کد خبر : 1482109 | 29 آذر 1396 ساعت 10:47 | 66.7K بازدید | 1 دیدگاه

خداحافظی با لوگوی ساده فدراسیون فوتبال

لوگوی جدید هنر دست گرافیست سرشناس

گرافیست ایرانی ساکن کشور امریکا در یکی از آخرین پروژه های طراحی اش لوگوی تازه ای برای فدراسیون فوتبال ایران طراحی کرده است.

لوگوی جدید هنر دست گرافیست سرشناس

به گزارش " ورزش سه" پندار یوسفی گرافیست ایرانی طرح تازه ای برای لوگوی فدراسیون فوتبال ایران با مضمون اتحاد و وحدت به خاطر فوتبال طراحی کرده است. پندار یوسفی امروز یک گرافیست و طراح ایرانی سرشناس است. او کارش را به عنوان یک وبلاگ نویس آماتور آغاز کرد اما بعد ها با طرح و کمیک استریپ هایش به عنوان یک گرافیست مطرح شد. یوسفی با نگاهی به حرف های کارلوس کی روش که بر روی اتحاد کلی جامعه ایران برای موفقیت تیم ملی تاکید دارد لوگوی تازه ای برای فدراسیون فوتبال ایران طراحی کرده است. طرحی که در آن خلاقیت گرافیکی این گرافیست بر پایه اتحاد همگانی برای موفقیت فوتبال ایران به اجرا درآمده است.

 

پندار یوسفی در این باره توضیح داده است:

 

فوتبال محبوب ترین ورزش ایران است و زیر نظر فدراسیون فوتبال فعالیت می کند.  تیم ملی ایران که فدراسیون فوتبال مسئول سازماندهی آن است در سال های اخیر نتایج به نسبت خوبی گرفته است که این امر تا حد زیادی به لطف حضور کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران به دست آمده است که از سال 2011 هدایت این تیم را به عهده دارد.


کی روش البته در این سال ها بارها از عدم برنامه ریزی در فدراسیون فوتبال ایران ناامید شده و چند بار استعفا داده است. موضوع اصلی که کی روش همواره در رسانه ها عنوان می کند، اتحاد و وحدت کلی برای حمایت و موفقیت تیم ملی است. اما جالب است که تیم ملی ایران خود یک نیروی متحد بزرگ است و برای طرفداران ایرانی فارغ از هر نگاه و ایده ای تیم ملی یک عشق در ابعاد جهانی است.

1261135


تمرکز بر اتحاد و وحدت به عنوان ارزش برند فدراسیون فوتبال ایران به نظر می رسد می تواند رویکرد معتبری  باشد. درحالی که ممکن است این برای فدراسیون فوتبال یک اتفاق دلگرم کننده باشد و برای هواداران فوتبال می تواند فراتر از آن نمادی برای اتحاد باشد.

 


تاریخچه لوگو فدراسیون ایران


فدراسیون فوتبال ایران در سال 1920 تاسیس شد و نماد اولیه آن یک طرح کاملا گرافیکی بود. این طرح از سه عنصر ساخته شده بود. شکل کلی داخل قاب یک «ف» فارسی بود که به شکل منحنی در پایین قاب قرار گرفته است که یک مضمون کاملا ایرانی است. نقطه «ف» نیز به یکF  انگلیسی و یک توپ فوتبال تقسیم شده است. این قاب و تلفیق دایره و مربع یک احساس مدرن و جهانی را از این لوگو متبادر می کند.

 

1261136


لوگوی فدراسیون فوتبال ایران بعد از انقلاب یک لوگوی سبک تر از منظر گرافیکی است. در این لوگو فرم و قاب اصلی حفظ شده که این کار قابل قدردانی است اما عناصر گرافیکی کاملا حذف شده و به جای آن نقش توپ فوتبال و پرچم با عناوین فارسی و انگلیسی قرار داده شده است.

 

1261137

 


اتودها و طرح ها


وحدت به عنوان یک موضوع گرافیکی همواره برای مخاطب ایرانی یک چالش بوده است، ایران جامعه ای است که تقریبا همه چیز از نام کشور، نمادهای پرچم، سبک های هنری قبل و پس از اسلام، می تواند موضوعی برای استدلال های متضاد باشد. الزامات من برای این پروژه عبارتند از: رنگ های پرچم  و این که نشانگر فوتبال و دور از شعارهای سیاسی ، اجتماعی و مذهبی باشد.

 

1261130


هنگامی که بحث از نمادهای وحدت ملی می شود نقشه جغرافیای ایرانی به عنوان یک موضوع غیرقابل بحث وجود دارد. نقشه ایران همچنین دارای دو گوش گربه است که می تواند به عنوان یک عنصر گرافیکی مورد استفاده قرار بگیرد. در حالی که سعی می کنم شکل نقشه را  ساده کنم متوجه شدم که می توان آن را به طور قابل توجهی از یک شبکه شش ضلعی درست کرد و اگر فقط یک شش ضلعی را اصلاح کنیم آن طرح مورد توجه به وجود خواهد آمد. از طرفی شبکه های شش گوشه نیز یادآور الگوهای توپ فوتبال هستند. با این حال من تلاش کردم تا این کار را انجام دهم و این را می توانید در طرح ها و جستجوهای اولیه ام ببینید.

 

1261138

 

1261129

 

 

 


لوگوی جدید


در نهایت من به دنبال خلق یک مفهوم تازه رفتم.  به عنوان آخرین تلاش سرسختانه من شکل نهایی لوگوی فدراسیون فوتبال ایران را پیدا کردم و به نظر می رسد این طرح کارکردی به مراتب بهتر داشته باشد.

 

1261126

1261140

 

1261128

 

1261139

 

1261132

1261127

1261133

دیدگاه‌ها