کد خبر : 1664711 | 07 بهمن 1398 ساعت 14:23 | 10.9K بازدید | 0 دیدگاه

رسیدن قطار سرپرستی به یک فدراسیون جدید

مازیار پشت فرمان اتومبیلرانی طلوع کرد

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بخش «ورزش‌های پایه» خود این تیتر را زده که : «مازیار ناظمی سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی شد»!

مازیار پشت فرمان اتومبیلرانی طلوع کرد

به گزارش "ورزش سه"، واقعیت این است که در میان متن و حاشیه های ورزش هایی چون فوتبال و والیبال و کشتی و یا اخبار پر سر و صدای ناگهانی مثل مرگ دلخراش سوپراستاری چون کوبی برایانت، پیگیری خبری در حوزه اتومبیلرانی و موتورسواری چندان محلی از اعراب ندارد اما نوع خبررسانی ایرنا نشانگر غفلتی است که همواره در مورد اتومبیلرانی وجود داشته است.
اینکه ورزش های موتوری در دنیا یکی از جذاب ترین، پربیننده ترین و پولسازترین ورزش ها هستند یک امر واضح و مبرهن است و نیازی به توضیح ندارد اما در ایران این ورزش تا به همین درجه تقلیل و تخفیف داده شده که حتی نمی دانند باید آن را در کدام دسته از ورزش ها قرار دهند و «موتورسواری و اتومبیلرانی» در خبرگزاری رسمی کشور می رود ذیل ورزش های پایه...
بگذریم، عصر دیروز خبر سرپرستی مازیار ناظمی مدیر کل ارتباطات وزارت ورزش به عنوان سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی معرفی شد و محمود صیدانلو که چند ماهی از دوران چهار ساله مدیریتش بر این فدراسیون گذشته بود، دفتر کار خود را ترک کرد تا احتمالا به زودی در مقام نامزد ریاست فدراسیون برای انتخابات ثبت نام کند و به عرصه بازگردد. در واقع این فعل و انفعال در ادامه ماجراهایی بود که از سال قبل آغاز شد و وزارت ورزش به نوبت سراغ روسایی رفت که دوره شان به اتمام می رسید اما بی سر و صدا به کارشان ادامه می دادند و برای انتقال قدرت منتظر دستور وزارتخانه می ماندند. گفته شده که مازیار ناظمی رئیس موقت است و باید شرایط را برای برگزاری مجمع انتخاباتی فراهم کند و این صرفا یک رفتار اداری و تشریفاتی است و احتمالا نیازی به حضور افراد متخصص در این دوره انتقالی نیست...!


محمود صیدانلو خود در پی برکناری ناگهانی حمید رضا مهرعلی از ریاست فدراسیون در سال 94 به عنوان سرپرست وارد فدراسیون اتومبیلرانی ایران شد و پس از مدتی در مجمع انتخاباتی این فدراسیون رای آورد و رسما رئیس شد. صیدانلو از همان ابتدای حضور در این ورزش به عنوان سرپرست فدراسیون، جلسات زیادی با بزرگان، پیش کسوتان و ورزشکاران این رشته برگزار کرد تا ضمن شنیدن نظرات آنها، با مقوله ورزش های موتوری آشنایی پیدا کند و خود را در این چرخه پیچیده و متفاوت حل کند. همان موقع برخی از کارشناسان از او خواستند که در اولین گام سعی کند موقعیت این رشته ورزشی را در دستگاه رسمی ورزش ارتقا ببخشد و این ذهنیت را که «مگر رانندگی هم ورزش است؟» را چه در جامعه و چه در راس مدیریت ورزش کشور تغییر دهد.


در واقع این تغییر ذهنیت می توانست مسیر را برای رشد و بلوغ این ورزش در کشور باز کند و آنگاه بدنه فعال در ورزش های موتوری ایران می توانست به صورت طبیعی شرایط پیشرفت و توسعه را به وجود بیاورد. نکته مهم این است که بسیاری از نهادهای فعال در حوزه ورزش های موتوری مثل فرمول یک، موتو جی پی، مسابقات لومان، ناسکار و دیتونا اساسا نهادهایی خصوصی و غیردولتی اما جهانی هستند و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) و موتورسواری (FIM) نیز وابستگی به هیچ دولتی ندارند. در ایران اما همه چیز به دولت ختم می شود و در این ورزش با اینکه تمام مسابقات و هزینه های آن عموما از طریق ورزشکاران تامین می شود اما تصمیم گیری های مهم و حیاتی به عهده رئیس فدراسیون است که مکانیسم انتخاب آن دولتی است.


شاید به همین خاطر است که بعضا تغییر رفتار در مدیریت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی رخ می دهد و روسای آن به این دلیل که این رشته چندان از سوی مدیریت کلان ورزش شناخته نشده و یا جدی گرفته نمی شود، عرصه فعالیت خود را به مرور تبدیل به حیات خلوتی می کنند که نظارتی بر روی آن صورت نمی گیرد و معیاری برای قضاوت آن وجود ندارد. اتومبیلرانی و موتورسواری از معدود ورزش های دنیاست که تیم ملی در آن معنایی ندارد و کمپانی ها، تیم های ورزشی و قهرمانان به رقابت ورزشی معنا می بخشند. بنابراین مسابقات ورزش های موتوری نه در المپیک تعریف شده اند و نه در زمره مسابقات جهانی تیمی و انفرادی مثل جام جهانی فوتبال قرار می گیرند. علاوه بر این مسابقات ورزش های موتوری به دلیل درآمیختن با صنعت ساخت خودرو و موتورسیکلت، بسیار فنی هستند و زیر لایه پرهیجان و ساده بیرونی آن که نسبتا عامه فهم و پرطرفدار است، هزاران نکته پیچیده و حقوقی پنهان است.
این موضوعی است که باعث شده در ایران با وجود طرفداران پرتعداد و انگیزه های عمومی بسیار قوی برای تماشا یا فعالیت در ورزش های موتوری، تلاش جدی و کارسازی برای پیشبرد و پیشرفت این اَبَرورزش صورت نپذیرد.


* آرش راهبر

 

دیدگاه‌ها