کد خبر : 1499270 | 01 بهمن 1396 ساعت 10:44 | 7.6K بازدید | 0 دیدگاه

قهرمان آمریکایی برای آموزش زنان ایرانی به تهران سفر می کند

استارت وزنه برداری زنان با تمجید فدراسیون جهانی

راه اندازی وزنه برداری زنان در ایران با بازتاب گسترده ای در سایت فدراسیون جهانی همراه بوده است.

به گزارش "ورزش سه"، فدراسیون وزنه برداری ایران از سال قبل تصمیم گرفت زمینه راه اندازی بخش زنان را در این فدراسیون فراهم کند. با توجه به تاکید فدراسیون جهانی وزنه برداری قرار است به زودی رکوردگیری رسمی از زنان وزنه بردار ایرانی در تهران انجام شود.

 


رکوردگیری رسمی اواسط بهمن ماه


در ماههای اخیر آموزش این رشته در استان های مختلف با هماهنگی فدراسیون وزنه برداری آغاز شده و قرار است همه داوطلبان از شهرهای سراسر کشور ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه در تهران جمع شوند تا در کمپ تیم ملی رکوردگیری رسمی انجام شود. چند روز قبل بود که تصویری از حضور وزنه برداران تهرانی در کمپ تیم ملی و رکوردگیری آنها توسط سایت فدراسیون منتشر شد که نشان از فعالیت و علاقه زنان به این رشته داشت. 

 


واکنش سایت فدراسیون جهانی


امروز سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری در گزارشی مفصل به راه اندازی این رشته در بخش زنان در ایران پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «در اولین هفته فوریه، زنان و دختران برای اولین بار در رقابت های سنگین وزنه برداری در ایران رقابت خواهند کرد. این اتفاق به برابری جنسیتی در ورزش وزنه‌برداری کمک خواهد کرد؛ ورزشی که 90 سال بر اساس قوانین تنها مردانه بوده است. گروهی از آمریکایی ها برای بار اول 30 سال پیش برای حضور تعدادی از زنان در وزنه‌برداری تلاش کردند. هنوز کارهایی برای انجام وجود دارد. هنوز در برخی از کشورها وزنه‌برداری تنها ورزش مردانه است؛ اگرچه تعداد زیادی مربیان زن، مقامات فنی و مدیران زن در ورزش ایران وجود دارد.»
در ادامه این گزارش به صحبت های رییس فدراسیون وزنه برداری ایران هم اشاره شده است: «علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران اعلام کرد که وزنه‌ زدن سارا احمد، وزنه‌بردار مصری با حجاب در بازی‌های  المپیک ریو برای ایرانیان الهام بخش بوده است. احمد در  المپیک ریو مدال برنز کسب کرد. مرادی امیدوار است که مردم زنان وزنه بردار ایرانی را در مسابقات المپیک توکیو تماشا کنند، گفت.»

 

1277652

 


قهرمان آمریکایی به تهران می آید


در پایان گزارش سایت فدراسیون جهانی از سفر «اورسولا گارزا پاپاندریا» قهرمان زن آمریکایی سابق وزنه برداری جهان خبر داده است. این مربی که هم اکنون در یکی از باشگاههای وزنه برداری در تگزاس آمریکا فعالیت می کند، ۲ بار سابق قهرمانی در المپیک را دارد. او از سفر خود در ماه مارس به تهران خبر داده است. هدف پاپاندریا از این سفر آموزش وزنه برداری به زنان ایرانی اعلام شده است. 

 


هنوز پوشش زنان تایید نشده است!


با اینکه از مدتها قبل بحث فعالیت وزنه برداران زن در ایران مطرح شده و در بخش آموزش فعالیت های گسترده ای صورت گرفته است، هنوز هم پوشش مصوبی برای حضور زنان در مسابقات رسمی و بین المللی وجود ندارد. با اینکه سایت فدراسیون جهانی از احتمال حضور زنان در المپیک ۲۰۲۰ خبر داده، در ابتدا باید پوشش طراحی شده توسط فدراسیون از سوی وزارت ورزش و دیگر نهادهای ذیربط تایید شود تا بانوان علاقه مند به این رشته بتوانند در مسابقات رسمی هم با حجاب اسلامی شرکت کنند.

دیدگاه‌ها