کد خبر : 1357377 | 22 شهریور 1395 ساعت 15:37 | 16.1K بازدید | 0 دیدگاه

در ستایش قهرمان جدید تنیس جهان

استن واورنکا؛ آخرین مرد ایستاده

واورینکا با شکست دادن جوکویچ افسانه ای، حالا قهرمان جدید تنیس جهان است، تنیسی که امروز یکی از پرستاره ترین دوران خود را پشت سر می گذارد.

استن واورنکا؛ آخرین مرد ایستاده

به گزارش "ورزش سه"، آخرین مسابقات جایزه بزرگ فصل 2016 با اتفاقات عجیب و غریب زیادی همراه بود .غیبت راجرفدرر خلا بزرگی در شروع مسابقات ایجاد کرد جایی که جایزه نقدی  6.2 میلیون دلار معمولا انگیزه زیادی برای تمام تنیسورها برای شرکت در مسابقات در منطقه بیلی جین نشنال تنیس سنتر هست؛ منطقه ای بسیار زیبا در شهر نیویورک که در 3 هفته از شهریورماه تنیس جایگزین تئاتر و مد و سینما می شود.


در این دوره از مسابقات بازهم نواک جوکوویچ بهترین تنیسور 5 سال اخیر جهان، در حالی به فینال مسابقات رسید که در اتفاقی جالب با کمتر از 9 ساعت بازی در مقابل حریفان خود آن هم  فقط با دو بازی کامل به نبرد استن واورنکا رفت که در تمامی مسابقات تلاشی مثال زدنی و قدرتی غیرقابل انکار داشت که معمولا در هر فصل مسابقات، فقط در یک تورنمنت آنرا به نمایش می گذارد.

 

1142956

 

 

این دو تنیس‌باز پیش از این 24 مرتبه مقابل هم قرار گرفتند که سهم نوله 19پیروزی و 5 شکست بود اما در ۶ نبرد اخیر واورینکا توانسته ۲ پیروزی را در برابر صربیناتور بدست آورد که هر دو ی آن‌ها در مسابقات گرند اسلم (آزاد استرالیا ۲۰۱۴ و آزاد فرانسه ۲۰۱۵) اتفاق افتاده. از سوی دیگر در ۲ نبرد این دو در جایزه بزرگ آزاد آمریکا، همواره جوکو برنده این میدان سخت بوده است.

 


بازی فینال با قدرت نمایی وحشتناک نواک شروع شد اما این استن واورنکا بود که رفته رفته با تسلط به جو مسابقه و بکارگیری از ذهن خود که همیشه به آن متکی است، توانسته به بازی برگردد و بازی را به تای برک ببرد که معمولا هم در ماراتن تای برک به جوکو باخته بود که این بار نیز این اتفاق افتاد و ست اول را به جوکوویچ باخت. اما از ست دوم ورق برای جوکو برگشت و استن توانست با قدرت زیاد و ضربات قدرتمند فورهند و بک هندهای یک دست استثنایی خود حریف را در لاک دفاعی فرو برده و با ضربات مهلک  و همچنین سروهای وحشتناک حاکم مطلق میدان باشد. این فشار باعث شد مصدومیت قبل از مسابقات جوکو که در بازی با مونفیس تشدید شده بود، کارایی جوکو را کم کند و بیشتر زمان مسابقه در حالت دفاعی برگشت دهنده مسابقه هجومی استن باشد و شاهد هنرنمایی ضربات اینساید –اوت و نیز دان د لاین های بسیار زیبای واورنکا باشد.

 

***

1142456

 

 

نوشته خالکوبی روی دست استن واورنکا به این معنی است:"تلاش کردی باختی، عیبی ندارد .دوباره تلاش  کن دوباره بباز ، اما این بار بهتر بباز." تمرین و تمرین باعث شده که واورنکا از قدرت مهلکی برای ضربه زدن به توپ برخورداز شود که لقب "استنیمال" را تماشاگران به او داده اند اما هنرنمایی استن در بکار گیری از قدرت ذهن او و تصمیم گیری او در لحظات سخت بازی است که در اثر تمرین و ممارست زیاد بوجود آمده است .در تمامی رالی هایی که استن با ضربات خوب خود و اتخاذ تکینک و تاکتیک درست و به موقع حریفش را مغلوب میکند با انگشت دست راست خود مغز  وذهن خود را با فریاد به مگنوس نورمن مربی خود نشان می دهد که باعث بوجود آمدن این تغییرات بزرگ در استنیمال شده است.

 


مگنوس نورمن، مربی واورینکا و مغز متفکر موفقیت‌های تنیس‌باز سوییسی در این سال ها ، در مورد شاگردش می گوید: “خیلی وقت‌ها استن حتی خود من را در مسابقات سه از پنج متعجب می‌کند، انگار چند تا جان دارد.وقتی چند مسابقه را با موفقیت پشت سر می‌گذارد، به نظرم بسیار خطرناک می‌شود. فکر می‌کنم آمادگی روحی لازم را دارد. در فصل زمین‌های خاک رس و چمن نتوانست خیلی خوب ظاهر شود اما پس از ویمبلدون واقعا دارد جدی‌تر کار می‌کند.”

 


استن واورنکا در حالی در استادیوم رویایی آرتور آش به مصاف نوله رفت که برای رسیدن به فینال بیش از 16 ساعت جنگ را در برابر ورداسکو،جانزی،اونز،مارچنکو ،دل پوترو و نیشیکوری آماده را برده بود و باروحیه بسیار قوی به دنبال سومین گرند اسلم خودش بود .

 


استن 31 ساله دست بکار بزرگی زد و پس از گرفتن قهرمانی گفت:بسیار عالی است برای منی که با انتظار برد از خودم وارد زمین نشدم اما با تلاش زیاد و هر تاکتیک و تکنیکی که بود پوینت ها را با تلاش زیاد از آن خودم کردم و نمایش عالی در مقابل نواک پرقدرت به نمایش گذاشتم .تشویق تماشاچیان و جو استادیوم به من در رسیدن به این بزرگ، انرژی و انگیزه زیادی به من داد.

 


1142957

 

استن واورنکا با کم کردن خطاهای خود در طول بازی و استفاده از سرویس ها و بک هندهای بی نظیر توانست از تمام حربه های جوکو برای شکست بگریزد و همچنین با تحت فشار قرار دادن نوله باعث شد  7 دبل فالت در یک بازی داشته باشد که این امار معمولا در طول یک تورنمنت برای جوکو اتفاق میفتد .حربه استراحت پزشکی جوکو و نیز استفاده از این زمان برای بر هم زدن ریتم عالی استن نیز موثر واقع نشد و پس از پایان بازی واورنکا با انتقاد شدید از داور ایرانی مسابقه –علی نیلی –گفت:داوری هر وقت که نواک درخواست پزشکی داشت در خدمت آن بود حتی در زمان زدن سرویس.اما پس از پایان بازی نوله با خنده به واورنکا گفت:استن واقعا تحمل درد برای من امکان نداشت .نمی توانستم از دردش فرار کنم اما تو شجاع ترین بازیکن زمین بودی و لیاقت پیروزی و قهرمانی برای تو بود.سپس نوله به تشویق استن پرداخت کاری که چندباری هم در طول بازی و ضربات اعجاب انگیز او،چاره ای جز تشویق این مرد یخی نداشت.

 


لقبی که از دیشب به استن واورنکا داده اند به تلاش او در مسابقات بزرگ بر میگردد و از این به بعد پس  از استنیمال ،به این صورت پر از چاله چوله ولی جذاب لقب Stan the (Big-Match) Man اضافه شده است.

 


تلاش و تمرین زیاد ،تفکر درست و انتخاب تاکتیک و تکنیک مناسب باعث پیروزی قاطع استن در مقابل نوله شد و این اتفاق باعث شد که از این به بعد شاهد نبردهایی سخت و انتقام جویانه این دو در مقابل هم باشیم که همین باعث می شود تماشاچیان دینای تنیس مسابقات جذاب و کلاسیک تر بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.

 

 

1142955

 

 

یو اس اپن امسال با اجرای فیل کالینز بزرگ شروع شد و در طول مسابقات چهره های سر شناسی برای دیدن این مسابقات به بیلی جین کینگ نشنال آمدند.کوین اسپیسی،شکیل اونیل،جی زی و بیانسه،هیو جکمن،فارل ویلیامز،جونا هیل ،کویین لطیفا،ورا وانگ، بی شیفر،آنا وینتور،سوزان ساراندون،دی کاپریو ،بن استیلر ،آلک بالدوین، اسطوره بزرگ تنیس مارتینا ناوراتیلووا، مایک تایسون، ونسا ویلیامز، تونی بنت، هیو گرنت، هایدی کلوم و... چهره های سرشناس دنیای ورزش،سینما ،موسیقی و مد و فشن بودند که از آخرین گرند اسلم سال در نیویورک،هیجان بسیار زیاد این مسابقات را از نردیک تجربه کردند.


در انتهای دیدار فینال که سه ساعت و پنجاه و پهار دقیقه بطول انجامید مجموعا 627514 توییت زده شد که سهم هشتگ جوکو 144190 توییت بیشتر بود.

دیدگاه‌ها