کد خبر : 1349484 | 23 مرداد 1395 ساعت 19:22 | 15.3K بازدید | 0 دیدگاه

مروری بر رقابتهای دومیدانی المپیک

تفتیان و قاسمی می خواهند به بولت تنه بزنند

دو 100 متر یکی از دیرپاترین رشته های ورزشی بی گمان مهیج ترین و پربیننده ترین رقابت ورزشی المپیک است . پیش بینی می شود فینال این دوره را بیش از 2.5 میلیارد نفر بصورت مستقیم تماشا کنند .

تفتیان و قاسمی می خواهند به بولت تنه بزنند

فدراسیون دوومیدانی بجز 76 نفر دونده ای که سهمیه ورودی المپیک را کسب کردند ، 24 نفر هم با کارت سهمیه به المپیک دعوت کرد تا عدد 100 بصورت نمادین تکمیل شود. دارندگان کارت سهمیه نفر در سه گروه در بخش پیش از مقدماتی صبح مسابقه دادند و 6 نفر برگزیده بعلاوه سایر نفرات در 8 گروه مقدماتی قرار گرفتند.  دو نفر اول هر گروه باضافه 8 نفر صاحب بهترین رکوردها به مسابقات نیمه نهایی راه پیدا می کنند. مسابقات نیمه نهایی در سه گروه 8 نفره برگزار و از هر گروه 2 نفر اول بعلاوه 2 نفر صاحب بهترین رکوردها فینال 8 نفره مسابقات را تشکیل می دهند که نیمه شب دوشنبه به وقت تهران برگزار می شود.

 

*شانسهای قهرمانی
شانس اول قهرمانی بی شک اوسین بولت جامائیکایی رکورددار المپیک و جهان ، دارنده 6 طلای المپیک و قهرمان المپیک پکن 2008 ، لندن 2012 و مسابقات جهانی  2009 ، 2013 و 2015 است.  برتری بولت به قدری محرز است که اگر اتفاق  غیر منتظره ای رخ ندهد سایر دوندگان باید چشم به مدالهای نقره و برنز داشته باشند.  


دومین شانس قهرمانی جاستین گاتلین آمریکایی دارنده طلای المپیک آتن 2004 و جهانی 2005 است که در 34 سالگی در آماده ترین وضعیت جسمانی خود است و صاحب دو رکورد اول سال 2016 با 9.8 و 9.83 است و امیدوار است اینبار در رقابتهای سریالی با بولت بار دیگر به طلای المپیک دست پیدا کند. رقابتهای بولت و گاتلین یا جامائیکا- آمریکا تبدیل به یکدوئل جذاب برای تمام علاقه مندان دوومیدانی شده است ، دوئلی که گاتلین همواره بازنده میدان بوده و طی سالهای اخیر مجبور به حضور در سکوی دوم یا سوم بوده است (برنز المپیک لندن 2012 و دو نقره مسابقات جهانی 2013 و 2015 ) . آخرین دوئل مهیج هم در فینال جهانی بیجینگ 2015 برگزار شد و بولت تنها با اختلاف یک ثانیه حریف قدرتمند را پشت سر گذاشت.


سومین شانس قهرمانی یوهان بلیک جامائیکایی دارنده نقره  المپیک لندن و طلای  مسابقات جهانی 2011 است . بلیک بعد از یکسال و اندی مصدومیت بار دیگر به مرز آمادگی رسیده و امیدوار به کسب دومین مدال المپیکی خود است.


دیگر شانسهای مدال عبارتند از : ترایون برومل پدیده 21 ساله آمریکایی و صاحب برنز مسابقات جهانی 2015 و سومین رکورد برتر سال 2016 ،  جیمی ویکات با چهارمین رکورد برتر 2016 از فرانسه ، آکانی سیمبین از آفریقای جنوبی ، ماروین برسی از آمریکا ، نیکل آشمید از جامائیکا ، آرون براون از کانادا ، جک علی هاروی از ترکیه ، ریچارد تامپسون و کستون بلدمن از ترینیداد و توباگو ، فمی اوگونده  نیجریه ای الاصل و قهرمان دو دوره بازیهای آسیایی از قطر ، کریستوفر لمایت سریعترین دونده سفیدپوست حال حاضر جهان  از فرانسه هستند.

 

-  وضعیت دونده های ایرانی


حسن تفتیان :

چشم امید ایران به جوان برومند 23 ساله  اهل تربیت حیدریه است تا نام ایران در مهمترین رقابت المپیک طنین انداز شود. اگرچه رطوبت بالای هوا و برگزاری مسابقات در صبح باعث شده که دوندگان نتوانند رکوردهای گذشته خود را برجای بگذارند اما امیدواریم که تفتیان با تمام انرژی خود بدود بتواند از پس 10.10 بربیاید و به مرحله نیمه نهایی صعود کند. حضور در مرحله نیمه نهایی افتخاری در حد کسب مدال المپیک برای این دونده خوب کشورمان است.  تفتیان در گروه سوم مقدماتی می دود و رقبای قدرتمندی نظیر نیکل آشمید از جامائیکا ، کیم کالینز از سنت کیتس ونویس ، ژای ژنی از چین و عبدالله اکبر محمد پدیده 19 ساله عربستانی را پیش رو دارد .


پیش بینی نتیجه : کسب مقام 2 یا 3 در گروه  و حضور در نیمه نهایی مسابقات

 

 

رضا قاسمی :

قاسمی اگرچه در گروه 1 قرار گرفته است که به نسبت گروههای دیگر بهتر است با اینحال به نظر نمی رسد قاسمی شانسی برای صعود داشته باشد.  فمی اوگونده از قطر  ، ماروین برسی از آمریکا ، براون کمارلی دونده جامائیکایی الاصل بحرین و اوجا چیچیندو از بریتانیا مهمترین رقبای قاسمی هستند.


پیش بینی نتیجه : کسب رتبه 7  یا 9 در گروه مقدماتی

دیدگاه‌ها