کد خبر : 1701672 | 22 مرداد 1399 ساعت 13:20 | 32K بازدید | 51 دیدگاه

وضعیت سپاهان در آستانه رسیدن محرم!

نظر بدهید: سرمربی خارجی یا مربی جوان ایرانی؟

اگر قرار به سرمربیگری محرم نویدکیا در سپاهان باشد، با توجه به وضعیت کلی لیگ ایران احتمالا زمانی بهتر از امروز وجود ندارد.

نظر بدهید: سرمربی خارجی یا مربی جوان ایرانی؟

به گزارش "ورزش سه" با اعلام کناره گیری امیر قلعه نویی از تیم فوتبال سپاهان، چالش اصلی و بزرگ مدیران سپاهان انتخاب یک جایگزین این مربی باسابقه و سرشناس فوتبال ایران است؛ در گمانه‌زنی‌های اولیه، دو مسیر برای آینده سپاهان پیش بینی شده است. گزینه اول محرم نویدکیا و گزینه دوم استخدام یک سرمربی خارجی که در این بین نام برانکو ایوانکوویچ پیش از سایرین بر سر زبان‌ها می‌چرخد؛ اگر چه برانکو فعلا درگیر هدایت تیم ملی عمان است مگر آن‌که با تعویق رقابت‌های مقدماتی جام جهانی تصمیم بگیرد قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال این کشور به حالت تعلیق در بیاورد.

 

آن‌چه که در این بین اتفاق خواهد افتاد به نحوه‌ی برنامه ریزی مدیران سپاهان باز می‌گردد؛ این‌که آن‌ها چه برنامه‌ای برای آینده تیم در نظر دارند. شاید آن‌ها می‌توانستند به جای ریکاردو تکسیرا که فعلا به عنوان سرمربی موقت سپاهان را در دو بازی آینده لیگ هدایت خواهد کرد، از محرم نویدکیا استفاده کنند تا او در همین دو بازی آشنایی بیشتری با تیم پیدا کند و محکی بخورد اما آن‌ها این ریسک را نکردند و کار را در اختیار تکسیرا قرار دادند تا او مستقل از امیر قلعه نویی تیم را در بازی‌های آینده و شاید در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به دلیل کمبود وقت پیش ببرد.

 

در این میان اما موضوع محرم نویدکیا به دلیل سابقه و محبوبیت خاص و فوق‌العاده‌ای که او در اصفهان دارد به عنوان یک کِیس خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ سپاهان با هیات مدیره‌ای که همه آن‌ها منصوب کارخانه فولاد مبارکه هستند با ریاست نیکفر باید در این زمینه تصمیم بگیرند که آیا حاضرند با پذیرش ریسک استخدام نویدکیا پشت این ستاره سابق سپاهان بایستند و مربی تازه‌ای را به فوتبال ایران معرفی کنند یا به دنبال پروژه راحت‌تر اما گران قیمت‌تر استخدام یک سرمربی امتحان پس داده خواهند رفت؟

 

این موضوع بحث اصلی هیات مدیره سپاهان است که البته اخلاق خاص محرم، استقلال کاری صددرصدی او و عدم توجه به توصیه‌های بیرونی نیز به عنوان یک شاخصه در این انتخاب مدنظر خواهد بود؛ نویدکیا که در یک دوره کوتاه انتقالی هدایت سپاهان را برعهده داشته، بعد از خداحافظی از باشگاه همیشگی‌اش هرگز در محافل فوتبالی آفتابی نبوده و به سبک خود از راه دور فوتبال ایران را دنبال می‌کرده .اگرچه او در گفتگوی اختصاصی‌اش با دراگان اسکوچیچ صحبت‌هایی را درباره جزئیات فوتبال ایران به زبان آورده که باعث تعجب سرمربی تیم ملی شده است و این نشان می‌دهد که با دقت نویدکیا فوتبال ایران را رصد می‌کند.

 

1448682

 

نکته مهم درباره این انتخاب که معلوم نیست اتفاق بیفتد یا نه، حضور سایر مربیان جوان و هم‌نسل محرم نویدکیا در تیم‌های بزرگ فوتبال ایران است؛ در حال حاضر استقلال، پرسپولیس، شهر خودرو، فولاد، تراکتور و ... از مربیانی استفاده می‌کنند که همه آن‌ها از نسل جام جهانی 2006 هستند و این اعتماد به آن‌ها صورت گرفته تا فوتبال ایران در این فصل، با نسل جدیدی از مربیان تازه‌کار رو در رو شود. مربیانی که اگر تمرکز و دقت کافی را روی کارشان داشته باشند شاید تبدیل به عامل تحول در فوتبال ایران بشوند.

 

این رویکرد در کلیت فوتبال ایران و حضور افرادی مثل مجیدی، نکونام و بختیاری زاده کار سپاهانی‌ها را هم راحت خواهد کرد؛ چرا که این نگرانی که روی یک نیمکت لیگ برتر، یک مربی بسیار کارکشته و بسیار بزرگ نشسته است وجود ندارد و این شاید فرصت بسیار مناسبی برای رشد محرم در پست جدیدش (به عنوان سرمربی سپاهان) بشود؛ به هر حال این برنامه ریزی مدیران سپاهان است که در این زمینه نتیجه را مشخص می‌کند. این‌که آن‌ها با اتکا به منابع مالی به سراغ یک مربی میلیون دلاری می‌روند یا اینکه با آوردن محرم نویدکیا و احتمالا قدرت چانه‌زنی او و جذب یکی دو ستاره دور شده از سپاهان، تیمی تازه و متفاوت را راهی رقابت‌های لیگ برتر می‌کنند.البته سپاهانی‌ها هادی عقیلی دیگر کاپیتان مطرح و مربی شده خود را هم دارند که او نیز می‌تواند در معادلات نقش خود را داشته باشد. 

 

همه این‌ها در تصمیمی‌ست که ممکن است خیلی هم به این زودی‌ها نهایی نشود اما برای سپاهان شاید این یک در تازه برای جلب اعتماد مجدد هواداران و آشتی آن‌ها و حمایت صددرصدی‌شان از کسی باشد که با وی پنج قهرمانی را در لیگ برتر جشن گرفته‌اند؛ و البته که مربیگری و بازیگری دو دنیای متفاوت هستند. این نصیحتی بود که جنارو گتوزو به آندره‌آ پیرلو سرمربی جوان و تازه کار یوونتوس کرد!

 

شما هم نطر خود را در این باره بنویسید؛رویکرد استفاده از مربیان جوان را می‌پسندید یا حضور سرمربی خارجی را ترجیح می‌دهید؟

دیدگاه‌ها