کد خبر : 1540298 | 01 مرداد 1397 ساعت 13:31 | 60K بازدید | 0 دیدگاه

تاج: این شرکت باید از مردم ایران عذرخواهی کند

جنجال بر سر تحریم نام ایران توسط آدیداس

تحریم نام ایران توسط شرکت آدیداس جنجال بزرگی به راه انداخته و حالا احتمالا همکاری این شرکت با فدراسیون فوتبال ایران نیز قطع می شود.

جنجال بر سر تحریم نام ایران توسط آدیداس

به گزارش "ورزش‌سه"، ظاهرا قرار نیست حاشیه های مربوط به همکاری شرکت آدیداس با فوتبال ایران تمامی داشته باشد. این مساله که از حدود یکسال قبل همواره خبرساز شده حالا با پایان رقابت های جام جهانی وارد فاز تازه تری شده که جنجال بزرگی آفریده است. بعد از اینکه فدراسیون فوتبال برای تیم ملی ایران در جام جهانی از آدیداس لباس خرید، از گوشه و کنار اخباری درباره قطع همکاری فدراسیون با این شرکت شنیده می شد. حالا با قرار گرفتن نام ایران در فهرست اسامی تحریمی آدیداس این موضوع شکل جدی تری به خود گرفته است.


موضوع تحریم ایران از سوی شرکت آدیداس از جایی مشخص شده که وقتی در سایت این شرکت واژه «IRAN» تایپ می شود تا در محل مدنظر نقش ببنند، این سایت به مخاطب خبر می‌دهد: «این اسم شامل قوانین شخصی‌سازی نمی‌شود. ممنون می‌شویم اگر اسمی دیگر انتخاب کنید یا اینکه برای گرفتن اطلاعات بیشتر با امور مشتریان تماس بگیرید»! به‌جز کفش برای تهیه لباس هم همین‌گونه است؛ آنجا هم اگر قرار باشد برای لباسی که طراحی کرده‌اید، اسمی روی سینه یا پشت پیراهن حک کنید، به شما اجازه نمی‌دهد از کلمه «IRAN» استفاده کنید. پیام صادرشده در این بخش کمی متفاوت است و وقتی اسم ایران تایپ می‌شود، به مخاطب خبر داده می‌شود: «متأسفانه اسمی که وارد کرده‌اید رد شده است».


این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که می‌توانید به‌راحتی اسم کشورهای مختلف دنیا را که در فهرست ممنوعه قرار نگرفته‌اند، انتخاب و روی کفش یا پیراهن خود حک کنید. عجیب آنکه اسم ایران در کنار اسامی دیگر کشورهایی که درگیر مسائل جنگ و تفرقه هستند، دیده می‌شود. مثلا اسم کشور عراق و افغانستان، سومالی و... نیز در فهرست این تحریم‌ها قرار دارد.


این اتفاق با واکنش تند فدراسیون فوتبال مواجه شده است. صبح امروز مهدی تاج رییس فدراسیون در نامه ای به ممبینی رییس کمیته بازاریابی فدراسیون خواهان پیگیری مساله شده است. در نامه تاج آمده است: «پیرو حرکت زشت و سخیف شرکت آدیداس درباره نام مقدس ایران عزیز در سایت این شرکت، لازم است هرچه سریع‌تر مراتب را با هماهنگی دبیرکل محترم و پیگیری ارکان حقوقی فدراسیون در جهت تعقیب این اقدام خلاف آداب حقوق بشر دوستانه و همچنین عقد قرارداد با شرکت جایگزین برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به انجام برسانید.


بی شک، هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق جسارت به ساحت مردم عظیم الشأن ایران عزیزمان را ندارد و فدراسیون فوتبال ضمن تأکید بر ضرورت عذرخواهی این برند از مردم میهن‌مان، با تمام توان در جهت حفظ شأن و منزلت نام ایران و ایرانی ایستادگی خواهد کرد. روشن است این اتفاق در حالی رخ داده که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران در هنگام قرارداد و در زمان برگزاری رقابت‌های جام جهانی 2018 به طور کامل تعهدات خود را نسبت به این برند انجام داد و پایبندی‌اش را به مفاد توافق رعایت کرد. مراتب پیگیری با قید فوریت به اطلاع اینجانب برسد.»


مساله پیش آمده که احتمالا بی ربط به موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران نیست، احتمالا به منزله پایان همکاری فدراسیون فوتبال ایران با آدیداس خواهد بود. با این شرایط در آستانه جام ملت های آسیا بازهم تیم ملی فوتبال درگیر مسائل مربوط به لباس خواهد بود و باید دید در نهایت با چه برندی برای مسابقات امارات توافق خواهد شد.

دیدگاه‌ها