کد خبر : 1552981 | 20 شهریور 1397 ساعت 13:30 | 26.5K بازدید | 0 دیدگاه

در گذشته ایرانی‌ها تار سبیل گرو می گذاشتند؛

مرزبان: در لیست جدید تیم ملی سیاسی‌کاری شده

علیرضا مرزبان معتقد است که برخی از بازیکنانی که در اردوی ازبکستان حضور دارند، دیگر رنگ تیم ملی را نخواهند دید.

مرزبان: در لیست جدید تیم ملی سیاسی‌کاری شده

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا مرزبان پس از چند ماه دوری از فوتبال ایران بار دیگر هدایت یک تیم لیگ برتری را عهده دار شده و با توجه به چهار بازی پیش روی این تیم که باید دوباره به مصاف استقلال برود و با سایپا و سپاهان بازی کند، بی شک در مرکز توجهات قرار خواهد گرفت. با این چهره گفتگویی در مورد چالش های مختلف حضور در باشگاه نفت مسجد سلیمان و همینطور تیم ملی و انتقاداتی که به آن وارد است، داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

•  پیش از بازگشت به ایران در آلمان به چه فعالیتی مشغول بودید؟


در آلمان که بودم پیگیری فعالیت های کمیته جهانی را داشتیم که بسیار مهم بود. طی این مدت تمریناتی از گلادباخ را دیدم و سفری هم به پراگ داشتم و یک بازی در آن جا دیدم؛  در واقع فوتبال زندگی ما را رقم می زند و همیشه بخشی از کارها و فعالیت های ما را شکل می دهد.

 

•  در مورد بازگشت به فوتبال ایران و پذیرش مسئولیت مربیگری در نفت مسجد سلیمان صحبت می کنید.

 

یکی از دوستان نزدیکم با من تماس گرفت و گفت که تیم و باشگاه نفت مسجد سلیمان وارد بحران بزرگی شده است و پس از 5 بازی سه امتیاز گرفته است؛ گفت اختلافاتی هست که حل شدنی هستند. حس خوبی به این پیشنهاد داشتم. برای من هیچ وقت قلبم تعیین کننده نبوده است. خیلی دوست داشتم برای این تیم بختیاری کار کنم. طبیعی است تیم هایی که بحران دارند این بحران به تمام بخش های باشگاه رسوخ می کند و حتی هواداران  با مسئولان و بازیکنان به مشکل می خوردند، ولی خوشبختانه مسائلی که دارم می بینم اتحاد خیلی خوبی در حال حاضر برقرار است. رابطه کادر فنی با کادر مدیریتی خیلی خوب جلو می رود و ارتباط با هواداران هم خیلی خوب است. به غیر از 3 بازیکن تقریبا به همه بازیکنان 20 درصد پرداختی انجام شده است. الان ارتباطات خیلی خوبی داریم و جلسات زیادی برگزار می کنیم. تشکلیلات را تغییر دادیم و بحث های مالی هم در حال حل شدن است. مسئولان تیم ما به جرات می توانم بگویم که خیلی فعال هستند؛ گاها تا یک شب جلساتمان ادامه پیدا می کند؛ تمام هم و غم ما حل مشکلات تیم است؛ مسئولان تیم بسیار با شخصیت خوب هستند در این بین شخصیت بازیکنان هم برایم جالب است. مطمئن هستم که می توانیم نتایح خوبی بگیریم، چون اتحاد درونی و شخصیتی که دارند قابل احترام است و از تصمیمی که گرفتم صدر در صد راضی هستم. شرایط طوری است که بازیکنان و مدیریت این شانس را می دهند که از بحران خارج شویم و نتایجی بگیریم که تیم در جدول شرایط خوبی پیدا کند.

 

•  شنیده می شود که رابطه خوبی میان هواداران، بازیکنان و مسئولان باشگاه در مسجد سلیمان برقرار نیست.


من به جرات می گویم از روزی که آمدم در میان هواداران بچه های مهربانی دیدم که تیمشان را دوست دارند. از روزی که من آمدم به جز قوت قلب دادن هیچ چیزی ندیدم و تعجب می کنم که این حرف ها در مورد هواداران تیم ما زده می شود؛ بچه هایی خوبی هستند و می دانند باید به تیم کمک کنند.

 

•  آیا بازیکنان تیم شما در حد لیگ برتر هستند و پتانسیل بازی در نفت را دارند؟


من یازده سال است در فوتبال ایران هستم و توانستیم با پرسپولیس سپاهان، پدیده و پیکان قهرمان شویم و نتایج بسیار خوب دیگری در خونه به خونه و ماهشهر گرفتم. چیزی که هست این است که حس خوبی که به تیم دارم به من کمک می کند درک صحیح از پتانسیلی که وجود دارد، به دست بیاورم. این احساس را داشتم و احساسم تایید شد که پتانسیل بازی در لیگ برتر را دارند؛ بازیکنان خوبی داریم و البته باید کیفیت خوبی نشان دهند. خیلی خوشحالم که علیرغم اینکه تحت فشار هستند با تمام تمرکز موجود در تمرینات حاضر می شوند. اعتقادم این است که تیم می تواند همینطوری ادامه دهد من به این بازیکنان اعتماد کردم. تیم به نظرم خوب است ولی چیزی که است به نظرم باید بهتر شویم. البته بازی های خوبی هم داشتیم و این مسئله قابل تقدیر است بازی با پرسپولیس یا فولاد تیم بسیار خوب بازی کرده و به نظرم می توانست حتی سه امتیاز را هم بگیرد. اعتقاد قلبی به بردن را باید ایجاد کنیم؛ انگیزه های درست باید داشته باشیم و خودمان دوباره سازماندهی کنیم.

 

•  تیم شما تا پایان هفته پنجم حتی یک گل هم نزده؛ چرا بخش تهاجمی شما اینقدر مشکل دارد؟


به نظر من مهاجمان خیلی خوبی داریم؛ ما بازیکنانی که داریم که کیفیت خوبی دارند ولی مجموعا وقتی تیمی وارد بحران می شود همه تیم را درگیر می کند؛ شانس های گل ایجاد می شده ولی گل نمی شده؛ باید اعتماد به نفس ایجاد شود؛ هم بحث روانی و هم بحث فنی داریم تیم در بخش هجومی بازیکن خوبی دارد و می توانیم این مشکل را حل کنیم.


•  آیا تمام بازیکنان نظیر میلاد می داووی در دسترس شما هستند؟


همه خیلی خوب دارند تمرین می کنند؛ تیم پزشکی متحد شدند و دست به دست هم دادیم تا هر جا مشکلی وجود درد بررسی می کنیم تا حل کنیم. این موضوع مثل سکه نیست که با برگرداندن آن شرایط را تغییر دهیم و نیاز به زمان داریم.

 

•  آیا شما با تعویق دیدار برابر استقلال تهران مخالف هستید؟ شما در شروع هم باید در دو دیدار سخت به مصاف استقلال بروید؟


اعتقاد قلبی دارم که باید قانون را رعایت کنیم وقتی تیم چند بازیکن دارد که باید در اختیار تیم ملی گذاشته شود؛ طبق قانون این وجود دارد و آرزوی قلبی دارم که استقلال در آسیا موفق شود؛ ما بازی های را که شروع می کنیم دیگر هیچ بازی آسانی نداریم. سایپا سپاهان و دوبار استقلال بازی های پیش روی ما هستند. با تمرکز بالا کار می کنیم. این مسائل که عنوان می شود در مورد تغییر زمان بازی دست ما نیست؛ امیدوارم بازیکنان استقلال هم با موفقیت بازی آسیایی خود را پشت سر بگذارند.

 

•  کی روش با تیم قرارداد امضاء نکرده و گفته طبق یک توافق مردانه و غیر رسمی کار می کنیم تا قرارداد امضاء شود. نظر شما چیست؟


خب اگر واقعا اینطوری باشد، سنت خیلی خوبی است؛ اگر واقعیت داشته باشد حداقل از حیث درست کاری و راستگویی. این همان فرهنگ ایران زمین است. فرهنگ ایران زمانی که می شناسیم بر همین چیزها تکیه دارد. در قدیم فردی پیش بزرگی می رود و می گوید تار سبیل گرو می گذارد؛ اگر واقعا اینطوری باشد که خیلی خوب است. در آلمان هم اینطوری است و وقتی با هم دست می دهند یعنی پای آن خواهند ایستاد.

 

•  خیلی ها به رقم دریافتی کی روش معترضند؛ نظر شما در این زمینه چیست؟


در مورد رقم هم توافقی است که انجام شده و به آقای کی روش هم انتقادی نیست؛ اینکه چقدر به او داده اند به مذاکراتی بستگی دارد که با مسئولان داشته و در واقع نمی توان روی کار یک مربی قیمت گذاشت.


•  به نظر شما انتقادات به کی روش منصفانه است؟


اگر واقع بین باشیم کی روش نتایج فوق العاده ای گرفته  و این کتمان پذیر نیست؛ من از زمانی که سپاهان بودم به برخی از مسائل انتقاد داشتم. آقای کی روش اصلا روی لیگ نظارت ندارد و لیگ های پایه را نمی شناسند. در حالی در کشورهای معتبر دنیا این کار از سوی مربیان انجام می شود. مورد دیگر اینکه به نظرم در انتخاب بازیکنان سیاسی کاری می شود و اصلا این چیز خوبی نیست. نکته مثبت این است که تیم حاشیه ندارد و متحد است؛ انتقادات من به کی روش به خاطر این است که اصلا نظارتی روی فوتبال رده های پایین تر ندارد و این اصلا قابل قبول نیست.
 
وی ادامه داد: دراکسلر 4 سال پیش توسط تیم های پایه به لوو پیشنهاد داده شد و تیم های اصلی با حفظ رابطه با تیم های پایه می توانند نقاط ضعف خود را برطرف کنند. مثلا اگر بازیکنی در تیم 17 ساله های آلمان است و کیفیت این را دارد که بالاتر برود، می رود و این با نظارت لوو انجام می شود؛ در چهار روزی که مسابقات در فوتبال آلمان جریان دارد، لوو و دستیارانش بازی ها را دنبال می کنند، چون انتقاد در آلمان و کشورهایی که به دنبال رشد هستند، زیاد است و این هم به خاطر بحث مالی است که در بخش پایه هزینه می کنند. همینطور همواره جلساتی میان مربیان لیگ یک و دو و مربی تیم ملی برگزار می شود کنند. یکی از انتقاداتی که لوو پس از جام جهانی در مورد نمایش ضعیف آلمان مطرح کرد این بود که  سرعت انتقال بازی از 1.8 ثانیه به 2.2 ثانیه افزایش پیدا کرده است. تخلیل فنی این جریان مهم است؛ آیا پس از جام جهانی تحلیلی در ایران در مورد بازی های ایران انجام شده است؟ این چیزی است که من پیشنهاد کردم و گفتم باید کنگره ای تشکیل دهیم و در بخش های مختلف تیم خود را با قهرمان جهان مقایسه کنید؛ سرعت انتقال توپ در زمین، سرعت بازی؛ انتقال از دفاع به حلمه و بالعکس، سرعت بازیکنان در مسافت های مختلف، میزان دوندگی، قدرت بازیکنان  و  سایر موارد. اما آیا این اتفاق افتاد؛ با این روش ما رشد نمی کنیم ولی با تحلیل های درستی که انجام می شود تیم می تواند در جاهایی که خوب است بهتر شود و جاهایی که خوب نیست را بهبود بخشد.


•  در این صورت یعنی با رفتن کی روش همه چیز دوباره به نقطه صفر بازمی گردد؟


مربی جدید هم که بیاید همین است؛ آکادمی تیم های لیگ برتر ما چند بازیکن به فوتبال معرفی کرده اند؟ چند بازیکن مستعد از آکادمی تیم های پایه بیرون می آید؟ آیا باشگاه های مطرح ما حاضرند برای فوتبال پایه هزینه کنند؟ آیا واقعیت این نیست که در بخش پایه بازیکنان سفارشی هستند؟ آیا واقعیت این نیست که تیم های پایه ما به روش های غیرقانونی درآمدزایی می کنند؟ خب این کار شرافت مندانه نیست؛ سازمان لیگ و فدراسیون باید روی این موضوع نظارت داشته باشند؛ مثلا 20 درصد از درآمدهای این دو سازمان برای تیم های پایه هزینه شود. با این کار فوتبال گارانتی می شود. ما در ایران دیگر زمین خاکی ها را نداریم؛ تمام زمین خاکی ها را گرفتند و آپارتمان ساختند؛ اگر می خواهیم رشد کنیم باید آکادمی های خوبی داشته باشیم و در بخش های مختلف کار کنیم.

•  مرزبان در ادامه به عدم موفقیت تیم امید ایران در بازی های آسیایی و سیاستی که به کار گرفته شد پرداخت.


تیم ملی امید ایران الان رفت به اندونزی و تصمیمات عجیبی گرفتند؛ من قبلا هم گفته بودم که نمی توانید با بچه هایی که سن کمتری دارند به مسابقات بروید، چون اگر ببازند شکست بزرگی می خورند و نمی توانند بلند شوند؛ وقتی شما این کار را می کنید این ها هم از نظر روانی و هم جسمی و هم تاکتیکی در اندازه تیم های مدعی  نیستند و فردا این تیم از نظر شخصیتی دیگر درست نمی شود؛ بعد هم که می رویم و سازمان دهی شده می بازیم؛ ما نمی توانیم روی این مسائل سیاسی کاری کنیم؛ اینطوری نیست؛ شرافت کاری را باید به جوان هایمان یاد دهیم. باید روان شناس های خوبی همراه تیم داشته باشیم؛ سوال این است که چه گارانتی ای وجود دارد که این بازیکنان در سال های آینده هم همراه تیم امید ایران باشند؛ این ها ایرادهایی هستند که کی روش باید حساس باشد. اگر اعتقاد به مردم و ایران دارد باید به این مسائل توجه کند ولی سیاسی کاری می کنیم و دنبال این هستیم که چطور کارهای عجیب و غریب بکنیم.


•  مرزبان در ادامه لیست تیم ملی را به چالش کشید و حرف هایش را ادامه داد.


بعضی از بازیکنانی که به تیم ملی دعوت شده اند را دیگر هرگز در تیم ملی نخواهیم دید؛ ما باید برای این بازی ها بهترین ها را در زمین بگذاریم؛ این یک واقعیت است که در لیست جدید سیاسی کاری شده و این موضوع هم همیشه بوده است. قبل تر از آقای کی روش هم بوده است؛ اینطوری شده که شما بررسی کنید عواقب یک سری تصمیمات را و بعد تصمیم می گیرید؛ ولی ما باید به کیفیت کار خودمان اطمینان داشته باشیم؛ مثلا سیدجلال و وریا را به جام جهانی نمی برند؛ چرا یکی از پرسپولیس و یکی از استقلال؟! واقعا سیاسی کاری نبوده؟! این ها حس من را خراب می کند؛ این مسائل سیاسی کاری است، در حالی که باید کیفیت را نگاه کنیم و کارمان را نگاه کنیم و بازیکنانی را بازی دهیم که اعتقاد داریم.

دیدگاه‌ها