کد خبر : 1700790 | 18 مرداد 1399 ساعت 09:40 | 3K بازدید | 0 دیدگاه

عیسی ساوه شمشکی:

انتظار رقابت جدی با اسکی اروپا را نداشته باشید

رئیس سابق فدراسیون اسکی می‌گوید با توجه به امکانات موجود و شرایط اقتصادی نباید انتظار رقابت جدی با اسکی اروپا را داشته باشیم.

انتظار رقابت جدی با اسکی اروپا را نداشته باشید

به گزارش "ورزش سه" عیسی ساوه شمشکی در مورد وضعیت اسکی ایران به ایسنا گفت: خوشبختانه شرایط خوبی داریم، فدراسیون در طول چهار سال ریاست سید عبدی افتخاری، آرامش خوبی داشت و همه دست اندرکاران این رشته فعال بودند. علاوه بر این در زمینه استعدادیابی و رده سنی پایه کار زیادی صورت گرفت و در مسابقات بین‌المللی نتایج خوبی بدست آمد. به آقای افتخاری خسته نباشید می‌گویم و قدردان زحماتش در طول حضورش به عنوان رئیس فدارسیون هستیم.

 

او در ادامه افزود: امکانات ما در سطح اروپا نیست؛ از ۲۵ پیست اسکی داخل کشور تنها پیست دربندسر که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، دستگاه برف ساز دارد و مجهز است. از طرف دیگر بیش از ۹۰ درصد تجهیزات اسکی وارداتی است که این موضوع در شرایط تحریم موجود به سختی انجام می‌شود و با توجه به قیمت ارز اوضاع دشوارتر شده، بنابراین اسکی با توجه به امکانات و وضعیت موجود به خوبی اداره می‌شود و دور از انصاف است توقعی بیش از این داشته باشیم.

 

ساوه شمشکی در مورد فاصله اسکی ایران با سطح آسیا و جهان اظهار کرد: در سطح قهرمانی با آسیا فاصله زیادی نداریم به گونه‌ای که در بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۱۱ قزاقستان مدال کسب کردیم و بین ۲۶ کشور در جایگاه ششم قرار گرفتیم و در مسابقات قهرمانی آسیا هم همواره صاحب مدال بوده‌ایم. در بخش قهرمانی جوانان و نوجوانان هم وضعیت‌مان خیلی خوب است و جزو سه تیم برتر هستیم. البته باید یادآور شد میزبانی کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چین از المپیک زمستانی نشان از توسعه فوق‌العاده ورزش‌های زمستانی از جمله اسکی در این کشورها دارد. اسکی ایران با سطح جهانی فاصله دارد که با توجه به شرایط و امکاناتمان قابل توجیه است؛ در ایران از ۱۲ ماه سال فقط چهار ماه اسکی داریم در حالی که این زمان برای کشورهای اروپایی ۹ ماه است. این رشته، ورزش اول اروپاست و نباید انتظار رقابت جدی با آنها را داشته باشیم اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در بخش بانوان حضور خوبی در میادین مختلف بین‌المللی داشتیم.

 

رئیس اسبق فدراسیون اسکی افزود: باید همیشه واقعیت‌ها را در نظر گرفت. نباید فراموش کرد کشورهای برتر در رشته اسکی مانند کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و حتی کشورهای آسیایی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین و قزاقستان هزینه‌های سرسام آوری برای این رشته می‌کنند. این کشورها تعداد زیادی پیست اسکی با جمعیت میلیونی اسکی باز دارند و برای حوزه قهرمانی نیز هزینه‌های بسیار بالایی می‌کنند. به نظرم با توجه داشته‌های خود در ایران شرایط خوبی در اسکی داریم و آینده این ورزش را هم روشن می‌بینم. 

 

او در مورد بهبود وضعیت اسکی بانوان بیان کرد: زمانی که در سال ۶۰ ریاست فدراسیون را بر عهده داشتم تنها دو مربی اسکی خانم در سطح کشور فعالیت می‌کردند که پدرشان کوهنورد بودند و آنها علاوه بر اسکی به کوهنوردی هم مشغول بودند اما اکنون حدود هزار مربی خانم در سطح کشور داریم که اکثر آنها مربیان بومی مناطق شمشک، دیزین، دربندسر و غیره هستند، زیرا اسکی در مناطق نزدیک پیست‌های اسکی رونق بیشتری دارد. علاوه بر این در گذشته اسکی باز خانم در سطح قهرمانی نداشتیم، اما بعدها و در المپیک زمستانی ۲۰۱۰ برای اولین بار خانم‌هایمان هم حضور داشتند، یعنی وضعیت اسکی برای خانم ها توسعه پیدا کرد و در بخش‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مسابقات مختلف بین المللی و جهانی شرکت کردند.

 

رئیس سابق فدراسیون اسکی به انجام کار فرهنگی برای توسعه اسکی اشاره کرد و گفت: اسکی اوایل انقلاب به عنوان ورزشی طاغوتی معرفی شده بود به همین دلیل استقبال بانوان از آن کم بود اما با همراهی پیشکسوتان و ورزشکاران ٢۰ سال کار فرهنگی انجام دادیم تا این نگاه تغییر کرد و اگر این‌کار انجام نمی‌شد اسکی بانوان هم مثل بوکس و چند رشته دیگر تعطیل می‌شد. من بیش از ۳۰ سال با افتخار به اسکی کشور خدمت کردم و اکنون هم هر کمکی از دستم برآید دریغ نمی‌کنم.

 

ساوه شمشکی در مورد انتخاب کوروش صبوریان به عنوان سرپرست فدراسیون اسکی گفت: زمانی که مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی بود با او آشنایی داشتم و اقدامات خوبی نیز در زمینه توسعه پیست اسکی شیرباد مشهد انجام داد. علاوه بر این از دوستان و اهل فن نیز تعاریف خوبی در موردش شنیده‌ام. همه باید تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون آقای صبوریان را همراهی و یاری کنیم، من هم هر کمکی از دستم برآید حاضر به انجامش هستم.

 

رئیس سابق فدراسیون اسکی در پایان بیان کرد: از وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و کسانی که به اسکی کمک می‌کنند، تشکر می‌کنم. چیزی جز توسعه این رشته نمی‌خواهیم و آرزوی ما موفقیت اسکی‌بازانمان در میادین یین‌المللی و جهانی و به اهتزاز درآمدن پرچم ایران است.

 

دیدگاه‌ها