کد خبر : 1351958 | 31 مرداد 1395 ساعت 12:41 | 177K بازدید | 0 دیدگاه

کی روش، ولاسکو، برانکو و مهماندوست

مزدورهای دوست داشتنی ورزش ایران

به کار بردن کلمه «مزدور» آن هم از سوی رئیس فدراسیون تکواندو در پی موفقیت های مربی ایرانی شاغل در آذربایجان واکنش های زیادی در محافل خبری و ورزشی ایران داشت.

مزدورهای دوست داشتنی ورزش ایران

به گزارش "ورزش‌سه"،  ناکامی در کسب مدال در رشته تکواندو  رئیس این فدراسیون را به هم ریخت تا جایی که بعد از شکست نماینده کشورمان مقابل بازیکن ایرانی الاصل آذربایجان، پولادگر با بر زبان آوردن کلماتی نامناسب خطاب به رضا مهماندوست بازیکن و مربی سابق تیم ملی ایران او و بازیکنان ایرانی آذربایجان را مزدور خطاب کرد. عنوانی ناپسند که کمتر کسی فکر می کرد از زبان فردی مثل پولادگر خارج شود. رئیس فدراسیون تکواندو بعد از این که تیم پرامید تکواندو مردان ایران در ریو 2016 نتایج ناامید کننده ای کسب کرد و شانس های کسب مدال یکی پس از دیگری باختند و حذف شدند در واکنشی عصبی این گونه مربی ایرانی تکواندو آذربایجان را زیر سئوال برد در حالی که در عالم حرفه ای گری صدور مربی با دانش به کشورهای دیگر خود مایه مباهات و افتخار است.


رضا مهماندوست به عنوان یکی از ملی پوشان سابق تکواندو ایران که افتخارات زیادی چه در زمان بازی چه در مدت زمان کوتاه سرمربیگری تیم ملی به ارمغان آورد بعد از تمام مشکلاتی که با فدراسیون و شخص پولادگر پیدا کرد سال های گذشته یکی از معدود مربیان ورزش ایران بود که به پیشنهادات فراوان خود پاسخ مثبت داد و در آخرین سمت هدایت تکواندو آذربایجان را در دست گرفت.

 

1136875


طبق قرعه مهدی خدابخشی تکواندوکار وزن 80- ایران باید مقابل بیگی تکواندوکار ایرانی الاصل آذربایجان قرار می گرفت تا برای رسیدن به نیمه نهایی تلاش می کرد. در یک نمایش پرانتقاد بیگی توانست خدابخشی نفر اول رنکینگ این وزن دنیا را با اختلاف فاحش شکست داده و در آغوش رضا مهماندوست مربی خود قرار بگیرد. صحنه ای که پولادگر آن را بدترین اتفاق ممکن توصیف و به مهماندوست و شاگردش لقب مزدور داد! چون آنها هموطن خود را در رقابتی ورزشی شکست داده بودند.


تکواندو ایران در اواسط دهه 60 با ورود  کانگ شین چال کره ای جان گرفت و رفته رفته به قدرتی بزرگ در این رشته ورزشی تبدیل شد. مربی کره ای بارها شاگردان ایرانی اش را برابر هموطنان خود که قدرت اول دنیا بودند به شیاپ چانگ فرستاد و باعث شکست کره ای ها شد اما هیچ وقت از هموطنانش لقب مزدور نگرفت. درست مثل پارک کی وون مربی والیبال ایران که توانست با حضورش در ایران زمینه رشد و پیشرفت والیبال را فراهم کند آن هم با بردن چندین و چند باره کره ای ها و قدرت های اول والیبال آسیا.

 

1136876


حضور مربیان کشورهای مختلف در سایر کشورها نه تنها اتفاق بدی نیست بلکه مایه افتخار  نیز هست. مگر ورزش ایران در سال های گذشته کم میزبان بهترین مربیان خارجی در تمامی رشته های ورزشی بوده که حالا ما بخواهیم به جرم این که مربی موفقی مثل مهماندوست به آذربایجان رفته و باعث شکست ورزشکاران ایران شده به او لقب مزدور بدهیم! تمام این مربیان خارجی به خاطر عملکرد خوب شان به ایران آمدند تا باعث موفقیت بیشتر ورزشکاران ما شوند.

 

1136877


درست مثل خولیو ولاسکو، کارلوس کی روش، برانکو ایوانکوویچ و ... که با حضورشان تاثیر مثبت فراوانی روی پیشرفت رشته های مختلف و پرطرفدار داشتند و به محبوبیت خاصی نیز رسیدند. اتفاقا تمام آنها همواره در قامت مربی شاغل در ایران مقابل رقبای خود نهایت تلاش شان را برای موفقیت انجام دادند درست مثل رضا مهماندوست که در سمت سرمربی آذربایجان طبق عرف و حرفه ای تلاش کرد تا تیمش را به موفقیت برساند و همین گونه هم شد و طلایی که شاگرد او برای آذربایجان گرفت همان قدر باعث غرور جامعه تکواندو و ورزش ایران شد که سایر ورزشکاران ما به آن رسیده بودند.


به نظر می رسد پولادگر به عنوان رئیس فدراسیون تکواندو در ابتدا باید به خاطر نتایج ضعیف تیم پرامید تکواندو ایران در ریو 2016 و در کنار آن به خاطر عدم رعایت نکردن مناسبات   حاکم بر ورزش قهرمانی و حرفه ای دنیا از رضا مهماندوست عذرخواهی کند. مهماندوست نه تنها مزدور نیست بلکه یک مربی ایرانی کاربلد و پرافتخار است که جا دارد بار دیگر از دانشش در ایران و در راه اعتلای دوباره تکواندو ایران استفاده شود.

دیدگاه‌ها