کد خبر : 1494724 | 11 دی 1396 ساعت 14:26 | 25.8K بازدید | 0 دیدگاه

تغییر بزرگ و جابه جایی در راه است 

سپاهان کرانچار؛ چلسی لیگ برتر ایران

زلاتکو کرانچار با شروع نیم فصل دوم رقابت های لیگ برتر سیستم بازی شاگردانش را تغییر داده است.

سپاهان کرانچار؛ چلسی لیگ برتر ایران

به گزارش "ورزش سه" حمیدرضا صدر در آخرین مقاله خود به روی آوردن تیم های لیگ برتری به دفاع سه نفره اشاره کرده و با اشاره به درخشش کونته در لیگ برتر نوشته : « لیگ برتر در فصل پیش به 1-2-4-3 کونته در چلسی و ناتوانی رقبا برای مقابله با مهاجمان آبی پوشی که از دو جناح به سوی محوطه جریمه می تاختند تعلق پیدا کرد. چلسی نخستین تیمی بود که طی پنجاه و سه سال در انگلیس با سه مدافع قهرمان لیگ شد و سایر تیم های جزیره را تحت تاثیر قرار داد. چنان که حداقل هفده تیم از بیست تیم این فصل لیگ برتر حداقل یک بار با سه مدافع بازی های شان را آغاز کرده اند. به قول پوچتینو که با تاتنهام، چلسی را در این فصل شکست داد، بهترین روش برای مقابله با سیستم 1-2-4-3 همان سیستم 1-2-4-3 است. حتی مورینیو هم در این فصل سرخپوش های منچستری را چند بار با سه مدافع، خصوصا برابر تیم های سه دفاعه، راهی میدان کرده.»


حالا به نظر می رسد رفته رفته این سیستم در فوتبال ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و پس از سال ها تیم ها به این سیستم بازگشته اند. در لیگ هفدهم هیچ تیمی به طور مداوم از سیستم دفاع سه نفره استفاده نکرده ولی کرانچار در نیمه دوم دیدار برابر استقلال که آخرین دیدار از دور رفت بازی های لیگ بود، از این سیستم استفاده کرد و در دو دیدار آغازین دور برگشت برابر سایپا و پدیده هم با همین روش بازی های خوبی ارائه داده است.

 

1273435


با مرور بازی های لیگ برتر در لیگ هفدهم متوجه این موضوع می شویم که برخی تیم ها در برخی از مسابقات با توجه به سیستم حریف به دفاع سه نفره روی آورده اند، که از این دست می توان به سیستم گسترش فولاد تبریز و سپیدرود برابر پرسپولیس اشاره کرد.


با این وصف کرانچار که پیش تر با 4 دفاع تیمش را راهی میدان می کرد، با بازگشت عزت پورقاز  از مصدومیت سه ماهه سیستم سه دفاعه را برگزیده است. در استراتژی جدید عزت پورقاز، رحیمی و یزدانی سه مدافع میانی تیم هستند و در مقابل آنها 2 بازیکن در دو گوش چپ و راست به مدافعین کمک می کنند و 2 بازیکن نیز که معمولا سرلک، نویدکیا، کریمی و یا محمود قائدرحمتی هستند در پست هافبک دفاعی قرار دارند. 


خط هجومی سپاهان نیز با جلال علی محمدی در پشت دو مهاجم که معمولا ساسان انصاری و شریفی هستند شکل می گیرد. ترکیبی که با اضافه شدن دو گوش راست و چپ سپاهان که در دیدار برابر پدیده مهرداد محمدی و حسن جعفری بودند، در خط دفاعی و هجومی قدرت بیشتری پیدا می کرد.


یکی از نکات قابل تامل ترکیب سپاهان مقابل پدیده غیبت سعید آقایی بود که پس از 16 بار حضور در ترکیب اصلی برای اولین مرتبه از فهرست 11 نفره ی کرانچار دور ماند تا آینده ی او نیز در تیم با ابهاماتی روبرو شود. کرانچار در مقابل سایپا نیز با پایان نیمه اول این بازیکن را با مهدی شریفی تعویض کرده بود و از مهرداد محمدی در پست وینگر چپ به جای او استفاده کرد. 

 

1273434

 

سرمربی کروات سپاهان که در طول نیم فصل اول نیز بارها سیستم خود را با توجه به بازیکنانی که در اختیار دارد، تغییر می داد حالا در دو بازی پیاپی به سیستم 1-2-4-3 روی آورده و باید ببینیم تا چه زمانی به استفاده از این سیستم که در دو بازی 4 امتیاز شیرین و امیدوارکننده برایش به ارمغان آورده ادامه می دهد.


البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که دو تیم پایتخت نشین این روزها با سیستم 4 دفاعه در حال کسب نتایج خوبی هستند و کرانچار برای کسب سهمیه آسیایی با سیستم جدید کار آسانی در پیش ندارد. درست مانند لیگ برتر جزیره که این روزها منچسترسیتی با سیستم 4 دفاعه تمام تئوری های فصل گذشته را پاک کرده است.

دیدگاه‌ها