کد خبر : 1701699 | 22 مرداد 1399 ساعت 15:31 | 21.2K بازدید | 3 دیدگاه

 یک پست با ویژگی‌های متفاوت؛ 

شش استقلال و سپاهان؛ دو سبک و نسل متفاوت ! (گزارش تحلیلی)

باز هم در جدال دو هافبک دفاعی تیم های استقلال و سپاهان این علی کریمی بود که نمایش موفق تری از مهدی کیانی ارائه کرد.

شش استقلال و سپاهان؛ دو سبک و نسل متفاوت ! (گزارش تحلیلی) 

به گزارش "ورزش سه"، مهدی کیانی که 11 سال با پیراهن تراکتور بازی کرده و حتی در سال های جوانی، یکی از ستون های اصلی تیم برای رسیدن به لیگ برتر بود، به نوعی جانشین علی کریمی در سپاهان شد و کیانی که به کریمی از دیدگاه امیرقلعه نویی ترجیح داده شده بود، شماره 6 تیم را برتن کرد و بازوبند را هم به بازو بست.


کیانی و کریمی را البته دو بازیکن در یک پست مشابه و با سبک های متفاوت هستند.  کیانی که حالا به 33 سالگی وارد شده و سال های پایانی فوتبالش را تجربه می کند، هافبکی به شمار می‌آید که بیشتر با جنگندگی‌ و تعصبی که در زمین مسابقه از او سراغ داریم، شناخته می‌شود؛ این بازیکن البته در بازیسازی هم عملکرد خوبی دارد و ارسال توپ‌های بلند به کناره‌های زمین برای هافبک‌های راست و چپ تیم‌هایش یکی از خصوصیات بارز او به شمار می رود ولی وقتی در مقام مقایسه او با علی کریمی برآییم تفاوت های زیادی میان این دو بازیکن دیده می شود.


جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشور در مورد پست هافبک دفاعی و تغییراتی که در آن طی 3 دهه گذشته ایجاد شده، اینطور حرف هایش را در گفتگو با خبرنگار "ورزش سه" آغاز کرد:« پستی که این دو بازی می کنند از لحاظ مکانی، به چندین شکل مختلف تعریف می شود. و با عنوان بازیکن مرکزی میانه یا به اصصطلاح C1 شناخته می شود. جایی که آن را مرکزیت یک می نامند.»

 

1518483


او سپس حرف هایش را از سر گرفت و گفت:« C1ها به پنج شش نوع در دنیا تقسیم و تعریف می شوند. از 25 سال گذشته تا حالا، این پست مدام تکامل پیدا کرده است. نوع سنتی آن مثل گتوسو می شود. این بازیکن فقط تخریبی بازی می کند. درگیری بدنی بالایی دارد. توپ ها را تکل می زند. مسیر حریف را سد می کند. هر بازیکنی که این ویژگی ها را داشته باشد، در نوع اول هافبک های دفاعی تعریف می شوند. این نوع بازیکن ها اجازه جلو رفتن ندارند و از مرکز زمین جلوتر نمی روند.» 


چراغپور با اشاره به کیانی ادامه داد:«مهدی کیانی از نوع اول هافبک های تدافعی است. شاید در هر چند بازی شوت بزند. پاس های یکنواخت تعریف شده دارد. این بازیکن ها به ندرت پاس رو به جلو می دهند ولی ضدفوتبالشان خیلی قوی است.» 

 


ادامه حرف های چراغپور برای رسیدن به ویژگی های علی کریمی هافبک دفاعی تیم فوتبال استقلال تهران بود و اضافه کرد:« نسل بعدی که وارد شد، در فوتبال ایران با جواد نکونام تعریف شد و آندرانیک تیموریان. آندو کمی سنتی تر ولی جواد کمی مدرن تر. یعنی جواد روی چارچوب دیده می شود؛ روی ضربات می رفت. گاهی شوت هم می زد ولی مثلا اگر آندرانیک به دروازه هم شوت می زد، فاصله اش با چارچوب زیاد بود. الان نوعی که هافبک استقلال بازی می کند نوع تکامل یافته مهدی کیانی است. مقایسه این دو بازیکن از نظر علمی صحیح نیست. مهدی کیانی به عنوان مثال هافبک دفاعی سنتی است ولی کریمی نوع تغییر یافته و مدرن تر آن است. در نوع جهانی می توانیم از گتوسو شروع کنیم که تبدیل می شود به ژابی آلونسو و بعد تبدیل می شوند به بوسکتس و بعد تبدیل می شوند به مودریچ و کاسمیرو.»


چراغپور توضیح داد:« علی کریمی نوع مدرن هافبک های دفاعی نیست و در واقع نوع ارتقا یافته آنها است. در فوتبال ما ولی جرقه هایی دیده ایم مقل کریم باقری که گلزنی های زیادی داشت و در تمام حملات بود و بعد از کریم کسی زاده نشد.»

دیدگاه‌ها