کد خبر : 1561757 | 25 مهر 1397 ساعت 12:46 | 55K بازدید | 0 دیدگاه

یافته های گزارش فنی فیفا از جام جهانی

گزارش ویژه: زوال تیکی تاکا، کم اهمیت شدن مالکیت توپ

گروه بررسی‌های تکنیکی فیفا که از سوی این سازمان وظیفه‌ی بررسی دقیق و جامع جام جهانی 2018 روسیه از نظر تکنیکی را به عهده داشت گزارش تحلیلی خود را منتشر کرده است.

گزارش ویژه: زوال تیکی تاکا، کم اهمیت شدن مالکیت توپ

به گزارش "ورزش سه"، این گروه که کارلوس آلبرتو پریرا، سرمربی برزیل در جام جهانی 1994 و مارکو فان باستن اسطوره‌ی بزرگ فوتبال هلند از اعضایش بوده‌اند در گزارش خود نشان می‌دهد که تاکید بر حفظ مالکیت توپ بیش از آنچه باید مورد توجه تیمها قرار گرفته، استفاده از ضربات ایستگاهی می‌تواند برای موفقیت تیم‌ها نقشی تعیین‌کننده داشته باشد و بازی‌سازها برای هر تیم فوتبال اهمیتی کلیدی دارند.


*بی‌فایده بودن اغراق در حفظ مالکیت توپ


در جام جهانی روسیه هیچ تیمی به اندازه‌ی اسپانیا و آلمان مالکیت توپ را در اختیار نداشته و توپ را پاس نداده است. دو تیمی که هر دو از قدرتهای سنتی فوتبال دنیا هستند و هر دو از همان مرحله‌ی گروهی با جام جهانی وداع کردند. قهرمان جام فرانسه به طور متوسط در هر بازی 48درصد مالکیت توپ را در اختیار داشته که این آمار حتی کمتر از استرالیا، تونس و مراکش است. میانگین تعداد پاسهای فرانسه در هر بازی 460 بوده یعنی حدوداً نصف آمار اسپانیا با 804 پاس. ولی فرانسوی‌ها وقتی پاس داده‌اند 70درصد پاس‌هایشان به دقت به مقصد رسیده است.

 

 به عبارت دیگر فرانسوی‌ها با اینکه کمتر توپ را در اختیار داشته‌اند زمانی که توپ در اختیارشان بوده از آن حداکثر استفاده را برده‌اند. از این گذشته آمار میانگین ورود به یک‌سوم حریف ( رتبه‌ی 17)، ورود به محوطه‌ی جریمه (رتبه‌ی 18) و ارسال سانتر (رتبه‌ی 28) فرانسه هم نسبت به تیم‌های دیگر وضعیت خوبی نداشته.


اما با اینحال تنها بلژیک بوده که توانسته در روسیه، بیشتر از شاگردان دشان گلزنی کند. فرانسه از هر 6 شوت به دروازه یکی را گل کرده و تنها روسیه با گل کردن هر 1 شوت از 4.5 شوت خود آمار بهتری از این تیم دارد. این در حالی است که آلمان برای رسیدن به گل باید هر بار 36 شوت به دروازه‌ی حریفان شلیک می‌کرده.

 

میانگین درصد حفظ مالکیت توپ

میانگین درصد حفظ مالکیت توپ


* اهمیت ضربات ایستگاهی


گلن هادل سرمربی سابق انگلیس، نوع نگاه فوتبالیست‌های انگلیسی به ضربات کرنر را رابطه‌ای عاشقانه توصیف کرده بود. در روسیه، قبل از ارسال هر ضربه‌ی کرنر، هری مگوایر، جان استونز و هری کین پشت یکدیگر صف می‌کشیدند تا برای گلزنی آماده باشند، تکنیکی که برای شاگردان ساوت‌گیت جواب داد.


انگلیس در روسیه 9 گل از ضربات ایستگاهی به ثمر رساند و از این حیث بهترین آمار را داشت. 4 گل انگلیس از ضربات  کرنر هم بهترین آمار از این حیث در جام جهانی بود.


رویهم‌رفته، آمار گلهای به ثمر رسیده از ضربات ایستگاهی در جام جهانی روسیه بیشتر از دوره‌های قبلی است. در این جام از هر 29 کرنر یکی به گل تبدیل شده درحالیکه این آمار برای جام جهانی آفریقای جنوبی از هر 69 کرنر و در جام جهانی برزیل از هر 36 کرنر بوده است.

 

گلهای به ثمر رسیده در جریان بازی در مقایسه با گلهای به ثمر رسیده از ضربات ایستگاهی

گلهای به ثمر رسیده در جریان بازی در مقایسه با گلهای به ثمر رسیده از ضربات ایستگاهی

 

*هوشمندانه دویدن نه زیاد دویدن


بدست آوردن حداکثر بازده از دویدن بازیکنان در جام جهانی اهمیت بسیار زیادی داشته. بازیکنان خسته‌ای که باید در  یک بازه‌ی زمانی کوتاه در چندین مسابقه به میدان بروند از نظر انرژی با مشکل بزرگی مواجه هستند.


زوونیمر بوبان ستاره‌ی سابق فوتبال کرواسی که حالا یکی از معاونان فیفا است در این باره گفت:" در این جام جهانی پرسینگ به  مراتب کمتر از دوره‌های قبل دیده شد. در تورنمنتی مثل جام جهانی انرژی بازیکنان باید تا حد امکان حفظ شود".


فرانسه از نظر آمار دوندگی بازیکنانش از انتهای جدول، پنجمین تیم بوده و تنها آرژانتین، نیجریه، مکزیک و پاناما کمتر از فرانسه دوندگی داشته‌اند.


آمار میانگین 101 کیلومتری دوندگی فرانسه در هر بازی به مراتب کمتر از 113 کیلومتر ثبت‌شده توسط صربستان است که در صدر جدول دوندگی تیم‌ها قرار دارد. تیمی که در همان مرحله‌ی گروهی از رقابتها حذف شد. انگلیس هم با 107 کیلومتر در جدول دوندگی تیمها در رتبه‌ی هفتم قرار دارد.

 

در مورد استارتهای سرعتی که دوهای سریعتر از 25 کیلومتر در ساعت را شامل می‌شود فرانسه رتبه‌ی بهتری دارد. آماری که بخش عمده‌ی آن را مدیون ستاره‌‌ی سریعش کیلین امباپه است. شاگردان دشان در هر بازی به طور میانگین 2007 متر را با سرعت بیشتر از 25 کیلومتر در ساعت دویده‌اند و در جدول این آمار رتبه‌ی هفدهم را به خود اختصاص داده‌اند. جالب اینجا است که اسپانیا در انتهای این جدول قرار داشته و فقط سوئد از این نظر آمار بدتری نسبت به اسپانیایی‌ها داشته.

 

میانگین مسافت دوندگی تیمها در هر بازی

میانگین مسافت دوندگی تیمها در هر بازی

 

*شوتهای دقیق بهتر از شوت زدن به هر قیمتی

 

جام جهانی روسیه تورنمنت پرگلی بود. این جام با 169 گل تنها دو گل کمتر از جام جهانی 1998 و جام جهانی 2014 داشت که هر دو رکوردار بیشترین تعداد گلهای جامهای جهانی 32 تیمی هستند.


از 64 بازی این جام تنها یک بازی( دانمارک و فرانسه) با تساوی بدون گل به پایان رسید درحالیکه این آمار در برزیل پنج مسابقه و در آفریقای جنوبی هفت مسابقه بود. به قول کارلوس آلبرتو پریرا جام جهانی روسیه جام ذهنیت تهاجمی بود.


علاوه بر ضربات ایستگاهی، گلهایی که با شوت از بیرون محوطه‌ی جریمه به ثمر رسیدند به افزایش این آمار کمک شایان توجهی کردند. در جام جهانی روسیه به طور میانگین از هر 29 شوت از راه دور، یک شوت وارد دروازه شد. این آمار در جام جهانی برزیل یک گل از هر  42 شوت از راه دور بود.


گروه بررسی‌های تکنیکی در گزارش خود اشاره کرده که شوتهای زده شده از بیرون از محوطه‌ی جریمه در  روسیه نسبت به جام جهانی 2010 سی و دو درصد افت کرده که علت آن را دفاع فشرده و متراکم تیمها عنوان کرده.


فرانسه‌ی قهرمان از هر 9.5 شوت خود از بیرون محوطه‌ی جریمه به یک گل رسیده و رتبه‌ی دوم جدول را  به خود اختصاص داده.

 

میانگین شوتهای لازم برای رسیدن به گل در مقایسه با میانگین شوتهای بیرون از محوطه‌ی جریمه برای رسیدن به گل

میانگین شوتهای لازم برای رسیدن به گل در مقایسه با میانگین شوتهای بیرون از محوطه‌ی جریمه برای رسیدن به گل

 

*اهمیت بازی‌سازها


این گزارش به کمبود بازیکنان بازی‌ساز در جام جهانی روسیه اشاره کرده و از اهمیت فوق‌العاده‌ی آنها برای موفقیت تیمها سخن می‌گوید. مهمترین بازی‌سازهای جام جهانی 2018 لوکا مودریچ از  کرواسی و پل پوگبا از فرانسه بودند که به عقیده‌ی این گزارش نقش مهمی در رسیدن تیمهایشان به فینال بازی کردند.


این گزارش به نقش پررنگ آندره پیرلو در قهرمانی ایتالیا در جام جهانی 2006 و نقش کلیدی اینستا و ژاوی در قهرمانی اسپانیا در جام جهانی 2010 و نقش اساسی باستین شواین‌اشتایگر در قهرمانی آلمان در جام جهانی 2014 اشاره می‌کند. این گزارش به صورت تلویحی یکی از علتهای مهم ناکامی انگلیس و بلژیک در رسیدن به فینال جام جهانی را نبود بازی‌سازهای تمام‌عیار در این دو تیم می‌داند.

دیدگاه‌ها