کد خبر : 1508250 | 09 اسفند 1396 ساعت 11:41 | 68.9K بازدید | 0 دیدگاه

سه ماه فوتبال تمرین کردم

باران کوثری: اسم نبرید ربطی به نیلوفر اردلان ندارد

در روزهایی که برخی از قهرمانان زن ورزش ایران با مشکل خروج از کشور توسط همسرانشان مواجه شدند اکران فیلم «عرق سرد» با محوریت این موضوع در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت.

باران کوثری: اسم نبرید ربطی به نیلوفر اردلان ندارد

به گزارش " ورزش سه" فیلم عرق سرد در جشنواره سی و ششم فجر یکی از فیلم های متفاوت و بحث برانگیز بود. داستان این فیلم برگرفته از یک اتفاق واقعی در فوتبال بانوان ایران است که در آن یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی فوتسال بانوان ایران، با مشکل خروج از کشور همراه تیم ملی به دلیل عدم اجازه همسرش مواجه می شود. باران کوثری در این فیلم نقش بازیکن تیم ملی فوتسال بانوان ایران را بازی کرده است. او البته به واسطه اینکه فرزند جهانگیر کوثری بازیکن سابق تیم های راه آهن و استقلال و گزارشگر و برنامه ساز ورزشی است با فوتبال غریبه نیست. باران کوثری همانطور که پیش از این در خبرها آمده بود او برای رسیدن به این نقش تمرینات دشواری را انجام داد و حتی  چند کیلو وزن کم کرد تا بتواند نقش گلزن تیم ملی فوتسال بانوان ایران را بازی کند. «عرق سرد» با وجود ایرادات حقوقی که به فیلمنامه آن وارد است توانست در جشنواره مورد اقبال قرار بگیرد چرا که یکی از چالش های بزرگ ورزشکاران زن ایرانی را مطرح می کرد چرا که در ورزش زنان ایران چندین چهره مطرح مثل زهرا نعمتی ، نیلوفر اردلان و... با مشکل خروج از کشور به دلیل عدم صدور مجوز از سوی همسرشان مواجه شدند. ماجرایی که حتی باعث شد تا برخی فدراسیون ها برای گرفتن رضایت همسر قهرمانان و ورزشکاران زن ، دست به جیب شده و رضایت همسران با پرداخت مبالغی به دست بیاورد! باران کوثری درباره این فیلم با روزنامه سازندگی گفت و گویی انجام داده که در زیر می خوانید:

 


 درباره حضور در بازی ایران و سوریه بگویید.
من به واسطه پدرم با فوتبال آشنایی داشتم اما بعد از فیلم عرق سرد و تحقیقاتی که برای این فیلم انجام دادم و لطفی که بچه های تیم ملی چه الان و چه تیم ملی گذشته به من داشتند در جریان بازی های تیم ملی قرار گرفتم و فکر می کنم برای ما که مدعی هستیم و دلمان می خواهد ورود بانوان به استادیوم آزاد شود و دلمان می خواهد بازی های مردان را هم ببینیم قدم اول از فوتبال و ورزش زنان حمایت کنیم من هم نه فقط برای اعلام حمایت خودم بلکه برای لذت بردن خودم و برای تشویق کردن این بچه ها و برای ورزشی که دوست دارم امروز به تماشای این بازی آمدم.

 


 خودتان هم فوتبال بازی می کردید؟
برای تحقیقات همان فیلم.

 


 نمی خواهید ادامه بدهید؟
کار سختی است و به نظرم کار تمام وقتی است همانقدر که بازیگری تمام وقت است فوتبال بازی کردن هم یک وقت کامل و تمرکز زیاد می خواهد من باید این تمرکز را روی بازیگری ام بگذارم.

 


 درباره عرق سرد بیشتر توضیح بدهید. اینکه چطور وزن کم کردید و این نقش چطور بود؟
نقش خیلی درخشانی بود و تنها یک بخش سختی آن وزن کم کردن بود که من به کمک مربی های بدنسازی ام خانم طنین نراقی و پریا نوروزی که خودشان قبلا بازیکن های تیم ملی فوتبال و فوتسال بودند این کار را کردم برای اینکه فقط وزن کم نمی کردیم خودمان را آماده می کردیم برای اینکه من بتوانم فوتبال هم بازی کنم. به لطف خانم مظفر و بچه های تیم ملی فوتسال و بچه هایی که قبلا تیم ملی فوتسال بودند این کار را کردیم و واقعا روز آخر به آنها گفتم خواهرانه کنار من بودید که من بتوانم این نقش را آماده کنم همه اینها باعث می شد یک نقش چالش برانگیزی باشد چون این خیلی فیلم ضروری ای بود و باید حتما ساخته می شد نه فقط به گواه من، به گواه همه ورزشکارانی که این فیلم را دیدند چه زن و چه مرد، جدا از بحث قانونی خیلی خوشحالم اگر نقش کوچکی بازی کرده باشم، به قول مربی تیم ملی کشتی بانوان به من دایرکت زده بود که ممنون از اینکه ورزشکاران زن را مرئی کردید و من واقعا خوشحالم اگر نقش کوچکی داشته باشم برای اینکه ورزش بانوان هم لانسه شود و همانقدر که به ورزش مردان می پردازند نه، اما همانقدر که حقش است هم به ورزش زنان توجه شود و هم بودجه تخصص بگیرد خیلی خوشحالم

 


 خیلی ها انتظار داشتند شما جایزه بگیرید.
هر فیلمی باید یک تعدادی جایزه بگیرد فیلم ما هم از سه فیلم موفق جشنواره بود. ما سه جایزه خیلی مهم گرفتیم و در 8 رشته مهم کاندید شدیم و برای اولین بار در جشنواره فجر یک فیلم 5بازیگرش کاندید شدند. این فیلم رکورددار است ضمن اینکه استقبال مردم از آن خیلی درجه یک بود و از نظر من فیلم ما موفق بود. اگر بخواهیم دانه دانه جوایز را بررسی کنیم این از قواعد هیچ جشنواره ای در دنیا نیست ضمن اینکه بازی ای در بازیگری زن جایزه گرفته که خیلی بازی درجه یکی بوده.

 

 

شما وقتی خودتان را جای نیلوفر اردلان با آن مشکلاتش می گذاشتید...
اسم نبرید. این فیلم براساس زندگی هیچ ورزشکار مشخصی نیست.

 


 درباره بحث ممنوع الخروجی ورزشکاران زن حستان چطور بود؟
خیلی حس بدی است. در حقیقت زور دارد که یک ناحقی براساس قانون به آدم اعمال شود. انگار تو را در یک اتاق بیندازند و در را ببندند وقتی به عنوان یک زن یا یک انسان نمی توانی برای زندگی خودت تصمیم بگیری و آینده حرفه ای و شخصی تو وابسته به تصمیم شخصی یک انسانی است که می تواند به خاطر انتقام به تو اجازه ندهد. من خیلی خوشحالم که نقش افروز اردستانی را بازی کردم برای اینکه به نظرم همه زنانی را نمایندگی می کند که به نوعی یک حق انسانی از آنها دریغ شده.

 


 گفتید آشنایی شما با فوتبال به خاطر پدر بوده. کلا به چه ورزشی علاقه دارید؟
با فوتبال فقط آشنا هستم و برای همین عرق سرد سه ماهی با بچه ها تمرین می کردم. فوتبال به نظرم خیلی سخت است و وقت زیادی می خواهد من دلم می خواهد اگر وارد کاری می شوم در آن خیلی خوب باشم واگر بخواهم در فوتبال خوب باشم باید وقت خیلی زیاد و صددرصد تمرکز و توان آدم را می خواهد که من انتخاب کرده ام آن تمرکز و توان را روی بازیگری بگذارم.

 


منبع: روزنامه سازندگی

 

دیدگاه‌ها