کد خبر : 1693276 | 12 تیر 1399 ساعت 13:22 | 6.7K بازدید | 0 دیدگاه

تمرکز مهمترین فاکتور در هنرهای رزمی

بسیاری از مردم هنرهای رزمی را به عنوان یک ورزش پر زد وخورد و با آسیب پذیری بالا و خشن و بدون روح یا تمرکز و آرامش تلقی میکنند، اگر هنرهای رزمی بدون تمرکز روحی و ذهنی قلمداد شود به سختی میتواند فلسفه عمل هنرهای رزمی را درک کرد.

تمرکز مهمترین فاکتور در هنرهای رزمی

به گزارش "ورزش سه"، بدون تمرکز عملا تمرینات هنرهای رزمی بی معنی خواهد بود. با این حال ورزشهای رزمی که ریشه آن از شرق دور میباشد دارای ابعاد بالاتری میباشد و مطمئنا بیش از یک بازی یا ورزش معمولی است. هنرهای رزمی راهی برای پیدا کردن آرامش و صلح و تسلط بر درون انسان است. این یک تعلیم است که شما را قادر می‌سازد به درستی ماهیت ذهن و نفس خود را درک کنید و به رشد معنوی به عنوان جوهر انسان بپردازید.


برای روشن شدن بهتر فلسفه تمرکز در هنرهای رزمی و رسیدن به حکمت واقعی هنرهای رزمی میتوان تعلیمات سخت هنرجویان شائولین در معابد و یا حتی سامورایی های دوران قدیم ژاپن را مثال زد که تمرینات ساده را حتی سالیان سال به طور مداوم و هر روز انجام می دادند و آنقدر تمرینات را ادامه میدادند تا از لحاظ ذهنی و پالایش درونی به درجات بالای ذهنی و روحی می رسیدند و در جنگها و مبارزات دیگر بواقع از جسم خود استفاده نمیکردن و با استفاده از نیروی ذهن و درون خود به شمشیر زنی و جنگیدن می پرداختند و دشمنان خود را غافلگیر  می‌کردند.

 

اما در اینجا لازم است تفاوت میان توجه و تمرکز مشخص گردد. توجه یک فرآیند شناختی معطوف ساختن ذهن بطور انتخابی بروی یک چیز و نادیده انگاشتن سایر چیزهاست.توجه حداکثر ۳۰ ثانیه پابرجاست. اما تمرکز عبارتست از حفظ کانون توجه بروی یک هدف خاص میباشد.تمرکز به مفهوم گوش بزنگی و هوشیاری درونی است.


غیر از عواملی همچون سروصدا و عوامل دیداری که سبب برهم خوردن تمرکز می گردند عوامل بسیار دیگری در پیرامون و درون ما وجود دارد که آرامش و تمرکز را از ما سلب میکنند. از این عوامل میتوان به ترس ، تردید ، نگرانی و اضطراب اشاره کرد. هنگامی که بیاموزیم چگونه تمرکز کنیم ورود این نیروهای مخرب به ذهنمان دشوارتر میگردد. به یقین تمرکز مطمئن ترین راه برای دستیابی به اهداف است.کنترل افکار ما نیازمند تمرکز پایدار است. پرتوهای خورشید را درنظر بیاورید هنگامی که پرتوهای خورشید به کمک یک ذره بین بروی یک جسم متمرکز میشودگرمایی به مراتب بیش از پرتوهای پراکنده و ناهمگرا از همان منبع واحد تولید خواهند کرد.این حقیقت وجودی تمرکز است.


تمرکز خود را پراکنده سازید و به نتایج معمولی و پیش پا افتاده دست یابید اما آن را بروی یک هدف خاص متمرکز سازید و به نتیجه ای به مراتب بهتر نائل آیید. لازمه تمرکز همان توانایی جلوگیری از ورود افکار مزاحم به ذهن است .نیروی اراده به اندازه کافی قوی میباشد که هرآنچه شما تصور کنید برایتان ممکن میسازد. ذهن همواره باید تحت فرمان و کنترل اراده و جسم نیز تحت فرمان ذهن باشد .توسعه و تقویت تمرکز به ممارست مداوم احتیاج دارد. وضعیت تمرکز زمانی است که ذهن شخص آزاد از اندیشه های خشم آلود چه در جریان مبارزه و یا در زندگی روزمره است.


در زمان عدم وجود افکار و گفتگوهای قضاوتگر ، فرد کاملا آزاد بدون هرگونه تعلل و تردیدی که ناشی از اختلالات چنین افکاری است در قبال حریف عمل یا عکس العمل نشان میدهد.در این وضعیت فرد به این تکیه نمیکند که فکر کند حرکت بعدی بایستی چه باشد در عوض برآنچه که آموزش دیده اعمال واکنش طبیعی نشان میدهد. با این حال تمرکز صرفا یک وضعیت ذهنی که فرد در مبارزه بکار بگیرد نیست .بسیاری از هنرمندان رزمی آموزش میبینند که این حالت را درحین کاتاهای فرمی هم برسند آن هم برای اجرای بی عیب و نقص حرکات. پس این وضعیت چه در حین مبارزه و چه در زمان های دیگر ممکن است که دست یافتنی باشد. وقتی که تمرکز از طریق تمرین یا مطالعه هنرهای رزمی حاصل شود (هرچند میتوان آنرا از طریق دیگر که موجب پالایش ذهن و جسم میشود اخذکرد)


هدف این است که در نهایت این سطح از آگاهی فراگیر را از جنبه های دیگر زندگی نیز بکار گرفته شود. در پرتو نیروی تمرکز بواسطه هنرهای رزمی میتوانید به آرامش درون دست یابید و به نوعی به پتانسیلهای ذاتی تان دست یابید و بسیار موفق عمل کنید.

 

در پایان هنگامیکه  بر اعتقادات ، توانایی ها و اهداف تعریف شده خود تمرکز کنید هیچکس توانایی آشفته ساختن و دلسرد کردن و متوقف ساختن شما را نخواهد داشت.

 

نویسنده: سارا استادآقا

 

دیدگاه‌ها