کد خبر : 1562096 | 26 مهر 1397 ساعت 21:43 | 94.6K بازدید | 0 دیدگاه

قهرمانی در آسیا رویای من است؛

از داماش تا برایتون با علیرضا جهانبخش (گزارش)

فصل‌نامه رسمی AFC در گزارشی تفصیلی به گفتگو با علیرضا جهانبخش پرداخت و همچنین گزارشی از دوران حرفه ای فوتبال او منتشر کرد.

از داماش تا برایتون با علیرضا جهانبخش (گزارش)

 

به گزارش "ورزش سه"، پس از آقای گلی در لیگ هلند، علیرضا جهانبخش خود را به عنوان یک ستاره در فوتبال اروپا مطرح می کند. ستاره تیم ملی ایران بخشی از تیمی بود که در جام جهانی توجه های زیادی را جلب کرد و او اکنون چشم به قهرمانی جام ملت های آسیا دارد.

 

علیرضا جهانبخش برای فوتبال بازی کردن زندگی می کند. او در قزوین از پدری که یک تعمیرگاه دوچرخه سازی محلی داشت و یک مادر که خانه دار بود، متولد شد. فوتبال عشق مشترک خانواده جهانبخش بود

 

او گفت: من از یک خانواده بزرگ فوتبالی هستم. عموها و پسر عموهایم واقعا فوتبال را دوست دارند. یکی از شگفت انگیزترین لحظه هایی که به یاد داریم، در مقدماتی جام جهانی 1998 بود وقتی که من 5-6 سال داشتم و ایران به شکلی دراماتیک بازی با استرالیا را تمام کرد. مردم به جنون رسیده بودند، همه در خیابان ها خوشحالی می کردند، هنوز هم به یاد داریم مردم در خیابان ها در حال رقص بودند و من واکنش پدر و مادرم را به یاد دارم.

 

جهانبخش که استعداد زیادی در چندین ورزش داشت، به تیم ملی نونهالان هندبال و فوتسال هم دعوت شد. او توضیح داد: من ورزش های مختلفی را امتحان کردم؛ کونگ فو و دو و میدانی و همچنین هندبال. به تیم ملی نوجوانان در رشته فوتسال هم دعوت شدم. یادم می آید زمانی که 12 ساله بودم یک معلم ورزش در مدرسه به من گفت باید از بین فوتسال و فوتبال یکی را انتخاب کنم و من آن زمان ترجیح دادم فوتبال بازی کنم.

 

1345992

 

علیرضا جهانبخش مثل خیلی از فوتبالیست های ایرانی با دوستانش در محله های شهر قزوین فوتبال بازی می کرد و بازی هایش را از خیابان ها شروع کرد. او گفت: تلاش می کردم تا هر چه زودتر مدرسه تمام شود و با دوست و همسایه ها در خیابان ها بازی کنم. برایم مهم نبود دمای هوا 32 یا 35 درجه باشد یا این که زمستان باشد، به من خیلی خوش می گذشت.

 

ستاره تیم ملی ایران ادامه داد: همیشه با افراد بزرگ تر از خودم بازی می کردم چرا که همیشه می گفتند من مهارت بسیار خوبی دارم و دوست داشتند در تیمشان باشم.

 

با استعداد او همه آشنا شده بودند و والدینش از جاه طلبی فرزندشان خوشحال بودند. جهانبخش در این باره گفت: ما خانواده ثروتمندی نبودیم اما پدرم همیشه از من حمایت کرد چون می دانست به دنبال رویاها و آرزوهایم می روم.

 

1345999

 

اما پدرش می خواست فرزندش کار سخت را هم یاد بگیرد. در طول تابستان که مدارس تعطیل بودند و زمانی که جهانبخش نوجوانی اش را سپری می کرد، پدرش او را به تعمیرگاه دوچرخه سازی خودش می برد تا احساس استقلال را در فرزندش ایجاد کند. جهانبخش آن روزها را اینطور توصیف می کند: من در حال تعمیر چرخ های دوچرخه بودم، پدرم می گفت اگر بخواهی پولی به دست بیاوری و به رویاهایت برسی باید کار کنی و مستقل باشی و درآمد خودت را به دست بیاوری. آن کارها هم بسیار سرگرم کننده بودند.

 

هافبک تیم برایتون افزود: اما چیزی که باعث شد من کمی ناراحت باشم، این بود که زمان کمتری برای فوتبال داشتم چون مجبور بودم از 6 صبح تا 5-6 عصر کار کنم و بعد از آن فقط 3 ساعت وقت برای فوتبال بود. خیلی خسته می شدم اما هنوز به خیابان می رفتم تا بازی کنم.

 

جهانبخش در 15 سالگی شهر خود را ترک کرد و به تهران رفت تا زندگی حرفه ای خودش را داشته باشد. او در 17 سالگی برای نخستین بار در یک تیم حرفه ای به نام داماش گیلان بازی کرد؛ تیمی که به منطقه ای در شمال ایران اختصاص داشت یعنی جایی که والدینش در آن متولد شده بودند.

 

1342206

 

او که به دنبال هر فرصت برای بازی کردن بود، کارش را به عنوان یک دفاع راست آغاز کرد چرا که در پست هافبک راست اسطوره فوتبال ایران یعنی مهدی مهدوی کیا حضور داشت. جهانبخش گفت: اولین بازی که در لیگ برتر ایران داشتم در پست دفاع راست بود. آن زمان باشگاه پول زیادی هزینه کرد، آن ها بازیکنان بزرگ زیادی از جمله مهدی مهدوی کیا را به خدمت گرفتند.

 

جهانبخش ادامه داد: آن ها دنبال کسی برای این پست بودند که مربی گفت این بچه کوچولو توانایی بازی کردن را دارد. من 17 ساله بودم و از من پرسیدند آیا می توانی این کار را انجام دهی، من گفتم چرا که نه؟ من هرکجا بازی خواهم کرد. من دو بازی دفاع راست بودم و بعد گفتم می خواهم جلوتر بازی کنم پس به هافبک راست منتقل شدم.

 

از آن زمان جهانبخش دیگر به عقب برنگشت. استعدادیاب های اروپایی استعداد حیرت انگیز جهانبخش را زمانی شناسایی کردند که او در مسابقات آسیایی زیر 19 ساله ها در سال 2012 خوش درخشید و با ایران به نیمه نهایی رسید.

 

1345998

 

او گفت: پس از آن شنیدم که از NEC پیشنهاد دارم. آن ها به من پیشنهاد دادند البته آن زمان از فرانسه و ترکیه هم پیشنهاد داشتم. اما من به خاطر آکادمی های هلند و نحوه کار آن ها با جوانان و خیلی چیزهای دیگر به هلند رفتم چون می دانستم آن جا به من کمک می کند.

 

جهانبخش درباره شرایط فوتبال ایران توضیح داد: در ایران ما فوتبالیست های خوب بسیاری داریم اما اکثر بازیکن ها توانایی فردی خوبی دارند. من می دانستم که اگر میخواهم فوتبالیست بهتری شوم، هرروز باید پیشرفت کنم. در ایران محدودیت وجود دارد، بنابراین اگر میخواهید بیشتر پیشرفت کنید باید به اروپا بروید.

 

وی ادامه داد: هلند با ایران بسیار متفاوت بود و هفته های اول زندگی بیشتر سخت بود. من باید علاوه بر یادگیری در زمین مسابقه، شرایط زندگی جدید را هم می آموختم، آن هم در 19 سالگی! با فرهنگ، زبان و تفکر متفاوت روبرو بودم؛ هلند یکی از آزادترین کشورهای جهان است و من از کشوری اسلامی به کشوری آزاد رفته بودم، بنابراین دشوار بود و من مجبور شدم خود را با موقعیت ها گوناگون مثل نحوه ارتباط با مردم سازگار کنم. ارتباط با هم بازی ها واقعا سخت بود چون از درک آن ها عاجز بودم.

 

1338669

 

جهانبخش درباره یادگیری زبان انگلیسی و هلندی گفت: وقتی پیشنهاد به من رسید 2 ماه فرصت داشتم، آن زمان به کلاس انگلیسی می رفتم. اما این کافی نبود، وقتی رفتم آن جا هم تیمی هایم را درک می کردم اما پاسخ دادن برایم سخت بود. از باشگاه یک معلم برای آموزش زبان هلندی خواستم تا بگوید چطور صحبت کنم، همان زمان هلندی و انگلیسی را یاد گرفتم که این عالی بود. پس از چند ماه من با هم تیمی هایم صحبت کردم.

پس از دو فصل حضور در نایمخن که در سال دوم برنده بهترین بازیکن سال هم شده بود، این فرصت را به دست آورد تا قدم بعدی را بردارد. او  گفت: این یک تصمیم بزرگ بود چرا که در 21-22 سالگی می دانستم باید یک گام واقعا خوب بردارم. چون من بهترین بازیکن سال شده بودم، همه انتظار داشتند یک گام خوب بردارم، پیشنهادهای مختلفی داشتم اما دوست داشتم در هلند بمانم چون می خواستم بیشتر یاد بگیرم و در رقابت های مختلف حضور یابم چون بعد از دو سال من درباره فرهنگ، زبان مردم و سبک فوتبال هلند چیزهای بیشتری یاد گرفتم.

 

جهانبخش افزود: من سه پیشنهاد داشتم که آلکمار بهترینشان بود و من بسیار خوشحالم از این انتخاب.

 

در ابتدا از ناحیه زانو مصدوم شد و این یعنی نمی توانست تاثیری که دوست دارد را بگذارد، سه گل در 23 بازی به ثمر رساند. در فصل دوم آمارش را بهتر کرد و 10 گل زد.

 

1345995

 

اما فصل سوم که 2017-2018 بود، او به یک سطح کاملا جدید رسید. جهانبخش 21 گل زد که برای رسیدن به کفش طلا کافی بود. البته علیرضا 12 پاس گل هم داد. جهانبخش گفت: برای من شخصا پاس گل دادن لذت بخش تر از گلزنی است. کسب عنوان بهترین بازیکن و کفش طلا بهترین لحظه زندگی ام بود که تقدیم می کنم به خانواده ام، مدیر برنامه ام و دوستانم و هم تیمی ها؛ در مجموع هرکسی که به من کمک کرد.

 

جهانبخش تصریح کرد: این احساس شگفت انگیزی بود اما از سوی دیگر همه اش را فراموش می کنم چون مسیری طولانی دارم و می خواهم چیزهای بیشتری را به صورت فردی و تیمی به دست آورم.

 

در همان زمان که او در اروپا شکوفا می شد، همراه با تیم ملی نیز بود. در 19 سالگی جزو 23 بازیکن تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2014 شد اما فقط 49 دقیقه در سه دیدار فرصت بازی پیدا کرد، اما همین تجربه رویایش را به حقیقت رساند. او گفت: اولین جام جهانی باورنکردنی بود. پس از شش ماه بازی در اروپا در سن 19 سالگی این تجربه خوبی برای من بود. از فوتبال داخل و خارج خیلی چیزها آموختم.

 

1345997

 

جهانبخش که به تازگی نقش پررنگی در تیم ملی پیدا کرده بود، با ایران به جام جهانی روسیه رفت؛ جایی که ایران برای صعود از مرحله گروهی تلاش می کرد. پس از شکست دادن مراکش و باخت به اسپانیا، ایران مقابل پرتغال به نتیجه 1-1 رسید و از جام جهانی کنار رفت، آن هم در شرایطی که مهدی طارمی یک فرصت گلزنی در دقایق آخر از دست داد.

 

شاید جام جهانی برای مهاجم تیم ملی ایران و این تیم با شکست تمام شده باشد اما ایران طرفداران بسیار زیادی را کسب کرد، جایی که توانست با دو غول بزرگ فوتبال جهان دیدار کند و یک بازی متعادل را نشان دهد.

 

1345994

 

جهانبخش هنوز 24 سال سن دارد اما به خوبی خود را در قامت یک ستاره تیم ملی نشان داده و همچنین احساس می کند هیچ چیزی بهتر از پوشیدن پیراهن تیم ملی نیست. اما حالا او فشار بیشتری را تحمل  می کند و هواداران انتظار دارند  همان نمایشی را در تیم ملی داشته باشد که در سطح باشگاهی داشت.

 

جهانبخش در این باره گفت: من می دانم که پس از چنین فصلی انتظار از من بالاتر است. من فقط سعی می کنم هر بار که در تیم ملی هستم بهترین نمایش خود را نشان دهم، چه در بازی جام جهانی، چه جام ملت ها و چه بازی دوستانه. البته برخی مسابقات مهم تر است و من می دانم جام ملت های آسیا برای مردم ما خیلی اهمیت دارد. یکی از چیزهایی که من همیشه رویای بردنش را دارم، جام ملت ها است، این خیلی وقت است برای ایران اتفاق نیفتاده است.

 

منبع: مجله رسمی AFC

مترجم: محمد همتی

دیدگاه‌ها