیل برابر ایتالیا چهار سال پیش از یاد نرفته و او معمولا در جناح چپ دفاع سه نفره بازی نکرده. بنابراین استونز نامزد قرار گرفتن در دفاع انگلیس شده.

 

1307883


 
اریک دایر یا جوردن هندرسون؟


پیش از این تصور می کردیم ترکیب دایر - هندرسون در قلب میانه میدان طعم شیرینی خواهد داشت، ولی ساوت گیت اعلام کرد یکی از آنها را به عنوان هافبک هولدینگ روانه میدان خواهد کرد. کیفیت بازی هندرسون در تیم کلوپ بالا رفته، ولی این که در نبرد با بزرگان، از اسپانیا تا آلمان و برزیل، و حتی مردان میانی بلژیک سربلند بیرون بیاید در هاله ای از تردید قرار دارد. با این وصف به نظر می رسد دایر - بهترین بازیکن انگلیس در یورو 2016 – نیمکت نشین خواهد بود. در چنین  قابی درخشش بی حصر لوفتوس چیک که نبض میدان را در دست گرفت و پشت سر راشفورد در دیدار با کاستاریکا در فضاهای تنگ نقش بازیساز بی ادعا از نوع پل اسکولز را بازی کرد هم چشمگیر بود. او رکورد صد در صد پاس کامل شده را بر جای گذاشت، با این وصف سردرگمی اش در یک سوم آخر زمین کاستاریکا هم جلب نظر می کرد که او را به نیمکت نزدیک کرده.
 


اشلی یانگ یا دنی رز؟


اشلی یانگ این جا است، مسن ترین بازیکن انگلیس: سی و دو ساله. یانگ بازیکن چند منظوره منچستریونایتد برای مورینیو در دفاع چپ بازی کرده و می تواند در گوش راست هم به میدان رود. ولی دنی رز بیست و هفت ساله همان بازیکن چپ پای غریزی است. نفوذهایش فوق العاده هستند، یک دو کردن هایش، سانترهایش. احتمالا او در نخستین دیدار برای ساوت گیت در گوش چپ قرار خواهد گرفت.


 
رحیم استرلینگ یا مارکوس راشفورد؟


درخشش راشفورد با آن گل تماشایی اش برابر کاستاریکا به علاوه جابجا شدن های تماشایی توام با اعتماد به نفسش همه را مات کرد و یادمان آورد مورینیو در یونایتد چگونه او را بند کشیده (بیست درصد لمس توپ های راشفورد در فصل سپری شده با پیراهن یونایتد در نیمه زمین خودی بود و این عدد برابر کاستاریکا به هشت درصد هم نرسید). او در نیمه اول چهل و نه بار توپ را لمس کرد و جمی واردی فقط هشت بار. بنابراین پرسش که چه کسی مرد مهاجم دوم - کمی عقب تر از کین - خواهد بود دوباره سر زبان ها افتاد و پلان ب تیم را کارسازتر از پلان الف نشان داد. ولی استرلینگ فصل را 23 گل و 12 پاس گل به پایان برده و به نظر می رسد انگلیس بازی با تونس را با ترکیب کین- استرلینگ آغاز خواهد کرد و راشفورد به عنوان ذخیره طلایی روی نیمکت خواهد نشست، تا دیدار با پاناما و نبرد با بلژیک.


 
 حمیدرضا صدر

دیدگاه‌ها