کد خبر : 1282510 | 24 آبان 1394 ساعت 00:30 | 30.7K بازدید | 1 دیدگاه

پل برایتنر: بایرن نیازی به شیوخ عرب ندارد

بازیکن سال‌های دور تیم ملی آلمان در مصاحبه‌ای راجع به فعالیت‌های تجاری بایرن، ماندن یا نماندن گواردیولا و سفرش همراه با هیئت تجاری ایالت باواریا به ایران سخن گفت.

پل برایتنر: بایرن نیازی به شیوخ عرب ندارد
به گزاش "ورزش سه"، پل برایتنر که سال 1974 با پیراهن تیم ملی آلمان قهرمان جام جهانی شد، چندی است به فعالیت‌های بازرگانی روی آورده و بتازگی هم سفری به ایران داشت. او در مصاحبه با "آبندسایتونگ" از هر دری سخن گفت.

آقای برایتنر، شما اخیرا همراه با هیئت تجاری ایالت باواریا به ایران سفر کردید. آیا قصد دارید به سیایت هم ورود کنید؟

-من برای این کار خیلی پیر شده‌ام؛ اگر بخواهم الان در 64سالگی چنین گامی بردارم، زمین خواهم خورد. البته راجع به ورود به عرصه سیاست فکر کرده بودم اما این موضوع به سی سال پیش و موقعی که فوتبال را کنار گذاشتم برمی‌گردد. آن زمان حتی موقعیتش را داشتم که سیاسی شوم، اما مسیر بیش از حد خسته‌کننده‌ای پیش رویم قرار داشت و بنابراین قیدش را زدم. حالا در این حد که با هیئت‌ها و اتحادیه‌های محلی یا ایالتی همکاری کنم، مشکلی ندارم و همین مقدار کفایت می‌کند.

اما شما در سفر اخیر به ایران فعال و پرکار نشان دادید و در مقابل استرس فعالیت‌ها هم مقاوم بودید. این عوامل بهترین شروط لازم برای سیاست‌مدار شدن است!

-من تا به حال هیچگاه استرس را تجربه نکرده‌ام و هیچگاه هم نخواهم کرد. به نظر من استرس برای آدم‌هایی است که نمی‌توانند "نه" بگویند. من هرجا احساس کنم بیش از حد تحت فشارم –در هر زمینه‌ای هم می‌خواهد باشد- کار را متوقف می‌کنم و منتظر می‌مانم تا دوباره شرایطم برای ادامه مهیا شود.

ظاهرا در ایران همه شما را می‌شناسند؛ از بچه‌های کوچک گرفته تا وزرا. گفته می‌شود استقبال خوبی از شما به عمل آمده و بسیار مورد احترام بوده‌اید. از این واکنش‌ها حس غرور به شما دست نمی‌دهد؟

-خیر، برای اینکه مفاهیمی مثل غرور را اصلا نمی‌شناسم و در خودم نمی‌بینم. تنها چیزی که مهم و تعیین‌کننده است، به رضایت دست پیدا کردن خودم و اطرافیانم است. به جز این نیازی به تمجید و ستایش شدن ندارم.

شما سفیر برند اف سی بایرن هستید. چطور می‌شود پل برایتنر که خودش یک برند محسوب می‌شود، برند بایرن هم باشد؟ آن وقت این حجم از اعتبار اصلا قابل اندازه‌گیری است؟

-تا به حال اصلا به این مسئله فکر نکرده‌ام. مسلما من خودم شخصا هم یک برند هستم. اما برند برایتنر برای اف سی بایرن خیلی خوب است زیرا بدین‌وسیله این امکان را دارم تا دو وزنه را در یک کفه ترازو قرار دهم: اف سی بایرن و خودم. حال چنانچه ببینم هر جای دنیا این برند توانسته اثرگذار باشد، مایه بسی خوشحالی خواهد بود.

برسیم به بایرن؛ این باشگاه جزو ثروتمندترین باشگاه‌های دنیا به شمار می‌آید و این مسئله عده‌ای را به هشدار واداشته که مبادا این شرایط بایرن را وابسته به خودش کند؟

-ما خودکفا و مستقل هستیم و در جمع بهترین‌های فوتبال تنها باشگاه جهانیم که نه تنها بدهی نداریم، بلکه از نظر مالی به خوبی بسته شده‌ایم. باشگاه ما در حال حاضر از درصد بالایی سرمایه خودی و ذخایر جاری بهره‌مند است. بایرن 25سال است که درآمد دارد، دیگر چه رسد به اینکه جایی سرمایه‌گذاری حسابی هم بکند. علاوه بر اینها استادیوم آلیانس آرنا تمام هزینه‌هایش پرداخت شده و این به این معناست که ما به لحاظ اقتصادی در شرایط فوق‌العاده خوبی قرار داریم.
اف سی بایرن نیازی به شیوخ عرب ندارد و همین تفاوت فاحش ما را با سایر باشگاه‌های بزرگ نشان می‌دهد. البته تاکید می‌کنم که ما مثل یک بنگاه متوسط هستیم نه یک کنسرسیوم بزرگ. و همین قدر هم کافی است. درضمن قرار است در جلسه اصلی مجمع عمومی در 27نوامبر لیست همه مخارجمان را منتشر کنیم.

طبیعتا یک بنگاه موفق به مدیران بزرگی احتیاج دارد. آیا پپ گواردیولا چنین توانایی مدیریتی را داراست؟

-گواردیولا مدیر نیست، بلکه فقط ایده‌پردازی می‌کند و چنانچه ایده‌هایش ناموفق باشد هم هزینه بالایی برایش خواهد داشت!

به نظر شما او می‌ماند یا می‌رود؟

-من نمی‌توانم در این زمینه تصمیمی اتخاذ کنم، اما اگر قراردادش را تمدید کند خیلی خوشحال خواهم شد. من روابط بسیار خوبی با او دارم.

دیدگاه‌ها