کد خبر : 1621031 | 10 تیر 1398 ساعت 14:14 | 2.1K بازدید | 0 دیدگاه

تاثیر سبک های مختلف فوتبال در لیگ برتر نوزدهم

مازیار: ماجرای استراماچانونی شبیه ویلموتس است

سه تیم پرطرفدار فوتبال ایران با سرمربیان خارجی متفاوت لیگ نوزدهم را آغاز می کنند و این می تواند به معنای تغییر سبک عمده در بازی مدعیان اصلی باشد.

مازیار: ماجرای استراماچانونی شبیه ویلموتس است

به گزارش"ورزش سه" سه تیم مدعی فصل گذشته فوتبال ایران با سه مربی جدید و خارجی فصل را آغاز می کنند. استقلال با آندره آ استراماچونی، تراکتورسازی با مصطفی دنیزلی و پرسپولیس به احتمال زیاد با گابریل کالدرون در لیگ نوزدهم حضور خواهند داشت. اصغرمازیار کارشناس فوتبال و عضو مطالعات afc درباره حضور این مربیان خارجی در فوتبال ایران گفت:« واقعیت این است که اگر بخواهیم فوتبالمان پیشرفت کند نیاز به یافته های جدید داریم.»


او افزود:« حضور مصطفی دنیزلی با توجه به سابقه قبلی و شناخت او در فوتبال ایران می تواند همراه با نتیجه باشد اما شاید از نظر یافته های جدید کمتر باشد.»


او همچنین گفت:« فوتبال جهان به سمت مربیان جوانتر می رود و آندره آ استراماچونی در رده سنی مربیان جوان قرار دارد. مربیان جدید دارای ایده هستند و این ایده پردازی می تواند به فوتبال ما کمک کند. یکسری مربیان هستند که می خواهند برای خودشان کارنامه بسازند و برخی دیگر دنبال مسایل مالی هستند.»


مربی فوتبال ایران در ادامه اضافه کرد:« به نظر من استراماچونی و دنیزلی با هم فرق دارند و باید دید این دیدگاه ها چقدر به فوتبال ما کمک می کنند. آیا مربیان ما از این موضوع سود می برند؟ در زمان حضور کی روش دستیاران ایرانی خوبی پرورش پیدا نکردند. با این وجود یک مربی مثل استراماچونی از فوتبال ایتالیا می تواند یک فرهنگ فوتبالی برای ما بیاورد و باید دید آیا ما ظرفیت پذیرش این فرهنگ را داریم؟ آیا برای آن برنامه ای داریم؟»


استراماچونی و فوتبال ایتالیا


او درباره کارنامه استراماچونی و سبک و استایل مربیگری اش گفت:« شناخت ما از او خیلی زیاد نیست اما از نظر نتیجه گیری مثل مارک ویلموتس بوده و خیلی در اعداد و ارقام موفق نبوده است. اگر خوشبینانه نگاه کنیم او پتانسیل پیشرفت را دارد و این می تواند نتیجه بگیرد.» مازیار در این رابطه که آیا صرف ایتالیایی بودن استراماچونی می تواند به معنای این باشد که او سبک و استایل فوتبال ایتالیایی را نیز با خود به استقلال و فوتبال ایران خواهد آورد گفت:« به نظر من و به عنوان کسی که تجربه مربیگری داشته و عضو مطالعات ای اف سی است، بله این اتفاق حتما می افتد و استراماچونی سبک و فرهنگ فوتبال ایتالیایی را با خودش می آورد. در فوتبال ژاپن ابتدا برای جلب توجه اجتماعی به فوتبال از برزیلی ها استفاده کردند اما بعد از آن به سراغ مربی ایتالیایی رفتند تا بتوانند علاوه بر خلاقیت نظم دفاعی هم به فوتبالشان اضافه شود. فوتبال هم مثل قومیت ها است، ساختار فوتبال اروپا مبتنی بر نظم و نظام است و در آلمان این نظم خیلی بیشتر و در اسپانیا خلاقیت بیشتر است.»


عضو گروه مطالعات ای اف سی در ادامه گفت:« استراماچونی با آن سبک فوتبال ایتالیا سال ها است کار کرده و در فوتبال ایتالیا داشتن نظم دفاعی یک اصل و یکی از قالب ترین خصیصه ها است. شاید استراماچونی مربی تهاجمی باشد اما او لاجرم با خودش فرهنگ فوتبال ایتالیا را هم خواهد آورد. مربیان کروات اما متفاوت هستند. فوتبال یوگسلاوی نه مثل آمریکای جنوبی تهاجمی است و نه مثل فوتبال ایتالیا تدافعی. آن ها علم را وارد فوتبال کردند و دلیل اینکه اینقدر آن ها در فوتبال ایران جواب می دهند و به فوتبال ایران می سازند این است که فوتبال ما در ابتدای راه است و به این علم نیاز دارد. شما ببینید فقط برانکو نیست، اسکوچیچ، وینکو، کرانچار و بلاژویچ و ایویچ هم در فوتبال ایران توانستند عملکرد نسبتا خوبی داشته باشند.»


مصطفی دنیزلی و تراکتور


او همچنین درباره حضور مصطفی دنیزلی سرمربی سرشناس و محبوب ترکیه ای در تراکتور گفت:« دنیزلی در سه تیم برتر ترکیه و همچنین تیم ملی کشورش کار کرده و در واقع بالاترین سطوح مربیگری را دیده است. به نظر من در اینجا انتقال تجربیات او مهم است اما باید ببینیم او چه چیزی را می خواهد به فوتبال ایران بیاورد. در مجموع امیدوار هستم حضور این افراد به فوتبال ایران کمک کند، مثلا فوتبالی که تراکتور لیکنز بازی می کرد کاملا آثار این مربی در آن مشخص بود. تراکتور لیکنز خیلی کم گل می خورد و کم گل می زد و به قول معروف اقتصادی نتیجه می گرفت.  به نظر من او ساختار دفاعی تراکتور را تغییر داد و اگر دنیزلی هم بتواند سبک و استایل خودش را به تراکتور بیاورد اتفاق خوبی است. تراکتور امسال به دنبال نتیجه است و من فکر می کنم دنیزلی با توجه به نزدیکی فرهنگی و محبوبیتی که در آذربایجان عزیز ما دارد می تواند موفق شود.»


کالدرون در پرسپولیس

 

اصغر مازیار با اشاره به حضور گابریل کالدرون گفت:« من فکر می کنم انتخاب کالدرون انتخاب خوبی بوده است. صرف نظر از اینکه پرسپولیس فوتبال هجومی دوست داشت و حالا بعد از سه چهار سال که فوتبال کلاسیک و آکادمیک انجام داد حالا تیمی است که ابزار لازم را دارد و با جذب یکی دو مهاجم خوب می تواند بار دیگر تیم خوبی داشته باشد.»
او افزود:« من شناخت زیادی از کالدرون ندارم اما در فوتبال آمریکای جنوبی چیزی به اسم فوتبال تدافعی نداریم. امروز مربیان آرژانتینی در کشورهای مختلفی مثل انگلستان به موفقیت رسیدند چرا که آن ها می توانند در فرهنگ های متفاوت فوتبال کار کنند و موثر باشند.»

دیدگاه‌ها