کد خبر : 1366328 | 29 مهر 1395 ساعت 12:25 | 34.8K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه اولین هت تریک دوران حرفه ای

مسوت اوزیل؛ تکامل یک نابغه

دوم سپتامبر 2013، روز پایانی نقل و انتقالات تابستانی. در حالی که یک ساعت به پایان زمان نقل و انتقالات باقی مانده،‌آرسنال نهایتا توانست مسوت اوزیل، ستاره وقت رئال مادرید را به خدمت گرفته و او به گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه تبدیل شد.

مسوت اوزیل؛ تکامل یک نابغه

به گزارش "ورزش سه"، این خرید تمام هواداران آرسنال در سرتاسر جهان را به شور و هیجان درآورد که البته طبیعی بود. آرسنال یک سوپراستار خریده بود، بازیکنی که بدون شک در کلاس جهانی است، بازیکنی که بدون شک بهترین بازیساز جهان بود.

 

1151336

 


در آن زمان اوزیل به خاطر پاس‌گل‌های مهم و حساسش به مهاجمین رئال به خصوص رونالدو مشهور شده بود. برای همین عجیب نبود که رونالدو پس از جدایی اوزیل اعلام کند که از این انتقال عصبانی است. چطور می‌توانست عصبانی نباشد. اوزیل در طول 3 فصل 27 پاس گل به رونالدو داده بود، بیش از هر بازیکنی در زمان جدایی اش. در مجموع اوزیل 66 پاس گل در رئال برای هم تیمی‌هایش ارسال کرده بود.


ولی از آن پس اوزیل حتی به بازیکن بهتری در آرسنال تبدیل شد. در فصل دوم حضورش در آرسنال، ونگر تصمیم گرفت او را به عنوان بال چپ بازی دهد. این تغییر باعث شد تا جنجال‌هایی در رابطه با آن به وجود آورد و بسیاری از هواداران آرسنال از این تصمیم انتقاد کردند زیرا اوزیل در آن پست مشخصا راحت نبود. عملکرد نه چندان خوب اوزیل باعث شد تا این نگرانی ها و انتقادات رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد، مخصوصا به جای اینکه او پستی آزاد در خط میانی داشته باشد، بیشتر به عقب بازمی‌گشت و دفاع می‌کرد.

 

 

1151337

 

با این حال حضور طولانی مدت او در این پست باعث شد که رفته رفته به حضور در این پست عادت کند و تاثیر فوق العاده ای در بازی تیمش بگذارد. وظایفی که به او محول شده بود باعث شد تا توان دفاعی او بالا برود و همینطور توان بدنی اش نیز افزایش پیدا کند، دو موردی که در رئال از نقاط ضعف اوزیل به حساب می‌آمد. در واقع هافبک آلمانی در رئال در اواخر بازی تعویض می‌شد و در اوایل حضورش در انگلیس نیز روزنامه ها به او لقب تنبل را داده بودند. با این حال او این شرایط را عوض کرد.


به علاوه او مدت زمان زیادی را به علت مصدومیت از میادین دور بود و حالا می‌توان تفاوت‌ها را به خوبی احساس کرد. با این حال این تغییرات تاثیری در توانایی بازی سازی او نداشته و حتی این توانایی را به اوج رسانده است. او فصل گذشته به عنوان بهترین بازیکن فصل آرسنال انتخاب شد و در حال حاضر تنها یک پاس گل با رکورد پاس گل تاریخ باشگاه یعنی تیری آنری فاصله دارد.

 

1151338

 


در سوی دیگر، این پیشرفت‌ها باعث شده تا او بیشتر در زمین شوت بزند و خودخواه تر از قبل کار کند که به نظر نقطه ضعف فعلی اوست. این فصل اما نشانه‌هایی از تغییراتی مثبت در این زمینه نیز از او دیده می‌شود. به نظر او بیشتر به هم تیمی‌هایش کمک می‌کند. در دیدار روز چهارشنبه مقابل لودوگورتس، پاس او برای والکات که به گل تبدیل شد، اولین پاس گل فصل او بود. با این حال اوزیل همچنان بیشترین پاس درست در یک سوم حریف در لیگ برتر را تا به اینجای فصل به ثبت رسانده، هر چند که در دو بازی اول آرسنال نیز غایب بود.


با این حال چیزی که به کل تغییر کرده،‌ استیل بازی اوست. در فصل های گذشته او به سمت چپ زمین حرکت می‌کرد و سعی می‌کرد روی دروازه موقعیت ایجاد کند و حتی مواقعی که پاس دادن بهترین گزینه نبود نیز پاس می‌داد. این فصل به نظر می‌رسد او حرکاتش را تغییر داده و بیشتر به سمت محوطه جریمه حریف حرکت می‌کند و شوت‌های بیشتری به سمت دروازه حریف می‌زند. هت تریک مقابل لودوگورتس تعداد گل‌های او در این فصل را به عدد 6 رساند که در 8 بازی به ثمر رسیده است و تنها 2 گل با تعداد گل‌های او در 45 بازی فصل گذشته فاصله دارد.

 

1151335

 


ونگر در ابتدای فصل گفته بود که از اوزیل می‌خواهد بیشتر گلزنی کند و به نظر می‌رسد ستاره آلمانی بلاخره در مسیر مورد نظر سرمربی اش قرار گرفته است. اینکه این روند موقتی باشد و یا به سبک دائمی اوزیل تبدیل شده را زمان مشخص می‌کند ولی تماشای آن لذت بخش است و هواداران آرسنال امیدوارند همچنان ادامه داشته باشد.

 

آرسنال علی رغم شروع ضعیف در لیگ برتر، در ادامه روی دور پیروزی افتاده و حتی بسیاری معتقدند که این تیم می تواند مدعی جدی قهرمانی لیگ برتر باشد؛ اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، ونگر به درخشش و گلزنی های اوزیل بسیار نیاز خواهد داشت. آرسنالی ها او را برای رسیدن به جام خریده بودند و به نظر می رسد با این فرم درخشان ستاره آلمانی، توپچی ها بیش از همیشه می توانند رویای فتح یک جام بزرگ را در سر داشته باشند. 

دیدگاه‌ها