کد خبر : 1362486 | 11 مهر 1395 ساعت 17:45 | 92.2K بازدید | 0 دیدگاه

از بوندس لیگا تا جی لیگ ژاپن

بهترین مربیان ایرانی شاغل در کشورهای خارجی

حضور سرمربیان ایرانی در خارج از ایران موضوعی است که با مطرح شدن پیشنهاد انگلیسی منصوریان در روزهای گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بهترین مربیان ایرانی شاغل در کشورهای خارجی

به گزارش "ورزش سه"، ادعای عجیب منصوریان مبنی بر پیشنهاد از تیم های انگلیسی باعث شد تا در گزارشی به بررسی حضور کم تعداد مربیان ایرانی در خارج از فوتبال ایران بپردازیم. حضوری که البته هیچگاه به اندازه موفقیت و عملکرد بازیکنان ایرانی در خارج از کشور چشمگیر نبوده اما بررسی آن خالی از لطف نیست. با ورزش سه و بررسی حضور مربیان ایرانی در کشورهای مختلف همراه باشید:

الکساندر نوری دورگه ای در بوندس لیگا

 

1146214


نوری البته هیچگاه تجربه حضور در تیم های ایرانی را ندارد اما سرمربی جدید وردربرمن در بوندس لیگا آلمان از پدری ایرانی متولد شده و شاید حضور او در فوتبال ایران بتواند مانند قطبی با سرمربی گری همراه باشد. نوری در اوایل فصل 16-17 لیگ آلمان جانشین سرمربی برمن شد و حالا هدایت یکی از تیم های قدیمی آلمانی را در اختیار دارد.

 

حشمت مهاجرانی و تیم های ملی عربی

 

1000241


سرمربی سابق تیم ملی ایران که اولین حضور در جام جهانی در دوران سرمربی گری او رخ داد، در کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از نام های بزرگ به شمار می رود. مهاجرانی سرمربی گری تیم ملی عمان و امارات و البته فعالیت طولانی در لیگ امارات را در کارنامه خود دارد.

 

مشهور و پرکار مثل قطبی

 

1141127


افشین قطبی که دوران موفقی در پرسپولیس داشت شاید نامدار ترین فرد حاضر در این لیست باشد. سرمربی سابق تیم ملی ایران با تجربه حضور در کادر فنی گاس هیدینگ به ایران آمد و البته بعد از خروج از ایران سابقه سرمربی در لیگ مطرح ژاپن یعنی جی لیگ و لیگ تایلند را در کارنامه خود دارد.

 

امید نمازی از آمریکا تا دستیاری کی روش

 

1071986


سرمربی سابق تیم های لیگ MLS آمریکا برای حضور در استیل آذین به ایران برگشت و البته توانست دستیاری کی روش در تیم ملی را نیز تجربه کند اما هیچگاه در فوتبال ایران تبدیل به مرد اول نیمکت هیچ تیمی نشد. سرمربی سابق فیلادلفیا، سن دیگو اسپیریت، کلیولند فورس و غیره بعد از دستیاری در تیم ملی بانوان آمریکا اکنون در تیم ملی زیر 18 ساله های این کشور فعالیت دارد.


شاگرد مورینیو در بریتانیا

 

998484


ابوذر نوغانی البته هنوز در ابتدای راه قرار داد اما این انزلیچی که در تیم های پایه کاردیف سیتی انگلستان فعالیت می کند از چهره های مطرح این لیست است. نوغانی در کارنامه خود یک دوره حضور در کلاس های مورینیو را ثبت کرده و اکنون نیز مدارج ترقی را در تیم های پایه کادریف پشت سر می گذارد.


ناصر حجازی و تحول در فوتبال بنگلادش

 

1081278


حضور در محمدان بنگلادش و پیروزی برابر پرسپولیس ایران برای یک تیم بنگلادشی شاید بزرگترین افتخار فوتبال این کشور کوچک باشد که بعد از حضور اسطوره دروازه بانی ایران متحول شد. حضور حجازی در این کشور باعث شد تا تیم ملی بنگلادش که یکی از تیم های ضعیف بود به تیمی بهتر نزدیک شود تا جایی که این تیم توانست یقه تیم ملی ایران را گرفت.


در کنار این افراد البته سرمربیان دیگری بودند که در تیم های مختلف به ویژه در لیگ های آسیایی فعالیت داشتند.

 

تیم های معمولی اروپایی در سال های دور
عباس رضوی در سال های اوایل دهه 60 تجربه حضور در لیگ سوئد و مجارستان را در کارنامه خود دارد و بهمن فروتن در لیگ های دسته سوم آلمان نیز فعالیت کرد که البته هرگز به سطح بالاتر نرسیدند.

 

لیگ امارات مقصد همیشگی مربیان قدیمی
اصغر شرفی، منصور پورحیدری، همایون شاهرخی، جلال طالبی، حسن حبیبی، ابراهیم قاسمپور و حسن روشن از جمله مربیان ایرانی بودند که تجربه حضور در لیگ های حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی به ویژه امارات را در کارنامه خود دارند که این حضورها در سالیان گذشته با وجود موفقیت های متعدد به درازا نیانجامید.

 

و دیگران
اردشیر پورنعمت که از مدرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا به شمار می رود در کشورهای جنوب شرق آسیا فعالیت طولانی داشت و اکنون نیز یکی از مدرسان مطرح فوتبال است. داریوش یزدانی از سرمربیان جوانی است که در لس آنجلس بلوز فعالیت می کرد و اکنون در تیم های پایه ایالات متحده فعالیت می کند.

البته مربیانی بودند که در سالیان گذشته ادعای حضور در تیم های غیر ایرانی را مطرح کردند که امیر قلعه نویی و پیشنهاد پاختاکور، مجید جلالی و علیرضا منصوریان و پیشنهاد برایتون از جمله این پیشنهادات بودند.

دیدگاه‌ها