کد خبر : 1712904 | 19 مهر 1399 ساعت 13:13 | 32.8K بازدید | 6 دیدگاه

یادداشت: اسکوچیچ و دو پیام مهم

تیم ملی پس از مدت‌ها در یک دیدار دوستانه مقابل ازبکستان قرار گرفت. و با پیروزی دو بر یک تاشکند را ترک کرد.

یادداشت: اسکوچیچ و دو پیام مهم

به گزارش "ورزش سه"، برای خوش‌بینی کمی زود است ولی نمایش امیدوارکننده تیم‌ملی در مقابل یکی از تیم‌های قلدر آسیایی، از بدبینی فوتبال‌دوستان به آینده اسکوچیچ و تیم‌ملی کاست:

 

*اسکوچیچ مربی جدید تیم‌ملی در اولین بازی خود به عنوان سرمربی پیام‌های مهمی را ارسال کرد. در سیستم  ۴۳۱۲ اسکوچیچ دو دفاع وسط، هافبک دفاعی و هافبک هجومی همگی از پرسپولیس بودند. و احتمالا اگر بیرانوند هم در دسترس بود دروازه‌بان اصلی تیم ملی نیز از پرسپولیس فصل گذشته انتخاب می‌شد. این انتخاب سیستم و چینش ابتدای مسابقه به این معنی ست که تیم‌ملی از دوران بازی بر اساس ایده‌های کی‌روش عبور کرده است و سرمربی جدید تیم‌ملی می‌خواهد تیم‌ خودش را بسازد.

اسکوچیچ احتمالا به این نتیجه رسیده است که تیمی که کی‌روش در طول هشت سال حضورش آرام و با حوصله تدارک دیده بود، و چفت و بستش را محکم کرده بود، الزاما قرار نیست برای مربیان بعدی هم کار کند. تجربه کوتاه و ناموفق ویلموتس در تیم‌ملی هم موید همین نکته است. از سوی دیگر ساختن پر حوصله و زمانبر یک ساختار کاملا جدید در شرایط اورژانسی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی تصمیمی بسیار پر ریسک به نظر می‌رسد.

 

1534751

 

*راهکار اسکوچیچ در اولین بازی مشخص شد. ساختن تیم‌ملی بر اساس پرسپولیس امتحان پس‌داده این چندسال. به جز سیستم و ترکیب اولیه بازیکنان، تعویض‌ها و مدیریت بازی مقابل ازبکستان (مانند سپردن بازوبند برای دقایقی به شجاع خلیل‌زاده)نیز نشان از اعتماد کادر فنی به مناسبات درونی پرسپولیس دارد. سرمرربی کروات تیم‌ملی می‌داند که فرصت اردویی و آماده‌سازی کوتاهی در اختیار دارد و صعود از مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی تنها فرصتش برای حفظ شغل جذاب فعلیش است. اسکوچیچ برعکس کلیشه رایج در مورد مربیان خارجی که به فوتبال ایران می‌آیند و از ابتدا هیمنه و کاریزمای لازم را با خود دارند، با توجه به کارنامه و اعتبارش در دنیای فوتبال، این امتیاز را در ابتدا ندارد. و نیاز مبرمی به یک موفقیت کوتاه مدت دارد. تا بتواند جایگاه لرزان خود را  در تیم ‌ملی مستحکم کند.

 

*تصمیم‌های مهم اسکوچیچ در اولین بازی شامل دو پیام بود: اول اینکه تیم‌ملی دیگر کی‌روش ندارد و کی‌روشی بازی نخواهد کرد. دوم اینکه حداقل در مسابقات پیش‌رو ریسک بزرگی نخواهد کرد و ساختار بازی و ترکیب بازیکنان اصلی را با تکیه بر اجزای پرسپولیسی بنا خواهد کرد که مسیر مشابهی را در آسیا با موفقیت طی کرده است.


البته نباید از این نکته غافل بود که همانطور که تیم کی‌روش برای ویلموتس کار نکرد، ممکن است پرسپولیس هم برای اسکوچیچ کار نکند.و از سویی باید امیدوار باشیم که پرسپولیس برای سه مربی متفاوت موفقیت به همراه آورده است و شاید اسکوچیچ چهارمی باشد.

 

احسان صدری

دیدگاه‌ها