کد خبر : 1349574 | 24 مرداد 1395 ساعت 00:04 | 30.5K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت ویژه:

چرا کار تفتیان استثنائی است ؟

اهمیت دو 100 متر باندازه ای روشن است که کمتر جمله ای درباره آن می توان گفت.

چرا کار تفتیان استثنائی است ؟

به گزارش "ورزش سه"، از نظر تاریخی قدمت مسابقات سرعت در مسافت کوتاه به بالای 5000 سال می رسد. در اساطیر یونانی هم مهمترین مشخصه "هرمس" که پیک خدایان است سرعت بالای اوست . مساله ای که باعث شده دو سرعت (100متر) بعنوان مهمترین رشته ورزشی  از نخستین المپیک 1896 تاکنون برگزار گردد و هر دوره بر اهمیت آن افزوده شود.

قهرمانی در این رشته آنقدر اهمیت دارد که بطور معمول قهرمان دو سرعت مسابقات المپیک را "سریعترین انسان جهان" می شناسند. در حقیقت وجه اصلی این مسابقه از دیرباز برتری اقوام و نژادهای مختلف نسبت به یکدیگر بوده است.  بارها داستان المپیک 1936 و اهداف هیتلر در برگزاری این رقابتها و عملکرد استثنایی جسی اونس را شنیدیم یا خواندیم. اینکه جسی اونس با قهرمانی در دو 100 متر افسانه برتر بودن نژاد ژرمن  را به سخره گرفت و باطل کرد. بعدها در جریان جنگ سرد هم وجه سیاسی دیگری به این رقابتها افزوده شد . سریعترین مرد جهان از غرب  و آمریکا می آمد و قویترین مرد جهان از روسیه و اروپای شرقی ، بخصوص که حضور تلویزیون و رسانه ها از اواسط دهه 1970 تحول جدی در مسابقات سرعت المپیک ایجاد کرد و هر دوره بیننده بیشتری به صورت زنده عملکرد ورزشکاران سرعت المپیک را مشاهده می کردند.


از دهه 80 به بعد هر چه به بینندگان این رقابت مهیج در کمتر از ده ثانیه افزوده می شد. پای شرکتهای تبلیغاتی ، اسپانسرها و سرمایه گذاران بیشتری به این رشته و کلا دوومیدانی کشیده می شد. و طبعا جایی که پول می آید رونق و توجه کشورها هم به آن بیشتر می شد.  پدیده ارتباطات و اطلاعات هم این رشد را مضاعف کرد و تاثیر مثبتی بر آن گذاشت. توجه بیشتر اسپانسرها باعث برگزاری مسابقاتی نظیر لیگ الماس و رشد جوایز مالی تورنمنتهای دوومیدانی شد . مساله ای که سقف درآمد پایین برای دوندگان را شکست و دوندگان حالا می توانند به ارقام میلیون دلاری هم برسند. در این میان بهره اصلی را دو صد متر برد که قهرمانان آن در معرض توجه بیشتر و کسب درآمد بهتری شدند  و چهره ای مثل اوسین بولت می تواند به درآمد سالانی 33 میلیون دلار دست پیدا کند . حضور قهرمانان کشورها در رقابتهایی که بیشترین بیننده را دارد تنها به درآمد یا کسب مدال ختم نمی شود بلکه  امکان تاثیرگذاری و نفوذ فرهنگی و اجتماعی یک کشور را بالاتر می برد.  


در آسیا کشورهای ژاپن ، چین و کره از دهه 90 بصورت خاص تلاش بالایی در پرورش ورزشکاران دو سرعت بعمل آوردند. ظرف 15 سال رکورد آسیا از 10.22 توسط ژاپنی ها به 10.00 ثانیه رسید  و چینی ها تلاش کردند تا نشان بدهند که دو سرعت در اختصاص آمریکن آفریقایی ها نیست و ورزشکاران نژاد زرد هم قهرمانان آینده مسابقات دو سرعت خواهد بود. اگرچه بخشی از این سرمایه گذاری به بار نشسته است و برای مثال  این دو کشور جمعا 6 ورزشکار در مسابقات المپیک ریو 2016 داشتند که از هر کشور 2 نفر در نیمه نهایی حضور داشتند. با اینحال سرمایه گذاریها پایان نیافته است ، ژاپن و چین هر دو در تدارک راه اندازی اختصاصی ترین کمپ و ورزشگاه ویژه برای دونده های خود هستند که تا سال 2020 به بهره برداری می رسد.


جدا از کشورهایی که بصورت پایه ای سرمایه گذاری می کنند. سایر کشورها نیز بخاطر اهمیت موضوع شروع به جذب بهترین دوندگان جهان نمودند. از کشورهای غربی که بگذریم کافی است بنگریم به کشورهای همجوار ایران که با ارقام هنگفت به استخدام بهترین ورزشکاران دوومیدانی جهان روی آوردند. سه کشور همسایه ایران  6 ورزشکار در دو صد متر در المپیک 2016 داشتند که 3 نفر آنان به نیمه نهایی هم رسیدند . ترکیه با 3 ورزشکار مهاجر شامل جیکز مونتگمری هاروی (با نام جدید : جک علی) ، وینستون بارنز ( با نام جدید : ارنه ظفر) هر دو از جامائیکا و رامیل گالیف آذربایجانی . بحرین با "کمرلی براون" و "آندرو فیشر" هر دو از جامائیکا و  قطر با "فمی اوگونده" نیجریه ای الاصل .


مقدمه طولانی بالا گفته شد تا اهمیت کار حسن تفتیان مشخص شود . آنچه کشورهای شرق آسیا با سرمایه گذاری بلندمدت ساختند یا کشورهای حاشیه خلیج فارس با ارقام هنگفت خریدند را حسن تفتیان و امثال آن با تکیه بر استعداد و پشتکار و تنها به کمک مختصر فدراسیون دوومیدانی ایجاد کردند . هر چه ما به جلو می رویم امکان حضور ورزشکاران ایرانی در تورنمنتهای معتبر بیشتر می شود و نام ایران در مهمترین میدانهای ورزشی دنیا دیده می شود.


دو صدمتر بجز امکان درآمدزایی و نفوذ بالای تبلیغاتی ، همچنان تحت تاثیر هدف اصلی است که برتری نژادی یک کشور را به رخ جهانیان می کشاند. حضور تفتیان در این رقابتها نشان داده است که ایرانیها جدا از اینکه قویترین مردان جهان هستند می توانند در بین سریعترین مردان جهان هم نقش پررنگی داشته باشند.


محمود باقری

دیدگاه‌ها