کد خبر : 1299481 | 06 بهمن 1394 ساعت 01:56 | 42.7K بازدید | 12 دیدگاه

محمد خاکپور در محاکمه اش چه گفت؟

سرمربی تیم ملی امید که برنامه نود حاضر شده بود تا درباره دلایل ناکامی این تیم در راهیابی به المپیک پاسخگو باشد به سوالات عادل فردوسی پور در مورد انتقادات جواب داد.

محمد خاکپور در محاکمه اش چه گفت؟
به گزارش "ورزش سه"، محمد خاکپور که تیمش برابر ژاپن با شکست سنگین 3 بر صفر به خانه برگشت تا حسرت المپیکی شدن برای ایرانی ها ابدی شود در برنامه نود حاضر شد و به سوالات و انتقادات پاسخ داد.
خاکپور در ابتدای صحبت هایش گفت: قبل از هر چیز باید از مردم عزیز کشورمان عذرخواهی کنم که نتوانستم خوشحالی را برای آنها تداوم دار کنم. دلایل حضورم در این اینجا این است که ما شکست خوردیم و حذف شدیم و وظیفه خودم می دانم جوابگوی مردم و مسوولین باشد. خواهشم این است که امشب دنبال سوالات کلیشه ای نرویم و ببینیم دلایل شکست چه بوده است و من دنبال بهانه آوردن نیستم. به دنبال این است که علل شکست را پیدا کنیم و راهکاری باشد که این اتفاق تکرار نشود و البته اگر گوش شنوایی باشد.

سرمربی تیم ملی امید ایران در ابتدا گزارشی از عملکرد خود ارائه داد: 20 آبان سال گذشته به عنوان مدیرفنی این تیم انتخاب شدم. بنا به دلایلی که مربی انتخاب کردیم نتوانست روی این نیمکت بنشیند. 38 روز برای مرحله اول فرصت داشتیم. باید ببینیم که چه تیمی را تحویل گرفته بودم. تیمی که از اینچئون ناکام بازگشته بود و بازیکنان مثل مسلمان، خانزاده، شریفی و پورعلی گنجی به دلیل شرایط سنی نمی توانستند حضور داشته باشند. بعد از دو روز به این نتیجه رسیدیم که این نمی تواند تمام بضاعت فوتبال ما باشد. با توجه به اطلاعاتی که از فدراسیون فوتبال گرفتیم حدود 130 بازیکن را به اردو دعوت کردم و از آنها تست گرفتیم. حدود 30 تا 40 درصد از ترکیب تیم را تغییر دادیم. بعد از مسابقات دور اول یک فرصت 10 ماهه داشتیم تا تیم را آماده مسابقات کردیم. من برنامه ام را مدون به سازمان لیگ دادم و درخواست هایی داشتم که بعضی از انها موافقت شد و با عمده ان موافقت نشد. برنامه ام را به گونه ای قرار دادم که تضادی با تیم ملی و لیگ نداشته باشد. از سازمان لیگ درخواست کرده بودیم که قبل از شروع مسابقات 40 روز بازیکنان را کامل در اختیار قرار دهد. دلیل اصلی این بود که اعتقادم این است که در مملکت ما بازیکنان ما توانایی فشردگی بازی ها را ندارند. ما از چی پی اس استفاده می کردیم و متوجه شدیم که بازیکنان توانایی انجام یک تورنمت سنگین را ندارند و باید آنها را کاملا آماده می کردیم.

وی ادامه داد: البته این اجازه به ما داده نشد و ما سه اردو توانستیم تشکیل دهیم. یک اردوی 11 روزه در امارات که بازی دوستانه استرالیا را انجام دادیم و یک اردو در ترکیه، یک اردو در بندرعباس در اختیار داشتیم.
خاکپور در واکنش به این مساله که مسلما در کشورهای دیگر هم این تعطیلات وجود نداشت گفت: تیم ملی در جهان جهانی هم این اجازه را نداشت؟ من راهکار این مساله را به سازمان لیگ ارائه دادیم. ما چهل سال کاری انجام دادیم که به المپیک نرسیدیم. امسال هم این کار را ادامه دادیم و به المپیک نرسیدیم. راهکار من به سازمان لیگ این بود که کتبا از باشگاه ها سوال شود که حاضرند که لیگ تعطیل شود یا بدون بازیکن امید به کار خود ادامه دهند. یا اینکه به جای یک بازیکن امید که از آنها گرفته می شود بتوانند بازیکن امید دیگر به ترکیب اضافه کنند.

فردوسی پور در این باره گفت: مگر می شود تراکتور به جای اخباری یا راه آهن به جای برادران محمدی بازیکنی در همین سطح جذب کنند که خاکپور گفت: بهرحال برای به دست اوردن یک چیز باید چیزهایی را از دست داد.

وی ادامه داد: برای حضور در المپیک یک فرصت چهارساله وجود دارد اما ما هیچ وقت از این فرصت استفاده نکردیم و در این چهار سال من 13 ماه تیم را در اختیار داشتم. در این مدت هم هیچ وقت تیمم را کامل در اختیار نداشتم. این مساله در اردوهای پایانی تشدید شد. نفت بازیکنانش را نداد و بعد از 4 روز در اختیار گرفتیم. در اردوی بندرعباس نیز تیم کاملی در اختیار نداشتم و با فشار وارده اردو را زودتر به پایان رساندیم. در مقاطعی این اتفاق رخ داد که نزدیک به مسابقات بودیم. ما باید مسابقات را بدون بازی تدارکاتی اغاز می کردیم و بازی ما برابر سوریه بازی تدارکاتی ما محسوب می شد. تمامی تیم ها حدود 15 روز پیش از مسابقات در امارات یا کشورهای دیگر با برپایی اردو مسابقات تدارکاتی خوبی را برگزار کرده بود.
خاکپور در واکنش به بحث هایی که فردوسی پور برابر جلالی و چراغپور داشت گفت: این یک بحث کارشناسی و فنی است و من هم نمی توانم نسبت به برنامه شما انتقادی داشته باشم. شما فردی آمارگرا هستید. سایت afc را اگر نگاه کنید متوجه می شوید که تیم ها چقدر تغییر داشت. ژاپن در بازی دوم خود 6 تغییر داده بود. بازی سوم را نسبت به بازی اول 10 تغییر داشتند تا در مسابقات بعدی از نظر بدنی شرایط ایده آل داشته باشند. می خواهید درباره چین صحبت کنیم؟ چینی ها هم تغییرات زیادی در بازی های خود داشتند.

فردوسی پور در این باره گفت: به هر حال ژاپن تمام امتیازات لازم برای صعود را کسب کرده بود و این تغییرات قابل توجیه بود که خاکپور گفت: ما توان بازی کردن سه روز یک بار را نداریم و باید هم این تغییرات را لحاظ می کردیم. شما تغییرات تیم های دیگر را می گذارید پای اینکه آنها نیاز به این امتیاز ندارند.

فردوسی پور با اشاره به تغییرات و البته جابجایی پست ها بین بازیکنان از خاکپور خواست در این باره توضیح دهد که سرمربی سابق امید کشورمان در این باره گفت: ما ترکیب اصلی تیم را می شناختیم. در مورد کنعانی ما بازی با قطر را آنالیز کرده بودیم و می دانستیم شماره سه قطر خوب نفوذ می کند و به بازیکنی نیاز داشتیم که دفاع را به خوبی انجام دهد.

مجری برنامه نود در این رابطه گفت ایران می توانست در بازی با قطر تمام پتانسیل استفاده کند و در بازی سوم به بازیکنانش استراحت دهد: شاید نتیجه لازم را نمی داد باید چه می کردیم؟ ما ایده این را داشتیم که از دوقلوها در دو سمت چپ و راست استفاده کنیم و حریف را خسته کنیم و بعد با حضور ترابی به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: ما هیچ وقت به دنبال آفسایدگیری نبودیم اما در تله قطر گیر کردند و دستور کاری ما این نبود. در نیمه دوم هم این کار را انجام ندادیم. می دانستیم قطر در کناره ها این فضا را به ما خواهد داد. اما با توجه به نتیجه شرایط بازی تغییر کرد و ما از خواسته مان دور شدیم.

خاکپور در مورد اینکه در بازی با ژاپن ترابی را به عقب برده و این مساله باعث شده تا آنها بیشتر روی ایران سوار شوند گفت: ترابی به خاطر عرقی که داشت می خواست به تیم ملی کمک کند و به همین منظور عقب کشید و ما از او این مساله را نخواسته بودیم.

در این بین البته سوال اصلی اینجا به وجود می آید که چرا بازیکنان تیم ملی برخلاف دستورات تاکتیکی کادرفنی عمل می کردند؛ چه در آفسایدگیری در بازی با قطر و چه در دیدار با ژاپن و تغییر پست خودسرانه!

خاکپور در مورد تغییرات بار دیگر اینطور توضیح داد: حسنی که تیم ما داشت این بود که بازیکنانم از نظر کیفی و فنی نزدیک به هم بودند. این تیم از قابلیت بالایی برخوردار هستند. باید از مربیان بازیکنان آنها تشکر کنم. بازیکنان تاثیرگذار تیم های خود بودند اما انها قبل از فروردین ابتدای این فصل در ترکیب تیم خود حضور داشتند؟ ما در دور اول مسابقات مقدماتی به طور مثال یوسف وکیا را مثال می زنم. متاسفانه اکنون دچار مصدومیت هستند. من این بازیکن تاثیرگذار را کنار گذاشتم و مهدی ترابی را استفاده کردم اما امروز همه از مهدی ترابی صحبت می کنند. از میلاد محمدی هم در جناح چپ در بازی با عربستان استفاده کردم. انها شیب پیشرفت بالایی داشتند. تنها ما این کار را نکردیم و مسلما مربیان شان در باشگاه ها هم سهیم بودند.

وی ادامه داد: ژآپن روی تیم های پایه اش 10 سال طرح و برنامه دارد. اینگونه می شود که انها به طور پیاپی به المپیک و جام جهانی می رسند. ما اما توانستیم انها را 90 دقیقه کنترل کنیم و فرصت های خوبی هم داشتیم.

خاکپور در پاسخ به اینکه ما در برابر هر سه رقیب مان در آسیا و برابر قطر، عربستان و ژاپن بازی را واگذار کردیم گفت: ما چقدر زمان برای بازی و اماده سازی برابر عربستان فرصت داشتیم؟ مگر برابر قطر بد بازی کردیم؟

او در مورد بی تجربگی اش که این روزها به عنوان انتقادی بزرگ برابر او قرار گرفته گفت: مگر آقای منصوریان مربی باتجربه ای بودند؟

خاکپور در حمایت از کادرفنی اش نیز گفت: در مورد کادرم باید بگویم کادر قوی در کنارم بودند. آقای تقوی در تیم های زیادی سرمربیگری کردند. طباطبایی نگرش بالایی در زمان بازی دارند. مگر باید تمام افرادی که در کادر من حضور داشتند نفر اول باشند؟ در دور قبل آقای وینگادا مگر کم تجربه بودند؟ چقدر در تیم تاثیرگذار شد؟ چه هزینه ای برای آقای وینگادا شد و او چه تاثیری داشت؟ از نظر شخصیتی و فنی چه تاثیری اکنون روی تیم ملی صورت گرفته است؟

خاکپور در ادامه صحبت هایش گفت: من شخصا به منزل آقای مایلی کهن رفتم و از او خواستم در کنارمان باشد و از تجربیات ایشان استفاده کردیم. آقای کاشانی نیز کمک زیادی به ما کرد.

سرمربی سابق تیم ملی امید در اقدامی عجیب اعلام کرد در حذف تیم ملی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را مقصر می دانم و این گزینه را انتخاب می کنم: فدراسیون فوتبال هیچ کمکی به تیم ما برای حضور لژیونرها نکرد. وزارت ورزش درست در زمانی که ما در کوران مسابقات هستیم مدیر روابطه شان پستی در صفحه شخصی شان می گذارند و اعلام می کنند فلان قدر برای این تیم هزینه شده است. این مانند این مساله است که آقای ظریف و کارگروهش برای مذاکره رفته باشند و شخصی در اینجا پست بگذارد که فلان قدر برای این مساله هزینه شده و فلان و بهمان!

وی ادامه داد: من به شانس در فوتبال اعتقاد ندارم. در فوتبال مهارت نقش اساسی دارد و اگر آن ضربه ای که میلاد محمدی با ضربه سر زد و به تیرک خورد سردار آزمون را در اختیار داشتیم  می زد مسلما به گل تبدیل می شد چون او مهارت لازم را در این رابطه دارد.

دیدگاه‌ها