کد خبر : 1707648 | 23 شهریور 1399 ساعت 14:10 | 66.3K بازدید | 1 دیدگاه

وقتی پرسپولیس قدر معدن طلا را نمی‌داند

مهدی عبدی و خلال دندان استوکس و اوساگوانا

خریدهای خارجی پرسپولیس خصوصا در بخش مهاجم یک رسوایی بزرگ محسوب می‌شود و شاید عدم جذب بازیکن خارجی از این حیث کاملا به سود این تیم باشد.

مهدی عبدی و خلال دندان استوکس و اوساگوانا

 

به گزارش "ورزش سه"، علی علیپور طی دو فصل اخیر بارها نسبت به جذب مهاجم خارجی واکنش نشان داد و در نهایت نیز بدون تمدید قراردادش در پایان لیگ نوزدهم از این تیم جدا شد. در موضوع جدایی علی علیپور از پرسپولیس به عنوان برترین گلزن لیگ برتری این باشگاه، مساله بی‌توجهی باشگاه به درخواست مالی‌اش تاثیرگذار بوده است. توجه خاص باشگاه به جذب مهاجمان خارجی با قراردادی بالاتر از این بازیکن و در نهایت خروجی نه چندان قابل توجه از سوی این بازیکنان، در نهایت باعث شد تا علیپور راه جدایی را در پیش بگیرد.

 

علیپور در سال 93 با قراردادی 85 میلیونی از راه آهن به پرسپولیس پیوست. مهاجم 19 ساله راه آهن در فصل بعدی قراردادش به 180 میلیون ارتقا یافت. او در فصل سوم حضورش390 میلیون دریافت کرد و این عدد برای فصل چهارم به 507 میلیون رسید. در فصل پنجم علی علیپور قراردادش به عدد 659میلیون رسیده بود با توجه به آقای گلی بندی در قراردادش توسط گرشاسبی گنجانده شد تا یک میلیارد دیگر دریافت کند و به بازیکنان سطح الیت برسد.


در این شرایط مجموعه دریافتی علی علیپور طی 5 سال 2 میلیارد و هشتصد و بیست و یک میلیون برسد. علیپور در فصل گذشته و در شرایطی که در تمرینات پیش فصل به دلیل اعتراض به مبالغ دریافتی و جذب مهاجمان خارجی ناکارآمد حضور نیافته بود توسط ایرج عرب دعوت به حضور در باشگاه برای توافق شد. علیپور در این توافق قراردادی 2 میلیاردی با آپشن 350 میلیونی دریافت کرد.

با این حال او در بدو حضور در تمرین در مصاحبه‌ای بار دیگر نسبت به دریافتی‌های دلاری انتقاد کرد و مشخصا طرف او ماریو بودیمیر بود. مهاجم کرواتی که نیم فصل را در پرسپولیس با تنها یک گل زده و دریافتی ارزی و تقریبا سه برابری نسبت به علی علیپور به کار در این تیم پایان داد. البته مدیران پرسپولیس با جذب جونیور براندائو بار دیگر شرایط را به شکلی پیش بردند که علیپور به نسبت به درخواست تمدید قرارداد با این باشگاه بی تمایل نشان دهد و در پایان فصل نیز راهی فوتبال اروپا شود.

 

ماجرا اکنون برای مهدی عبدی نیز به همین شکل پیش می‌رود؛ مهاجم جوان پرسپولیس فصل گذشته با قراردادی 120 میلیونی به پرسپولیس پیوست. یک گل در دربی او را در کانون توجهات قرار داد و در ادامه نیز دو گل به پیکان زد و کار را با سه گل به پایان رساند. او در این فصل قرارداد خود را با عدد 260 میلیونی با پرسپولیس ادامه خواهد داشت تا مسیری همانند علیپور را دنبال کند.

پرسپولیس اما همین فصل گذشته کار را با سه مهاجم خارجی دنبال کرده است. جونیور براندائو، آنتونی استوکس و کریستین اوساگوآنا سه مهاجم خارجی برزیلی، ایرلندی و نیجریه‌ای پرسپولیس بودند که در مجموع یک گل برای این تیم به ثمر رساندند!

 

1526677

 

 

جونیور براندائو با مبلغ 572هزار دلار به پرسپولیس پیوست اما بعد از عملکردی ناموفق طی توافق دوطرفه قراردادش را با دریافت مبلغ 252هزار دلار از این تیم جدا شد. این بازیکن تنها 5 بازی در ترکیب پرسپولیس حضور داشت و به این شکل کارش با سرخ‌ها به پایان رسید.

آنتونی استوکس نیز در نیم فصل با قراردادی 270هزار دلار و برای نیم فصل به این تیم پیوست و در همان ابتدا 150هزار دلار دریافت کرد. این مهاجم ایرلندی پرحاشیه 16 دقیقه در لیگ برتر و برابر استقلال و دو بازی نصفه و نیمه در لیگ قهرمانان با مجموع 46 دقیقه به کار خود در پرسپولیس خاتمه داد.

کریستین اوساگوآنا نیز با قراردادی 150 هزار دلاری به پرسپولیس پیوست و در نهایت بعد از دریافت 98 هزار دلار و احتمالا باقیمانده طلبش طی روزهای آتی، سرخپوشان را به مقصد عراق ترک کرد. این مهاجم نیجریه‌ای که در پایان جام حذفی و با توجه به از دست دادن پنالتی، کاملا تحت فشار و هجمه قرار گرفته بود، با 7 بازی، 1 گل و 1 پاس گل و دریافت دو کارت زرد کار را در این تیم به پایان رساند.

 

1526678

اسماعیل حلالی، بازیکن سابق پرسپولیس که در دو فصل گذشته هدایت تیم امید این باشگاه را برعهده داشته و در حضور عبدی در تیم بزرگسالان نیز نقش داشته، در دفاع از مهاجم جوان تیمش با تمجید از عملکردش گفته بود: پولی که به عبدی داده می‌شود هزینه خلال دندان استوکس و اوساگوآنا هم نیست!

 

 

مجموع دریافتی 4 مهاجم خارجی پرسپولیس در فصل گذشته (ماریو بودیمیر، آنتونی استوکس، جونیور براندائو و کریستین اوساگوآنا) عددی بالغ بر یک میلیون دلار را نشان می‌دهد! با میانگین قیمت 22 هزار تومان این هزینه برای سه مهاجم خارجی، پرسپولیس نزدیک به 22 میلیارد برای تنها یک گل زده و یک پاس گل هزینه کرده است.

 

اگرچه قانون منع بکارگیری بازیکنان خارجی در ایران با انتقادات زیادی مواجه است اما به نظر می‌رسد یکی از موهبات آن حداقل برای باشگاه پرسپولیس با توجه به خریدهای ناکارآمد در بخش جذب مهاجم، آثار آن می‌‌تواند به چهره شدن نفراتی همچون علی علیپور و مهدی عبدی شود و فضای بازی به دست بیاورند. هرچند در پرسپولیس امسال نیز خریدها در بخش مهاجم با جذب عیسی آل کثیر و آرمان رمضانی که هر دو از سن بالاتری برخوردار هستند، به نظر می‌رسد یحیی گل محمدی نیز چاشنی تجربه را ارجح‌تر دانسته و اعتماد لازم برای سود بردن از محصولات این تیم وجود ندارد.

دیدگاه‌ها