کد خبر : 1342180 | 29 تیر 1395 ساعت 18:07 | 26.8K بازدید | 1 دیدگاه

اسمی های مردود دوباره در امتحان 

درگیری در سخت ترین تست داوری تاریخ

روز گذشته و در تست آمادگی جسمانی داوران، 35 نفر از شرکت کنندگان مردود شدند، 17 داور و 18 کمک داور افرادی بودند که نتوانستند در این تست نمره قبولی دریافت کنند.

درگیری در  سخت ترین تست داوری تاریخ 

به گزارش "ورزش سه"، تست آمادگی جسمانی داوران حاضر در فوتبال ایران روز گذشته برگزار شد، مراسم پرحاشیه ای که منجر به درگیری یکی از داوران شرکت کننده در این تست با حسین عسگری شد. 


اتفاقی که مسبوق به سابقه بود
پیش از این نیز حواشی اینچنینی در تست گیری مربوط به داوران انجام شده بود، چهار سال پیش نیز در تست بدنی مربوط به داوران که در شهر رشت و در ورزشگاه سردار جنگل برگزار شد یکی از داوران حاضر در تست به درگیری با مدرس آمادگی جسمانی پرداخت که برحسب تصادف در آن برنامه نیز حسین عسگری مسئول تست گیری از داوران بود. روز گذشته نیز بازهم در این برنامه یکی از داوران معترض به طغیان پرداخت و به درگیری با حسین عسگری پرداخت. 


نتیجه ناامید کننده تست بدنی
اما نتیجه تست مربوط به آمادگی جسمانی داوران حاضر ناامید کننده تر از آن چیزی بود که بتوان تصور کرد، تقریبا 30 درصد داوران شرکت کننده در این تست مردود شدند، تعداد 105 داور و کمک داور در این تست شرکت کرده بودند که 35 نفر متشکل از 17 داور و 18 کمک داور در نهایت نتوانستند نمرات کافی را به دست بیاورند.


مواد اصلی تست آمادگی جسمانی
برای گرم کردن در این تست داوران باید 6 دور 40 متری بدوند و هر دور را ظرف 6 ثانیه به پایان برسانند و پس از استراحت یک دقیقه ای به دور بعدی بروند. 


پیش از این و تا شش ماه قبل، یکی از مواد این تست، دوی 150 متر بود که باید 24 بار انجام می گرفت و هر دور باید در 30 ثانیه انجام می گرفت و 35 ثانیه نیز استراحت در پی داشت اما اخیرا این ماده عوض شده است و داوران باید 40 دور 75 متر را بدوند و هر دور نیز باید در 15 ثانیه دویده شود و 15 ثانیه نیز استراحت به دنبال داشته باشد. 


اعتراض و درگیری برای چه بود؟ 
مهم ترین دلیل اعتراض داوران شرکت کننده که منجر به درگیری یکی از آنها با حسین عسگری شد سخت گیری تیم برگزار کننده بود، هر داور دو بار می تواند خطا داشته باشد اما آنها معتقد تفاوت یکی دو ثانیه ای در اجرای مواد نباید اهمیت آنچنانی داشته باشد چرا که با توجه به گرمای هوا امری طبیعی است اما برگزار کنندگان نظری غیر از این دارند و به همین دلیل با سخت گیری فوق العاده آنها تعداد داوران مردود شده بیش از حد بود. در اتفاق روز گذشته نیز وقتی یکی از داوران شرکت کننده با کارت قرمز یکی از اعضای برگزار کننده مواجه شد برای خروج از میدان تمایلی نداشت و وقتی با دستور عسگری برای اخراج از زمین مواجه شد از کوره دررفت و درگیری شکل گرفت که با وساطت اطرافیان به خیر گذشت. 


ساعت عجیب برگزاری
این سخت گیری در حالی اتفاق می افتاد که در صورت قانون مند بودن این تست ها، باید تغذیه داوران شرکت کننده از سه ماه پیش تحت نظر گرفته می شد و در هوای مناسب تری برگزار می شد، برگزاری این تست در حالی پیش از ظهر و زیر آفتاب اتفاق افتاد که منطقی تر جلوه می کرد زمان برگزاری آن، عصر و زیر نور باشد. علاوه بر آن فصل پیش این تست در ماه رمضان و در حالی که بسیاری از داوران شرکت کننده روزه داشتند برگزار شده بود و امسال نیز کمتر از یک ماه پس از ماه رمضان! 


چه مشکلی داوران را تهدید می کند؟
یک بار برگزاری غیرمنطقی این تست در سال 70 منجر به اتفاقی ناگوار شده بود و یکی از داوران حاضر در کنار زمین استادیوم آزادی جان به جان آفرین تسلیم کرده بود، مسائل قلبی و عروقی و سنگینی در قفسه سینه برای برخی از داوران در هوای گرم مهمترین خطری است که آنها را تهدید می کند و حتی تا آستانه سکته پیش می برد.


عسگری می تواند این تست ها را برگزار کند؟
حسین عسگری در حالی مسئول برگزاری تست بدنی مربوط داوران است که وی مدرس آمادگی جسمانی محسوب نمی شود، عسگری مدرس آمادگی جسمانی نیست بلکه وی ناظر داوری AFC است و افرادی می توانند این تست ها را برگزار کنند که در کلاس های موسوم به فوتورو شرکت کرده باشند و مجوز آن را به دست آورده باشند، در ایران تنها چهار نفر این کلاس ها را پشت سر گذاشته اند و محمود رفیعی، علی رضا یزدانی، دکتر نوشادی و علی خسروی این چهار نفر محسوب می شوند. 


تکلیف مردودی ها چیست؟
آن طور که مسعود عنایت، رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال می گوید احتمال تست دوباره از داوران مردود شده وجود دارد و احتمالا به زودی بازهم می توانند مورد آزمایش مجدد قرار بگیرند چرا که داورانی مانند یداله جهانبازی و البرز حاجی پور که نتوانستند نتیجه قابل قبول را به دست بیاورند از داوران باتجربه فوتبال ایران محسوب می شوند که نمی توان از آنها در رقابت های لیگ استفاده نکرد.

دیدگاه‌ها