کد خبر : 1324167 | 20 اردیبهشت 1395 ساعت 10:58 | 6.8K بازدید | 0 دیدگاه

پرونده قضایی سربازها و مبحث قانونی مرور زمان

تخلف فوتبالیست هایی که دارای کارت معافیت مورددار بودند از سه جنبه قابل پیگیری است. اول نیروهای مسلح که با ابطال کارت،آنها را روانه خدمت کرد و مجوز همراهی با تیم ملی را نیز صادر نکرد. دوم از حیث فوتبالی که در صلاحیت ارکان قضایی فدراسیون فوتبال است و سوم بحث قضایی آن است.

پرونده قضایی سربازها و مبحث قانونی مرور زمان

به گزارش "ورزش سه"، این گفته را بارها موسی کمالی از مدیران ارشد نیروهای مسلح مطرح کرده و با توجه به این موضوع ، این سئوال در اذهان وجود دارد که چرا بحث قضایی ماجرا پیگیری نشد؟


ماده 60 قانون خدمت وظیفه عمومی تصریح می دارد"کسانی که با ارتکاب اعمالی چون جعل شناسنامه، مهر، امضاء، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ،‌شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه‌عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تأدیب از وعظ‌و توبیخ و تهدید به حبس تعزیری از یک سال تا پنج سال محکوم می‌شوند".


 ماده 19 قانون مجازات اسلامی جرایم تعزیری دو تا 5 سال حبس را جرایم درجه 5 طبقه بندی می کند.


ماده 105 قانون مجازات اسلامی هم صراحت دارد "مرور زمان در صورتي تعقيب جرائم موجب تعزير را موقوف مي كند كه از تاريخ وقوع جرم تا انقضاي مواعد زير تعقيب نشده يا از تاريخ آخرين اقدام تعقيبي يا تحقيقي تا انقضاي اين مواعد به صدور حكم قطعي منتهي نگرديده باشد:


الف- جرائم تعزيري درجه يك تا سه با انقضاي پانزده سال
ب- جرائم تعزيري درجه چهار با انقضاي ده سال
پ- جرائم تعزيري درجه پنج با انقضاي هفت سال
ت- جرائم تعزيري درجه شش با انقضاي پنج سال
ث- جرائم تعزيري درجه هفت و هشت با انقضاي سه سال."


در مباحث فوق دانستیم که تخلف در دریافت کارت معافیت حبس تا 5 سال دارد و این نوع حبس را جرم درجه 5 می دانند. حال در ماده 105 می گوید اگر از جرایم درجه پنج به مدت 7 سال بگذرد و مورد پیگیری قرار نگیرد مشمول مرور زمان شده و قابلیت پیگرد قانونی ندارد.


اغلب این موارد مربوط به سربازها حتی بیش از 7 سال از آن گذشته و به همین دلیل مشمول مرور زمان شده و قوه قضاییه به آن ورود نکرده است.

دیدگاه‌ها