کد خبر : 1507945 | 08 اسفند 1396 ساعت 00:00 | 68.1K بازدید | 0 دیدگاه

جدال گلرهای سابق و فعلی تیم ملی؛

رحمتی – بیرانوند؛ شماره یک کیست؟

دروازه بان های سابق و فعلی تیم ملی فوتبال در دربی هشتادوششم درون دروازه تیم هایشان قرار می گیرند.

رحمتی – بیرانوند؛ شماره یک کیست؟

به گزارش "ورزش سه"، روز پنجشنبه هفته جاری تیم های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برای هشتادوششمین بار به مصاف یکدیگر می روند. در این بازی ترکیب تیم ها ویژگی های جالبی خواهد داشت و نفرات مختلف، تقابل های خاصی را با هم رقم می زنند.

 

یکی از نکاتی که همیشه در این بازی حساس مورد توجه بوده است، دروازه بان های دو تیم هستند و اینکه چه کسانی به عنوان سنگربان تیم های سرخ و آبی پایتخت، وارد میدان می شوند. اگرچه معمولا دروازه بان هایی که در چند بازی قبل از دربی برای تیمشان بازی کرده اند، از سوی مربیان برای دربی هم انتخاب می شوند، در موقعیت فعلی و برای مشخص شدن گلرهای سرخابی ها در دربی 86، شرایط کمی متفاوت بود.

 

قبل از شهرآورد هشتادوششم، هر دو دروازه بان استقلال و پرسپولیس در خطر از دست دادن دربی قرار داشتند. سنگربان همیشگی سرخ ها در دو فصل اخیر، یعنی علیرضا بیرانوند، به دلیل 2 اخطاره بودن در دیدار مقابل استقلال خوزستان از سوی برانکو اجازه بازی پیدا نکرد و جای خود را در ترکیب اصلی به رادوشویچ داد. مشکلی که برانکو برای دروازه بان اصلی خود داشت، گریبانگیر شفر هم بود. سرمربی آبی های پایتخت هم سید حسین حسینی را دو اخطاره می دید و نگران از دست دادن او برای دربی بود؛ اما تصمیمی متفاوت با برانکو گرفت و به دروازه بان جوانش در بازی با فولاد بازی داد. حسینی اما در آخرین دقایق این بازی با کارت زرد داور جریمه شد و دیدار سنتی استقلال را از دست داد.

 

بدین ترتیب دروازه بان های سرخابی ها در دربی مشخص شدند و باید روز پنجشنبه تقابل علیرضا بیرانوند و سید مهدی رحمتی را شاهد باشیم. به واسطه تجربه بالای رحمتی در استقلال و تیم ملی، این جدال می تواند جذابیت های دربی 86 پایتخت را بیشتر از قبل کند.

 


- نبرد صاحبان دستکش تیم ملی

دروازه بان باتجربه تیم استقلال سال ها برای تیم ملی ایران بازی کرده و نزدیک به 80 بازی ملی در کارنامه خود دارد. رحمتی اگرچه در مقطع بدی با کی روش به اختلاف خورد و ادامه حضور در تیم ملی را از دست داد، اما در آخرین بازی هایی که درون چارچوب دروازه ایران ایستاد، نمایش های فوق العاده ای از خود به جا گذاشت و قطعا یکی از ارکان مهم صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 برزیل بود.
در سمت مقابل علیرضا بیرانوند که از جام ملتهای سال 2015 در فهرست ملی پوشان حضور داشت، رفته رفته با درخشش در لیگ نظر کی روش را به خود جلب کرد و از دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه به گلر شماره یک تیم ملی تبدیل شد. او در دیدارهای مقدماتی عملکرد خوبی داشت و سهم قابل توجهی در ثبت رکورد خارق العاده تیم ایران در زمینه دفاعی داشت. از این حیث می توان تقابل رحمتی و بیرانوند را دیدار گلرهای تاثیرگذار تیم ملی در زمان های گذشته و حال تلقی کرد.

 

 

- ماجراهای بیرانوند و استقلال؛ از رفاقت تا تقابل

گلر شماره یک تیم ملی در زمان حضور علیرضا منصوریان در نفت تهران درخشش فوق العاده ای در لیگ داشت و در فصل 94-95 توجه سرخابی ها را به خود جلب کرد و از اواسط لیگ تقریبا برایش مسجل بود که در فصل بعدی می تواند در یکی از تیم های بزرگ تهران دروازه‌بانی کند. بیرانوند در روزهایی که تیتر یک رسانه های مختلف ورزشی شده بود، به باشگاه استقلال خیلی نزدیک به نظر می رسید و عده ای که او را استقلالی می دانستند، پیوستن این گلر به آبی های پایتخت را قطعی قلمداد می کردند. اتفاقی که در ادامه افتاد؛ اما متفاوت بود؛ سیدمهدی رحمتی در اواسط فصل قرارداد خود را به مدت سه فصل با آبی ها تمدید کرد و به نوعی آب پاکی را روی دست همه گزینه های احتمالی پیوستن به استقلال ریخت تا آنها بدانند رحمتی از جمع آبی ها رفتنی نیست. پس از این اتفاق و با رسیدن هفته های پایانی، زمزمه های پرسپولیسی بودن علیرضا بیرانوند هرچه بیشتر در رسانه ها و بین هواداران پخش شد. بیرانوند که پیش از آن هم گفته بود استقلالی است؛ اما ممکن است به هر تیمی برود، هر هفته به پرسپولیس نزدیک تر می‌شد و در پایان راهی این تیم شد. پرسپولیسی شدن بیرانوند مبدأ بسیاری از حواشی بود و هواداران هر دو تیم واکنش های مختلفی نسبت به این اتفاق نشان دادند.

 

 

- مدیریت حواشی، تفاوت بزرگ دو گلر

این دو بازیکن در سال های اخیر خواسته یا ناخواسته درگیر حواشی مختلفی بوده اند. بیرانوند از روزی که پرسپولیسی شد، از سوی عده ای از هواداران سرخ ها پذیرفته نشد و در طول این دو فصل اخیر، مصاحبه هایی انجام داده که منجر به چالش های عجیبی شد. نشان دادن هیس به هواداران، صحبت های عجیب درباره ترک پرسپولیس و اظهاراتی پس از قهرمانی فصل پیش، رابطه گلر یک تیم ملی با هواداران پرسپولیس را بارها دچار نوسان کرد. در آخرین مورد هم پس از بازی با السد قطر و دریافت 3 گل از این تیم، انتقاداتی علیه او صورت گرفت. سید مهدی رحمتی هم در استقلال روزهای خاصی را پشت سر گذاشته است. او البته تفاوت مهمی با بیرانوند دارد و تجربه بسیار بیشتری در استقلال اندوخته است. سید مهدی رحمتی چند سالی است که کاپیتان آبی های پایتخت محسوب می شود. حواشی اطراف رحمتی هم اجتناب ناپذیر و از جنس خودش بوده و او نیز روزهای سختی را در استقلال گذرانده است. دربی برگشت فصل گذشته، آخرین حضور رحمتی در مقابل پرسپولیس بود که در پایان بازی به درگیری او و سید جلال حسینی انجامید و رحمتی پس از آن با چند جلسه محرومیت مواجه شد. البته رحمتی در این فصل هم که نیمکت نشینی را تجربه کرد و هم در بازی های مهم در ترکیب استقلال قرار گرفت، نشان داده که از تجربیات دوران بازیگری اش به خوبی بهره برده است.

 

 

- حسرت بزرگ بیرانوند مقابل رحمتی در دربی

زمانی که بیرانوند در تیم نفت حضور داشت، تقابل های مختلفی با استقلال و سید مهدی رحمتی داشته و سابقه پیروزی برابر آبی های پایتخت را نیز دارد. در لباس پرسپولیس اما او هرگز مقابل رحمتی موفق نبوده است. دو تقابل فصل پیش سرخابی ها که با حضور بیرانوند و رحمتی در دروازه دو تیم همراه بود، یک تساوی و یک برد برای استقلال را به دنبال داشت. در بازی رفت فصل جاری هم که بیرانوند با پرسپولیس برنده دربی شد، سید مهدی رحمتی دروازه بان استقلال نبود و حسینی در آن بازی فیکس بود. بدین ترتیب بیرانوند در سومین دربی رودررو با رحمتی، به دنبال نخستین پیروزی برابر این دروازه بان باتجربه خواهد بود.

دیدگاه‌ها