کد خبر : 1008870 | 18 اردیبهشت 1392 ساعت 17:53 | 2.4K بازدید | 0 دیدگاه

کمیته ملی المپیک ارث پدری کسی نیست

قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه هر کسی که در خود توانایی می‌بیند باید بتواند در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کند تاکید کرد: کمیته ملی المپیک ارث پدری کسی نیست.

کمیته ملی المپیک ارث پدری کسی نیست
امیررضا واعظ آشتیانی درباره موضوع اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک اظهار کرد: اصلاح اساسنامه در هر صورت باید در چارچوبی باشد که IOC آن را مغایر با قوانین خود نداند و آن را تایید کند. در صورت لزوم اصلاح اساسنامه ، هیات اجرایی کمیته باید زودتر به این موضوع می‌پرداخت و این اصلاحات منتهی به پایان دوره و گذر از زمان مقرر انتخابات نمی‌شد. حال باید همه کمک کنند تا این اصلاحات به اتمام برسد و کمیته المپیک بتواند برنامه‌ریزی لازم برای آینده ورزش را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه IOC به دنبال جلوگیری از ورود مسائل سیاسی به ورزش است، گفت: هرچند امروز در دنیا از ورزش به عنوان یک ابزار قوی برای رسیدن به اهداف سیاسی است اما با ظرافت و استفاده از فرمول خاص غیرمستقیم در ورزش دخالت می‌کنند تا بهانه‌ای به دست IOC ندهند.
به نقل از ایسنا، قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه IOC نسبت به مدیریت ورزش در ایران حساس شده است، تاکید کرد: دولت ایران نیز مانند سایر دولت‌ها در دنیا می‌تواند به وسیله ورزش بهره‌برداری‌های مورد نظر خود را داشته باشد اما باید به گونه‌ای این کار را انجام دهد تا مسئولان IOC نسبت به دخالت سیاسی در ورزش حساس نشده و به آن ایراد نگیرند.
واعظ آشتیانی تصریح کرد: مسئولان ورزشی کشورمان باید به این موضوع واقف باشند که این حق دولت است که در اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک دخالت کند اما باید ظرافت‌هایی را در این قضیه اعمال کنند تا IOC نسبت به اساسنامه ایراد نگیرند.
وی زمانبر شدن اصلاح اساسنامه را مربوط به بوروکراسی اداری چه در داخل و یا خارج از کشور دانست و افزود: IOC ضمن ایرادهای فنی به دنبال بهانه‌جویی نیز است اما ما نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و به گونه‌ای اساسنامه را اصلاح کنیم که رفت و برگشت آن به IOC کاهش یابد و سریع‌تر به تایید آن‌ها برسد.
قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی درباره قول برگزاری انتخابات در نیمه دوم خرداد توسط کمیته ملی المپیک نیز گفت: انتخابات قطعا باید به زودی برگزار شود زیرا زمان زیادی از برگزاری به موقع آن گذشته و به صلاح نیست ادامه پیدا کند.
وی ابراز امیدواری کرد با تایید اساسنامه کمیته ملی المپیک توسط IOC انتخابات آن نیز به زودی برگزار شود.
واعظ آشتیانی همچنین گفت: هر مسئولی در جامعه ورزش اگر دارای توانایی است حق دارد در انتخابات کمیته ملی المپیک حضور پیدا کند و در یک فضای دموکراسی واقعی در انتخابات شرکت کند.
قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی تاکید کرد: نباید عده‌ای به کمیته ملی المپیک به عنوان یک ارثیه پدری برای خود نگاه کنند و بخواهند با باند بازی و واسطه‌گری این کمیته را در اختیار داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه خیلی باید ساده‌اندیش باشیم که بگوییم چنین اتفاقی وجود ندارد و رخ نخواهد داد تاکید کرد: محیط ورزش را باید با نوسازی از سطوح مختلف ورزش مانند کمیته ملی المپیک شروع کرد تا به سطوح پایین‌تر تسری پیدا کند.
واعظ آشتیانی همچنین درباره عملکرد وزارت ورزش گفت: آقای عباسی وارث بی‌تدبیری مدیران قبلی در انتخابات و انتصاب روسای برخی از فدراسیون‌ها است به همین دلیل برخی از روسای فدراسیون‌ها را از سمت‌شان برکنار کرد.
وی ادامه داد:‌ اگر وزیر ورزش با این روسای فدراسیون‌ها ادامه می‌داد و در این باره سکوت می‌کرد به ضرر ورزش کشور بود اما خوشبختانه وی با قدرت این کار را آغاز کرد اما باید با لحاظ کردن فرمول‌های خاص نسبت به این موضوع اقدام می‌کرد تا بهانه‌ای به دست IOC و فدراسیون‌های جهانی ندهد.
مدیرعامل سابق استقلال علاوه بر عوامل داخلی، سنگ‌اندازی برخی افراد در خارج از کشور را درباره تحریم‌های برخی فدراسیون‌های ورزشی موثر دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته همه روسای فدراسیون‌ها با همین شیوه می‌آمدند و می‌رفتند اما از بدشانسی عباسی این برکناری‌ها موجب حساسیت IOC و فدراسیون‌های جهانی شد.
وی تاکید کرد: اگر مشاوران وزیر ورزش هشدارهای لازم در این زمینه را می‌دادند و فرمول‌های خاص ارائه می‌کردند و همچنین دیپلماسی ورزشی اگر فعال بود قطعا چنین تحریم‌هایی اعمال نمی‌شد.
واعظ آشتیانی عملکرد وزیر ورزش را در مجموع مثبت دانست و گفت: هر مدیری نقاط ضعف و قوتی دارد اما باید بگویم متاسفانه روابط عمومی وزارت ورزش فعال و پویا نبوده است تا بتواند عملکردهای مثبت و برنامه‌های این وزارتخانه را به خوبی به افکار عمومی انتقال دهد و در این مورد مسئولان روابط عمومی وزارت ورزش و مدیران این وزارتخانه با عدم انعکاس کارهای مثبت به وزیر ورزش جفای زیادی کردند. این وظیفه وزیر نیست که هر روز در رسانه ها باشد و این از وظایف مدیران میانی و ارشد وزارتخانه است که باید از عملکرد مثبت خود گزارش دهند .
قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه عباسی فرصت زیادی در اختیار نداشت تصریح کرد: متاسفانه مدیری که قبل از وی فعالیت می‌کرد کاری کرد که از وزیر ورزش انرژی زیادی در جهت تنظیم و تلطیف فضای ورزش کشور گرفته شود.
وی افزود: یک فضای بی‌اعتمادی در زمان مدیریت قبلی ورزش کشور وجود داشت که عباسی با انجام کارهای نرم‌افزاری و اجرای تکنیک‌های خاص توانست این فضا را بهبود بخشد و در راه اعتماد بخشی گام بردارد. تنظیم و تدوین قوانین ، آیین نامه‌های وزارتخانه تازه تاسیس ، کسب نتایج درخشان در المپیک لندن و پرداخت پاداش به موقع قهرمانان که از دوره های گذشته وعده داده شده بود از جمله اقدامات مهم وزیر ورزش است.
واعظ آشتیانی درباره اولویت‌های ورزش کشور نیز گفت: نکته اول لزوم بسط اعتمادسازی در ورزش و پس از آن داشتن استراتژی و هدف‌گذاری است تا بر اساس اهداف تعیین شده حرکت نماییم.
قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی بر لزوم تربیت نیروهای متخصص در جهت رسیدن به اهداف تاکید کرد و گفت: نباید مدیرانی که دارای توان مدیریتی لازم نیستند در راس امور قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه در موضوع کنترل و نظارت نیز بسیار ضعیف هستیم تاکید کرد: باید با مدیرانی که با عوام‌فریبی وعده‌های دروغین می‌دهند برخورد جدی داشت تا نتوانند به راحتی دست به این اقدامات و بهره برداری شخصی ، گروهی و باندی بزنند.
واعظ آشتیانی مشکل اول ورزش را کمبود بودجه ندانست و تصریح کرد: مشکل اول ورزش کشور نیروی انسانی متخصص است که بتواند از حداقل‌ها بهترین نتیجه را کسب کند که اگر یک مدیر متخصص نباشد بودجه بیت‌المال را به هدر خواهد داد.
دستگاه ورزش در دولت های نهم و دهم از بودجه خوبی برخوردار بوده هرچند در سال گذشته مشکلات زیادی در بودجه کشور بوجود آمد اما با این وجود ، عباسی به خوبی مسائل مالی و بودجه را مدیریت کرد .

دیدگاه‌ها