کد خبر : 1264883 | 14 شهریور 1394 ساعت 16:05 | 22.2K بازدید | 0 دیدگاه

جایی یک دلار بیشتر به کی روش بدهند ایران نمی ماند

چراغپور: ما بهترین مشتری کی روش هستیم

کارشناس فوتبال ایران می گوید تا قبل از جام ملت ها از موافقان حضور کی روش در ایران بوده است اما بعد از آن مسابقات معتقد است که وی نمی تواند چیزی به فوتبال ایران اضافه کند.

چراغپور: ما بهترین مشتری کی روش هستیم
به گزارش "ورزش سه"، جلال چراغپور در رابطه بازی اخیر تیم ملی فوتبال ایران و دوران مربیگری کی روش در این تیم گفت:

نمی شود طلا را با قلع مقایسه کرد
در این مرحله از مسابقات همه تیم های آسیایی با یکدیگر به رقابت می پردازند و طبیعی است که نمی توان عیار واقعی تیم ها را سنجید، زمانی که بازی ها به مرحله ای رسید و تنها 8 تیم باقی ماندند می توان در رابطه با عیار واقعی تیم ها از جمله تیم ملی ایران صحبت کرد. هند و گوام و امثال این تیم ها هرچقدر هم که پیشرفت کرده باشند توانایی مقابله با تیمی که در مقابل آرژانتین آن گونه بازی کرد و در جام جهانی حضور داشته است را ندارد، نمی شود عیار طلا را مثلا با قلع مقایسه کرد و سنجید، بنابراین بسیار زود است که بخواهیم درباره بازی اصلی تیم ملی و یا پیشرفت و تغییراتش حرف زد.

آیا جوان تر شدن با کیفیت همراه بوده است؟
آن چیزی که پیداست این است که تیم ملی جوان تر شده است اما باید دید این موضوع کیفیت نیز به همراه داشته است و یا فقط کمیت جوان تر شدن را دیدیم؟ البته کی روش از قبل هم تعدادی از همین بازیکنان را آرام آرام به مجموعه تیم وارد کرده بود و شاید بشود گفت در این بازی ها تنها 5، 6 بازیکن جدید اضافه شدند. این تغییر باید با کیفیت همراه باشد وگرنه صرفا جوان تر شدن با خود کیفیت نمی آورد. نوع بازی که هر تیم ارائه می دهد اصطلاحا گیم می گویند، بله اگر تیم نو شود، گیم هم نو شود می شود گفت مربی و مردم به چیزی که می خواهند رسیدند.

مربیان مطرح، برندی به نام خود دارند
کیفیت بازی یک تیم مقوله ای است که باید از طرف سرمربی به آن تیم تزریق شود. مجموعه اندیشه، نگرش، دیدگاه، طرز فکر، نوع تمرینات، ایده ها و نقشه های خاص هرمربی و چندین آیتم دیگر همان چیزی است که روی آن یک برند خورده است، مثلا می گوییم برند مورینیو، یا برند کی روش و یا هر مربی شناخته شده دیگر، کیفیت بازی هر تیمی به واسطه همین مجموعه ای است که هر مربی دارد و برندی را به نام خودش ثبت کرده است، البته بسیاری از مربیان دیگر از برند مربیان نامدار استفاده می کنند، مثلا همین الان ممکن است در لیگ برتر تیمی بازی کند که وقتی بازی اش را می بینیم متوجه می شویم با برند کی روش بازی می کند.

تاکنون سه نگرش از کی روش در فوتبال مان دیدیم
در سه مقطع مهم در فوتبال ایران، سه نگرش و به نوعی سه برند مختلف از کی روش دیدیم، مقدماتی جام جهانی، مرحله نهایی جام جهانی و جام ملت های آسیا این سه مقطع بودند که سه نوع نگرش و گفتمان فوتبالی متفاوت از کی روش دیدیم.
در مقدماتی جام جهانی، ما جوری بازی کردیم که به جام جهانی برویم و این موضوع باعث رضایت همه ما بود، آن نوع فوتبال مبتنی بر ضدحمله که باعث رفتن ما شد مورد انتقاد مردم نبود چرا که ما لازم داشتیم به جام جهانی برویم. در جام جهانی دومین نگرش کی روش را دیدیم که یک بازی آبرومندانه را هدف گرفته بود و اگر بخواهیم تا حدودی بازی سوم را نادیده بگیریم می توانیم بگوییم این ایده کی روش نیز کاملا موفق بود و مردم آنقدر راضی بودند که حتی با وجود باخت نیز به شادمانی پرداختند. اما در جام ملت ها همه انتظار داشتیم که تیم را در فینال ببینیم اما این اتفاق نیفتاد.

تیم کی روش وقتی قوی تر است نمی تواند خوب باشد
با مطالعه روی تمام بازی های تیم ملی در سال های اخیر به این نتیجه می رسیم که کی روش یک نگرش را به خوبی بلد است و آن هم زمانی است که تیمش ضعیف تر از حریف باشد، او در این شرایط به خوبی می تواند نتیجه لازم را به دست بیاورد، اما زمانی که تیم وی قوی تر باشد نمی تواند آن بازی که مورد نظر مردم است را به اجرا در بیاورد تا همه از آن لذت ببرند. نمونه اش را در جام ملت های آسیا دیدیم، مخصوصا در بازی مقابل عراق.

بازی های تیم ملی خسته کننده شده است
بهرحال مردم در حال حاضر برندهای روز دنیا را بصورت میلیمتری دنبال می کنند و فوتبال می بینند کاملا برای شان قابل درک است که تیم کی روش، مخصوصا زمانی که تیم قوی تر است زیبا و چشم نواز بازی نمی کند، خیلی ها از جمله من از این موضوع خسته شده اند، من هم اذیت می شوم که می بینم تیم ملی حمله نمی کند، در حال حاضر تمام حرکات و اتفاقاتی که در فوتبال باعث لذت بردن می شود را در تیم ملی نمی بینیم.

گوام پیشرفت کرد اما ما هم عقب افتادیم.
زمانی ما به گوام نوزده گل زدیم اما الان فقط شش گل زدیم، این درست است که آنها پیشرفت داشته اند اما باید قبول کنیم که ما هم ضعیف تر شده ایم، تا قبل از جام ملت ها بنده موافق حضور ایشان بودم زیرا چیزهای زیادی به فوتبال ایران اضافه کرد اما اکنون دیگر نمی توانم بگویم موافق ادامه حضور وی هستم، در حال حاضر نمی توانیم بگوییم یک دهه باید منتظر بمانیم تا اتفاقات دیگری در فوتبال مان بیفتد، از زمان حضور ایشان پنج سال گذشته است و الان باید قبول کنیم که عقب افتادیم.

اگر به کی روش یک دلار بیشتر پیشنهاد دهند ایران نمی ماند
ما بهترین مربی مشتری کی روش هستیم، در این موضوع تردید نداشته باشید که اگر کشوری به ایشان پیشنهادی با دلار بیشتر به ایشان می داد، کی روش در ایران نمی ماند و یقینا اینجا را ترک می کرد، ولی بهرحال به دلیل اینکه برند ایشان قدیمی شده است دیگر جایی بیشتر از ما به ایشان پول نمی دهند، فوتبالی که کی روش می پسندد همان نوع بازی است که در پنج سال گذشته از تیم ملی دیدیم و قرار هم نیست که اتفاق خاصی بیفتد.

آلمانی ها و انگلیسی ها هم دنبال تغییر نگرش هستند
بهترین و خوش فکرترین مربی ها دنیا آلمانی هستند اما آنها می روند و گواردیولا را می آورند تا تغییر نگرش در فوتبال این کشور اتفاق بیفتد، یا مثلا پلگرینی چه چیزی بیشتر از روی هاجسون و بقیه انگلیسی ها دارد اما آنها این مربی می آورند تا نگرش در فوتبال این کشور تغییر کند. فکر می کنم در حال حاضر باید اتفاق مشابهی در فوتبال ایران بیفتد تا برند کی روش جای خود را به نگرش جدیدی بدهد.

دیدگاه‌ها