کد خبر : 1308077 | 11 اسفند 1394 ساعت 19:23 | 14.9K بازدید | 0 دیدگاه

مرادی و رستمی، شانس‌های مدال‌ ایران در المپیک

توکلی: روس‌ها لابی کردند تا لوچف برگردد

تیم‌ ملی وزنه‌برداری در حالی خود را برای حضور در بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو آماده می‌کند که شرایط سختی برای رفتن روی سکوی این رویداد بزرگ دارد؛ طوری‌که به زعم بسیاری از اهالی این رشته تکرار نتیجه تاریخی المپیک ٢٠١٢ لندن غیرممکن است.

توکلی: روس‌ها لابی کردند تا لوچف برگردد
به گزارش "ورزش سه"، در این شرایط کیانوش رستمی و سهراب مرادی تنها نفراتی هستند که امید به مدال‌آوری آنها در المپیک ریو وجود دارد. در ادامه گفت‌وگوی «شرق» را با حسین توکلی، سرمربی تیم ‌ملی وزنه‌برداری، درخصوص اوضاع و احوال این روزهای این تیم که روزهای خوشی را سپری نمی‌کند می‌خوانید.

*‌نزدیک به دو هفته است که مرحله جدید اردوی تیم ‌ملی وزنه‌برداری در کیش شروع شده. از شرایط تیم راضی هستید؟
بله، خداراشکر همه چیز خوب پیش می‌رود. بعد از مسابقات قهرمانی جهان آمریکا تیم دست‌خوش یک‌سری تغییرات شد. به‌هرحال نتایجی که در این رقابت‌ها به دست آمد ما را راضی نکرد، به‌همین‌دلیل باید تغییراتی را در تیم اعمال می‌کردیم. هرچند که به‌لحاظ دوپینگ در آمریکا همه کشورها را متعجب کردیم و در مقابل تیم‌هایی مثل روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و... تیم سالمی را روانه این میدان کردیم اما نتایجی که گرفتیم راضی‌کننده نبود. با توجه به این موضوع ١٠ وزنه‌بردار را انتخاب کردیم که به اردوی کیش دعوت شدند و از بین این نفرات تنها علی هاشمی مصدوم است که او را به تهران فرستادیم تا درمان شود.
*‌وضعیت بهداد سلیمی چطور است. از او خبر دارید؟
بله، تیم پزشکی فدراسیون مدام بالای سر اوست. بهداد چندروزی است که تمرینات بدنسازی پایین‌تنه‌اش را شروع کرده و در تهران است. ‌ای‌کاش می‌شد که او نیز در این اردو همراه ما باشد. واقعا جایش خالی است. بهداد همیشه نقش یک رهبر را برای ما دارد و کمک‌حالمان است. او الگوی سایر وزنه‌برداران است. وقتی همه می‌بینند که چقدر با نظم و ترتیب تمریناتش را انجام می‌دهد باعث می‌شود از او درس بگیرند. همین موضوع تأثیر زیادی در کار کادرفنی هم دارد. آن‌طور که پزشکان گفتند از فروردین‌ماه هم می‌تواند تمرینات سنگینش را شروع کند.
‌*بهداد واقعا شرایط سختی را می‌گذراند. با آسیب‌دیدگی شدیدی که در فاصله پنج‌ماه تا بازی‌های المپیک با آن مواجه شده فکر می‌کنید بتواند در این بازی‌ها روی سکو برود؟
سخت‌ترین مسیری که یک ورزشکار می‌تواند در آستانه المپیک با آن مواجه شود روبه‌روشدن با مصدومیت است. امیدوارم بهداد بتواند از تجربیات حرفه‌ای‌ای که دارد استفاده کند تا زود به این عرصه برگردد. آنچه مسلم است این است که کار بسیار سختی تا المپیک ریو دارد. در کل من نمی‌توانم الان بگویم که او در المپیک چه نتیجه‌ای خواهد گرفت.
‌*کیانوش رستمی در این شرایط که تیم ‌ملی تعدادی از ملی‌پوشان خود را از دست داده امید اول تیم ‌ملی برای مدال‌آوری در المپیک است. اما آن‌طور که خودش می‌گوید با برنامه‌های شخصی‌اش تمریناتش را انجام می‌دهد. فکر نمی‌کنید انجام چنین کاری آن هم قبل از المپیک قدری غیرحرفه‌ای باشد؟
نه، آن‌طور که در رسانه‌ها مطرح شده نیست. ما بعد از نایب‌قهرمانی او در آمریکا امکاناتی را در خانه‌اش فراهم کردیم تا در کنار خانواده‌اش به یک ریکاوری ذهنی برسد. الان او در اردوها همراه ماست و هماهنگی لازم را با کادر فنی دارد.
*‌خودش گفت به‌خاطر این نمی‌خواهد تجربیاتش دست‌نخورده باقی بماند که خواسته در آستانه این المپیک از آنها استفاده کند!
من فکر می‌کنم ورزشکاری مثل کیانوش که در این سطح است، بچه و مبتدی نیست. خود ما هم از تجربیات کیانوش استفاده می‌کنیم و در کنار هم می‌نشینیم و با هم‌فکری اردوها را جلو می‌بریم.
*‌نواب نصیرشلال، نایب قهرمان المپیک ٢٠١٢ لندن به‌تازگی معترض شده که شما او را از اردوی تیم ‌ملی خط زده‌اید بدون اینکه به او اطلاعی بدهید. درست می‌گوید؟
شخصیت و جایگاه آقای نصیرشلال به‌عنوان نایب‌قهرمان المپیک برای ما محفوظ است اما من فکر نمی‌کنم به‌عنوان سرمربی تیم برای اینکه بخواهم کسی را کنار بگذارم باید دلیلش را مطرح کنم. ایشان در سه مسابقه بین‌المللی با سه مربی مختلف شرکت کردند که در تمامی این مسابقات اوت شدند. نواب نتوانسته در یک‌سری از چارچوب‌های تیم‌ ملی باشد. خودش هم این را می‌داند من انتظار دارم وقتی خودش این چیزها را می‌داند بهتر شرایط را درک کند.
*خبرگزاری ایسنا چندی پیش مصاحبه‌ای اختصاصی از الکسی لوچف، وزنه‌بردار فوق‌سنگین روس که در آمریکا رکورد رضازاده را زد، منتشر کرد که بحث‌برانگیز بود. ستاد ملی مبارزه با دوپینگ آمریکا اعلام کرده بود که نمونه A آزمایش این وزنه‌بردار منفی شده اما حالا خودش گفته که نمونه B آزمایشش منفی شده و همچنان رکورددار دوضرب و مجموع وزنه‌برداری دنیاست. شما چیز بیشتری در این‌باره می‌دانید؟
فعلا که یک‌جورهایی دوباره لوچف را برگرداندند. شما اگر در سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نگاه کنید می‌بینید که رکورد دوضرب و مجموع را دوباره به نام او زدند. به‌جز لوچف، سه وزنه‌بردار روس دیگر در مسابقات جهانی دوپینگی شدند اما روس‌ها از لابی‌های پشت‌پرده استفاده کردند و قید آن سه وزنه‌بردار را زدند تا رکورد فوق‌سنگین را برای خود نگه دارند.
‌*کاری که از دست فدراسیون ایران برنمی‌آید؟
نه جز افسوس چیز دیگری برای ما ندارد. این موضوع این را می‌رساند که ما باید قوی‌تر از گذشته کار کنیم و وزنه‌بردار خودمان را دوباره به این عرصه بازگردانیم تا دوباره رکورددار فوق سنگین جهان شویم. ما به‌جز بهداد درحال‌حاضر دو، سه نفر دیگر در دسته فوق سنگین داریم اما هیچ‌کدام در شرایط ایده‌آل قرار ندارند. دو سال از مصدومیت بهادر مولایی می‌گذرد اما هنوز نتوانسته به آن آمادگی لازم در این دسته برسد. من خودم شخصا امید چندانی به او در المپیک ریو ندارم. امیدوارم او این حرف من را درک کند و فکر نکند برای تضعیف روحیه‌اش این را می‌گویم. او هنوز با بهادر سال ٢٠١٣ که در مسابقات لهستان نایب‌قهرمان شد خیلی فاصله دارد. خیلی‌ها در صفحات اجتماعی برای من می‌نویسند که بهادر را با ٢٠٣، ٢٠٤ کیلوگرم در یک‌ضرب تحویل گرفتی چرا الان این‌طور شده اما نمی‌دانند که بهادر بعد از مصدومیتش از صفر کلیومتر با ١٠٠ کیلوگرم وزنه شروع کرد. این طور است که می‌گویم به لحاظ حرفه‌ای نباید به او امیدوار بود.
‌*سعید محمدپور هم که یکی دیگر از مصدومان شما در آستانه المپیک شد!
بله متأسفانه این مدت روزهای خوبی را نداشتیم. بهداد و سعید مصدوم شدند. نتایج جهانی هم که آن‌طور شد. گرفتاری و مشکلاتمان خیلی زیاد شد. به‌هرحال مصدومیت هم بخشی از ورزش حرفه‌ای است. همان‌طور که الان امید نوروزی در کشتی فرنگی که امید مدال‌آوری این تیم در المپیک ریو است آسیب دیده.
*‌اما علاوه بر کیانوش امید دیگری هم به نام سهراب مرادی برای مدال‌آوری در ریو دارید؟
بله سهراب خدا را شکر خیلی خوب است و رکوردهایش عالی است اما چون هنوز سهمیه المپیک را نگرفته کار بسیار سختی را با او داریم. سهراب باید در مسابقات بین‌المللی جام فجر شرکت کند. شب مسابقه باید عازم آمریکای جنوبی شود تا در رقابت‌های انتخابی کلمبیا حضور یابد. بعد از آن به ایران بیاید و به فاصله چند روز، راهی ریو شویم. همه اینها به ورزشکار فشار می‌آورد.

دیدگاه‌ها