کد خبر : 1538526 | 24 تیر 1397 ساعت 10:14 | 33.4K بازدید | 0 دیدگاه

انتقاد کوواچ به فوتبال آلمان و نقش او در درخشش راکیتیچ

کوواچ به دالیچ: کار نیمه‌تمام من را تمام کن

سرمربی بایرن مونیخ، نیکو کواچ به منتقدین فوتبال آلمان پیوسته و درست مثل نهمت شول، ساختار آموزش و پرورش فوتبالیست در آلمان را مورد انتقاد قرار داده.

کوواچ به دالیچ: کار نیمه‌تمام من را تمام کن

به گزارش "ورزش سه"، کوواچ در مطلبی که برای روزنامه‌ی فرانکفورتر آلگماینه نوشته به فقدان بازیکنانی اشاره کرده که به گفته‌ی او می‌توانند به شکلی غافلگیرانه، وقتی بازی قفل می‌شود، درهای بسته را بگشایند. کوواچ به فوتبالیست‌هایی که به قول او یا حریف را دست‌کم می‌گیرند و یا می‌خواهند برای دوربین‌ها نمایش بازی کنند انتقاد کرده.


کواچ این وضعیت را نتیجه‌ی کمبود مربی‌های باکیفیت می‌داند. کواچ می‌گوید اول باید مربی‌هایی پیدا کرد که بتوانند کودکان و نوجوانان را درست تمرین داده و بپرورانند.


او می‌گوید " به نظر من این در دی‌ان‌ای اکثر قریب به اتفاق مربیان آلمانی نیست. منِ مربی تنها می‌توانم چیزی را به شاگردان منتقل کنم که در وجود من است. عشق به پول، یا علاقه به دریبل زدن و انجام حرکات نمایشی با توپ، همه و همه از مربی‌های پایه به فوتبالیستها منتقل می‌شود. به همین خاطر، برای فوتبال آلمان مفید است که مربیانی که در این عرصه مهارت دارند را استخدام کند ".
محمت شول هم اخیراً به موضوع مشابهی اشاره  کرده بود. فوتبالیست سابق تیم ملی آلمان که در سال 1996 با این تیم قهرمان اروپا شده، آنچه "مربی‌های لپ‌تاپی" خوانده بود و هینطور آموزش فوتبال نوجوانان در آلمان را مورد انتقاد قرار داده بود.

 

کوواچ به تصمیم مهمی اشاره می‌کند که زمانی که در کادر فنی تیم ملی کرواسی حضور داشته اتخاذ کرده است. کواچ می‌خواهد بگوید که او هم در موفقیت کرواسی در جام جهانی روسیه سهم دارد.

 

تصمیم مورد اشاره‌ی کواچ به خصوص در مورد نقش ایوان راکیتیچ در تیم ملی کرواسی بوده. ستاره‌ی بارسلونا بعد از لوکا مودریچ، کاپیتان دوم کرواسی است و دومین مهره‌ی تاثیرگذار خط هافبک کرواسی به حساب می‌آید.


درحالیکه مودریچ مستقیماً توپ را بدست می‌گیرد و حملات را سازماندهی می‌کند، راکیتیچ با دوندگی بسیار، برای تیمش فضاسازی می‌کند. او در خط میانی حریف، کانال باز کرده و پاسهای حریف را قطع می‌کند، همان کاری که سالها است در بارسلونا انجام می‌دهد.


او با این کیفیت‌ها به یک ستاره‌ تبدیل شده و چه در باشگاه و چه در تیم ملی، احترام هم‌تیمی‌هایش را برانگیخته.   


اما همه‌ی مربی‌ها در مورد راکیتیچ همیشه چنین نظری نداشته‌اند. فلیکس ماگات او را از شالکه بیرون می‌کند چون معتقد است بازیکن کروات به عنوان یک بازی‌ساز و بازیکن شماره‌ی ده کارایی لازم را ندارد. شانس بزرگ راکیتیچ این است که بعد از آن با مربی‌ای آشنا می‌شود که توانایی‌های واقعی‌اش را کشف می‌کند : نیکو کوواچ.


کوواچ در سال 2013 هدایت تیم ملی کرواسی را به دست گرفته و از راکیتیچ در پستی جدید استفاده می‌کند.


کوواچ در فرانکفورتر آلگماینه می‌نویسد " من در انتخاب بازیکنها نظریه‌ی جدیدی به کار بردم که تاثیرش در تیم ملی کرواسی هنوز احساس می‌شود. حق با من بود. راکیتیچ شماره‌ی ده نیست، او باید شماره‌ی شش یا هشت باشد ". این تصمیم باعث می‌شود کوواچ در کرواسی با انتقادهای بسیاری روبرو شود و یکی از دلایلی که فدراسیون فوتبال کرواسی در سال 2015 او را از سرمربی‌گری تیم ملی برکنار می‌کند همین بوده است.


ولی کوواچ در تیم ملی کرواسی تغییراتی را آغاز کرده بود که دیگر قابل توقف نبود. راکیتیچ به عنوان بازیکن تخریبی ابتدا در سویا و بعد در بارسلونا می‌درخشد. و با درخشش او، قدرت تیم ملی کرواسی هم افزایش می‌یابد.


جاشین کوواچ در نیمکت کرواسی، زلاتکو دالیچ حالا می‌تواند میوه‌های تلاشهای سازنده‌ی او را برداشت کند. کوواچ در مقاله‌ی خود برای فرانکفورتر آلگماینه از مکالمه‌ی می‌گوید که بعد از پیروزی کرواسی بر انگلیس در نیمه‌نهایی جام جهانی روسیه بین او و دالیچ انجام شده. کوواچ در پیامکی که برای دالیچ ارسال می‌کند می‌نویسد " در آخرین بازی جام جهانی روسیه، کاری که من در اولین بازی جام جهانی 2014 شروع کرده بودم را تمام کن ".

 

منبع : اشپورت 1   ترجمه : آرش جلال منش

دیدگاه‌ها