کد خبر : 1675337 | 07 فروردين 1399 ساعت 00:36 | 5.5K بازدید | 0 دیدگاه

با مربیان ایرانی به دستاوردهای خوبی رسیدیم؛

پاکدل: در یک زمان کوتاه نمی‌شود معجزه کرد

علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم، درخصوص سال 98 و برنامه‌های سال 99 مطالبی را بیان کردند.

پاکدل: در یک زمان کوتاه نمی‌شود معجزه کرد

به گزارش "ورزش سه"، فدراسیون هندبال در سال 98 جزو فدراسیون‌هایی بود که تمام تلاش خود را کرد تا سهمیه المپیک 2020 را کسب کند ولی موفق به این کار نشد. مسابقات قهرمانی آسیا نیز یکی از تورنمنت‌های مهم این رشته در سال 98 بود. خبرگزاری تسنیم، با علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال گفت‌وگوی مفصلی داشته که در زیر می‌خوانید:

 

سال 98 برای هندبال ایران‌ به خصوص تیم ملی بزرگسالان چگونه به پایان رسید؟

 

اوایل امسال و بعد از رای اعتماد اعضای مجمع یک سری مسائل عقب افتاده و برخی  برنامه‌ریزی‌ها وجود داشت که باید انجام می‌شد که  یکی از مهم ترین آنها تشکیل تیم‌های ملی بود. بعد از بازی‌های آسیایی، تیم ملی بزرگسالان منحل شده بود و هیچ اردویی برگزار نشده بود و این تیم سرمربی نداشت‌.

 

با توجه به اینکه دو رویداد مهم را در پیش داشتیم و فرصت ما کم بود، در اولین فرصت کمیته فنی تشکیل شد و مربیان هر سه رده سنی در بخش مردان مشخص شدند.


با تصمیم کمیته فنی فدراسیون علیرضا حبیبی دو سه ماه قبل از مسابقات انتخابی المپیک برای هدایت تیم بزرگسالان انتخاب شد. در مورد مسابقات انتخابی المپیک ابتدا بنا بر عدم حضور بود ولی پس از بررسی و مشورت به این نتیجه رسیدیم که هم شانسی برای ما وجود دارد و هم می‌تواند به منظور کسب آمادگی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی مسابقات جهانی باشد.

 

در مسابقات انتخابی المپیک چند لژیونر را به دلیل مسایل مربوط به باشگاه‌هایشان در اختیار نداشتیم و به جمع 4 تیم نهایی نرسیدیم. البته مسائلی در بازی بحرین و کره‌جنوبی  افتاد و ما با تفاضل گل از حضور در دور بعد محروم شدیم.برای مسابقات قهرمانی آسیا بعد از چند سال توانستیم لژیونرها را در تیم کنار هم قرار دهیم اما زمان کمی در اختیار داشتیم.

 

 

 دلیل تفاوت هندبال ما با حریفان آسیایی با وجود داشتن تعداد زیادی لژیونر در چیست؟

 

حریفان‌ما لژیونر ندارند و همیشه بازیکنانشان را در اختیار دارند. بحرین و قطر از سال‌ها قبل و با مربیان اروپایی تمرینات خود را ادامه دادند. کره جنوبی نیز مدام در اردوی داخلی و خارجی است، بحرین یک لژیونر ندارد و این تیم‌ها در اردوهای مرتب و مداوم تمرین می‌کنند و این تفاوت بزرگ بین ما و این چند تیم آسیایی است. در مدت کم نمی‌توان تمام دستاوردهایی که جامعه هندبال توقع دارند و البته به حق نیز هست را به دست آورد.

 

 

 در خصوص مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهانی توضیح بفرمایید.

 

اردوهای چند ماهه برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهان را پشت سر گذاشتیم  و 7-8 روز با بازیکنان لژیونر اردو داشتیم اما این زمان کافی برای هماهنگی نبود.  چند سال است کار در آسیا سخت شده و ما برای تیم ملی و بازیکنان اصلی باید پشتوانه سازی کنیم تا اگر لژیونرها نبودند، جایگزین داشته باشیم . متاسفانه در برخی از پست‌ها فاصله نفر اصلی با نفر دوم زیاد است و ما باید با پشتوانه سازی این خلا را پر کنیم.

 

ما با وجود همه مشکلات در این مسابقات حاضر شدیم و با وجود انتقادات، باز هم با تفاضل گل، به نیمه نهایی نرفتیم و در 20- 30  ثانیه کذایی برابر کره جنوبی پیروزی را از دست دادیم. باید این اتفاقات آسیب شناسی شود و قرار بود جلسه‌ای در این مورد داشته باشیم ولی به خاطر شرایط موجود این جلسه کنسل شد. باید برای بازی‌های آسیایی دوره بعد روی پشتوانه و نیروسازی کار کنیم. در همین جا یادآوری کنم که تیم ساحلی در قهرمانی آسیا خوش درخشید و سوم شد.

 

 

 در خصوص استفاده از مربیان داخلی و بحث پشتوانه در کادر فنی چه برنامه‌ای دارید؟

 

 بعد از 20 سال مربیان ایرانی را در راس هرم تیم‌های ملی گذاشتیم در نوجوانان و جوانان نیز افرادی هستند که با انگیزه هستند و به آنها بها داده شده  است. در نونهالان هم مربیان بومی استفاده شد. همانطور که دوره مربیگری d جهانی با حضور مربی بین‌المللی را برای بانوان داشتیم، برای سال آینده کلاس مربیگری جهانی را با حضور بهترین مدرس جهان در ایران خواهیم داشت. این دوره قرار بود برای اردیبهشت ماه برگزار شود که این تاریخ منتفی شد. تلاش می‌کنیم سطح کیفی مربیان را بالا و از خروج ارز جلوگیری کنیم. با وجود این صحبت‌ها ممکن است در جایی نیاز باشد از مربی خارجی استفاده شود. در سال  جدید این موضوع را بررسی می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که با  کادر فعلی ادامه دهیم یا نه.

 

1450983

 

 

تعامل فدراسیون در سال 98 با هیئت‌های استانی چگونه بود و چقدر از ظرفیت‌های کشور استفاده شد؟

 

تعداد زیادی از استان‌ها یا رئیس نداشتند یا با سرپرست اداره می‌شد و یا مهلت دوره ریاست آنها به پایان رسیده بود. 12 تا 13 مجمع هیئت استانی برگزار شد و تهران به عنوان یکی از حساس ترین استان‌ها به نتیجه رسید و انتخابات خیلی از استان‌ها برگزار شد.

 

 28 سفر به استان‌ها داشتیم و به مشکلات هیئت‌ها گوش دادیم و با استانداران و مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها جلسه و امتیازات خوبی برای هندبال گرفتیم. ما همواره در کنار روسای هیئت‌ها بودیم و دو رئیس هیئت به عنوان نماینده در هیئت رئیسه هستند.در اکثر کمیته‌ها نیز  روسای هیئت‌ها عضو یا مسئول هستند و از پتانسیل آنها که خط مقدم جبهه هندبال هستند، استفاده کردیم. پرداخت مبالغ وزارت ورزش نیز به هیئت‌ها انجام و بیش از هزار توپ سالنی و 200 توپ ساحلی در کشور توزیع شده است. توپ ساحلی به دلیل تحریم 10 سال بود که توزیع نشده و موجود نبود و مشکل هندبال ساحلی که در المپیک بعدی هم هست و ما جایگاه خوبی در آن داریم، به لحاظ سخت‌افزاری حل شد. 40 اردو در رده‌های مختلف سنی داشتیم و تلاش کردیم مسائل و مشکلات هندبال در استان‌ها حل شود.

 

 

 فعالیت‌های بین المللی هندبال در سال 98 چگونه بود؟

 

 تیر ماه در اجلاس جهانی شرکت کردیم و 24 جلسه با روسای فدراسیون کشورهای مختلف و 3 جلسه با حسن مصطفی، رئیس فدراسیون جهانی هندبال برگزار شد. مصطفی به ایران و بنده محبت داشت ولی می‌گفت هر سال در اجلاس یک نفر می‌آید و بی ثباتی مدیریت هندبال ایران نگران کننده است. جلسه خوبی با حسن مصطفی برگزار کردیم و قول گرفتیم کلاس جهانی مربیگری بانوان و آقایان در ایران برگزار شود‌ و قرار شد بهترین مربیان‌ جهان به کشورمان جهت برگزاری این دوره اعزام شوند که دوره بانوان برگزار شد و دوره مردان سال آینده خواهد بود. در مورد دوره داوری ساحلی و سالنی هم صحبت شد. همچنین حسن مصطفی دستور ارسال 500 توپ ساحلی و سالنی اورجینال که معادل 500 میلیون تومان ارزش دارد، را به کشورمان داد و ماه پیش به دستمان رسید.

 

 

 برای میزبانی در هندبال چه برنامه ریزی هایی انجام شده است؟

 

در حوزه بین‌الملل با مسئولین آسیا جلسه داشتیم. عربستان و بحرین جزو 4 تیم اول آسیا هستند و به لحاظ سیاسی نیز برای میزبانی‌های ما کارشکنی می‌کنند و این باعث شده بود سال‌ها میزبانی نداشته باشیم. ما از حق کشورمان در این موضوع دفاع کردیم و بعد از چند سال میزبانی مسابقات جوانان آسیا را گرفتیم که فعلا به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

 

 

 زمانی که شما فدراسیون را تحویل گرفتید با بخش زیادی از بدهی رو به رو بودید. چه میزان از بدهی‌های فدراسیون تسویه شد؟

 

ما  با بدهی مالیاتی سنگین که با جرایم بالای همراه است و به  3.5 میلیارد رسیده، رو به رو هستیم.  روز اول از بدهی‌های فدراسیون خبر نداشتم تنها بدهی‌های به جامانده از جام ریاست جمهوری را می‌دانستم. با تدابیری که اندیشیدیم بدهی مالیاتی سال 96 را حذف و بخشی را تخفیف  گرفتیم. به این ترتیب بدهی‌های مالیاتی سال 96 تسویه شد و مالیات سال 97 پرداخت شد اما بدهی‌های مالیاتی از  91 تا 95 مانده که با جرایم هم همراه است و سنگین شده است.  فدراسیون در این سال‌ها اظهار نامه مالیاتی نداده و اعداد سنگین شده و در تلاشیم تا این مشکل را حل کنیم. البته این مستلزم آن است که وزارت ورزش به جد در این مسئله ورود کند. شاهد بودیم که حساب چند فدراسیون به دلیل این مسائل مسدود شد ولی ما تلاش کردیم و مانع از حساب مسدود شدن حساب‌مان شدیم.

 

ما حق الزحمه داوران را  بعد از چند سال 20 درصد افزایش دادیم. همچنین بدهی زیادی به داوران از قبل باقی مانده بود که بخش عمده‌ای از آن تا سال 98 تسویه شد. حدود 450 تا 500 میلیون فقط هزینه داوری و نظارت لیگ‌های مختلف آقایان و بانوان در سال ٩٨ یعنی دوره مدیریت بنده در سال اول بوده که تمام و کمال پرداخت شده است. 200 تا 300 میلیون هم مطالبات سال ٩٧ و قبل داوران بود که اوایل حضورم در فدراسیون بخش قابل توجهی از آنها پرداخت گردید. در حال حاضر هم در تلاشیم تا  پایان سال هیچ بدهی مربوط به فدراسیون فعلی در سال 98 به جا نگذاریم. از جام ریاست جمهوری یک میلیارد و 300 میلیون تومان به عنوان اصل بدهی باقی مانده  که با احتساب جرایم آن بیشتر می‌شود.

 

 

1471351

 

 

در تجهیز سالن و خوابگاه چه اقداماتی انجام شد؟

 

در بحث عمرانی کارهای خوبی انجام شد و خوابگاه و سالن تجهیز شد تا خوابگاه زیبنده بچه‌ها باشد. سوئیتی هم برای کادر فنی اوایل سال ساخته شد تا از هتل بی نیاز باشیم.

 

 

 آیا در استعدادیابی هم برنامه‌ای داشتید؟

 

در استعدادیابی کارهای خوبی انجام شد و برنامه‌هایی راهبردی در این زمینه داریم و چون برای تیم ملی پشتوانه سازی نشده، بحث استعدادیابی را به جد دنبال کردیم. در اولین گام کشور را به 4 قسمت تقسیم و منتخبین المپیادهای استعدادهای برتر را شناسایی کردیم اما وزارت ورزش بودجه‌ای  برای بعد از شناسایی استعدادها و پرورش آنها در نظر نگرفته اما ما به جد دنبال پرورش استعدادها هستیم و برای خردسالان 4 تیم آماده داریم و مربیان استان‌ها هم کنار مربیان اصلی آموزش دیدند و در مجوع طی یک برنامه ریزی 3 ساله تلاشی می‌کنیم این رده سنی در نوجوانان در آسیا بدرخشد. کمیته استعدادیابی برنامه ریزی دارد و بر اسای شاخص‌های روز دنیا عمل می‌کند. فاز اول سامانه آمار و اطلاعات اجرا شده و مراحل دو و سه رو به پایان است تا بانک اطلاعات داشته باشیم. صدور کارت مسابقات نیز از همین سامانه خواهد بود. داوران ما در  آسیا افتخار داشتند و فینال قهرمانی آسیا توسط کوبل داوری کلاهدوزان و موسوی قضاوت شد. برادران قیصریان و توکلی و ولدخانی نیز در آسیا درخشیدند.

 

خانم مرضیه قفلی  و مژگان حسن زاده حضور خوبی در آسیا داشتند و به کمیته داوران گفتیم پشتوانه سازی شود تا داوران خوبی تربیت و جایگاه ما در این زمینه در آسیا حفظ شود. در بحث روابط عمومی نیز بعد از چند سال بازی‌های لیگ پخش شد. دیدار فینال لیگ بانوان هم بازی با تاخیر چند روزه پخش شد و مورد توجه قرار گرفت. فینال و رده‌بندی جوانان باشگاه‌های کشور هم برای اولین بار زنده پخش شد.

 

 

 هندبال چقدر از حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بهره برده است؟

 

تعامل خوبی با وزارت و کمیته داشتیم و از صالحی امیری و سلطانی‌فر تشکر می‌کنم که امسال کنار هندبال بودند. وزیر ورزش به ما محبت دارد و اذعان کرد زمان لازم است تا هندبال به جایگاه خود برسد و این باعث دلگرمی ما است. وی ظرفیت هندبال را می‌شناسد و به درستی گفت‌ در 45 سال آینده به جایگاه خود می‌رسیم. در یک تایم کوتاه نمی‌توان معجره کرد‌. ما از سطح اول آسیا فاصله گرفتیم و حریفان ما یک شبه به این جایگاه نرسیدند و برنامه ریزی جوانگرایی و پشتوانه‌سازی کردند.‌ما هم باید صبر و حوصله داشته باشیم. چند سال متلاطم را در هندبال گذراندیم و زمان لازم است تا چند سال آینده به جایگاه واقعی خود در آسیا برسیم و مسیر خود را پیدا کنیم‌. در کنار آن نیاز به حمایت مالی هم داریم.

 

 

1444311

 

 

 هندبال سال 98 برای بانوان چگونه گذشت؟

 

در سال 98 مسابقات نوجوانان و جوانان بانوان آسیا بود و ما شرایط را بررسی کرد‌یم. سرمربی یکی از تیم‌ها گفت این تیم از نظر توان فنی نم‌ تواند از اعتبار ایران دفاع کند و شرایط بدی را رقم می‌زند. بررسی شد و دیدیم صلاح نیست اعزام کنیم و با کارشناسان صحبت کردیم‌ و تیم‌ها اعزام‌نشدند. در اجلاس جهانی موضوع برگزاری  مسابقات ای‌اچ‌اف ترافی مطرح شد. در این مسابقات تیم‌های اول آسیا شرکت نمی‌کنند و این مسابقات در بانوان شامل ما می‌شود‌. این مسابقات در راستای رشد هندبال است و دنبال آن هستیم که این مسابقات برگزار و در آن شرکت کنیم. امسال سعی کردیم لیگ خوبی داشته باشیم گرچه دو تیم کنار کشیدند ولی 6 تیم دیگر رقابت نزدیک داشتند.


ما باید در بخش بانوان سطح کیفی مربیان خود را بالا ببریم.  دو باشگاه قهرمان‌لیگ اشتاد سازه و شاملی در تلاشند تا در آسیا شرکت کنند و این هم اتفاق خوبی است.

دیدگاه‌ها