کد خبر : 1331124 | 16 خرداد 1395 ساعت 12:09 | 70.5K بازدید | 1 دیدگاه

در رنکینگ ماه نوامبر

امتیاز عربستان به جای ایران کاهش می‌یابد!

در آخرین نشست کمیته اجرایی afc تصمیم گرفته شد سهمیه کشورها در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2017 و 2018 بر اساس رنکینگی که در ماه نوامبر منتشر می گردد، تعیین شود.

به گزارش "ورزش سه"، به همین خاطر این احتمال وجود دارد که در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا سهمیه کشورها از جمله ایران دستخوش تغییر شود.


در حال حاضر حداکثر سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا 4 تیم  و سهمیه ایران هم 3.5 است. در آخرین صحبت هایی که بین اعضای کمیته اجرایی لیگ قهرمانان آسیا رد و بدل شده تصمیم گرفته شد سهمیه نیم برخی از کشورهای صاحب نام کسر شود و این بخت به کشورهایی داده شود که در afc کاپ از نظر فنی حضور شایسته ای دارند تا به این بهانه به توسعه فوتبال در آسیا کمک شود. بنابراین سهمیه کشورهایی که چهار تیم است و هم چنین کشورهایی که 3.5 سهمیه دارند افزایش نمی یابد و تنها احتمال در مورد این کشورها کاهش سهمیه است که البته به بهانه فنی صورت خواهد گرفت تا سیاست گذاری.


کمیته اجرایی برای تعیین سهمیه کشورها راهکارهایی تعیین کرده. اینکه به عملکرد تیم ملی حداکثر 30 نمره و عملکرد تیم های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا حداکثر  70 نمره می دهد و جمع نمرات ملاک تعیین سهمیه برای کشورها خواهد بود.


در نوامبر سال گذشته ایران با 78 امتیاز همان طور که در تصویر می بینید بعد از کره جنوبی و عربستان سوم است. عربستان که در این رنکینگ در رتبه دوم قرار داد 89 امتیاز کسب کرده است که به طور قطع امتیاز عربستان در رنکینگ ماه نوامبری که پیش رو است کاهش می یابد.


این یک دلیل واضح و مستند دارد. عربستان در رنکینگ ماه نوامبر سال گذشته در بخش باشگاهی هر 70 امتیاز ممکن را کسب کرده است اما در جدول سال جدید قطعا چنین امتیازی به عربستان داده نمی شود به این خاطر که هیچ یک از تیم  های عربستانی موفق به صعود به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا نشدند در حالی که از ایران دو تیم ذوب آهن و تراکتورسازی در این مرحله حاضر بودند. از سویی در بخش ملی همان امتیاز قبلی برای عربستان قابل تصور نیست! در حالی که ایران تیم سی و نهم جهان است عربستان به رده شصت و پنجم رنکینگ سقوط کرده و این قطعا در کاهش امتیازات عربستان در بخش ملی تاثیر گذار خواهد بود.


البته با توجه به لابی های گسترده عربستانی ها در afc و اینکه نشان داده اند در تصمیمات کمیته اجرایی این نهاد تاثیرگذارند شاید کاهش امتیازات آنها به اندازه ای نباشد که جایشان را در رنکینگ به ایران بدهند اما این بار گریزی نیست که امتیاز عربستان کاهش یابد تا جایی که در رنکینگ ایران را نردیکی خود ببیند.


در خصوص ایران باید گفت مثل سال گذشته در نوامبر 2016 در بخش ملی هر 30 امتیاز ممکن را به دست خواهد آورد. در بخش عملکرد باشگاهی ایران فصل گذشته یک تیم در مرحله یک چهارم نهایی – نفت تهران – داشته اما این فصل دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی حاضر بودند.


شاید در بدترین شرایط سهمیه نیم از ایران گرفته شود اما قطعا کاهش امتیازات عربستان جدی تر از ایران است.

 

1117475

دیدگاه‌ها