کد خبر : 1537785 | 21 تیر 1397 ساعت 00:20 | 191.5K بازدید | 0 دیدگاه

سه شیر در گام آخر زمین‌گیر شد؛

کرواسی 2- انگلیس 1؛ شب تاریخی کروات‌ها در مسکو

گل طلایی مانژوکیچ برابر انگلیس در وقت‌های تلف شده کروات‌ها را برای نخستین بار به فینال جام جهانی رساند.

کرواسی 2- انگلیس 1؛ شب تاریخی کروات‌ها در مسکو

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی کرواسی نمایش مقتدرانه‌ای در دور گروهی جام جهانی با کسب سه برد متوالی برابر نیجریه، آرژانتین و ایسلند داشت ولی در دو مسابقه اخیر مرحله حذفی به سختی و در ضربات پنالتی به ترتیب توانست مقابل دانمارک و روسیه نتیجه بگیرد و در مرحله نیمه نهایی حاضر شود، اما آنها امشب با وجود اینکه در دقایق ابتدایی با ضربه آزاد کیرن تریپیر دروازه خود را باز شده دیدند و با یک گل از انگلیس عقب افتاده بودند ولی در دقیقه 58 با گلزنی ایوان پریشیچ به بازی برگشتند و مثل دو دیدار گذشته‌شان کار را به وقت‌های اضافه کشیدند.


سه شیرها که رویای تکرار قهرمانی سال 1966 و جبران ناکامی در صعود به فینال سال 1990 را در سر داشتند، نتوانستند در وقت‌های اضافه نمایش هجومی و خوبی مثل نیمه اول داشته باشند تا در نهایت شاگردان زلاتکو دالیچ این بار در وقت‌های اضافه کار را تمام کنند و با گلزنی ماریو مانژوکیچ در دقیقه 109 به برتری برسند و به دیدار پایانی صعود کنند.

 

تیم ملی انگلیس همانند 28 سال قبل در مسابقه نیمه نهایی جام جهانی شکست خورد تا کروات‌ها بعد از 20 سال شکست در قدم آخر رسیدن به فینال را جبران کنند و برای نخستین بار در تاریخ خود به این مهم برسند؛ کرواسی در سال 1998 در بازی نیمه نهایی به فرانسه باخت و راهی فینال نشد، اما حالا در روسیه این فرصت را دارد انتقام آن باخت را در بازی پایانی از خروس‌ها بگیرد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.


سه شیرها با فرصت‌سوزی‌های زیاد و شکست برابر کروات‌های سخت‌کوش، به بازی رده‌بندی رفتند تا با بلژیک که در دور گروهی با آن رقابت کردند، دیدار داشته باشند.

 

 

1319166

 

 


نیمه نهایی جام جهانی 2018 روسیه
چهارشنبه: 97/04/20 ؛ ساعت 22:30
استادیوم: لوژنیکی مسکو/تماشاگر: 78011 نفر
داور: جونیت چاکر(ترکیه)؛ کمک‌ها: باهاتین دوران، طارق اونگون و بیورن کویپرس(هلند)/ کمک داور ذخیره: ساندر فن روکل(هلند)

 


تیم ملی کرواسی
دانیل سوباسیچ، دیان لوورن، دوماگوی ویدا، شیمه ورسالیکو، ایوان استرینیچ(94-جاسیپ پیواریچ)، ایوان راکیتیچ، لوکا مودریچ(118- میلان بادلی)، آنته ربیچ(101- آندری کراماریچ)، ایوان پریشیچ، مارسلو بروزوویچ و ماریو مانژوکیچ(115- وردان کورلوکا).
سرمربی: زلاتکو دالیچ

 

 

1319133


تیم ملی انگلیس
جوردن پیکفورد، کایل واکر(112- جیمی واردی)، جان استونز، هری مگوایر، جوردن هندرسون(97- اریک دایر)، دله آلی، جسی لینگارد، کیرن تریپیر، اشلی یانگ(91- دنی رز)، رحیم استرلینگ(74- مارکوس راشفورد) و هری کین.
سرمربی: گرت ساوت‌گیت

 

1319134

 

 

اخطار


ماریو مانژوکیچ(48) و آنته ربیچ(96) از کرواسی

کایل واکر(54) از انگلیس

 

 

شرح گل


کرواسی صفر - انگلیس 1 (دقیقه 5: کیرن تریپیر): خطایی که مودریچ در پشت محوطه جریمه روی دله آلی مرتکب شده بود را کیرن تریپیر با شوت فنی استثنایی به کنج دروازه کرواسی و دور از دستان سوباسیچ فرستاد تا انگلیس خیلی زود با یک گل پیش بیافتد.

 

1319122

 

کرواسی 1 - انگلیس 1 (دقیقه 68: ایوان پریشیچ): سانتر دقیق ورسالیکو از جناح راست زمین با ضربه عالی و نمایشی پریشیچ از محوطه 6 قدم وارد دروازه انگلیس شد تا کروات را به تساوی برساند.

 

1319140

 

کرواسی 2 - انگلیس 1 (دقیقه 109: ماریو مانژوکیچ): ارسال پیواریچ از جناح چپ با دفع ناقص پیواریچ همراه شد که پاس پریشیچ با ضربه سر به پشت مدافعان انگلیس را مانژوکیچ با فرار عالی و ضربه تک ضرب تبدیل به گل کند.

 

1319152

 

 

 

بهترین بازیکن


ایوان پریشیچ، وینگر چپ کروات‌ها ستاره زمین در دیدار کرواسی و انگلیس بود که یک گل زیبا روی ارسال ورسالیکو به ثمر رساند و پاس گل دوم تیمش را هم در وقت‌های اضافه با ضربه سر به مانژوکیچ داد تا مرد برتر مسابقه لقب بگیرد.
شیمه ورسالیکو نیز در دیدار اخیر کرواسی برابر روسیه به دلیل مصدومیت تعویض شد و مشخص نبود در بازی امشب تیمش مقابل انگلیس حضور داشته باشد ولی این مدافع راست کروات‌ها به این مسابقه مهم رسید و بهترین نمایش را داشت که سانتر عالی او روی گل اول که تبدیل به پاس گل شد، کرواسی را از باخت نجات داد و در ادامه هم یک توپ از روی خط دروازه بیرون کشید تا در نهایت تیمش کار را به وقت‌های اضافه بکشاند و در برد تیمش ایفای نقش کند.

 

1319154

 

 

اتفاق ویژه


تیم ملی کرواسی با هدایت زلاتکو دالیچ و نمایشی که بازیکنان سخت‌کوش این تیم داشتند، نتیجه‌ای به یادماندنی گرفت و بعد از سال 1998 که نتوانسته بود به فینال جام جهانی صعود کند، امشب در استادیوم لوژنیکی مسکو با پیروزی برابر انگلیس، برای نخستین بار به دیدار نهایی این مسابقات راه یافت تا همچنان به شگفتی‌سازی خود ادامه دهد.
کروات‌ها بعد از آنکه در دو بازی اخیرشان در مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی جام جهانی به سختی و در ضربات پنالتی برابر دانمارک و روسیه به برتری رسیده بودند، امشب توانستند در وقت‌های تلف شده کار انگلیس را تمام کنند و با برتری 2 بر یک راهی فینال شوند.

 

1319160

 

 

 


لحظات حساس

دقیقه 14: ارسال تریپیر از روی کرنر و ضربه سر مگوایر بالاتر از ویدا با اختلاف کمی از کنار دروازه کرواسی به بیرون رفت.

دقیقه 19: شوت ناگهانی راه دور پریشیچ در میانه راه به پای واکر کمانه کرد و با فاصله چند سانتی متری از کنار دروازه انگلیس راهی اوت شد که چاکر، داور مسابقه در این صحنه برای کرواسی کرنر اعلام نکرد.

دقیقه 22: شوت بی‌دقت سوباسیچ و پاس اشتباه استرینیچ توپ را به استرلینگ رساند ولی پاس در عمق او را هری کین در عین ناباوری به بیرون زد که البته آفساید او هم اعلام شده بود.

دقیقه 30: هری کین باز هم یک موقعیت فوق‌العاده را از دست داد و پاس در عمق عالی لینگارد را با ضربه بغل پا به سوباسیچ زد و در ادامه هم نتوانست کاری از پیش ببرد و با شوتی که به تیرک عمودی و سوباسیچ برخورد، موقعیت را از دست داد.

 

 

1319141

 


دقیقه 32: ارسال تند و تیز ربیچ را استونز برگشت داد و در ادامه شوت پای چپ پُر قدرت هافبک کرواسی را پیکفورد در دو مرحله جمع کرد.
دقیقه 33: اشلی یانگ با تکل عالی اجازه نداد توپ ارسالی از سمت چپ زمین تبدیل به گل شود و توپ را به کرنر زد.

دقیقه 36: پاس فوق‌العاده دله آلی را لینگارد نتوانست استفاده کند و شوت فنی او از کنار دروازه کرواسی به بیرون رفت.

 

 

دقیقه 56: شوت پشت محوطه جریمه لینگارد به لوورن برخورد کرد و راهی کرنر شد.

دقیقه 57: سانتر تریپیر از جناح راست زمین قبل از رسیدن به هری کین توسط ویدا دفع شد.

دقیقه 63: اشتباه بازیکنان کرواسی توپ را در سمت راست زمین به هندرسون رساند و او هم با پاس در عمق، استرلینگ را در موقعیت گلزنی قرار داد که تعلل او و ضربه‌ای که بعد از برخورد با ویدا زد، توسط سوباسیچ دفع شد.
دقیقه 65: سانتر خطرناک مودریچ از جناح راست زمین برگشت داده شد که در ریباند شوت پریشیچ بعد از برخورد به استرلینگ و واکر ثمری برای کرواسی نداشت.

دقیقه 68: شوت روی پای کین از زاویه بسته به تور کنار دروازه انگلیس برخورد کرد.

دقیقه 72: پریشیچ بعد از پا عوض کردن، شوت زمینی پای چپ زد که ضربه او به تیرک عمودی دروازه انگلیس برخورد کرد و در ادامه هم شوت مانژوکیچ مقابل دروازه خالی در اختیار پیکفورد قرار گرفت.

 

1319142

 


دقیقه 73: شوت روی پای بروزوویچ از پشت محوطه جریمه با اختلاف زیادی از روی دروازه انگلیس به بیرون رفت.

دقیقه 83: مانژوکیچ بعد از مهار توپ، چرخش و شوت روی پا توپ را به سمت دروازه انگلیس زد که پیکفورد در دو مرحله توپ را جمع کرد.
دقیقه 84: دفع نه چندان خوب پیکفورد روی ضربه سر پریشیچ نزدیک بود کار دست انگلیس بدهد که در ریباند شوت فنی پریشیچ به بیرون رفت.

دقیقه 2+90: هری کین نتوانست ضربه سر خوبی روی ارسال تریپر بزند و توپ به بیرون رفت.

دقیقه 99: ارسال تریپر از روی کرنر و ضربه سر استونز در آستانه ورود به دروازه کرواسی بود که ورسالیکو منجی تیمش شد و از روی خط توپ را برگشت داد.

دقیقه 2+105: ارسال خطرناک پریشیچ از جناح چپ را مانژوکیچ زد که واکنش عالی پیکفورد موجب شد تا دروازه انگلیس بسته بماند و توپ راهی کرنر شود.

دقیقه 120: شوت کم دقت کراماریچ در موقعیت مناسب به تور کنار دروازه انگلیس برخورد کرد.

 

 

 

 


در حاشیه


* در فاصله دو ساعت به شروع مسابقه حتی یک تماشاگر هم در ورزشگاه لوژنیکی حاضر نبود که تعجب خبرنگاران خارجی را به همراه داشت.
* تیم ملی کرواسی با پیراهن دوم خود در بازی امشب حاضر است و بازیکنان انگلیس با لباس‌های سفید رنگ در زمین هستند.

* حدود 90 دقیقه مانده به شروع مسابقه اتوبوس حامل تیم کرواسی وارد استادیوم شد.
* کروات‌ها از ساعت 21:10 مشغول گرم کردن شدند که در همین حین بازیکنان انگلیس برای لحظاتی به زمین چمن آمدند.

 

1319100


* ترکیب تیم‌ها 70 دقیقه مانده به شروع بازی اعلام شد که 11 بازیکن اصلی انگلیس تغییری نسبت به بازی قبلی برابر سوئد نداشت ولی دالیچ یک جابه‌جایی انجام داده و بروزوویچ را جایگزین آندری کراماریچ کرد.
* ورسالیکو، مدافع راست کرواسی که اخبار زیادی مبنی بر غیبت او در ترکیب این تیم برابر انگلیس به دلیل مصدومیت شنیده می‌شد، از ابتدا بازی می‌کند.
* داور شوکر، اسطوره فوتبال کرواسی و رئیس فدراسیون فوتبال این کشور در زمان گرم کردن بازیکنان دو تیم وارد زمین شد و برخورد گرمی با ساوت‌گیت، سرمربی انگلیس داشت.

 

1319104

 


* ریو فردیناند، مدافع سابق تیم ملی انگلیس برای حمایت از سه شیرها به استادیوم لوژنیکی رفته و امیدوار به پیروزی این تیم است.

 

1319102


* در ساعت 21:40 دروازه‌بانان انگلیس وارد زمین شدند و در میان تشویق تماشاگران به گرم کردن پرداختند.

 

1319103

 

* مایکل اوون، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس در ورزشگاه حضور دارد.
* علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمد منصوری که تیم داوری ایران در جام جهانی را تشکیل می‌دهند و یکی از شانس‌های قضاوت در بازی‌های رده بندی یا فینال هستند، بازی امشب کرواسی و انگلیس را از نزدیک می‌بینند.

 

 

* مانژوکیچ به دلیل مصدومیت دقیقه 115 به بیرون رفت.
* تریپیر در دقیقه 117 نتوانست به خاطر آسیب دیدگی به بازی ادامه دهد.

* بعد از بیرون رفتن تریپیر از دقیقه 117، انگلیس در لحظات پایانی به دلیل انجام هر چهار تعویض خود با یک بازیکن کمتر به بازی ادامه داد.

 

 

1319155

 

 

دیدگاه‌ها