کد خبر : 1679228 | 30 فروردين 1399 ساعت 20:15 | 13.5K بازدید | 0 دیدگاه

تلاش برای جلوگیری از افت ستاره ها؛

تمرین پرسپولیس در قرنطینه؛ Zoom در کار نیست!

تمرینات پرسپولیس در روزهای قرنطینه با برنامه ویژه بدنساز این تیم و همچنین نظارت کادرفنی برگزار می‌شود اما برخلاف بسیاری از تیم های دنیا خبری از تمرین هماهنگ با اپلیکیشن‌هایی هوشمند نیست.

تمرین پرسپولیس در قرنطینه؛ Zoom در کار نیست!

به گزارش "ورزش سه"، در آغاز دومین ماه از تعطیلی فوتبال ایران، فاز نخست تمرینات خانگی بازیکنان پرسپولیس نیز به پایان رسیده است. باتوجه به این که وضعیت فعلی، شرایطی تازه و بی نظیر در جهان فوتبال است، کادرفنی سرخ‌ها تلاش کردند تا تمرینات را به شیوه ای مدون و علمی برنامه ریزی کنند. اما این تمرینات چگونه بوده‌اند و چه نتایجی را به همراه داشته اند؟

 

* تمرینات خانگی با تکیه بر عضلات Cole
تمرین‌هایی که دکتر رحیم پور بدنساز پرسپولیس برای سرخ‌ها در نظر گرفته، بیشتر بر تقویت عضلات Cole (عضلات تعادل دهنده و حرکت دهنده) تکیه دارند. به شکلی که بازیکنان با این تمرینات، از نظر بدنی آمادگی خود را حفظ می‌کنند و در حوزه هوازی، ابروبیک، قدرتی و قلبی عروقی نیز تمرین می‌کنند تا زمانی که تمرینات از سر گرفته شدند، مشکلی از این بابت نداشته باشند. این در حالی است که البته در صورت داشتن فضا، پرسپولیسی ها می‌توانستند به صورت انفرادی تمرینات غیر هوازی را هم انجام دهند اما چنین چیزی برای تمام بازیکنان وجود ندارد.

 

* اعتماد یحیی به شاگردانش؛ Zoom در کار نیست!
در شرایطی که تیم های خارجی و بعضا داخلی، با اپلیکیشن‌هایی تمرینات هماهنگ را انجام می‌دادند اما در پرسپولیس خبری از این موضوع نیست. در برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه ای که به بازیکنان داده شده، یجیی گل محمدی تلاش کرده تا کار را بر پایه اعتماد به شاگردانش پی ریزی کند. یک عضو کادرفنی پرسپولیس در این باره گفت: «بازیکنان به خوبی می‌دانند که انجام تمرین برای حفظ آمادگی خودشان است و طبیعتا کسی از تمرینات فرار نمی‌کند. آن ها اتفاقا برای تمرینات سخت تر دلتنگ هم شده‌اند».

 

* تمرینات سخت انفرادی؛ از دمبل تا وزنه
این در حالی است که برخی از بازیکنان پرسپولیس خود را به تمریناتی که بدنساز این تیم برنامه ریزی کرده، محدود نمی‌کنند و فعالیت های خاص خود را دارند. پس از این که جنجالی عجیب به خاطر انتشار تصاویر بازیکنان پرسپولیس در ورزشگاه شهید کاظمی حین تمرین منتشر شد، حالا آن ها ترجیح می‌دهند یا در خانه این تمرینات اضافی را پشت سر بگذارند یا این که در سالن هایی خصوصی بدن خود را آماده نگه دارند؛ مثل بسیاری از دیگر بازیکنان فوتبال ایران.

 

* ستاره های سرعتی و تکنیکی افت می‌کنند؟
یک نکته مهم درباره تمرینات خانگی این است که بازیکنانی که مثلا در پست دروازه‌بانی کار می‌کنند باتوجه به نیاز کمی که به دویدن دارند، کارشان برای تمرین آسان تر است و برعکس مهاجمان، بازیکنان سرعتی و فوتبالیست های تکنیکی، کار سخت تری برای آماده نگه داشتن خود دارند و ممکن است دچار افت شوند. اما پرسپولیسی‌ها نگران این موضوع نیستند. آن ها اعتقاد دارند که سرعت مولفه ای ثابت است و بازیکنان سرعتی حتی بدون انجام تمرین هم بخش اعظم سرعت خود را حفظ می‌کنند. با این حال موضوع برای بازیکنان تکنیکی متفاوت است. آن ها باید تمریناتی را انجام دهند که عصب و عضله شان را کنترل کند و باتوجه به عدم امکان چنین تمریناتی، شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند.

 

* 45 روز بدون تمرین گروهی؛ مشکل این است!
اما مسئله اصلی برای پرسپولیسی ها نه انجام تمرینات فردی مدون و علمی در خانه که دوری از تمرینات گروهی و چمنی است. باتوجه به بسته بودن قطعی اماکن ورزشی تا 15 اردیبهشت، سرخ ها به 45 روز خانه نشینی خواهند رسید و به همین خاطر اصلی ترین چالش کادرفنی، مقابله با چنین وضعیتی است. طبیعتا در شرایط فعلی، بازیکنان از نظر روحی-روانی هم دچار مشکل شده‌اند و برای بازیابی کار سختی پیش روی مربیان پرسپولیس خواهد بود.

 

* 20 روز تمرین پیش از مسابقه؛ یک بدنسازی جدید
کادرفنی پرسپولیس اعتقاد دارد که برای بازگشت بازیکنانش به فرم قبلی، نیازمند حداقل 20 روز تمرین مداوم روی چمن است. این تمرینات البته در حوزه چابکی و غیر هوازی خواهند بود و سپس برای انجام تمرینات تاکتیکی نیز دستکم 10 روز باید وقت در اختیار کادرفنی و بازیکنان باشد. این در حالی است که باتوجه به دوری 45 روزه و بی سابقه بازیکنان از زمین فوتبال، مصدومیت ها در صورت تمرینات سخت اجتناب ناپذیر هستند و همچنین کادرفنی باید شادابی و نشاط را به تمرینات تزریق کند تا مشکلات روحی و روانی هم حل شوند.

دیدگاه‌ها