کد خبر : 1752158 | 08 اردیبهشت 1400 ساعت 13:07 | 37.9K بازدید | 1 دیدگاه

برگی از تاریخ

برکناری پروین به دست مدیرعامل بدون اسم! (عکس)

علی پروین یکی از خاطره انگیزترین پرسپولیس های تاریح ایران را در نیمه دوم دهه 60رهبری می کرد و تصور پرسپولیس در آن سالها بدون او غیر قابل باور بود.

به گزارش "ورزش سه " ، نگاهی به سابقه علی پروین بر روی نیمکت پرسپولیس نشان می دهد او با ثبات ترین مربی تاریخ این باشگاه و فوتبال ایران  از سال های 60الی 72 است. علی پروین 13سال متوالی بر روی نیمکت پرسپولیس نشست و در این سالها دهه پرشکوه 60را با قهرمانی های متوالی این تیم از سال 65تا سال 69به پایان برد. او در سال 69همزمان با پرسپولیس هدایت تیم ملی ایران را نیز بر عهده گرفت  تا نسل بزرگ دهه 60بالاخره دراواخر آن با قهرمانی تیم ملی در بازی های آسیایی بر بام آسیا بایستد.


قهرمانی پروین با پرسپولیس در جام در جام  باشگاه های آسیا در سال 70 و نایب قهرمانی او در سال 72 در همان تورنمنت از دیگر افتخار مرد بزرگی است که در اردیبهشت سال 67 برای چند روزی از سمت پرسپولیس برکنار شد.


در بریده جریده منتشر شده آن سالها از مدیر وقت پرسپولیس(مسئولان بنیاد مستضعفان وقت) نقل قول شده است به‌دلیل سستی و اهمال در آماده سازی تیم برای رقابت های جام باشگاه های آسیا علی پروین از سمت سرمربیگری این تیم برکنار شده است.

 

1595917

در مطلب خبرگزاری جمهوری اسلامی نامی از مدیرعامل نیامده و فقط سمت او ذکر شده.

 


عدم شرکت پروین در اردوی تدارکاتی تیم در شهر رشت و عدم حضور مکرر در تمرینات تیم به جهت زمان محدود اعزام تیم به مسابقات مقدماتی جام  باشگاه های آسیا دلیل برکناری پروین عنوان شده است.


علی پروین که همه کاره و مرد اول پرسپولیس از نظر فنی و مدیریتی از اوایل دهه 60 بود، پس از اختلاف شدید با دست اندرکاران  بنیاد مستضعفان که پرسپولیس را اداره می‌ کرد از این تیم کنار گذاشته شد تا پرسپولیس با مربیگری مسعود معینی که سابقه عضویت در استقلال را داشت وارد رقابت های باشگاه های تهران شود. این تغییر به هیچ وجه به مذاق پرسپولیسی ها خوش نیامد و آنها در اولین بازی بدون پروین در  ورزشگاه آزادی جنجال های زیادی برپا کردند. حدود 50هزار نفر تماشاگر مشتاق پرسپولیس ، علنا به مخالفت با پرسپولیس بدون پروین  پرداخته و حتی بخشی از آنها اقدام به آتش زدن صندلی های آزادی کردند. کاری که در آن دوران به هیچ وجه سابقه نداشت. پرسپولیس پس از این مسابقه روانه اردو شد تا به دور اول بازی های جام باشگاه های آسیا در بنگلادش برود که تیمی به نام محمدان با مربیگری ناصر حجازی انتظارش را می‌ کشید. آنها که می‌ خواستند شاهرخ بیانی را دوباره به ترکیب خود اضافه کنند، موفق به این کار نشدند تا قرمزها با هدایت معینی و ولی الله صالح نیا بدنساز این تیم به بنگلادش بروند و با شکست برابر محمدان از دور رقابت ها کنار برود.


علی پروین بلافاصله پس از بازگشت پرسپولیس و آن نتیجه غیرقابل هضم، در یک جمعه شلوغ  دوباره برروی نیمکت پرسپولیس که آن سالها به صورت چوبی و پشت دروازه ها بود نشست  و با هزاران شاخه گل مورد استقبال قرار گرفت تا رهبری تیمی پرسپولیس پرشکوه نیمه دوم دهه 60را دوباره در دست بگیرد و رکورد پنج قهرمانی متوالی در رقابت های باشگاه های تهران را به نام خود و پرسپولیس بزند.

دیدگاه‌ها