کد خبر : 1684584 | 30 اردیبهشت 1399 ساعت 09:01 | 3.8K بازدید | 0 دیدگاه

من نباید درباره سرمربی تیم ملی نظر بدهم

شریفی: قرنطینه در ترکیه سخت گیرانه بود

دریافت کننده ملی‌پوش تیم والیبال بورسای ترکیه گفت: خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که بخواهم در این مورد سرمربی تیم صحبت کنم.

شریفی: قرنطینه در ترکیه سخت گیرانه بود

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، ستاره جوان والیبال ایران که در سال 1378 در ارومیه متولد شد. او در سال 1388 ورزش والیبال را به صورت حرفه‌ای آموزش دید و به عضویت باشگاه مقاومت ارومیه که درآمد و با تیم والیبال مقاومت ارومیه 2 بار قهرمان لیگ بسیج شد و هر دو بار عنوان بهترین بازیکن این مسابقات را کسب کرد.

 

مرتضی شریفی که این روزها ملی‌پوش و لژیونر والیبال ایران محسوب می‌شود سال 1393 از باشگاه مقاومت ارومیه راهی نوجوانان متین ورامین شد و همزمان در رده سنی جوانان متین ورامین هم بازی کرد. او سال 1394 با عقد قراردادی یک ساله به عضویت شهرداری بجنورد در آمد و با این تیم به مقام سوم رسید. شریفی در حالی که فقط 16 سال داشت عنوان پدیده لیگ دسته یک را به خود اختصاص داد و سال 1395 به عضویت تیم شهرداری ارومیه در آمد و تا نیم فصل فقط یک بازی برای این تیم در لیگ برتر انجام داد.

 

مرتضی شریفی در لیگ برتر والیبال ایران در فصل 1396 – 97 در تیم شمس تهران که متشکل از کادر فنی و بازیکنان تیم ‌ملی نوجوانان ایران بود به میدان رفت و کاپیتان این تیم بود. وی فصل بعد به تیم ورونا در سری آ ایتالیا پیوست و در فصل 2018 -19 در این تیم توپ زد.

 

وی در فصل بعد بخاطر جهش های انفجاری و ضربات ناگهانی و سرعت دستش به صاعقه شهرت پیدا کرد و مورد توجه مسئولان تیم بورسای ترکیه قرار گرفت و به این تیم پیوست.

 

شریفی در سال 1393 به خدمت تیم ملی نوجوانان درآمد و به مدت 3 سال در فهرست این تیم بود و زیر نظر محمد وکیلی کار کرد. او در مسابقات قهرمانی آسیا که در میانمار برگزار شد به عنوان بهترین دریافت کننده قدرتی نوجوانان آسیا انتخاب شد. شریفی در مسابقات والیبال قهرمانی زیر 19 سال جهان در سال 2017 در بحرین به همراه تیم ملی والیبال نوجوانان ایران به مقام قهرمانی جهان رسید.

 

او از سال 1396 تا 1398 عضو تیم ملی جوانان ایران بود و توانست با این تیم به مقام قهرمانی مسابقات زیر بیست سال قهرمانی آسیا در سال 2018 برسد. در سال 2019 هم او توانست به همراه تیم ملی والیبال جوانان ایران که هدایت آن برعهده‌ بهروز عطایی بود، عنوان قهرمانی مسابقات زیر 21 سال قهرمانی جهان را از آن خود کند. شریفی در این رقابت‌ها که در کشور بحرین برگزار شد توانست به همراه دنیله لاویا، بازیکن تیم ایتالیا عنوان بهترین دریافت کننده‌ قدرتی را از آن خود کند.

 

روند پیشرفت شریفی ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال 1397 به دعوت ایگور کولاکوویچ به عضویت تیم ملی بزرگسالان والیبال ایران درآمد و بازی‌های خوبی را در مرحله گروهی لیگ ملت‌های والیبال مردان 2018 انجام داد. او در همسن سال در لباس تیم ملی بزرگسالان موفق شد به مقام قهرمانی بازی‌های آسیایی در جاکارتای اندونزی دست یابد. سال بعد شریفی به همراه تیم ملی ایران با مقام قهرمانی بازی‌های انتخابی المپیک در آسیا دست یافت و به المپیک صعود کرد.

 

قراردادت با تیم بورسای ترکیه تمام شده است؟

 

بله؛ قرارداد من با اتمام مسابقات لیگ ترکیه خاتمه پیدا می‌کند. قرار داد من یک ساله بود و برای فصل آینده هنوز تصمیم نگرفته ام.

 

امسال عملکرد بسیار خوبی در لیگ ترکیه داشتی؛ نظرت درمورد سطح مسابقات ترکیه و عملکرد خودت چیست؟

 

شاید همه فکر کنند که سطح مسابقات ترکیه پایین است، اما واقعا اینگونه نیست. اکثر تیم‌ ها از بازیکنان خارجی استفاده می کردند. خیلی ها از دور فقط نتایج مسابقات را می شنوند و فکر می کنند کارم در لیگ ترکیه آسان بود، اما واقعاً مسابقات سطح بالا و نزدیکی در لیگ ترکیه برگزار می شد. در سال های گذشته فرهاد قائمی و صابر کاظمی هم در لیگ ترکیه حضور پیدا کردند. اگر سطح لیگ ترکیه پایین بود بازیکنی همچون قائمی به این کشور نمی آمد. خدا را شکر می‌ کنم که عملکرد خوبی داشتم و توانستم از آبروی والیبال ایران دفاع کنم.

 

نظر مسئولان باشگاه و مربیان تیم درخصوص عملکردت چه بود؟

 

من تلاش کردم تا بهترین عملکردم را داشته باشم. چه مسئولان و مربیان بگویند و چه نگویند عملکرد و آنالیز بازی های من موجود است.

 

آیا برای فصل آینده هم از تیم بورسا پیشنهاد داری؟

 

بله؛ مسئولان تیم از عملکردم راضی بودند و پیشنهاد دادند که فصل آینده هم قراردادم را تمدید کنم، اما من هنوز تصمیم نهایی در این خصوص را نگرفته ام.

 

1343022

 

به تازگی اعلام شد که لیگ والیبال ترکیه به پایان رسیده است؛ در این مدت شرایطت در ترکیه چگونه بود و آیا تمرینات را دنبال می‌کردی؟

 

پیش از این قرار بود از ماه آینده لیگ فوتبال آغاز شود و به همین دلیل تیم‌های والیبال هم توقع داشتند که بازی‌های لیگ والیبال هم از سر گرفته شود. در این مدت زیر نظر مربیان تمرینات خود را دنبال می‌ کردیم.

 

شرایط تمرینات در خانه چگونه بود؟

 

مربیان تیم هر هفته با توجه به شرایط بازیکنان برنامه‌ ای را به آنها می دادند و ما هم در خانه آن تمرینات را دنبال می کردیم. در این مدت فرصت زیادی برای خروج از منزل نداشتیم. شرایط قرنطینه در ترکیه خیلی سخت گیرانه بود. بیشتر تمرینات ما در خانه مربوط به تمرینات وزنه و بدنسازی بود و شرایط برای برگزاری تمرینات توپی چندان فراهم نبود.

 

قرنطینه در یک کشور دیگر برایت سخت نیست؟ روزها را چگونه سپری می‌کنی؟

 

به هر حال قرنطینه هر جایی سخت های خاص خودش را دارد، اما اگر هدف داشته باشید برای رسیدن به آن هدف سختی ها را تحمل کرده و می جنگید. این روزها همه مردم جهان در سختی هستند، اما هر فردی که هدف مشخصی برای خودش داشته باشد به راحتی می تواند این روزها را پشت سر بگذارد.

 

خیلی از لیگ های معتبر اروپایی برای تسویه حساب با بازیکنان و مربیان خود با مشکلاتی روبرو بودند، شرایط مالی در ترکیه چگونه است؟ آیا بورسا با بازیکنان و مربیان تسویه حساب کرده است یا خیر؟

 

شنیدم لهستان و ایتالیا که مسابقات آنها هم تعطیل شده بود درصدی از قرارداد ها را کم کردند، اما در ترکیه باشگاه هر ماه به موقع دستمزد بازیکنان و مربیان را پرداخت می‌کند. با توجه به اینکه لیگ ترکیه به تازگی مختومه اعلام شد، باید درمورد باقی مانده مبلغ قراردادها تصمیم گیری شود.

 

برای فصل آینده از چه تیمی و یا چه کشورهایی پیشنهاد داری؟

 

هنوز هیچ چیز مشخص نیست. دلم می‌خواهد قراردادم را برای فصل آینده امضا کنم و سپس خبرش را در رسانه‌ ها ببینم. طبیعی است که هر بازیکنی پیشنهادات زیادی داشته باشد. دلم نمی‌خواهد درمورد پیشنهاد هایم صحبت کنم، اما بازیکنانی که در ایران هم بازی می‌ کنند، بدون شک چند پیشنهاد از لیگ های خارجی دارند. من هم دو سال است که خارج از ایران بازی می‌کنم و قطعاً مورد توجه چند تیم قرار گرفته ام و باید منتظر مذاکرات بمانیم.

 

بدون شک هدفت این است که یک بار دیگر حضور در لیگ های معتبر همچون ایتالیا بازی کنی...

 

قطعاً هر بازیکنی برای مسیر حرفه‌ ای خود برنامه دارد. همه دوست دارند در سطحی بازی کنند که کسب تجربه کنند و به چهره ای شناخته شده تبدیل شوند. امیدوارم هرچه که صلاح من است برایم اتفاق بیفتد و بتوانم هر روز در مسیر پیشرفت قرار بگیرم. همه می خواهند تا در لیگ های معتبر بازی کنند و شرایط آنجا را از نزدیک لمس کنند. من هم استثنا نیستم و تلاش می‌ کنم تا روزی در یک تیم مطرح و بزرگ بازی کنم.

 

عنوان امتیازآورترین سرویس‌زن لیگ ترکیه را هم به خودت اختصاص دادی...

 

خدا را شکر می‌ کنم که توانستم این عنوان را کسب کنم. من همیشه و در هر بازی که در ترکیب تیم بودم تلاش می کردم که بهترین شرایط را داشته باشم. خوشبختانه با تمریناتی که داشتم توانستم در زدن سرویس بسیار خوب ظاهر شوم و قبل از هر چیزی توانستم به تیمم در این زمینه کمک کنم.

 

با توجه به اینکه خودت هم اهل ارومیه هستی از نظر زبان مشکلی هم در ترکیه داشتی؟

 

روزهای اول کمی شرایط برایم سخت بود، چون تنها متوجه می‌ شدم که سایرین چه می گویند و صحبت کردن برای خودم کمی سخت بود، اما کم کم مسلط شدم و به راحتی می توانم با سایر بازیکنان و مربیان صحبت کنم.

 

1450935

 

تو مدتی با کولاکوویچ در تیم ملی کار کردی و حالا قرارداد ایگور کولاکوویچ با فدراسیون ایران فسخ شد. نظرت درمورد او چیست؟

 

قبل از کولاکوویچ مدتی کوتاهی با تراویسا در شهرداری ارومیه کار کرده بودم. در واقع باید بگویم کولاکوویچ اولین مربی خارجی بود که من در تیم ملی با وی کار کردم. واقعیت این است که ایگور بسیار به من کمک کرد تا پیشرفت کنم. او یک مربی با انضباط بود و در موارد فنی هم کمک های زیادی به من کرد. نکات زیادی از کولاکوویچ یاد گرفتم و خدا را شکر می‌ کنم که توانستم مدتی زیر نظر وی والیبال بازی کنم.

 

کولاکوویچ در مقطعی که کمتر کسی تصورش را می کرد به تو اعتماد کرد. به نظر می رسد این موضوع باعث افزایش اعتماد به نفست هم شد...

 

دقیقا اینگونه است. کولاکوویچ بسیار به من کمک کرد، اما اینگونه نیست که بگوییم او من را به تیم ملی آورد. بدون شک تلاش بازیکنان باعث می شود که پیشرفت کنند و به تیم ملی برسند. من هم بسیار جنگیدم تا توانستم در مقاطعی پیراهن تیم ملی بزرگسالان را هم بپوشم. من با عملکردم در رده باشگاهی کادر فنی تیم ملی را مجبور کردم که به من اعتماد کنند.

 

والیبال ایران باید خود را برای حضور در میدان بزرگی به نام المپیک آماده کند. برخی اعتقاد دارند که مربیان ایرانی باید سرمربی شوند و برخی هم نظرشان روی مربیان خارجی است. نظر تو درمورد نیمکت تیم ملی و انتخاب جایگزین برای کولاکوویچ چیست؟

 

من مصاحبه بازیکنان و مربیان والیبال ایران درمورد کولاکوویچ را خوانده‌ ام و می بینم که خیلی‌ ها درمورد مربی آینده تیم ملی صحبت می کنند. ابتدا بگویم امیدوارم که بتوانیم در المپیک بدرخشیم و عنوان شایسته ای کسب کنیم. موضوع بعدی هم این است که من به عنوان بازیکن تیم ملی در جایگاهی نیستم که بخواهم درمورد سرمربی آینده تیم ملی نظر بدهم. من بازیکن هستم و باید تمرکزم روی بازی خودم باشد تا بتوانم بهترین کیفیتم را نشان دهم. دوست ندارم ذهنم درگیر برخی مسائلی شود که چندان به من مربوط نمی‌ شود.

 

به نظرت آیا زمان اعتماد به مربیان ایرانی فرا رسیده است یا اینکه باید تا بعد از المپیک هم صبر کرد؟

 

می دانم که خیلی ها در این خصوص اظهار نظر کرده اند، اما واقعیت این است که ما نباید در این مورد نظر بدهیم. فدراسیون باید مشورت گرفته و در نهایت سرمربی را انتخاب کند. من به عنوان یک بازیکن تصمیم گیرنده نیستم و فدراسیون باید در این خصوص پاسخگو باشد. من خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که بخواهم در این مورد صحبت کنم.

 

به عنوان یک ملی‌ پوش و لژیونر از اینکه اخبار موفقیت‌ هایت کمتر در رسانه های ایران و یا  فدراسیون منتشر می شود، چه احساسی داری؟

 

وقتی والیبال بازی می کنم، سایر مسائل را با آن درگیر نمی کنم. این موضوع تاثیری نباید روی روند بازی من بگذارد، اما باید از رسانه هایی که خبرهای مربوط به من را منتشر می کنند، تشکر کنم. دیدن و خواندن خبرهایم در رسانه های ایرانی واقعاً برایم لذتبخش است، چون من به عنوان یک ایرانی در لیگ ترکیه حضور دارم و کسب هر افتخاری برای من به نام کشورم هم نوشته می شود. متاسفانه برخی رفتارها من را دلسرد می‌ کند. اگر بازیکن تیم ملی نبودم شاید کمتر ناراحت می شدم، اما وقتی بازیکن تیم ملی هم هستم فکر می کنم خیلی ها دوست داشته باشند که آخرین شرایط من را پیگیری کنند. شاید خیلی ها در ایران از شنیدن اخبار موفقیت هایم خوشحال شوند.

 

چه زمانی به ایران بازخواهی گشت؟

 

این روزها که منتظر تعیین تکلیف شرایط لیگ ترکیه بودیم. زمان بازگشتم به ایران هنوز مشخص نیست، چون به تازگی اعلام کردند که بازی‌ها تمام شده است. زمانی که کرونا به ترکیه آمد برخی بازیکنان خارجی قراردادشان را با باشگاه ها به صورت دو طرفه فسخ کردند و به کشورهای خود بازگشتند. از طرفی خیلی از بازیکنان خارجی هم تصمیم گرفتند دوران قرنطینه را در ترکیه بگذرانند. با توجه به شرایطی که گفتم زمان بازگشتم به ایران هنوز مشخص نیست، اما واقعاً دلم برای ایران تنگ شده است.

 

شرایط کرونا در ترکیه چگونه است؟

 

شنیده ام در ایران مردم کم کم به زندگی عادی بازگشته اند که البته این موضوع تقصیر آنها نیست. خیلی از مردم روز مزد هستند و برای اینکه بتوانند نانی سر سفره خانواده خود ببرند مجبور هستند از خانه خارج شده و کار کنند. در ترکیه هم شنیده ام که ویروس در حال کنترل است. امیدوارم این ویروس هرچه زودتر در سراسر جهان کنترل شود تا همه یک نفس راحت بکشند. این روزها واقعا نمی‌ دانیم که چه چیزی در انتظار ما است.

 

حرف آخر...

بسیار تشکر می‌ کنم از ایگور کولاکوویچ که به من اعتماد کرد و من را به تیم ملی دعوت کرد. درست است که من خودم را ثابت کردم، اما اعتماد به یک بازیکن 18 – 19 ساله و قراردادنش در ترکیب اصلی تیم ملی کار بزرگی بود که کولاکوویچ این کار را کرد. آرزو می‌ کنم یک روزی بتوانم در یک تیم باشگاهی بازهم با وی کار کنم.  

دیدگاه‌ها