کد خبر : 1533147 | 02 تیر 1397 ساعت 22:12 | 105.5K بازدید | 0 دیدگاه

عشق کردم وحید امیری آن کار را کرد

سروش: من هم جای مسلمان بودم ناراحت می‌شدم

سروش رفیعی، یکی از ستارگان فوتبال ایران شب گذشته مهمان سایت "ورزش سه" و برنامه آنتن بود و در خصوص احتمال حضورش در پرسپولیس و مسائل مختلف فوتبال ایران سخن گفت.

سروش: من هم جای مسلمان بودم ناراحت می‌شدم

به گزارش "ورزش سه"، یکی از بازیکنانی که زمزمه حضورش در پرسپولیس تهران پیش از همه به گوش می‌رسد، سروش رفیعی است. به همین دلیل شب گذشته سایت "ورزش سه" و برنامه آنتن این بازیکن را دعوت کرده و گفت و گوی تفصیلی با رفیعی انجام داد.
هافبک تکنیکی و محبوب پرسپولیس که فصل گذشته را در لیگ ستارگان و باشگاه الخور قطر گذرانده بود، در رابطه با انتقال دوباره خود به پرسپولیس سخن به میان آورد و هم‌چنین در خصوص کارنامه خود در فوتبال ایران، رابطه‌اش با بازیکنان تیم ملی و استقلال تهران، پیشنهادات اروپایی، درصد موفقیت تیم ملی برابر پرتغال و ... گفت و گوی مفصلی انجام داد که به شرح زیر است. هم‌چنین بینندگان محترم "ورزش سه" می‌توانند این برنامه را از سایت آنتن مشاهده کنند.


فصل نقل و انتقالات


نمی شود با یک فاکتور یا یک نگاه تصمیم گیری کرد. چند موردی مهم هست که نیاز به زمان دارد. و تا الان در مورد آن ها فکر کردم. یک مقدار دیگر نیاز به زمان دارم. ما الان یک دوره فوتبالی را گذراندیم. وقتی به جام جهانی می رسید یک دوره فوتبالی را گذرانده و برای جام جهانی آینده و جام ملت ها باید مسایلی را برای انتخاب باشگاه جدید در نظر بگیرید.  اما موضوع مهم این است که تا این لحظه هیچ تصمیمی نگرفتم ،هیچ صحبتی نکردم و هیچ کار خاصی انجام ندادم. خیلی در این مدت شنیدیم که سروش با فلان تیم صحبت کرده ، نیم فصل در فلان تیم است ، به قطر می رود و یا از فلان تیم پول گرفته ؟! اما همه این ها را تکذیب می کنم چرا که درواقع من هیچ تصمیمی نگرفتم و خیلی از این خبرها برای خود من ها تازه است. راستش نمی توانستم تصمیم بگیرم چون قطر بودم و تا آخر می با الخور قرارداد داشتم. ابتدا باید کارهایم را درقطر انجام می دادم و بعد ازآن استراحت کردم.


پرسپولیس اولویت اول


الان وقت آن است که تصمیم گیری کنم. موضوعی که ذهن همه را درگیر کرده که در ایران چه تیمی را انتخاب می کنم. اگر بخواهم خارج از ایران بروم که تکلیف مشخص است اما اگربخواهم در ایران بمانم، هیچکدام از این اخبار صحت ندارد که من با فلان باشگاه صحبت کرده یا قرارداد بسته ام. داغ ترین خبری که باید بدهم این است که (دیروز جمعه ) خدمت آقای گرشاسبی بودم و با ایشان جلسه داشتم و قبل از آن هم  آقای برانکو را دیدم و با ایشان یک صحبت دوستانه و صمیمانه داشتم، نه به عنوان مربی به عنوان یک دوست و  به عنوان یک بزرگتر، از ایشان بیشتر مشورت خواستم.  جلسه خیلی خوبی هم با آقای گرشاسبی داشتم نه برای قرارداد بلکه با ایشان هم صحبت کردم به عنوان بزرگتر مشورت گرفتم. چیزی که اما مشخص است اینکه اگر قرار باشد من در ایران بازی کنم اولویتم پرسپولیس است. اما  اول باید به شرایط پرسپولیس فکر کنم چرا که یکسری مشکلات مثل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات هست.


اخبار و شایعات


با این وجودهنوز تصمیمی نگرفتم. اینکه اولویت من قطراست یا با فلان باشگاه مذاکره کردم یا برخی دوستان که اصلا با آن ها ارتباطی ندارم از جانب من حرف می زنند و نظر می دهند همه را رد می کنم. با تمام احترام من نه مدیربرنامه دارم نه کسی کار من را انجام می دهد نه حرفی کسی زده و نه...  از همه دوستان خواهش می کنم با ذهن و فکر مردم که به من لطف دارند بازی نکنند. من زمانی که تصیممم را بگیرم آن  را از طریق سایت ورزش سه می گویم و مطمئنا تصمیم خیلی خوبی خواهم گرفت.

 


پیشنهادات اروپایی


من چند تا پیشنهاداز اروپا دارم، از لیگ بلژیک،  روسیه  و یونان و یکی دو پیشنهاد هم از سوئد و ترکیه و کره جنوبی دارم  ضمن این که  یکی دوباشگاه هم در قطر پیشنهاد داده اند. واقعا نتوانسته ام هنوز تصمیم بگیرم. الان و در این برهه تصمیم گیری خیلی مهم است چرا که پرسپولیس پنجره اش بسته است و من باید به وضعیتم در تیم ملی و جام ملت ها نگاه کنم. با این کیفیتی که بچه ها نشان دادند در جام ملت ها کار من سخت تر هم است. با این وجود تنها چیزی که مشخص است اینکه تصمیمی گرفته نشده  و تمام گمانه زنی ها را تکذیب می کنم. خیلی جاها نوشتند اولویتم قطر است اما اینگونه نیست یا  با تمام احترامی که برای سپاهان و تراکتور و برخی دیگر از تیم های خوب کشورمان دارم اما به همه گفته ام اگر به ایران برگردم اولویتم پرسپولیس است. نه نیازی به بازارگرمی هست نه نیازی به حرف اضافه. امروز هم با آقای گرشاسبی صحبت کردم و اگر شرایط مهیا باشد قطعا من برمی گردم . هیچ کجا جا خانه خود آدم نمی شود.

 


ممنوعیت قرارداد با پرسپولیس

 

بازهم می گویم پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم است و ما نمی توانیم کاری بکنیم چون من به عنوان بازیکن حرفه ای حق بستن قرارداد با پرسپولیس را ندارم. چون اگر قرارداد ببندم نمی توانم نیم فصل اول را جای دیگر بازی کنم. درواقع اجازه نمی دهند قرارداد ببندم چون اگر حتی این قرارداد ثبت هم نشود قرارداد محسوب شده و نمی توانم با باشگاه دیگری قرارداد ببند.  با این حال شرایط اگر آنطوری که من می خواهم و باشگاه می خواهد پیش برود همانطور که  خودم دوست دارم در پرسپولیس بازی می کنم. اما باید ببینیم اصلا من می توانم برگردم ایران بازی کنم یا نه؟ یک حقیقتی هست که خیلی از ما و فوتبالی ها می دانند. به نظر من اکثر لیگ های خارجی کیفیتشان از لیگ ما بالاتر است چون برنامه ریزی و امکانات بهتری وجود دارد .ولی با وجود احترام ویژه ای که برای تمام فوتبالیست هایی که در بیرون ایران بازی می کنند قائل هستم اما من همانطور که همیشه هم گفته ام حاضر نیستم به هر قیمتی به اروپا بروم. می دانم اروپا رفتن و لژیونر شدن جایگاه مناسبی به بازیکن می دهد اما گاهی در پرسپولیس بازی کردن هزاربرابر ارزشش بیشتر بازی کردن در اروپا است. شما باید ببینید چه کیفیتی می خواهید. لیگ قطر از لیگ ایران اگر بهتر نباشد بدتر نیست، مشخصه اش هم این است که تیم الدحیل الان بهترین تیم غرب آسیا است. آخرین باخت این تیم در فصل قبل مقابل پرسپولیس بوده و دیگر باختی نداشته است. این نشان می دهد کیفیت بالایی در لیگ قطر است اما به شخصه حاضر نیستم فقط به صرف اینکه بگویم رفته ام اروپا به اروپا بروم.

 

1313052

 

 


اهمیت پاسپورت و ترانسفر


ما این بحث را که بازیکنان ما می توانند در لیگ های معتبر و تیم های خوب بازی کنند را خیلی وقت ها با بچه ها انجام می دهیم. واقعیت این است که اینروزها خیلی از لیگ ها را می بینیم. در 5 لیگ برتر دنیا در 4-5 تیم اول لیگ  واقعا بازیکنان بزرگی می بینید که پول خوبی هم می گیرند اما از تیم های ششم به بعد شاید بازیکنانشان ماکسیمم یک یا دو میلیون یورو بگیرند. ایسکو وقتی به  رئال آمد مبلغ قراردادش 4میلیون یورو  بود اما کریس رونالدو 70-80 میلیون یورو قیمت داشت. اما در لیگ های خارجی امکانات وجود دارد و به استعدادها بها داده و دید بهتری نسبت به فوتبال وجود دارد. مساله پاسپورت هم واقعا هست. ببینید چند لژیونرایرانی بعد از جام جهانی به تیم های سطح بالاتری در اروپا ویا چند بازیکن هم از لیگ ایران به خارج می روند؟ قطعا آنجا ویترین بزرگی است اما اگر به عنوان مثال یک تیم اروپایی بین  علیرضا بیرانوند و یک دروازه بان اروپایی با همان کیفیت قرار بگیرد به خاطر پاسپورت و خیلی از مسایل شاید دروازه بان اروپایی را انتخاب کند.

 


صداقت برنده است


شاید بعنوان یک آدم حرفه ای درست نباشد در این برهه یعنی در فصل نقل و انتقالات،  قبل از لیگ و بازیکن آزاد باشید و بگویید انتخاب اولم پرسپولیس است. اما یک مساله ای خیلی برایم مهم است؛ روزی که از پرسپولیس رفتم گفتم شرایط زندگی ام به شکلی است که باید جایی بروم که درآمد بیشتری داشته باشم. تصمیمم این بود و از تصمیمم راضی هستم. اما احساسم این بود که باید این حرف را بزنم چون معتقدم که صداقت برنده است حتی اگر در مقطعی  به ضررتان تمام شود چرا که مطمئنا در نهایت صداقت برنده است. مردم این را پذیرفتند و به من ثابت شد صداقت برنده است. الان هم می گویم بیشتر از حقم از طرفداران پرسپولیس محبت دیدم من را درک کردند. شرایطم را درک کردند ، هنوز هم به من لطف دارند و من را دوست دارند، هماطنور که من آن ها را دوست دارم. نگران این هم نیستم که الان می گویم اولویت اول من برای برگشت پرسپولیس است . البته این به آن معنا نیست که حتما برمی گردم چون هنوز تصمیمی نگرفته ام.

 


هنوز تصمیم نگرفته ام...


 باید همه شرایط همانطوری باشد که هم من می خواهم هم باشگاه. من هم یک بازیکن حرفه ای هستم، شاید فردا واقعا اختلاف مالی و شرایطی که فراهم می شود یا وضعیتی که در نیم فصل می خواهد اتفاق بیفتد خیلی روی شرایط باشگاه تاثیربگذارد. شاید باشگاه آن زمان من را نخواهد اما در حال حاضر می گویم اولویتم پرسپولیس است به خاطر محبت مردم، به خاطر حضور آقای برانکو که قراردادش را دوساله  تمدید کرده است چرا که این موضوع  خودش به من ذهنیت مثبت می دهد و در آخر حضور خود آقای گرشاسبی که از زمان فولاد ایشان را می شناسم. همه این ها این دلگرمی را به من می دهد که با صداقت بگویم اولویت اولم پرسپولیس است اما مجددا می گویم هنوز هیچ تصمیمی نگرفتم و ایشالله که هرچه  خیر باشد اتفاق بیفتد.

 


23 سالگی قرار بود بروم اسپانیا

 

رای موفقیت در فوتبال شاید هزاردلیل وجود دارد که دویست تا از آن ها دست خود بازیکن است و باقی چیزهای دیگر و مهمترین آن ها شانس است. من  در زندگی فوتبالی از روزی که قرارداد حرفه ای بستم و آقای غلامحسین پیروانی استاد عزیزم من را از جوانان به بزرگسالان فجر سپاسی آوردند. اولین قراردادی که بستم ماهانه 500 هزار تومان و سال بعد ، سالانه ده میلیون بود که هفت میلیون تومان آن را بیشتر نگرفتم و  در همان سال تیم به  لیگ یک رفت و سال بعد به  لیگ برتر بازگشتیم. بعد از آن در فولاد سال اول قراردادم 150 میلیون تومان بود که  با توجه به عقبه ای که در زندگی م داشتم مجبور بودم که هر چی درمی آورم را خرج کنم. سال بعد 180 میلیون و سال بعد از آن 200 میلیون تومان مبلغ قرارداد من با این تیم بود.البته نوع پرداختی ها هم در فوتبال به گونه ای است یک بار50 میلیون تومان می گیرید اما بعد تا سه ماه پول نمی گیرید. نمی دانید چکار کنید؟ سرمایه گذاری کرده یا کار کنید، یا اصلا  خرج کنید. همه ش ترس و لرزدارید. من به لطف خدا از آن زمان مسئولیت اقتصادی خانواده م را بر عهده داشتم و مجبور بودم نسبت به دریافت مبلغ قراردادم مطمئن باشم. نمی توانستم کار خاصی انجام بدهم. اما در تایمی که می توانستم پول خوبی بگیرم و یا خوب ترنسفر شوم و در حالی که آقای اسکوچیچ (سرمربی وقت فولاد) هماهنگ کرده بود که برای بازی به اسپانیا بروم همان نیم فصل سرباز شدم. قرار بود در 23 سالگی به اسپانیا بروم  اما مشکل سربازی پیش آمد و  این یکی از بدشانسی های بزرگ فوتبالی من بود . متاسفانه نتوانستم بروم اسپانیا و سرباز شدم.درواقع بی دلیل هم  سرباز شدم در حالی که کارت من درست بود. جالب است که من همان سالی که کارت معافیتم را گرفتم یک سال و نیم در فجرسپاسی بودم. حتی تیم ما به لیگ یک رفت و  من در شهر خودم پیش خانواده م و در تیمی که سال ها بودم حضور داشتم، همه  از شهرهای دیگر می آمدند سربازی را می گذراندند و  من اگر بابت کارت معافیت خدمتم وجود داشت به راحتی دوران سربازی را در تیم خودم می گذراندم. اصلا فرض بر اینکه من کارت درست نگرفتم، لااقل می رفتم جایی که هرسال 500 میلیون تومان بگیرم  نه برای ده میلیون که تازه فقط هفت میلیونش را گرفتم. نه برای من که کارت معافیتم را گرفتم ،تیم رفت لیگ یک و برگشت من با تیم بودم آن وقت بعد از شش سال این اتفاق افتاد. حتی ده یازده ماه تلاش کردم بگویم مشکلی ندارم، آخر هم گفتم بگویید کارتم مشکلی ندارد من هم می روم سربازی، اما بگویید کارت من اشکالی نداردآن وقت  من هم مثل بقیه جوان ها به سربازی می رفتم. چون خیلی ها درآن زمان می گفتند مگه خون شما رنگین تر است و از این حرف ها و این خیلی من را اذیت می کرد.این موضوع باعث شد که در اوج کارم  ده یازده ماه نتوانم فوتبال بازی کنم.  زمانی که می توانستم به یکی از بهترین لیگ ها ترانسفر شوم، در اوج رسیدن به تیم ملی و در زمان آماده سازی برای  جام ملتها من 30 روزبه خاطر همین ماجرای خدمت سربازی با تیم ملی تمرین نمی کردم. یک فصل و نیم هم از  تراکتورسازی نتوانستم پولی بگیرم و این ها باعث شد هم از لحاظ  فوتبالی و هم مالی خیلی عقب بمانم. در نهایت به شکلی شد که  آمدم پرسپولیس و یک نیم فصل در پرسپولیس بودم. در آن تایم با اینکه خیلی چیزها به ضررم شد بهترین تصمیم را گرفتم. با این تیم  قهرمان شدم و خیلی تجربه کسب کردم. بازی کردن در پرسپولیس واقعا با همه تیم ها فرق دارد و اعتراف می کنم آن شش ماه با همه دوران فوتبال من فرق داشت.با این وجود به خاطر اولویت های زندگی م تصمیم گرفتم به لیگ قطر بروم. همه مردم فکر می کردند فوتبالیست ها میلیاردی درمی آورند و من نباید به خاطر پول به قطر می رفتم درحالی که قرارداد من برای نیم فصل با پرسپولیس 500 میلیون تومان بود که  یک مقدارش را نگرفتم و حدود باید 70-80 میلیونش را  مالیات بدهم.

 

1313065

 

 


فوتبال، ورزش فقرا


من اعتقاد دارم فوتبال ورزش آدم فقیرها است. ما نه گلف بازی می کنیم، نه تنیس و نه بوکس که با یک قهرمانی پولدار شویم. فوتبال ورزش بچه فقیرها است ، 99درصد کسانی که فوتبالیست می شوند و  100 درصد کسانی که پیشرفت می کنند -آن هایی آس و تاپ می شوند- همه بچه فقیرهایی هستند که به خاطر شرایط سخت زندگی شان  جان می کنند تا فوتبالیست خوبی شده و به خانواده شان کمک کنند. نکته اینجا است خیلی بیشتر ازآن چیزی که همه می بینند خانواده ها و افرادی هستند که از نظر مالی به همین فوتبالیست ها وصل هستند. ما چون خودمان از سطح پایین بودیم و سختی را درک کردیم نمی توانیم ببینیم که کسی که نیاز دارد و چشممان را ببندیم. البته این یک حسن است و همیشه گفتم که خدایا انقدر من را از نظر مالی قوی کن که بتوانم بی منت دست هزارنفر را بگیرم. الان هم بی منت است چرا که کمک کردن بزرگترین لذت است. اما  واقعا اینگونه نیست که  فوتبالیست ها فقط پول خوب بگیرند و ماشین خوب سوار می شوند. خب ما هم جوان هستیم و ماشین خوب را دوست داریم. مگر اینهمه جوان که سوار ماشین های گرانقیمت می شوند را کسی می داند از کجا پول آورده اند یا کارشان چیست؟ خیلی از مشاغل هست که فوتبال در برابر آن ها هزارمین شغل پردرآمد هم نیست. با این حال بازهم می گویم فوتبال ورزش آدم فقیرها است و کسی با پول فوتبالیست نمی شود.

 


لیگ ها قطر ضعیف نیست


اصلا با این موضوع که می گویند لیگ قطر ضعیف است موافق نیستم. یوسف العربی بازیکن مراکشی الدحیل اگر در جام جهانی حضور داشت می توانست بازیکن موثری باشد. یوسف المساکنی کاپیتان تیم ملی تونس که آن هم در الدحیل بازی می کند جزو3 تا  5 بازیکن برتر آسیا است اما رباط صلیبی  پاره کرد. کیفیت این فصل مساکنی واقعا بالا بود و مصدوم شد. من به صراحت می گویم که این ذهنیت درستی نیست که فوتبال در کشورهای عربی راحت است. آمار می گوید هرسال دو الی سه تیم قطر و امارات به مرحله بعدی لیگ های آسیایی می روند و ما با این کیفیت بالای بازیکنانمان همه ش در اگر و مگر هستیم که به مرحله بعدی می رویم یا نه؟ نمی توانید بگویید در یک لیگ ده تیم خوب وجود دارد. حتی در انگلستان هم 5-6-7 تیم خوب هست یا در اسپانیا 3 یا 4 تیم باکیفیت داریم و شاید تیم پنجم به بعد اسپانیا در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند همه شان نتوانند به مراحل بالا صعود کنند. در قطر هم با توجه به جمعیت و کیفیت و لیگشان سه چهارتا تیم خوب هست که کیفیت لیگ را بالامی برد.به جرات می گویم  یکی از سخت ترین سال های فوتبالی ام را در قطر گذراندم. شاید در قطر پول خوب بگیرید اما باید همیشه بهترین باشید ،چون پول خوب گرفتید و بازیکن خارجی هستید باید بهترین باشید. باید هرروز استراحت و خوب تمرین و آن پول خوب را باید خرج خودت بکنی. نمی توانید یک میلیارد بگیرید و فقط  صدمیلیون خرج خودت کنی. خیلی بازیکنان داشتیم از ایران و خارج به قطر آمده اند اما به سه تا بازی نرسیده اند. آن جا فشارخیلی زیاد است چرا که ما اینهمه بازیکن باکیفیت داریم اما پیشنهاد از قطرنداریم. مگرهمین یک ماه بیست روز قبل نمی گفتند که بازیکن ایکس و ایگرگ و وای و زد پ از قطر پیشنهاد دارند؟این  پیشنهادات کجا هستند؟ چرا الان خبری نیست؟  درست است که قطری ها پول دارند اما در حال حاضر پولها را محدود کردند و مثل قبل نیست، چون جام جهانی را پیش رو دارند، زیرساخت دارند و می خواهند یک مربی خیلی بزرگ برای تیم ملی شان بیاورند.آن ها فقط  50 میلیون یورو پول داده اند تا در کوپا امریکا شرکت کنند و  تیم ملی شان قوی تر شود. لیگ قطر لیگ با کیفیتی است و امکانات فوق العاده ای دارد و این امکانات به شما فضا می دهد که کار کرده و پیشرفت کنید.

 


چالش با مربی فرانسوی

 

من با هیچکدام از مربیانم چالشی نداشتم وبرعکس معمولا با مربیان رابطه خوبی داشته و دارم. اقای بانت مربی فرانسوی تیم الخور در اول فصل رابطه اش بامن خوب بود، همین الان هم با ایشان در ارتباط هستم.اما  اینکه یک مربی در مقطعی از بازیکنی استفاده نکند دلیل بر مشکل نیست. در ابتدای حضورم در قطر شرایط من هم به گونه ای بود که به عنوان بازیکن خارجی همه انتظار داشتند کمک زیادی به تیم بکنم اما  تیم ما مدتی بد نتیجه می گرفت. در سه بازی اول نتایجمان بد بود ،  بازی اول را به الریان باختیم، بازی دوم را که  من گل زدم بردیم و در بازی سوم با  پاس گلم مساوی کردیم. اما در قطر کاپ که یک جامی است که در زمان تعطیلی لیگ برگزار شده و بازیکنان ذخیره بیشتردر آن بازی می کنند، من دریکی از  آن بازی ها یک نیمه بازی کردم و سر یک صحنه که وقتی دیدم یارم توپ دارد او را صدا زدم و توپ خواستم، سر آن صحنه مربی ناراحت شد و بعد از بازی هم با هم صحبت کردیم. البته همه چیز در حد صحبت بود اما انگار رفت توی ذهنش و بعد از اینکه بازی بعدی باختیم ایشان تلاش کرد باخت را گردن من بیاندازد. دو بازی بعدی  من را بازی نداد و ما هر دو بازی را دو تا سه بر صفر باختیم و بعد از بازی پنجم او را عوض کردند. بعد از او  که مربی تونسی به تیم آمد و من در اولین بازی سه گل زدم و دو تابرد پشت سرهم  آوردیم و هفت امتیاز گرفتیم.  آمارم در فصل قبل در الخور آمار نسبتا خوبی بود چون الخور در 5 سال گذشته جزو سه تیم آخر بود اما امسال با تفاضل گل هشتم شدیم . ضمن اینکه من شش بازی را، سه تا به خاطر کارت قرمز، یک بازی مصدومیت و دوبازی هم که مربی فرانسوی من را بازی نداد ، از دست دادم. درآن شش بازی که من نبودم یک امتیاز گرفتیم اما در بقیه بازی هایی که انجام دادیم روی تمام گل ها یا پاس گل ها تاثیر داشتم. در لیگ قطر آمارم به نسبت تعداد بازی هایم خوب بود ضمن اینکه الخور هم جایگاه خوبی به دست آورد. برای فصل جدید هم آن ها علاقه داشتند که بمانم و کار کنم اما به خاطر محدویت های بودجه شان هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته ام با این وجود حضور در فوتبال قطر تجربه خیلی خوبی بود.

 


خطاهای زیاد در لیگ قطر


اینکه من به عنوان یکی از خشن ترین بازیکنان این فصل قطر مطرح شدم دو تا دلیل داشت. یک مقداری تغییر سبک بازی بود چون می دانستم آقای کی روش این فلسفه را دارد که در هر پستی بازی می کنید باید قابلیت دفاعی داشته باشید. من سعی می کردم پرتلاش تر و دونده تر باشم. به همین خاطر دقیقا از هفته اول در تمام بازی هایی که بازی کردم -منهای دوتا بازی که فوروارد نوک بودم- آمار دوندگی ام از تمام بازیکنان زمین بیشتر بود و  بالای یازده و نیم، دوازده کیلومتر دویدم. سعی کردم سبک دفاعی را در بازی ام بیشتر کنم. اتفاقا آقای اوسیانو دستیار آقای کی روش هم که به قطر آمده بود این موضوع را گفت. دلیل دوم هم  یک مقداری شاید خاطر سوسول بودن بازیکنان آنجا باشد چرا که خیلی از خطاهایی را که حتی در لیگ ایران هم نمی گیرند آن جا خطا می گرفتند.

 


مسعود شجاعی و اشکان دژاگه


این درست است که پست من در تیم ملی نزدیک به پست اشکان دژاگه و مسعود شجاعی است اما هم آقا مسعود هم آقا اشکان از بزرگان فوتبال ما و کاپیتان های تیم ملی هستند و بسیار برایشان احترام قائل هستم.اتفاق  با هردو نفر در ارتباطم و از آن ها راهنمایی و مشورت می گیرم. هر دو آقا و عزیز هستند و بیشتر از یک کاپیتان، بیشتر از یک دوست و رفیق هستند. آدم لذت می برد با آن ها صحبت می کند و نوع برخوردشان را می بیند. امیدوارم سال ها در تیم ملی حضورداشته باشند. این بازیکنان سطح تیم ملی را بالا می برند چه آقا اشکان چه آقا مسعود. اما خود من معتقدم که شاید کم کاری یا ایراد از من بوده که در جام جهانی نیستم. محدودیت هایی هم هست، یکسری بازیکنان هستند که همه اعتقاد دارند می توانند باشند اما محدودیت هست. سرمربی دو سه نفر را برای هر پست می برد هرچند من در دو سه پست بازی می کنم. هم وینگر ، هم وسط پشت فوروارد حتی عقب تر، جزو هافبک های روی بال هم می توانم باشم. بیشترین چیزی که به آن اعتقاد دارم این است که کم کاری از من بوده و باید تلاشم را بیشتر کنم چرا که  با شناختی که از آقای کی روش دارم می دانم که  با تلاش بیشتر و کار بهتر حتی با حضور هر دو کاپیتان هم در تیم ملی حضور داشته باشم.

 


تیم ملی برابر مراکش و اسپانیا؟

 

اول که موافقم نسبت به دو بازی که تیم ملی انجام داد. مردم خوب فوتبال را می فهمند هم خوب می بینند آدم لمس می کند وقتی می بینی بازیکنان با قلبشان بازی می کنند واقعا تلاش می کنند من واقعا لذت بردم خیلی حرص و جوش خوردیم بازی با اسپانیا، بازی با اسپانیا باعث شد شانس تیم ایران به اندازه پرتغال باشد. پرتغال قطعا کیفیت اسپانیا را ندارد به نظر من با آن شرایطی که تیم ملی ما دفاع می کند چون آن کیفیت را پرتغال ندارد می توانیم شانس های بیشتری خلق کنیم و بیشتر بالا بازی کنیم شانس صعود تیم ملی به اندازه پرتغال است امیدواریم این اتفاق بیفتد و بچه ها خوشحالمان کنند.

 

 

1313058

 


دوست خوبم وحید امیری


من با همه بازیکنان تیم ملی رفیق هستم همه را دوست دارم همه مشتی هستند با مرتضی (پورعلی گنجی)رابطه م خیلی خوب است مهدی هم همینطور وحید امیری را هم خیلی دوست دارم هم رابطه صمیمانه داریم و هم خیلی برایش احترام قائلم با بیرانوند خیلی در ارتباطیم احسان کریم ، حتی سردار .البته مجید حسینی را خیلی سلام و علیک داریم برخورد نداشتیم سعیدعزت اللهی  هم کمتر. با رامین اما رابطه م خوبه تازه با او حرف زدم.

 


امیری باید به خودش فکر کند


من اگر جای هوادار بودم سعی می کردم خودم را جای بازیکن تیم هم  بگذارم . بعضی وقت ها تک فرصت هایی به  وجود می آید که دیگر تکرار نمی شود. شاید من اگر در 23 سالگی می رفتم اسپانیا جام ملت ها بازی می کردم پول خوب می گرفتم الان جام جهانی بازی می کردم ، خیلی اتفاق های دیگر...دیگر پیش نیامد برای من. دیگر اروپا رفتن من محدود شد به روسیه و بلژیک و یونان با پول خیلی کم که دراین سن و سال به دردم نمی خورد.من اگرجای هوادار  بودم اینگونه نگاه می کردم ، البته وحید فرقی با جوان های بیست ساله ندارد چون تا وقتی کیفیت داشته باشی کسی کاری به سنت ندارد، او الان آنقدر آماده است که فرقی با یک بازیکن جوان خوب ندارد. وحید اما باید اول به خودش فکر کند و ماباید به او حق بدهیم که به خودش فکر کند مثل همه مردم . یک بازیکنی مثل امیری یا بیرانوند ، امید ابراهیمی خوب کار می کنند ممکن است پیشنهادی داشته باشند.اینها دینشان را ادا کردند و با قلبشان بازی کردند برای موفقیت یک تیم. شاید یک بار برای وحید امیری یک پیشنهاد خوب برسد و بعد از آن دیگر برایش چنین پیشنهادی نباشد.

 


یک خاطره مالی ...


 یک روز ما رفتیم از سوپر مارکت محلمان خرید کنیم در شیراز بعد از دوماه از اینکه به قطر رفته بودم بعد از اردو به ایران آمده بودم استراحت کنم. سوپر مارکت محل پرسپولیسی بود به من گفت زشت نیست به خاطر پول رفتی آنجا؟ دوماه بعد برگشتیم خونه، مادرم گفت چند روز پیش آن سوپری گفت سروش خرید کرد آخرکار دوتا ویتنامین سی برداشت برد و یادش رفت پولش را بدهد.البته حق او بود که پول ویتامین سی را بگیرد ولی خب اصل داستان همین است . بعضی از دوستان می گویندچرا 4 برابر ایران پول می گرفتی رفتی به قطر.این یک بار برای من اتفاق می افتاد و من میتوانم زندگی ام را تکان بدهم.

 


چرا مهدی طارمی متفاوت است ؟


من فکر می کنم مهدی می تواند خیلی بیشتراز این پیشرفت کند. معیارهایش مشخص است بهترین بازیکن لیگ بوده در چند سال اخیر، اقای گل لیگ در تیم ملی خیلی خوب کار کرده الان هم در جام جهانی عالی کار می کند. سن و سالش هم به گونه ای است که می توانددر تیم های خوب بازی کند از نظر فیزیکی و فنی ...فرقش چیست؟ مهدی فکر می کنم یکی از مهمترین چیزهایی که دارد تایمینگ حرکتش و خیلی خوب خودش را در موقعیت گل قرار می دهد. در پرسپولیس و همان نیم فصلی که در این تیم بودم با یک گوشه چشم وقتی می دیدم مهدی حرکت می کند بدون فکر می توانستم پاس گل بدهم یا موقعیت خوبی قرارش بدهم چون می داند کی حرکت کند تا آن هافبک راحت بتواند پاس را به او بدهد. هم از لحاظ بدنی و سرعت ، گام هی خیلی بلندی دارد قدرت خوبی دارد پاهای قوی دارد، جامپینگ خوبی دارد و از قدرت سرزنی اش می تواند استفاده کند. اگر زودتر می رسید در صحنه دوم می توانست گل بزند. هردو پاس را وحید امیری به او داد ، واقعا از دو پاس بی نظیر امیری به طارمی لذت بردم.

 


مرتضی می تواند دریک تیم بزرگ بازی کند

 

همین نظر را راجع به مرتضی پورعلی گنجی دارم . با توجه قدرت فنی و بدنی و سن سالش می تواند در اروپا و در یک تیم خوب بازی کند. اروپا بازی کردن صرفا این نیست که جایی باشید که در قاره اروپا است اروپا بازی کردن باید جایی باشد که بفهمی فوتبال اروپا چیست. هرچند همه شان لیگ های سختی هستند امیدوارم بچه هایی که در لیگ های دیگر بازی می کنند بدانند که من با تمام وجود می دانم کارشان سخت است ، اما بازیکنان ما می توانند در لیگ های خوب اروپایی و حتی تیم های خوب بازی کنند. مرتضی کیفیت بالایی دارد بازیکنی است که خیلی به کارش فکر می کند ووقت می گذارد و دوست دارد پیشرفت کند. او حتی اگر به اروپا نرود و در السد بماند  من فکر می کنم روز به روز پیشرفت می کند .

 


سردار آزمون؟


بهترین بازیکن جهان مسی نتوانسته کیفیت واقعی اش را نشان بدهد. هیچ فوتبالیسیتی الکی به تیم ملی نمی رود و الکی به جام جهانی نمی رود. بالاخره بازیکنی که به جام جهانی می رود را نمی شود گفت کیفیت ندارد. وقتی بازی های تیم ملی را می بینید سردار که در تمام فوتبالش در این دوبازی دفاع کرده و فاصله اش از جایی که هست تا گل حریف، هفتاد متر است بهترین حالت  سی متر است تازه توپی هم که وحید در بازی اول داد  سی متر پا به توپ رفت. هرچند من خودم معتقدم متاسفانه فوتبال حافظه ندارد ومردم بعضی وقتها کم لطفی می کنند و یادمان می رود سردار بعضی بازی ها را برای ما درآورده. زمانی ما خوشحال بودیم سردار گل سه امتیازی زده رفتیم به جام جهانی اما گاهی با یک یا دو توپ این اتفاق می افتد. سردار قلب پاکی دارد و به نظر من  نیاز نبود پاسخگو باشد به این مسایل.فوتبال یک  کار حرفه ای است انتقاد هم هست همانطور که انتقاد می شود ده ها برابر تحسین هم می شود. طبیعی است که همیشه هوادارانی دارید اما منتقدانی هم هستند که در هر شرایطی انتقاد می کنند.من به شخصه خیلی به فضای مجازی اهمیت نمی دهم. مخصوصا در فضای مجازی یک نفر می تواند با ده تا پیج مختلف بیاید حرف های مختلفی هم بزند. بازیکنان تیم ملی تمرکزشان روی کار خودشان و بازی بعد است و به این چیزها زیاد اهمیت نمی دهند. من فکر می کنم مردم و همه ما می توانیم انرژی مثبت به تیم و بازیکنان بدهیم . تیم یک برد آورده و یک بازی را هم مقابل اسپانیا عالی کار کرده و می توانسته بازنده هم نباشد. من خودم زمانی که از پرسپولیس رفتم خیلی تحت فشار قرار گرفتم. فکر می کنم اگر بنا باشد ما اهمیت به این مسایل بدهیم بعضی وقت ها واقعا اذیت کننده است. می دانستم و معتقد بودم کار درستی انجام دادم و همه می پذیرند. نمی توانید بگویید یکی کامنت بد گذاشته به هم می ریزم . کار ما اینگونه هست نه فقط در فوتبال در همه رشته ها هست این مسایل هرکسی موافقان و مخالفانی دارد باید تمرکزش را بگذارد روی کار خودش.

 


اختلاف با مسلمان؟


خیلی ها شاید این طرز فکر را داشتند همینطور که همه چیز را با صداقت گفتم الان هم صادقانه می گویم محسن از دوستان خیلی خوب من است ما سال ها است همدیگر را می شناسیم سال ها است با هم رفاقت می کنیم. در تمام زمانی که در پرسپولیس بودیم مشکلی نداشتیم. من که واقعا مشکلی نداشتم محسن هم اگر کوچکترین ذهنیتی داشته که من اصلا ندیدم و متوجه نشدم همه ش فوتبالی بوده است. شاید اگر من هم باشم بازیکنی بیاید در پست من که دوسال در آن خوب بازی کرده ام بازی کند و من جابه جا شوم ابتدا کمی ناراحت شوم...ما هم در هشت بازی اول به غیر از دربی همه را بردیم. خوب هم بازی کردیم.
سیستم 2-4-4 لوزی آقای برانکو به شکلی بودکه سه تای جلوی خط هافبک چرخشی بازی می کردند، خیلی وقت ها می شد که من کنار بودم محسن وسط بازی می کرد. ولی خب چیزی که بود اینکه من فکر می کنم محسن هنوز هم یکی از بهترین بازیکنان ما است با اینکه فصل خوبی را نگذراند ولی در ادامه توانایی هایش را نشان می دهد.

 

1313067

 


دوست نداشتم با فولاد به شکایت برسیم

 

اهواز شهر من است. من از اهواز خاطرات خیلی خوبی دارم مردم اهواز خیلی به من لطف داشتند و دارند. متاسفانه در حالی که دوست نداشتم این اتفاق بیفتد. در حالی که از آقای اژدری خواهش کنم که بحث شکایت سرقرارداد من باعث می شود من بیفتم جلوی مردم اهواز اما ایشان کار خودشان را کردند و شکایت کردند و پرونده من بسته شد من رفتم پرسپولیس و بعد هم رفتم قطر. پرونده بسته شد اما دوباره الان این بحث مطرح شده است.من ده بار هم توضیح دادم، من قراردادی را داشتم با فولاد آن زمان با دهکردی توافق کردم چون سرباز شدم این قرارداد را فسخ کنیم ایشان هم توافق کردند و قول دادند که این قرارداد را پاره می کنند و هیچ جا هم ثبت نشد. من هم اعتماد کردم آن بنده خدا زیر حرفش نمی زند اما قرارداد در کشوی او مانده بوده و این اتفاق افتاده است. حالا که این اتفاق افتاده کمیته تعیین وضعیت تکلیف را روشن می کند مردم اهواز ذهنیت نداشته باشند که سروش مقابل باشگاه ایستاده، دینش را باید ادا کند و ...من تا جایی که توان داشتم با فولادکار کردم قهرمان شدم در آسیا بازی کردم خوب نتیجه گرفتم تا آخر قراردادم بودم آن قرارداد هم باید پاره شود وجدانا هم قراردادی نداشتم.


باشگاه فولاد مدعی است که من قرارداد دارم در آن دوسال سربازی یک بار سوال نکردند که اگر بازیکن ما هستی حالت چطور است. قرارداد من سه میلیارد بود با فولاد می گفتند بیا این ده میلیون را بگیر...اما تا خدمت من تمام شد آمدند مساله قرارداد را مطرح کردند. اگر من حقم باشد که برگردم فولاد مشکلی نیست برمی گردم و بازی می کنم اما هم وجدانی و هم قانونی من قراردادی با فولاد ندارم و امیدوارم به گونه ای حل شود که من دوباره مجبور نشوم مقابل تیم فولاد و مردم اهواز قرار بگیرم.

 


استقلال ورابطه نزدیک با مهدی رحمتی؟


من از بچگی در تیم مدرسه فوتبال آقای افشین پیروانی بودم و در تمام بازی هایی که پرسپولیس به شیراز می آمد یک اکیپ از ما بچه ها سر تمرین می رفتیم  و من یک عالمه عکس و امضا دارم .یادم هست پرسپولیس باری بازی به شیراز آمده بود انصاریان و کاویانپور هم اتاقی بودند آنقدر ایستادم تا آقا افشین من را ببرد پیش آقا حامد. این علاقه را داشتم. یک تایمی تیم نونهالان بودم آقا افشین من را می برد سرتمرین پرسپولیس و با این تیم تمرین هم می کردم. این علاقه از بچگی واقعا بود اما در آن تایمی که درتراکتورسازی بودم ، هم استقلال و هم هوادارانش همیشه به من لطف داشتند وهیچوقت به من توهینی نکردند. من هم بعد از گلزنی به این تیم شادی نکردم چون در استادیومی که نود هزار استقلالی در آن حضور داشتند و با بردمی توانستند قهرمان شوند.من با گل زدنم قهرمانی را از استقلال گرفتم و گفتم کاری نکنم که این همه تماشاگر ناراحت تر شوند.

 


من پرسپولیسی بوده و هستم


با مهدی رحمتی رابطه خیلی صمیمی داشته و هنوز هم رفیق هستم. با خیلی از استقلالی ها رفیق هستم مثل داریوش و فرشید همشهری م هستند و البته با مهدی خیلی رفیق هستم. احترام خاصی برای استقلال و هوادارنش قائلم .سپاهانیها  که همیشه به من لطف داشتند و هوادران تراکتور، تیم ذوب آهن همه به من لطف داشته اند اما من انتخابم پرسپولیس بوده است و این باعث می شود که بتوانید بگویید سروش رفیعی یک پرسپولیس بوده و خواهد بود چه در این تیم باشد چه نباشد.

 

 

1313328

 

 


ستاره های نورآبادی


نورآباد ممسنی فوتبالیست زیاد دارد همانطور که دکتر و مهندس زیاد دارد. روح الله رضایی که مرصاد و برق بازی می کرد تا آمد شهرام گودرزی، حسن جعفری، ساسان انصاری، داریوش شجاعیان، امین شجاعیان، رشید مظاهری، خالدشفیعی، ایمان موسوی داریم بازیکنان خوبی که در این مقطع زمانی چند تا بازیکن خوب از آن منطقه داریم.

 


بهترین بازیکن جام جهانی؟


من فقط بازی های تیم ملی را دیدم چون وقت نکردم اما به نظرم در این دو بازی نه به خاطر رفاقت با وحید بلکه به نظرم وحید امیری بهترین بازیکن در این دو بازی بوده است. البته درجهان همیشه گفتم اینیستا یک الگو بوده برایم. یک بازیکن فوق العاده بوده برایم. هنوز هم دارم لذت می برم از بازی ، این بازیکن فوق العاده است فقط کسانی که فوتبال بازی می کنند می فهمند او چکار می کند خیلی سخت است حتی بتوانید شبیه اینیستا بازی کنید.

 


ژاوی؛بی نظیر و درخشان


ژاوی بی نظیراست . اولا یک انسان خیلی بزرگ است، وقتی به آدم های بزرگ نزدیک می شوید می فهمید ..نمی شود بی دلیل چندین سال کاپیتان بارسلونا باشید و همیشه فیکس تیم ملی باشیدو جام ببرید.هم نوع برخورد هم نوع فوتبال آنقدر توانایی اش بالا است که شما مقابلش بازی می کنید اما محو بازی اش می شوید. فکر می کنم السد بدون ژاوی نه در لیگ قهرمانان نه در قطر نتیجه می گرفت.

 


در تمرین پرسپولیس شرکت می کنم

 

با همه احترامی که برای همه باشگاه های خوب ایران که به من لطف داشتند پرسپولیس اولویت اول من است. خداراشکر رابطه خوبی بار برانکو و گرشاسبی دارم. از ایشان  اجازه گرفتم تا زمانی که تکلیفم مشخص شود بروم در تمرینات این تیم شرکت کنم هنوز هیچ چیز مشخص نشده هنوز نتوانستم تصمیمی بگیرم به دلایلی که گفتم اولینش بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس و کار را سخت می کند چون نیم فصل می خورد به جام ملت هاو واقعا کار سخت می شود. برای تصمیم گیری فکر می کنم با دید مثبتی که من دارم و شرایطی که برای باشگاه به وجود می آید امیدوارم سعادت داشته باشم در خدمت پرسپولیس و هواداران باشم .ان شالله که هر چه خیر باشد اتفاق بیفتد.

دیدگاه‌ها