کد خبر : 1415669 | 24 اردیبهشت 1396 ساعت 15:35 | 18.4K بازدید | 0 دیدگاه

گفت و گو با هومن افاضلی درباره دیدارش از باشگاه بایرن مونیخ

بایرن و رازهایش، در گفت‌وگو با هومن افاضلی

در روزهایی که لیگ ایران به پایان رسیده، مربیان فوتبال ایران برنامه‌های متفاوتی دارند.

بایرن و رازهایش، در گفت‌وگو با هومن افاضلی 

به گزارش "ورزش سه"، هومن افاضلی ترجیح داده این روزها به دعوت باشگاه بایرن، در شهر مونیخ از این باشگاه دیدار کند و روی پیشرفت بایرن در زمینه‌های مختلف تحقیق کند درباره چیزهایی که تا به حال هیچ هموطن دیگری انها را ندیده و بررسی نکرده. وی پس از آن برای سخنرانی در کنگره پزشکی فیفا، در بارسلونا، راهی این شهر می شود و احتمالا دیداری هم از باشگاه بارسلونا خواهد داشت. 


با سرمربی سابق تیم ملی امید ایران، پس از دیدار از باشگاه بایرن و در استانه سفر به بارسلونا گفت و گو کردیم. 

 

چطور برنامه بازدید از باشگاه بایرن را دردستور کار گذاشتی ؟
-این یک بازدید ویژه بود . اقای کایل مدیر روابط عمومی بایرن در این دیدار، بخش‌هایی را به ما نشان داد که اصولا برای دیدار افراد بیرون از باشگاه مجاز نیست. تمام طبقات با کارت باز میشد و دسترسی افراد به بخش‌های مختلف، تعریف شده بود. مثلا یک مربی اکادمی بایرن نمی‌تواند به محوطه ساختمان اصلی باشگاه وارد شود. تیم اصلی بایرن دو زمین دارد و سایر زمین‌های مجموعه بایرن مختص تیم‌های اکادمی این باشگاه است. البته از ماه جون با افتتاح آکادمی جدید بایرن تیم‌های پایه تمرینات‌شان به «الیانس آرنا» کوچک منتقل خواهد شد. 


-این «الیانس ارنا کوچک» یک مجموعه تازه است؟
بله، این مجموعه را به زودی افتتاح خواهند کرد. توضیحی که درباره محدودیت در دسترسی افراد و تفکیک دسترسی کارکنان دادم، به این دلیل بود که بگویم باشگاه بایرن، بخش‌هایی از ساختمان تیم اصلی خود را که بهش می‌گویند «پرفورمنس سنتر» را حتا به روی برخی از کارکنان خود بسته نگه می‌دارد، تا هر کسی نتواند بفهمد که این باشگاه برای تیم اصلی خود از چه امکاناتی و چه متدهایی استفاده می‌کند.


-خب شما چطور از این بخش‌ها دیدن کردید؟ یعنی با چه محدودیت‌هایی؟
تنها شرطی که اقای «کایل» برای ما گذاشت، این بود که از تجهیزاتی که در ساختمان بود، عکس نگیریم. از زمین های تمرین شروع کنم. زمین شماره 2 که چمن طبیعی دارد و در اختیار تیم اصلی است. زمین شماره یک هم برای ورود بهش، باید کارت داشته باشید. و زمانی که تیم اصلی در آن تمرین دارد، از زمین استفاده می‌شود. این زمین، «هیبرید» است؛ یعنی ترکیبی از چمن مصنوعی و طبیعی. امروز در اروپا بسیاری از استادیوم‌های مهم، از این زمین‌ها استفاده می‌کنند، از جمله «الیانس ارنا». برای هر دو زمین هم از سیستم گرم-کننده استفاده میکنند. 


-برسیم به تجهیزات داخل ساختمان باشگاه
ببینید یک ساختمان قدیمی هست که در دهه 1970 از آن استفاده می‌کردند. به تدریج در همان منطقه «زابرن اشتقاسه» زمین‌های دیگری به مالکیت بایرن درآمد و حالا بایرن چندین ساختمان در این خیابان دارد که مهمترین ساختمان، همان پرفورمنس-سنتر است. و یک بخش پزشکی که دو سال پیش ساخته شد و به پرفورمنس سنتر اضافه شد. این بخش پزشکی، یکی از رازهای باشگاه بایرن است...


-دقیقا مثل مقالاتی که درباره بخش پزشکی میلان و منچستریونایتد منتشر شده؟ یعنی اینکه دسترسی به تکنولوژی‌ها و متدهای کار در این بخش، به شدت محدود شده؟

بله دقیقا. ما البته این شانس را داشتیم که این ساختمان را ببینیم. در ساختمان پرفورمنس سنتر، سه بخش جداگانه وجود دارد، با کاربری های متفاوت؛ از بخش تمرینات بازتوانی برای بازیکنان اسیب دیده، تا تمرینات عضلات ستون فقرات. و همین طور تمرینات مخصوص افزایش قدرت عضلات. در یک بخش دیگر که در طبقه بالای ساختمان قرار دارد، محوطه اماده سازی پیش از بازی را درست کرده اند. همین طور یک لابراتور مخصوص «سنجش سطح خستگی بازیکنان» درست کرده‌اند، که در آن بتوانند احتمال مصدومیت بازیکنان را بسنجند. در قسمت پزشکی، بخش معاینه و تشخیص هم دارند که در آن ام.آر.آی سه-تستا انجام می‌دهند؛ تکنولوژی‌ای که در ایران فقط در یک جا وجود دارد؛ اما باشگاه بایرن خودش این کار را انجام می‌دهد؛ برای تشخیص اسیب‌دیدگی در اثر ضرب دیدگی در جریان بازی؛ جایی که بازیکن بعد از اسیب دیدن در جریان بازی، بلافاصله به آنجا منتقل می‌شود. بخش ماساژ و استخر هم تفکیک شده است؛ در استخر بخش ریکاوری بعد از تمرین و بازی قرار دارد که یکی از مربیان تیم بدنسازی باشگاه با جزییات در مورد پروتکل های ریکاوری تیم توضیح داد. بخش فیزیوتراپی تیم در طبقه دوم و روبروی پله های منتهی به به کلاس تئوری قرار دارد. غذاخوری و اشپزخانه هم در همین طبقه دوم هست و بازیکنان در آنجا غذا می‌خورند اما هر بازیکنی برنامه غذایی ویژه خودش را دارد و متخصص تغذیه تیم هم در اشپزخانه حضوری دائمی  دارد. روزی یک وعده از غذای بازیکنان بر اساس برنامه‌یی که این متخصص با توچه به انالیز بازیکنان تدوین کرده، در باشگاه صرف می‌شود. توضیحاتی که دکتر تغذیه بایرن به من داد درباره برنامه‌ریزی غذایی بازیکنان نیز بسیار جالب بود. 


-درباره بخش کادرفنی چطور؟
یک اتاق بزرگ دارند برای برگزاری جلسات کادرفنی و یک اتاق دیگر هم هست برای بخش انالیز که بلافاصله پس از جلسه تمرین، ویدئوی تمرین ثبت می‌شود و کار تجزیه تحلیل روی تمرین انجام می‌شود. یک جلسه هم با اعضای بخش انالیز بایرن داشتم، درباره اینکه از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند و اینکه پیش از بازی و پس از بازی از نظر زمانی و فرم کار، چگونه عمل می‌کنند. دو تا از نیروهای بخش انالیز برایم درباره تفاوت کار بخش انالیز در دوره گواردیولا با دوره انچلوتی توضیح دادند. 


-به طور کلی چه موضوعی خیلی شما را تحت تاثیر قرار داد؟
ببینید در فوتبال ایران، در رسانه‌ها اغلب بحث‌ها درباره بازی و حواشی آن است. مباحث بسیار کلی عنوان می شود مثلا اینکه این تیم با این سیستم بازی کرد و تیم روبرو با سیستم دیگر. در فوتبال امروز جزئیات بسیار تعیین کننده هستند. حتیمباحث مدیریت اجرایی نیز که توسط مربی انجام می شود می تواند بر روی نتایج فنی اثرگذار باشد.  مثلا مسئله برنامه‌ریزی برای بازی یکی از مهمترین ضعف‌های ما در ایران است؛ یعنی مثلا چهارشنبه در یک شهر دیگر بازی داریم. خب اینکه برنامه‌ریزی کنیم که چه روزی و چه ساعتی و چگونه راهی سفر شویم؛ اینها همه روی بازی تاثیرگذار است. من اینجا درباره برنامه‌ریزی روی بازی پیش‌رو و برنامه تیم پس از بازی انجام شده متناسب با نوع سفر، با چند نیروی باشگاه صحبت کردم. می‌خواهم بگویم که کیفیت بازیکن و زمین، مسائل محسوس برای رسانه‌هاست و همه جا درباره این مسائل محسوس صحبت می‌شود اما مسائلی که بین باشگاه‌ها فاصله کیفی ایجاد می‌کند، این بخش‌های نامحسوس هم هست.

دیدگاه‌ها