کد خبر : 1553868 | 24 شهریور 1397 ساعت 11:39 | 9K بازدید | 0 دیدگاه

مصوبه کمیته انتقالی به ریاست صفایی فراهانی

پاسخ به یک ابهام؛ فدراسیون فوتبال غیردولتی است

فدراسیون دولتی است یا غیر دولتی؟منع بکارگیری از بازنشسته ها که توسط شورای نگهبان تایید شده باید در فدراسیون فوتبال پیاده شود یا فدراسیون فوتبال از اجرای این قانون مستثنی است.

پاسخ به یک ابهام؛ فدراسیون فوتبال غیردولتی است

به گزارش "ورزش سه"، در بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال از این نهاد به عنوان یک نهاد غیر دولتی نام برده شده است. پیش تر اسم این نهاد ها موسسه دولتی غیر دولتی بوده که بعدها به موسسه عمومی غیر دولتی تغییر پیدا کرده است. اما همان طور که اشاره شد فدراسیون فوتبال در تدوین اساسنامه جدید موسسه عمومی غیر دولتی را به نهاد غیر دولتی تغییر داده است.

 

1336320


هوشنگ نصیرزاده که به قوانین فوتبال آشنا است در این باره می گوید: «فدارسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک موئسسات عمومی غیر دولتی هستند که بخشی از اعتبارات را خودشان تامین می کنند و بقیه را هم از دولت کمک می گیرند. این موسسات همانند شهرداری، تامین اجتماعی و بنیاد شهید هستند. در سال 86 که کیومرث هاشمی رئیس بود اساسنامه ای را تدوین و به تصویب هیات دولت می رساند. تصویر آن از سوی هاشمی به رسانه ها نشان داده می شود. رئیس جلسه از سوی هیات دولت دکتر پرویزداوودی بود. در این جلسه جر و بحثی بین نماینده وزارت ورزش و جوانان یعنی دکتر گودرزی و علی کفاشیان پیش می آید. گودرزی می گفت اساسنامه به تصویب هیات دولت نرسیده و از سویی ایشان معتقد بود باید در روزنامه رسمی کشور به چاپ می رسیده. البته همان طور که اشاره کردم کیومرث هاشمی تصویر تصویب اساسنامه از سوی هیات دولت را به رسانه ها نشان داد.»


مدیر عامل فعلی باشگاه ماشین سازی تبریز ادامه داد: « به اشتباه می گویند اساسنامه فدراسیون فوتبال توسط فیفا تصویب شده است. اصلا فیفا اساسنامه ای را تایید نمی کند. فیفا اساسنامه را دریافت می کند. اگر مشکلی داشته باشد به فدراسیون فوتبال اعلام می کند. به واقع فیفا اساسنامه را با قوانین بین المللی انطباق می دهد. در ماده یک اساسنامه لفط عمومی را از تشکیلات غیر دولتی حذف کرده اند و این بدین معنی است که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر دولتی است. البته من نمی دانم که تصویب اساسنامه از سوی هیات دولت به استناد حرف های گودرزی در روزنامه رسمی کشور چاپ شده یا نه. به نظر من مانده ایم که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر دولتی است یا یک نهاد عمومی غیر دولتی. مشکلی که وجود دارد این است که وزارت ورزش و جوانان یک اساسنامه را برای 50 فدراسیون فوتبال نوشته است در حالی که کمیته های این فدراسیون ها با هم متفاوت هستند. بر اساس ماده 10 رئیس مجمع که وزیر ورزش و جوانان است می تواند رئیس فدراسیون فوتبال را تغییردهد. دادکان به همین استناد از کار برکنار شد که این تعلیق فوتبال ایران را به همراه داشت!»


صرف نظر از تعاریفی که از قوانین در فوتبال ایران می شود باید گفت اگر فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی تعریف شده بود فیفا حتما به اساسنامه فدراسیون فوتبال ایراد می گرفت و حتی دستور به رفع تعلیق فوتبال ایران نمی داد. از سویی خوب می دانیم فیفا به غیر دولتی بودن فوتبال و فدراسیون فوتبال تاکید دارد. این تنها ایران نبود که به خاطر دخالت دولت در فوتبال تعیلق شد. در همسایگی امان کویت به تازگی رفع تعلیق شده است.


فدراسیون فوتبال از دولت کمک می گیرد و این قابل کتمان نیست و حتی شاهد هستیم وزارت ورزش و جوانان از بودجه دولتی برای تیم ملی هزینه می کند اما این به معنای دولتی بودن فدراسیون فوتبال نیست. دولت به خاطر خواست عمومی به فدراسیون فوتبال کمک می کند چون پای تیم ملی در میان است. خیلی از بخش های خصوصی دیگر هم در کشور با کمک از سوی دولت همراه می شوند اما هیچ گاه دولت خود را مجاز به دخالت در این نهادها نمی بیند.


اخیرا عنوان شده که مهدی تاج باید از فدراسیون فوتبال برود چون بازنشسته است و بر اساس قانون جدید نهادهای دولتی حق بکارگیری از بازنشسته ها را ندارند. البته این قانون استثناء هم دارد. برای جانبازان بالای 50 درصد...
تعریف صریح این قانون و هم چنین اساسنامه فدراسیون فوتبال که مورد تایید فیفا است ما را به این نتیجه می رساند که مهدی تاج می ماند.

 

دیدگاه‌ها