کد خبر : 1537366 | 19 تیر 1397 ساعت 12:14 | 46.5K بازدید | 0 دیدگاه

قضاوت در فینال بزرگترین هدف هر داوری است

سخندان: اعتراض تیم ایران حرفه‌ای نبود

رضا سخندان یکی از کمک‌داوران علیرضا فغانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است که مثل محمدرضا منصوری تا الان عملکرد خیلی خوبی داشت.

سخندان: اعتراض تیم ایران حرفه‌ای نبود

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی ، سخندان ۴۳ ساله که در لیگ برتر خودمان و مسابقات بین‌المللی قبلی فوق‌العاده موفق و باثبات نشان داده بود بدون تردید بهترین کمک‌داور فوتبال ایران به حساب می‌آید که البته مثل بیشتر همکارانش در سایه بوده و خیلی کم مصاحبه کرده است. او همچنان مثل یک جوان، انگیزه بالایی دارد و حضور در فینال جام جهانی را بزرگترین هدفش می‌داند اما حتی اگر به این آرزویش برسد، قصد دارد همچنان به قضاوت خود ادامه دهد. حداقل تا جام ملت‌های  ۲۰۱۹ آسیا.

 

به نظرتان این دوره مسابقات جام جهانی چطور بود؟ هم به لحاظ برگزاری مسابقات، هم در بحث قضاوت‌ها...


 جام جهانی معمولا همه تیم‌ها با تمام توان می‌آیند تا نتیجه خوب بگیرند. اگر بخواهم به صورت کلی از داوری‌ها صحبت کنم تقریبا خوب بوده. مشکل آنچنان بزرگی پیش نیامده. حالا با توجه به اینکه سیستم ویدئویی هم هست اگر اشکالی در کار داور بوده، پوشش دادند و از این لحاظ مشکل خاصی پیش نیامده که مثلا تیم خاصی متضرر شود از بحث داوری. راجع به کار خودمان هم باید بگویم خدا را شکر قبل از اینکه بیاییم با آمادگی کامل و تمام توان آمدیم. تا الان ۳ بازی قضاوت کردیم که ۲ بازی در مرحله مقدماتی بود از جمله آلمان- مکزیک و برزیل- صربستان که خیلی خوب تمام شد. بعد هم یک بازی خیلی مهم در مرحله حذفی به ما دادند. بازی خیلی خوبی بود؛ بازی فرانسه- آرژانتین. خیلی حساس و جذاب و پرگل که فکر می‌کنم یکی از قشنگ‌ترین بازی‌های جام تا الان بوده. خدا را شکر همکاری تیمی خوبی هم تا الان با همدیگر داشتیم و در ۳ بازی به لحاظ داوری سربلند بودیم.


فکر کنم نمره‌ای که تیم داوری ایرانی گرفته، بیشتر از همه تیم‌های داوری حاضر در این دوره جام جهانی بوده که این نشان می‌دهد شانس تیم داوری‌تان برای قضاوت فینال خیلی بیشتر از بقیه تیم‌های داوری است...


 30 تیم داوری به اینجا آمدند و همه هم مثل ما با تمام توان آمدند. اکثر داوران خوب بودند. ما که از نمرات خبر نداریم ولی می‌دانیم در این ۳ بازی به همراه تیم داوری کار را بدون دردسر تمام کردیم. البته تیم‌های داوری آمریکای جنوبی و اروپایی هم داریم که آنها هم داوران خیلی خوبی هستند. ما کارمان را تا اینجا انجام دادیم. حالا اگر بازی دیگری به ما دادند باز هم قضاوت می‌کنیم اگر نه هیچ مشکلی نیست. مهم این بوده که مسوولان فیفا و برگزارکننده‌ها از کار قضاوت تیم داوری راضی بودند.


به نظر می‌رسد جزو معدود تیم‌های داوری هم هستید که از سیستم ویدئوچک (VAR) استفاده نکردید...


 چند تیم داوری هستیم که از این سیستم هنوز استفاده نکرده‌ایم. در کل این مساله چندان مهم نیست چون شرایط واقعا سخت است. در 2 بازی مثلا بحث آفساید را داشتیم که خیلی نزدیک بودند و تشخیص آن واقعا سخت بود. این مساله را خود فیفا هم قبول می‌کند ولی روی هم رفته قضاوت‌هایمان کم اشکال بوده.


پس به‌ عنوان یک داور این سیستم (ویدئوچک) را قبول دارید؟


 بله، سیستم خیلی خوبی است و فیفا دنبال این است که عدالت برقرار شود. در همین بازی‌ها در بحث کمک داور، ۲ گل به ثمر رسید که کمک داوران اشتباه کردند و پرچم بالا دادند که اگر این سیستم نبود حق تیم خورده می‌شد. چند مورد دیگر هم بود که پنالتی گرفته نشد که این سیستم کمک کرد و البته چند پنالتی هم گرفته شد که اشتباه بود و به درستی برگرداندند. در کل سیستم خیلی خوبی است. در کل یکسری اشکال‌های کوچک دارد که چون جدید است فیفا تلاش می‌کند آن را برطرف کند.


اما بیشتر اعضای تیم ایران در مصاحبه‌هایشان گفتند که مخالف این سیستم هستند و اکثرا سلیقه‌ای برخورد شد...


 نه، فکر نمی‌کنم سلیقه‌ای برخورد شده باشد. تیم ایران هم چون زیاد آشنا نبودند با این مساله، مخالف بودند. یک مورد بحث پیش آمد که صحنه گل آفساید بود. زمانی که داوران می‌روند چک می‌کنند هیچ تیمی ندیدیم اعتراض کند اما ایران با توجه به اینکه داور رفته و صحنه را دیده و نظرش را به درستی اعلام کرده بود، باز هم اعتراض داشتند که متاسفانه یک مقدار رفتارهایشان حرفه‌ای نبود.


در این مدت مردم خیلی حمایت کردند و پیام‌های مثبتی برایتان فرستادند، جوابی برای این واکنش‌ها دارید؟


 خدا را شکر مردم لطف داشتند نسبت به تیم داوری‌مان و واقعا همیشه پیام‌های خیلی خوب و مثبتی برای من و اعضای تیم داوری فرستادند و باعث بیشتر شدن انگیزه‌مان برای ادامه کار شدند. از زمانی هم که تیم ملی کنار رفت، این پیام‌ها بیشتر شد که جا دارد تشکر کنم از لطفی که نسبت به تیم داوری داشتند.

 

معمولا بازیکنانی که گل‌های حساس می‌زنند، آن را به یک نفر که خیلی برایشان عزیز است تقدیم می‌کنند، شما به ‌عنوان داور عملکرد خوب‌تان و موفقیت‌هایی که در جام جهانی داشتید را اگر بخواهید به یک نفر تقدیم کنید، آن یک نفر چه کسی است؟


 اگر قرار است گلی بدهیم و موفقیتی باشد و آن را تقدیم کنیم، باید تقدیم خانواده شود. درست است که ما زحمت می‌کشیم اما زحمت اصلی را خانواده می‌کشند که با این بچه‌های پر شر و شوری که ما داریم، هم دوری را تحمل می‌کنند و هم برای بچه‌ها زحمت می‌کشند. تا الان که اتفاقات خوب افتاده برایمان و خوب قضاوت کردیم. ان‌شاءا... اگر قسمت شود اتفاقات خوب دیگر مثل قضاوت‌های بعدی بیفتد، به کارمان ادامه می‌دهیم و آن را تقدیم خانواده می‌کنیم.


اگر رفتید فینال، بعد از آن چه هدف بزرگ دیگری دارید؟


 دیگر هدفی نمانده. بالاتر از فینال جام جهانی که دیگر نیست. ما تا الان بازی‌های بزرگ زیادی قضاوت کردیم و فقط مانده فینال جام جهانی که باید ببینیم چه می‌شود.


این باعث نمی‌شود که انگیزه‌تان برای ادامه کار کم شود؟


 من تا سال آینده و تا ۲۰۱۹ ادامه خواهم داد ولی باید انگیزه پشت کارمان باشد که بتوانیم به بهترین نحو ادامه دهیم.

دیدگاه‌ها