کد خبر : 1522833 | 19 اردیبهشت 1397 ساعت 10:09 | 27.2K بازدید | 0 دیدگاه

پرسپولیس چگونه الجزیره را احیا کرد؟

وقتی السد در تهران با گل به خودی پورعلی گنجی مقدمات صدرنشینی پرسپولیس را فراهم کرد هیچ کس نمی‌توانست تصور کند الجزیره مقابل تیم برانکو حتی با در نظر گرفتن افت نسبی‌اش قد علم کند.

پرسپولیس چگونه الجزیره را احیا کرد؟

به گزارش "ورزش سه" ، آمارها حکایت از چهار پیروزی شیرین در امارات و مقابل نمایندگان این کشور داشت؛ حریفانی که مدل بازی‌شان به پرسپولیس می‌آید و شکست دادن‌شان اصلا کار سختی نیست، این را می‌گذاشتیم کنار افت وحشتناک الجزیره. تیمی که بعد از قهرمانی دو فصل قبل در فصل اخیر رده نازل هفتم را از آن خود کرد و در 5 بازی اخیرش شکست خورده بود. از الجزیره بازی با تراکتورسازی بحران‌زده را به خاطر می‌آوردیم که چطور با خوش‌شانسی یک امتیاز از تبریز برد و چقدر تحت فشار بود. صعود این تیم با 8 امتیاز و در شرایطی برابر با الغرافه هم ثابت می‌کرد تیم تن کاته حتی در خانه هم نمی‌تواند پرسپولیس را آزار دهد.


همه اینها را می‌دانستیم اما نوشته بودیم چهارمین خط دفاع ضعیف لیگ امارات همانقدر که راحت گل می‌خورد راحت گل می‌زند و در فاز حمله با اتکا به سه ستاره‌ای که در پیشانی خود دارد اشتباهات فردی بازیکنان را جریمه خواهد کرد. حواس‌مان نبود که الجزیره در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کند و اینجا هر اشتباه فردی با جریمه‌ای سخت مواجه می‌شود. اما پرسپولیس فقط دچار اشتباه فردی نشد. جدا از گاف بزرگ خلیل‌زاده که منجر به ثبت گل اول شد الجزیره تیم بهتر نیمه دوم بود و بازی را برد. خط دفاع پرسپولیس در ابوظبی عملکردی فاجعه‌بار داشت. درست مثل بازی رفت با السد. آن شب شاید می‌شد به قدرت بالای السد به‌عنوان یکی از بهترین‌های غرب آسیا اشاره داشت اما کیفیت الجزیره با السد قابل قیاس نبود و این باخت عجیب به نظر می‌رسید.


عملکرد زوج انصاری – شجاع وحشتناک بود. انگار نه انگار که این زوج یک سال قبل مقابل الاهلی ده نفره در یک چهارم نهایی همین مسابقات و در همین ورزشگاه درخشیده بودند. وا دادن آنها مقابل مبخوط در گل نخست و تونلی که از میان این دو نفر باز شد تا رومارینیو گل دوم را به ثمر برساند لحظاتی فاجعه بار را برای بهترین خط دفاعی لیگ برتر ایران و یکی از بهترین خطوط دفاعی مرحله گروهی لیگ قهرمانان ثبت کرد. روزی که پرسپولیس غیبت سیدجلال را فریاد کشید و در بی‌خیالی محض شاهد احیای بازیکنانی مثل مبخوط و رومارینیو بود.


الجزیره و تن کاته درس بزرگی به پرسپولیس دادند. آنها با تواضع بسیار در قبال قدرت پرسپولیس و ظرفیت بالای حریف‌شان در نیمه دوم با آنالیز درست نشان دادند برتری یک مسابقه فوتبال نه روی کاغذ و آمارها بلکه با رقم زدن مسائل فنی در زمین مسابقه رخ می‌دهد. تعویض بین دو نیمه تن کاته فوق‌العاده بود و بازیکن تازه وارد روی دو گل تاثیر داشت. غیر از این مربی هلندی با شناخت دقیق از نحوه بازی پرسپولیس در نیمه دوم راه نفوذ صادق محرمی به‌عنوان تنها عنصر کاملا تهاجمی تیم را بست و عملا فرشاد احمدزاده را هم از بازی خارج کرد. در این شرایط و با کاستن از توان تهاجمی پرسپولیس و اصرار در ضعف دفاعی و مشکلاتی که مدت هاست در این تیم دیده می‌شود سخت نبود تصور کنیم تیم برانکو در لحظات آخر با شکست در وقت‌های تلف شده غرور از دست رفته الجزیره را زنده کند.


پرسپولیس نمایش ضعیفی در ابوظبی داشت و حالا برای بازی برگشت استرس به جان این تیم افتاده چرا که حتما باید برای صعود حریفش را شکست دهد. حریفی که دیگر شرایط گذشته را ندارد. حالا الجزیره بعد از یک دوره رخوت و نزول به لحاظ اعتماد به نفس شرایط متفاوتی پیدا کرده و این را از قیاس صحبت‌های قبل و بعد از بازی تن کاته می‌توان درک کرد. مسوول این اتفاق هم خط دفاع و دفاع تیمی پرسپولیس است.


بدون شک پرسپولیس در تهران و با حمایت هوادارانش توان از پیش رو برداشتن الجزیره را خواهد داشت و تیم اماراتی در بهترین فرم ممکن نیز برای صعود بخت زیادی نخواهد داشت به شرطی که پرسپولیس با آنچه در ابوظبی ارائه داد متفاوت باشد. همان تیمی که خیلی سخت گل می‌خورد و آنقدر حریفش را تحت فشار می‌گذارد که بیرون رفتن از ورزشگاه آزادی بدون گل خورده غیر ممکن به نظر برسد. برای بازگشت به آن تیم، برانکو کمتر از یک هفته فرصت خواهد داشت و از حالا همه منتظر جبران مافات در تهران هستند.


محمد قراگزلو

دیدگاه‌ها