کد خبر : 1371948 | 22 آبان 1395 ساعت 09:45 | 71.1K بازدید | 4 دیدگاه

آیا انتقاد آقای خاص از شاگردانش، تاثیر مثبت دارد؟

مورینیو- ستاره ها؛ تاریخچه ای از درگیری

تاریخ موید آن است که اتفاقات فعلی بین مورینیو و مدافعان منچستریونایتد، در گذشته نیز به کرات رخ داده است که البته هر بار، نتایج متفاوتی را به همراه داشته است.

مورینیو- ستاره ها؛ تاریخچه ای از درگیری

به گزارش "ورزش سه"، به نظر می رسد هنوز خشم مورینیو از عملکرد اسمالینگ و لوک شاو به خاطر عملکرد ضعیف این دو بازیکن در دیدار برابر فنرباغچه در ترکیه فروکش نکرده است و علیرغم ایجاد وقفه در بازی های لیگ برتر به علت برگزاری بازی های ملی، عصبانیت مورینیو پا برجا باقی مانده است. این شکل رفتار آقای خاص، تعجب بسیاری از کارشناسان فوتبال جزیره را برانگیخته است و به نظر می رسد او دوری یک ماهه اسمالینگ به علت شکستگی پا را برنتابیده است.

 

اما نکته کاملا مشخص این است که مورینیو از تاثیرات مصاحبه همراه با خشم خود کاملا آگاه بوده است و بررسی روند دوران مربیگری او نشان می دهد که در بعضی از مواقع نیز این نوع از برخورد منتج به تاثیرات مثبتی شده است.

 

البته برای نتیجه گیری در مورد صحیح یا غلط بودن رفتار سرمربی پرتغالی شیاطین سرخ به کمی زمان نیاز داریم اما این دسته از مصاحبه ها، در دوران سرمربیگری وی بارها رخ داده است.

 

ویتور بایا – پورتو

 

ویتور بایا، سال ها بعد در مورد رفتار مورینیو صحبت کرد و اذعان داشت که بعدها متوجه شده که این رفتار بخشی از طرح سرمربی تازه کار آن زمان پورتو بوده است: "او بسیار جوان بود و قصد داشت ابراز وجودی قدرتمندانه در رختکن پورتو داشته باشد و من در این راه قربانی شدم".

 

در آن مقطع، ویتور بایا 32 ساله بود و سنگربان اول تیم ملی پرتغال و بزرگترین باشگاه این کشور، پورتو بود. بایا 6 بار فاتح مسابقات باشگاهی شده بود که یک بار آن در بارسلونا و در دورانی که مورینیو در این باشگاه مشغول به فعالیت بود رخ داده بود. اما پورتو در آن مقطع با سرمربی بلندپرواز و جوان خود نتایج خوبی نمی گرفت و مورینیو با برنامه ای از پیش تعیین شده، ویتور بایا را یک ماه از حضور در تمرینات این تیم منع کرد.

 

 

1156407

 

 

آیا این تنبیه تاثیر مثبتی در شرایط پورتو داشت؟

 

بعد از این جریمه، مورینیو با آغوشی باز از ویتور بایا استقبال کرد و آنها در همان فصل فاتح لیگ پرتغال و جام یوفا شدند و فصل بعد، درخشانترین مقطع تاریخ پورتو با کسب 3 گانه و فتح لیگ قهرمانان زیر نظر مورینیو رقم خورد و نام آقای خاص در فوتبال جهان مطرح شد. پس به نظر می رسد این تنبیه در آن مقطع اثربخش بوده است.

 

آدریان موتو – چلسی

 

همانند دوران حضور در پورتو، مورینیو سلطنت خود در لندن را با اقدامی قدرت نمایانه در مورد یکی از خریدهای گران قیمت این تیم، آدریان موتو در همان روزهای ابتدایی صدرات بر استمفورد بریج آغاز کرد.

 

تست مصرف کوکائین این مهاجم رومانیایی مثبت اعلام شد و مورینیو به سرعت و با این مصاحبه وارد عمل شد: "آدریان موتو در زمان هدایت رانیری به این باشگاه آمده است. پس حضور او مربوط به سر زدن اشتباهی از سوی من نیست اما باید عنوان داشت ارزش هزینه ای که برای او شده است را نداشته و گاهی اوقات در فوتبال، 2 به اضافه 2 برابر با 4 نمی شود".

 

 

1156409

 

 

شرایط آدریان موتو در لندن چگونه پیش رفت؟

 

در نهایت، آقای خاص خواسته خود را عملی کرد و موتو از چلسی اخراج شد و این تیم بدون این مهاجم گران قیمت، روزی های شیرینی را در لیگ جزیره تجربه کرد. همچنین مشکلاتی که در ادامه دوران بازیگری موتو به علت مصرف این مخدر پیش آمد، نشان داد که تصمیم مورینیو در آن مقطع کاملا صحیح بوده است.

 

اما آدریان موتو فصل گذشته و در دورانی که مورینیو شرایط خوبی را در چلسی تجربه نمی کرد، کینه های خود را بروز داد و در مورد سرمربی فعلی یونایتدها گفت: "مورینیو در گذشته به عنوان یک سرمربی عملکرد خوبی داشته است اما به عنوان یک انسان، او رفتار متقلبانه ای را از خود بروز می دهد و به عنوان یک مربی نیز دوران او به سر آمده است.

 

جو کول – چلسی

جو کول، یکی دیگر از خریدهای مورد علاقه رومن آبراموویچ بود که بسیاری او را وارث پل گاسکوئین می دانستند. حتی در ابتدای دوران حضور مورینیو، جو کول عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و تک گل پیروزی بخش آبی های لندن را در برابر لیورپول به ثمر رساند اما مورینیو در مقابل افکار عمومی از عملکرد دفاعی او به شدت انتقاد کرد.

 

مورینیو در این رابطه گفت: "جو کول باید نکات زیادی بیاموزد و از نظر من، او دو چهره دارد یکی بسیار زیبا است اما دیگری اصلا مورد علاقه من نیست. او باید برای حفظ یکی تلاش کرده و سعی بر تغییر دیگر چهره خود کند. هر زمان که جوکول گلزنی می کند، انگار بازی برای او به پایان رسیده است. اما من به 11 بازیکن جنگنده نیاز دارم تا از برتری ما محافظت کنند اما انگار 10 بازیکن در زمین حاضر هستند".

 

 

1156403

 

 

آیا این انتقادات اثربخش بود ؟

 

جو کول موفق شد در کنار چلسی در آن فصل فاتح لیگ برتر شده و به شکل حیرت انگیزی عملکرد خود را بهبود ببخشد و نمایش های او دیگر کمتر لایق شنیدن چنین انتقادی بود. دوران شیرین این هافبک ریزنقش ادامه داشت و مصدومیتی اسف بار در سال 2009، در حالیکه در آن مقطع بهترین بازیکن انگلیس بود، این روند رو به رشد را متوقف کرد. یک سال بعد، او در شرایطی چلسی را ترک کرد که 3 بار با این تیم فاتح لیگ برتر شده بود. سال گذشته، جو کول به تمجید از آقای خاص پرداخت و او را بهترین مربی جهان خطاب کرد.

 

ماریو بالوتلی – اینترمیلان

 

قبل از صدارت مورینیو در اینتر و در دوران هدایت مانچینی، بالوتلی سر و صدای زیادی در فوتبال ایتالیا به راه انداخته بود و موفق شده بود در دومین بازی رسمی خود در لیگ ایتالیا دبل کرده و در سن 17 سالگی، فاتح سری آ و کوپا ایتالیا شود. اما مشکلات از زمانی آغاز شد که آقای خاص پای به میلان گذاشت.

 

مورینیو در اولین مصاحبه در رابطه با بالوتلی گفت: "تا زمانی که من اینجا هستم، اجازه نمی دهم بازیکنی با این سن و سال کمتر از بازیکنانی مانند زانتی، کوردوبا و فیگو تمرین کند".

 

بعد از تساوی برابر رم در نوامبر 2009، مورینیو در رابطه با بالوتلی گفت: "عملکرد او در زمین مسابقه نزدیک به صفر بود اما سیاهه ای دارم که در بسیاری از موارد، بالوتلی فعالیت زیادی از خود نشان داده است"!

 

 

1156408

 

 

این اقدامات آقای خاص نتیجه داد؟

 

تمام کسانی که دوران حرفه ای سوپر ماریو را دنبال کرده اند از شرایط خاص او آگاه هستند و می دانند که او رقم زننده چه اتفاقاتی بوده است. از پوشیدن پیراهن میلان در یک برنامه تلویزیونی در دوران حضور در اردوی رقیب، تا حواشی تمام ناپذیر او حتی تا همین مقطع.

 

نراتزوری ها در آن فصل بعد از 45 سال و علیرغم عدم استفاده از بالوتلی در ترکیب اصلی، فاتح لیگ قهرمانان شدند و این حاشیه ها حتی تا زمان پوشیدن پیراهن منچسترسیتی، میلان و لیورپول نیز از سوپر ماریو فاصله نگرفت.

 

سولی مونتاری – اینترمیلان

 

در سال 2008، سولی مونتاری با خواسته مورینیو از بورتموث به اینتر ملحق شد و در ماه آگوست همان سال، بعد از تنها 30 دقیقه حضور در میدان توسط سرمربی پرتغالی تعویض شد و مورینیو طی مصاحبه ای سراسر خشم در رابطه با شرایط  تغذیه نامناسب این هافبک غنایی صحبت کرد. در ادامه فصل نیز اگرچه مونتاری در بین ارکان ثابت اینتر جایی نداشت، اما به تناوب در میدان حاضر می شد.

 

 

1156400

 

 

آیا این رفتار در روند بازی سولی مونتاری داشت؟

 

اگرچه سولی مونتاری در ترکیب مورینیو عنصری کلیدی و تاثیرگذار محسوب نمی شد، اما در سه گانه باشکوه نراتزوری ها بی تاثیر نبود و در طول فصل و در هنگام نیاز، عصای دست سرمربی فعلی منچستریونایتد لقب گرفت. شاید درخشانترین لحظه مونتاری در اینتر را بتوان پیروزی آبی و مشکی ها با تک گل این بازیکن در برابر یوونتوس دانست.

 

مونتاری در رابطه با مورینیو گفت: "در رفتار مورینیو هرگز اثری از دوز و کلک نبود و او یک انسان واقعی بود. زمانی شما در ترکیب دلخواه او قرار می گیرید که به شما اعتماد داشته باشد و در غیر این صورت، او باکمال صداقت شما را در جریان ایده هایش قرار خواهد داد.

 

ایکر کاسیاس - رئال مادرید

 

حذف دروازه بانی که قبل از حضور مورینیو، بهترین سنگربان جهان لقب گرفته بود، باعث شد تا حجم زیادی از محبوبیت سرمربی پرتغالی در سانتیاگوبرنابئو تحت الشعاع قرار بگیرد. تنها چند ماه بعد از حضور مورینیو در مادرید، روابط به سردی گرایید و بعد از مدتی، آدان، سنگربان جوان آن مقطع کهکشانی ها به فاتح جام جهانی و جام ملت های اروپا ترجیح داده شد.

 

مدتی بعد، مورینیو ترجیح داد تا دیگو لوپز از ویارئال را به خدمت بگیرد و در این رابطه به کوتاهی گفت: "خیلی ساده است، من دیگو لوپز راترجیح می دهم و تمام ماجرا از این قرار است".

 

 

1156406

 

 

آیا رفتار مورینیو با کاسیاس منطقی بود؟

مورینیو در رختکن لوس بلانکوس به مهم ترین فرد تبدیل شد و آنها توانستند تا حدی در مقابل بهترین بارسلونا تاریخ قد علم کنند و رئال مادرید در سال 2012 لالیگای رکوردها را فتح کرد. اما در نهایت اپوزیسیون کاسیاس به همراه سرخیو راموس و په په موفق شدند نبض قدرت در رختکن کهکشانی ها را در دست گیرند و مورینیو در پایان فصل سوم از این تیم جدا شد. کاسیاس نیز دوران نسبتا خوبی را بعد از جدایی آقای خاص سپری کرد و به عنوان کاپیتان قوهای سپید، فاتح لیگ قهرمانان شد.

 

کریس رونالدو – رئال مادرید

علیرغم وجود دوست و مدیربرنامه مشترک به نام خورخه مندس، شواهد بر آن است که رابطه مورینیو و رونالدو از ابتدا نیز خیلی دوستانه نبوده است. گرانترین بازیکن تاریخ فوتبال و بهترین گلزن تاریخ کهکشانی ها، همانند یک بازیکن مطیع و فرمانبر در سلطنت مورینیو ایفای نقش نکرد اما آقای خاص ترجیح داد تا اخبار این روابط از رختکن خارج نشود.

 

مورینیو در این خصوص گفت: "زمانی که از نقطه نظر تاکتیکی و به این دلیل که معتقد بودم رونالدو هنوز هم می تواند بهتر از این باشد،  به او انتقادی وارد می کردم، او هرگز نظرات من را نمی پذیرفت. کریستیانو معتقد است که همه چیز را می داند و هیچ یک از مربیان جهان نمی توانند باعث رشد و بهتر شدن او بشوند".

 

 

1156404

 

 

روابط CR7 و آقای خاص چه نتیجه ای داشت؟

 

تجربیات مربوط به کاسیاس و رونالدو به آقای خاص ثابت کرد که شرایط رختکن سانتیاگو برنابئو با تمام تیم های جهان متفاوت است. رونالدو بدون شک یکی از 2 فوتبالیست برجسته نسل اخیر بوده و قدرت زیادی در رختکن کهکشانی دارد. فصل مشترک دو فوق ستاره پرتغالی دنیای فوتبال، با دوران اسف بار و بدون جام در سال 2013 به پایان رسید.

 

خوان ماتا – چلسی

 

حتی انتخاب این وینگر اسپانیایی به عنوان مرد سال فوتبال جزیره نیز باعث نشد تا تیغ انتقادات مورینیو گریبان ماتا را نگیرد. ماتا که بهترین بازیکن چلسی از نگاه هواداران بود، از نظر کلامی هیچگاه مورد شماتت آقای خاص قرار نگرفت اما تا پایان ماه دسامبر تنها در 5 بازی به میدان رفت و در هیچ کدام از این مسابقات تمام طول 90 دقیقه در میدان حاضر نبود.

 

 

1156405

 

 

سرنوشت ماتا در استمفوردبریج؟

 

بعد از تنها 6 ماه، داستان رابطه ماتا و مورینیو با پیوستن این هافبک اسپانیایی به جمع بازیکنان شیاطین سرخ به پایان رسید و چلسی سال بعد را با عنوان قهرمانی به پایان رساند. مورینیو بعدها اعتراف کرد که هرگز تمایلی به فروش ماتا نداشته و خود او سودای جدایی سر داده است. در جام خیریه و در ورزشگاه ویمبلی، ماتا تنها بعد از 28 دقیقه تعویض شد اما امروز ماتا تبدیل به یکی از بازیکنان مورد اعتماد آقای خاص در رختکن شیاطین سرخ شده است.

 

نمانیا ماتیچ – چلسی

 

تعویض کردن بازیکنی که به عنوان یار تعویضی وارد میدان شده است، پیام روشنی دارد. در دیدار برابر ساتهمپتون، ماتیچ به عنوان بازیکن تعویضی وارد میدان شد و تنها 28 دقیقه بعد دوباره به سمت نیمکت فراخوانده شد. علیرغم شکست 1-3 چلسی در آن دیدار، مشخصا مورینیو نظر مساعدی نسبت به عملکرد این هافبک صرب تبار نداشت.

 

مورینیو در این رابطه گفت: "هیچ قصدی برای تحقیر ماتیچ نداشتم. من در تمام طول زندگی قصد تحقیر کردن هیچ کس، خصوصا بازیکنانم را نداشته ام زیرا واقعا به آنها علاقمند بوده و اعتماد متقابلی بین ما برقرار است. اما بعضی از اوقات، بازیکنان در شرایط خوبی قرار ندارند که ماتیچ در حال حاضر در چنین موقعیتی است. او خیلی خوب دفاع نمی کند، در هنگام حمل توپ اشتباهات زیادی مرتکب شده و در تصمیم گیری ضعیف عمل می کند".

 

 

1156402

 

 

شرایط نمانیا ماتیچ در جمع آبی های لندن؟

 

این اتفاقات همزمان با بدترین فصل دوران مربیگری آقای خاص همراه بود و همه چیز در ماه دسامبر به پایان رسید. حالا نمانیا ماتیچ نیز روزهای دشوار را فراموش کرده و در فرم خوبی قرار دارد.

 

ماتیچ در مورد آن اتفاقات گفت: "قبل از اینکه یک فوتبالبست باشم، یک مرد هستم و این اتفاقات احساس بسیار بدی برای من به ارمغان آورد. علیرغم این مسائل، من عکس العملی نشان ندادم و سعی کردم حرفه ای برخورد کنم. من به باشگاه و پیراهن این تیم احترام گذاشته و ترجیح دادم سکوت کنم. این در شرایطی بود که بسیاری از بازیکنان به سرمربی تیم عکس العمل نشان دادند اما من چیزی نگفتم و این شرایط بسیار دشوار بود".

 

منبع: دیلی میل

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها