کد خبر : 1570228 | 30 آبان 1397 ساعت 09:26 | 64.9K بازدید | 2 دیدگاه

گزارش جذاب گاردین از قطر، ۴ سال تا جام جهانی

چادر نشین ها چگونه آماده میزبانی جام جهانی می شوند؟

دیوید کان و تام جنکینز 2 خبرنگار نشریه گاردین، در سفری به قطر از مراحل آماده سازی این کشور برای میزبانی جام جهانی گزارشی جذاب تهیه کرده اند.

چادر نشین ها چگونه آماده میزبانی جام جهانی می شوند؟

به گزارش "ورزش سه"، دولت قطر سعی دارد علیرغم مشکلات، منتقدان را متقاعد به برگزاری منظم جام جهانی 2022 کند اما چند روز اقامت در قطر تردیدهای فراوانی در این خصوص ایجاد می کند.

 

حدود یک دهه پیش پیشنهادی تازه در مورد برگزاری جام جهانی در قطر داده شد؛ پیشنهادی فوق العاده مبنی بر برگزاری جام جهانی در گرمای بیابانی قطر و شهر دوحه با 300 هزار جمعیت، اما با استادیوم های خنک و هوای مطبوع. قطر که یکی از ثروتمندترین کشورهاست و در یک شب سرد در زوریخ در دسامبر 2010 پیشنهاد میزبانی آنها موفق به کسب اکثریت رای دهندگان کمیته اجرایی فیفا گشته و حق میزبانی جام جهانی 2022 نصیب قطر شد.

 

1356336

 

از آن زمان قطر با شعار "میزبانی شگفت انگیز" شروع به کار کرده و مأموریت آنها متحد کردن مردم خاورمیانه و ارائه نمایی مثبت از جهان عرب بوده است. در این مسیر چالش های فراوانی وجود داشته اما در نهایت حسن التوادی دبیر کل کمیته سازماندهی جام جهانی بارها اتهامات فساد را انکار کرده و این موضوعات را تعصبات ضدعربی خواند.

 

تحقیقات فیفا در مورد این اتهامات به نتیجه ای نرسید و تحقیقات جنایی FBI نیز قادر به یافتن مدرکی علیه قطر نشد. همچنین گرچه جامعه بین المللی به انتقاد از رفتار دولت قطر با کارگران مشغول در این کشور پرداخت اما حالا این کشور با مشارکت سازمان های بین المللی روندی اصلاحی را در این خصوص پیش گرفته است.

 

1356343

 

در ماه ژوئن سال گذشته، در منطقه خاورمیانه درگیری های سیاسی زیادی رخ داد و قطر حالا با محاصره واقعی از سوی همسایه های خود مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر مواجه است.

 

با این حال آماده سازی برای برگزاری جام جهانی در داخل کشور همچنان ادامه دارد. جیانی اینفانتینو در تلاش برای گسترش تعداد تیمهای مسابقات از 32 تا 48 تیم و برگزاری برخی بازیها در کشورهای مجاور است اما تقویم برگزاری جام جهانی همان حالا نیز نوشته شده و قرار است برای اولین بار جام جهانی برای فرار از گرمای قطر، از تابستان به زمستان منتقل شود.

 

1356340

 

اما اگرچه هنوز شاید باورنکردنی باشد، اما در تاریخ 22 نوامبر 2022 قرار است با تاسیس 7 استادیوم نوساز و سیستم تهویه هوای گرم به سرد جام جهانی آغاز شده و در تاریخ 18 دسامبر و در یک استادیوم 80 هزار نفری به پایان برسد. طبق ادعای حاکم قطر این جام جهانی پر بیننده ترین رویداد ورزشی کره زمین خواهد بود و کیلیان امباپه 23 ساله در آن مقطع، نیمار، لیونل مسی و بسیاری از ستاره های دیگر جهان فوتبال شاهد این رویداد فوق العاده خواهند بود.

 

بودجه رسمی برای ساخت و سازهای ویژه جام جهانی بین 8 تا 10 میلیارد دلار برآورد شده است و یک بودجه 200 میلیارد دلاری نیز برای ساخت یک سیستم مترو جدید و زیرساخت های مهم تا سال 2022 کنار گذاشته شده است.

 

جام جهانی 2022 قطر

 

تام جنکینز، عکاس گاردین و من در مسیر پیاده روی بودیم که استادیوم مسابقات قهرمانی دو و میدانی سال آینده و بنای آن را مشاهده کردیم و خنک شدن هوا نیز در این موقعیت برای ما قابل لمس بود.

 

از بین استادیوم ها، سازه ال بیت با 60000 صندلی واقع در الخور تا به حال پیشرفت چشمگیری داشته است. الخور منطقه ای بیابانی بوده که در 20 کیلومتری شمال غربی دوحه واقع شده است و با توجه به اینکه چادرنشینان قطری پیش از این در منطقه الخور سکونت داشته اند، بیانیه قطری ها که مدعی شدند "ما در گذشته چادرنشین بودیم و حالا پیشرفت ما را تماشا کنید"، ملموس تر می شود.

 

1356342

 

در این میان موفق به ملاقات با حسن التوادی شدیم. وی در رابطه با پروژه قطر گفت: "ما همیشه علیرغم انتقادات به هدف خود اطمینان داشتیم و حالا نیز در این نقطه قرار داریم. ما با برنامه های فعلی خود پیشرفت کرده و در آماده سازی برای برگزاری جام با 32 تیم، با 8 استادیوم پیشرفته و سازگار با خواسته های فیفا بوده و در مسیر پیشرفت قرار داریم."

 

ایده اینفانتینو در مسیر برای برگزاری برخی بازی ها در دیگر کشورها در مسیر کاهش تنش بین قطر و همسایگانش بود. در تابستان کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی پیشنهاد برگزاری جام با 48 تیم از همین تورنمنت 2022 را داد و قطر گرچه شانس مخالفت با آن را داشت، اما با بررسی امکان سنجی این طرح موافقت کرد.

 

1356341

 

اما علیرغم پذیرش قطر به نظر می رسد هیچ اشتیاقی از سوی آنها برای برگزاری برخی بازی ها در کشورهای همسایه خصوصا عربستان با توجه به اتفاقات اخیر و مرگ جمال خاشقچی دیده نمی شود.

 

زمانیکه حسن التوادی و ناصر الخاطر در مورد امکان سنجی این پیشنهاد صحبت می کنند،  به نظر می رسد آنها فقط به مشکلات اشاره کرده و می پرسند آیا کشورهای دیگر از نظر استادیوم، کمپ های تمرینی، اسکان و برنامه ریزی آماده برگزاری جام جهانی هستند؟ اینفانتینو خودش هم در ماه جاری شانس برگزاری جام بعدی با 48 تیم را کم دانست اما رخ دادن این اتفاق برای او یک دستاورد بزرگ خواهد بود.

 

1356339

 

قطر هم مانند امارات در گذشته تحت سلطنت انگلیس بود و در سال 1971 به استقلال دست یافت اما همچنان برخی نقاط این کشور برای سالها مانند یک استان تحت سلطه عربستان بود. استراتژی حمد برای آینده کشورش فرار از مورد استفاده قرار گرفتن از سوی عربستان سعودی و ایجاد یک هویت مجزا برای قطر به عنوان یک نقش آفرین منطقه ای و جهانی بوده است.

 

مارک لینچ، استاد دانشگاه جورج واشنگتن و متخصص امور خاورمیانه، چشم انداز استراتژیک حمد را در عنوان "وقتی می تواند اینگونه نباشد، چرا باید تحت سلطه سعودی ها قرار داشته باشیم" خلاصه کرد.

 

قطر ایرلاینز گرچه یک شرکت هواپیمایی منطقه ای کوچک بود اما در سال 1997 به یک شرکت هواپیمایی جهانی بازگشایی شد و اخیرا خود را به عنوان حامی مالی معتبر در جهان فوتبال معرفی کرده است و با بارسلونا قرارداد 171 میلیون دلاری از سال 2010 تا سال گذشته داشته و اسپانسر تیم هایی چون رم، بایرن مونیخ و البته فیفا هم بوده است. شبکه الجزیره در سال 1996 تنها یک سال پس از روی کار آمدن حمد به عنوان یک شبکه مستقل در سطح منطقه ای و فراتر از رسانه های تحت کنترل دولتی تاسیس شد.

 

برنامه امیر قطر برای جام جهانی، متحد کردن مردم این کشور و نشان دادن ویترینی مناسب برای جهان عرب بود. پسر حمد شخصا در نوامبر 2010 با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه و میشل پلاتینی رییس وقت یوفا و یکی از رای دهندگان با نفوذ فیفا ناهار را صرف کرد و گرچه پلاتینی همیشه اصرار داشت رای خودش را مستقل نشان دهد، اما یافته ها موید آن است سارکوزی روی نظر او برای تغییر رای از ایالات متحده به قطر نقش آفرینی کرده است.

 

1356337

 

پس از حمایت فرانسه، شرکت سرمایه گذاری های ورزشی قطر میلیون ها دلار را برای خرید پاریس سن ژرمن پرداخت کرده و شبکه بین اسپورت شعبه ورزشی تلویزیون الجزیره، حق پخش تلویزیونی لیگ یک فرانسه را افزایش داده و همچنین حق پخش لیگ قهرمانان، لیگ برتر، بوندسلیگا و سری آ در خاورمیانه و دیگر نقاط را در دست گرفت.

 

قطر همچنین قراردادهای تجاری بزرگ دیگری با فرانسه از جمله قراردادی 19 میلیارد دلاری برای خرید هواپیمای A-320 از کارخانه ایرباس در تولوز نیز منعقد کرد.

 

برگزاری جام جهانی، طراحی، ساخت و تامین مالی برای برگزاری مناسب جام و ساخت استادیوم های مهیج، هتل های فوق العاده، سیستم حمل و نقل جدید، رستوران های پرطرفدار هنوز یک ایده مبهم و مضحک برای بسیاری از طرفداران فوتبال در اروپا است.

 

1356334

 

اما چند روز اقامت در قطر به نوعی این تردیدها را از بین می برد. دوحه شهری پر از آسمان خراش های بلند و مراکز خرید بوده که به دلیل گرمای طاقت فرسا در تابستان معمولا اثری از مردم در آن دیده نمی شود.

 

همه جوامع به نوعی نابرابر و مبتنی بر طبقات اجتماعی هستند، اما در قطر این تفاوت بسیار شدید است. در حالی که بسیاری از قطری ها مردم تحصیل کرده انگلیس یا آمریکا بوده و زندگی فوق العاده ای دارند، 1.7 میلیون کارگر مهاجر بیشتر هندی هزاران مایل دور از خانواده هایشان در اردوگاه های بدون هیچ گونه حقوق شهروندی زندگی می کنند.

 

گرچه حکومت قطر جداسازی افراد را انکار کرده و ادعا می کند کارگران آزاد هستند که به مکان های عمومی بروند، اما ما شاهد بودیم که وقتی کارگران بنگلادشی روز جمعه برای تفریح به بیرون می رفتند، نیروهای امنیتی حتی در متجمع های خرید و رستوران ها نیز کنار آنها حضور داشتند.

 

1356335

 

انتظار حضور 1.5 میلیون توریست برای تماشای جام جهانی 2022 بسیار دشوار است زیرا علیرغم جذابیت های غیرقابل انکار برگزاری جام در خاورمیانه، استادیوم های این کشور نوساز بوده و زیرساخت های آن مصنوعی به نظر می رسد.

 

اما حسن التوادی و ناصر الخاطر در این مورد اعتماد به نفس زیادی دارند. آنها معتقدند دسترسی آسان به استادیوم ها، عدم دشواری برای سفر به کشورهایی چون برزیل و روسیه، 60 هزار اتاق در هتل و تفریحاتی مثل کشتی کروز و اقامت در کویر، قطر را به مقصدی مناسب برای مردم تبدیل می کند.

 

ناصر الخاطر در مورد تفاوت های فرهنگی گفت: "ما یک جامعه نسبتا محافظه کارانه هستیم و بروز احساسات و علایق در انظار عمومی در فرهنگ ما جایی ندارد اما ما به احترام متقابل اعتقاد داریم و در سال 2022، بدون توجه به نژاد، زمینه، مذهب، جنسیت و جهت گیری مردم به آنها خوش آمد می گوییم و در عوض انتظار داریم توریست ها هم به فرهنگ و سنت هایمان احترام بگذارند.


آب و هوا در قطر فوق العاده خواهد بود. خورشید، شن و ساحل، شما می توانید از آنها لذت ببرید. تجربه حضور در صحرا یک تجربه فوق العاده است و واقعیت ساده این خواهد بود: جام جهانی خودش یک منظره بزرگ است و شکی نداریم که نمایشی قدرتمندانه از جهان عرب را شاهد حواهیم بود."

 

ژرمن والکه که از سال 2010 به دلیل برخی تخلفات محروم شده است بعدها مدعی شد قطر میزبانی جام جهانی راخحریده است اما این به معنای پرداخت رشوه نیست ولی آنها از با استفاده از منابع مالی قدرتمند به پیروزی رسیدند.

 

حالا همان قدرت های مالی طی 8 سال اخیر و 4 سال آتی تمرکز خود را روی میزبانی قطر قرار داده و به نظر می رسد واقعا قرار است جام جهانی 2022 در قطر برگزار شود.

 

منبع: گاردین

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها