کد خبر : 1001918 | 04 اسفند 1391 ساعت 12:31 | 3.1K بازدید | 0 دیدگاه

بازتاب اعتراض جامعه کشتی در سایت فیلا

سایت فیلا در گزارشی به بازتاب مراسم افتتاحیه رقابت‌های کشتی آزاد و اعتراض کشتی‌گیران به حذف این رشته به المپیک پرداخت.

بازتاب اعتراض جامعه کشتی در سایت فیلا
 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، رقابت‌های کشتی آزاد جام جهانی تهران از صبح پنجشنبه آغاز شد و در بعد از ظهر رقابت‌ها مراسم افتتاحیه برگزار شد. مراسمی که با سال‌های قبل تفاوت‌هایی داشت که از مهم‌ترین آن می‌توان به اعتراض یکپارچه کشتی‌گیران و حذف از المپیک با دست نوشته‌ها و بنرهایی با عنوان « المپیک بدون کشتی هرگز» اشاره کرد.
سایت فیلا در گزارش خود نوشت: جام جهانی کشتی فرنگی و آزاد نخستین رویداد معتبر کشتی بود که پس از رقابت‌های المپیک برگزار شد. در رقابت‌های کشتی فرنگی روسیه با پیروزی مقابل ایران در تهران به مقام قهرمانی رسید.
جام جهانی کشتی نخستین اعلام رسمی اعتراض جامعه کشتی به حذف این رشته از المپیک بود. در این رقابت‌ها که در تهران برگزار شد 10 تیم قدرتمند جهان در هر دو رشته آزاد و فرنگی به رقابت پرداختند. تیم‌های ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، مجارستان، ایران، قزاقستان، کره جنوبی، روسیه و ترکیه در کشتی فرنگی و تیم‌های آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، گرجستان، ایران، ژاپن، قزاقستان، روسیه، ترکیه و آمریکا در آزاد با هم به رقابت پرداختند.
جامعه کشتی از این جام جهانی به عنوان ابزاری برای اعلام رسمی اعتراض به IOC برای حذف کشتی از المپیک استفاده کرد. در این حرکت نمادین که در مراسم افتتاحیه انجام شد به نقش کلیدی کشتی به عنوان یک ورزش سنتی در فرهنگ ایرانیان اشاره شد. (کشتی ورزش اول ایران است و میلیون‌ها ورزشکار ملی ثبت شده در ایران به آن مشغولند.) علاوه بر این کشتی یکی از کامل‌ترین رشته‌های رزمی در سطح جهان است. کشتی به انسان‌ها یاد می‌دهد که در عین حالی که با حریف رقابت دارند، شخصیت و روح خود را پرورش دهند و البته به حریف خود نیز احترام بگذارند. کشتی تواضع هنگام پیروزی و اخلاق جوانمردانه هنگام شکست را به ورزشکاران یاد می‌دهد. این‌ها همه اصول اساسی جنبش المپیک است.
در حرکتی نمادین برای نشان دادن مخالفت با تصمیم کمیته‌ اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک تمام ورزشکاران حاضر در تهران از 14 کشور مختلف دست‌های یکدیگر را به نشانه اتحاد و برادری گرفته و بالا بردند. کشورهای ایران و آمریکا با وجود اختلافات سیاسی نیز در این حرکت سمبلیک حضور داشتند تا نشان دهند که فراسوی تمام تنش‌های سیاسی و اختلافات فرهنگی در زمینه کشتی با هم متحد هستند. در راستای این فعالیت‌ها فدراسیون کشتی ایران بنرهایی آماده کرده بود که شعار «المپیک بدون کشتی؟ هرگز، هرگز» روی آن به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده بود.

دیدگاه‌ها